MITÄ MIELTÄ?: Ei polyesteria, ei alle 500 euron kenkiä – Mervi pukeutuu vain luksukseen, ja niin pitäisi sinunkin
https://www.iltalehti.fi/muoti/a/1378af22-6b3e-4882-b2e1-6274595c1479
Sitä mieltä olen, että ajatuksena vähän ymmärränkin (köyhän ei kannata ostaa halpaa), mutta onhan tuo nyt aivan älytöntä, suorastaa v***lua, laukoa tuollaisia aivopieruja oikein lehteen.
Kommentit (175)
Iltalehden muotijutut on aina yhtä hölmöjä ja kritiikittömästi väsättyjä. EIkä niitä voi HUOM! kommentoida. Arvannette varmaan syynkin :D
Vierailija kirjoitti:
Voi kun ihmiset tietäisi tämänkin naisen taustat, velkaa joka suuntaan.... Äärettömän noloa häneltä antaa tällaisia kommentteja.
En tunne hänen taustojaan, mutta kyllähän pitää olla melkoinen potti heti alkuun käytettäväksi, jos aikoo samoilla vaatteilla ja kengillä pärjätä seuraavat 10 v. Aika harvalla parikymppisellä on 10 000 - 15 000 e heti vaatteisiin laitettavaksi, missä iässä kai normaalisti aletaan maksaa itse omat vaatteet. Velaksiko ne vaatteet ostetaan? Hullua touhua.
Lapsen kanssahan tämä malli ei toimi lainkaan, vai pukeeko 10 vuotiaan vauvan vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä polyesteristä kuin Mervi. Varsinkin alapäässä alkaa mulla taudit muhia, jos käyttää paljon polyesteriä.
Kiitos, kun jaoit tämän kanssamme. Kerro toki lisää taudeistasi.
Jaa, no mulle on kyllä herttaisen yhdentekevää, miten joku Mervi minun käskee pukeutua. Pukeudun just niin kuin tykkään, vaikka tietyllä tapaa olen samoilla linjoilla siinä mielessä, että suosin luontoystävällisiä materiaaleja ja kestävää kulutusta.
Olen samaa mieltä osittain. No ensinäkään minulla ei nyt vain ole varaa 500€ kenkiin. Toisena luonnonmateriaalit eivät riitä, jos kaikki haluaa niitä. Nykyään jalostetaan ekologisella mielellä materiaaleja. Esim. tencel . Sen valmistuksessa kaikki kemikaalit kierrätetään. Puuvilla on todella paha luonnonvarojen syöppö. Silkin eettisyyteen en ole perehtynyt. Hamppu ja nokkonen on hyviä. Bambu ja kierrätysmuovi materiaalina hyvä, mutta valmistusprosessit huonot. Käytetään valtavasti kemikaaleja, mutta ehkä sekin kehittyy.
Ostin lapselle Ugg-turkissormukkaat. Ne on ainoat hanskat jotka hänellä on pysynyt koko talven tallessa. Ennen hävisi lapaset viikossa. Kalliista pidetään parempaa huolta. Ja tosiaan kalliit, 50€, t- paidat lapsella on pysynyt täysin kunnossa. Ne voi jälleenmyydä ja joku saa edullisesti laatua. Vuoden käytön jälkeen ne näyttää uusilta. Osa kalliista ei ole kaatua, vaan pelkästään merkki maksaa. Osalla merkki takaa laadun.
Vaikea uskoa, että edes nämä kovimmat muoti- ja merkkitietoiset pitäisivät kalliita vaatteitaan tai kenkiään käytössä kymmentä vuotta vaikka olisivat kuinka hyvässä kunnossa tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeassahan tuo on. Köyhän ei kannata ostaa halpaa, tyhmänä opiskelijana joskus ostin H&M riepuja, joihin kului rutosti rahaa. Vaatteet meni muutaman pesukerran jälkeen käyttökelvottomiksi ja aina vaan ostin uusia, kun oli mukamas halpaa! Olisi vain kannattanut tyytyä muutamaan parempilaatuiseen vaatekappaleeseen kuin haalia vaatekaapillinen nopeasti rikkoutuvia rättejä.
Sieltä saa monesti alesta ihan 3-10 eurolla vaatteita. kun vaatteita ja kenkiä on tarpeeksi, niin niitä ei tarvitse käyttää joka päivä ja pestä yöllä ja laittaa aamulla taas päälle. köyhän kannattaa aina ostaa alennusmyynnistä tulevaisuutta varten. 500€ voi ostaa alennusmyynnistä vaikka kuinka monta paria kenkiä, jokaiseen tilanteeseen sopivat. Saappaat vesisateeseen ja sandaalit, tennarit ja kesäkengät kesäksi. Talvikengät talveksi ja juoksutossut ulkoiluun. Tarkoituksenmukaiset kengät kestävät ja jos ne on ostanut -50%, niin on kuin olisi ollut 1000€ käytettävissä niihin.
ja köyhän kannattaa ennenkaikkea opetella tekemään itse. Villapaidat ja juhlamekot varsinkin. Mutta myös se villakangastakki on ihan itse ommeltavissa suht helposti, jos valikoi yksinkertaisemman mallin. Ompelukoneitakin saa jo 100€:lla.
Rumat ne vaatteilla koreilee ;)
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no mulle on kyllä herttaisen yhdentekevää, miten joku Mervi minun käskee pukeutua. Pukeudun just niin kuin tykkään, vaikka tietyllä tapaa olen samoilla linjoilla siinä mielessä, että suosin luontoystävällisiä materiaaleja ja kestävää kulutusta.
Mitkä ovat luontoystävällisiä materiaaleja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä polyesteristä kuin Mervi. Varsinkin alapäässä alkaa mulla taudit muhia, jos käyttää paljon polyesteriä.
Kiitos, kun jaoit tämän kanssamme. Kerro toki lisää taudeistasi.
Hiiva tulee välittömästi, jos vähänkään haudon alapäätäni polyesteri-housuissa, mitä nämä nykymuodin jumppatrikoot on esim.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Tärkeintähän vaatteessa on sen korkea hinta. Ymmärrettävä mielipide kauppiaalta.
Myös itselläni on käytössä vaatteita 1990-luvulta, vaikka ne eivät olleetkaan hankittaessa niin kalliita, kuin niiden kuuluisi jutun perusteella olla.
Mitä sillä hinnalla on väliä, jos myy aasialaisille turisteille? Kuinkahan moni aasialainen "turisti" ostaa sen Prada-laukun kopioitavaksi?
Sama Iltalehden muotiosasto julkaisi hiljakkoin jutun, jossa ihmeteltiin, kun "Kaikilla tähtinäyttelijöillä on nyt sama laukku".
Niinpä. Kuinkahan kummassa tämä naislauma olikin valinnut juuri tähän samaan gaalaan saman laukun?!? Oisko mitenkään mikään mainostemppu?
Nuoko muka "luxus"-vaatteita? Varsinkin se musta kokonaisuus oli kamala sekä se kakan ruskea. Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, puuvilla ja pellava eivät ole. Turkiskaan ei ole, sitä käsitellään hirveällä määrällä kaikenlaista kemikaalia.
Minä ajattelen niin, että ekologinen on vaate joka kestää kauan käyttökelpoisena. Mistä niitä sitten löytäisi, se onkin toinen kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kun ihmiset tietäisi tämänkin naisen taustat, velkaa joka suuntaan.... Äärettömän noloa häneltä antaa tällaisia kommentteja.
En tunne hänen taustojaan, mutta kyllähän pitää olla melkoinen potti heti alkuun käytettäväksi, jos aikoo samoilla vaatteilla ja kengillä pärjätä seuraavat 10 v. Aika harvalla parikymppisellä on 10 000 - 15 000 e heti vaatteisiin laitettavaksi, missä iässä kai normaalisti aletaan maksaa itse omat vaatteet. Velaksiko ne vaatteet ostetaan? Hullua touhua.
Lapsen kanssahan tämä malli ei toimi lainkaan, vai pukeeko 10 vuotiaan vauvan vaatteisiin.
Minulla on vielä yhdet talvisaappaat joihin laitoin 20 vuotiaana melkein koko kuukauden tilin. Söin puuroa ja keräsin pulloja elämiseen. Niin ja siitä on jo 20 vuotta. Ne saappaat on olleet hintansa väärtit. Nyt pohjat on murenemassa, mutta varret aion vielä uusiokäyttää johonkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sepä se, puuvilla ja pellava eivät ole. Turkiskaan ei ole, sitä käsitellään hirveällä määrällä kaikenlaista kemikaalia.
Minä ajattelen niin, että ekologinen on vaate joka kestää kauan käyttökelpoisena. Mistä niitä sitten löytäisi, se onkin toinen kysymys.
Pellava on. Tai ainakin voi olla. Se ei tarvitse kasvaessa paljon ja se voidaan jalostaa vähillä kemikaaleilla. En kyllä tiedä miten pellava massakäytlsdä nykyään jalostetaan.
Puuvilla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Juttu o hiukan hölmösti otsikoitu mutta tottahan se on että yhtä paljoa niihin kenkiin kuluu rahaa jos ostaa 500 euron kengät kerran kymmenesdä vuodessa kun jos ostaa 50 kengät kerran vuodessa.
Ja muuta et vaihtoehtoa et näe.
Mun kengät maksaa 100-160 euroa. Kestää kuule varmaan sen 10 vuotta.
Tyyppi yrittää väittää ettei alle tonnilla saa hyvälaatuista kestävää talvitakkia. Itsehän ostin kuusi vuotta sitten satasella mainion, superlämpimän ja tyylikkään takin, joka on edelleen käytössä joka talvi eikä ole mennyt miksikään.
Se nyt vaan on tyhmää maksaa liikaa. Mervi kuuluu näihin vähä-älyisiin porvareihin, jotka eivät tajua että luksusmerkkivaatteissa hinnasta 10% tulee laatuun panostamisesta ja 90% on sitä merkkiä ja logoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vaan kaikki H&M:stä ostamani vaatteet ovat kestäneet vuosikausia. En väitä että yritys toimisi eettisesti, mutta en käsitä mistä tämä väite oikein tulee, että halvat vaatteet eivät kestäisi, kyllä ne minulla vaan aina kestävät.
En mitenkään säästä ostamalla 1000 euron takin kerran kymmenessä vuodessa, kun voin ostaa 60 euron takin ja käyttää sitä kymmenen vuotta. Sen jälkeen kierrätän sen ja ostan uuden. Ei minulla takit koskaan kulu loppuun. Ikinä. Maksoi mitä hyvänsä. Kengät kävelen aina loppuun. Kävelen töihin kesät talvet, joten en ehkä sijoita 500 euron kenkiin, joilla sitten raahustan menemään tuolla loskassa.
Missähän on nämä ihmiset jotka heittävät vaatteen roskiin vain siksi että se on halpa? En tunne yhtään ihmistä joka toimisi näin. Ihan kaikki kierrättävät vanhat vaatteensa. Ja niitä on käytetty useammin kuin kaksi kertaa, vuosia pikemminkin.
Kyllä mä olen saanut käytettyä talvitakkini ihan loppuun, siis hajonneet monesta paikkaa puhki ja rikki. Viimeisin loppuunkulutettu lempitakkini oli Luhdan konsernista. Käytin sitä joka päivä, töissä ja vapaa-ajalla, siis paljon ja aina. Kesällä en sentään. :)
No jos löytää tyylin josta itse pitää, muotia ei ole pakko seurata. Mulla on paljonkin viikottaisessa käytössä vuosituhannen alun vaatteita. Uudempia taas on jäänyt kaapinpohjalle yhden käytön jälkeen kun ei ole niin mieluinen.
Nykyisin yritän ostaa vain kun on ehdottomasti omaan makuun ja huomaan katselevani aina samanlaisia paitoja tms...eli ei tarvitse ostaa yhtään mitään kun vanhat vielä kestää.
Sitten on jotain kesäjuhlakuteita kun on on pakko hankkia jotain päälle laitettavaa, niitä inhoaa jo ostaessa, ne tulee vietyä kaapista lojumasta kierrätykseen parin vuoden säilömisen jälkeen ja viikkoa myöhemmin tulee seuraava kutsu.... Pari kertaa olen jättänyt menemättä kun ei pukukoodi nappaa. Siinä vasta säästö 😁