MITÄ MIELTÄ?: Ei polyesteria, ei alle 500 euron kenkiä – Mervi pukeutuu vain luksukseen, ja niin pitäisi sinunkin
https://www.iltalehti.fi/muoti/a/1378af22-6b3e-4882-b2e1-6274595c1479
Sitä mieltä olen, että ajatuksena vähän ymmärränkin (köyhän ei kannata ostaa halpaa), mutta onhan tuo nyt aivan älytöntä, suorastaa v***lua, laukoa tuollaisia aivopieruja oikein lehteen.
Kommentit (175)
Olen useimmista asioista samaa mieltä.
En vaan keski-ikäisenä osaa kutsua laadukkaita nahkakenkiä ja villakangastakkeja "luksukseksi", itse olen pitänyt niitä normaaleina hyvintehtyinä vaatteina.
Toki nykyisin vaateteollisuus on pakottanut monet uskomaan että halpispolyesterrätit ovat vaatteita. Eivät ole. Mutta tämän takia niiden ennen normaaleina pidettyjen vaatteiden hinnat ovat nyt nousseet ja niistä on tullut luksusta, valitettavasti. Niitä on vaikeampi löytää kaupoista. Eikä meidän kaikkien budjetti enää niihin veny joka tilanteessa.
Vaikka rahaa ei ole paljon, mutta haluaa laadukkaita tuotteita, niin pitää opetella valitsemaan oikein ja käyttää aikaa vaatteiden ja kenkien etsimiseen kaupoista ja verkkokaupoista sekä kirpputoreilta ja second-hand liikkeistä. Kyllä hyvälaatuiset kengät voi saada hieman edullisemmin kuin 500 eurolla.
Hän sitten käyttää kuvassa päällä olevaa röyhelöpaitaa 10 vuotta? Luulis vähän kyllästyttävän jo.
Olen kyllä löytänyt tuota halvemmallakin hyviä kenkiä. Tänäkin talvena käyttänyt enimmäkseen kenkiä, jotka ovat kestäneet yli kymmenen vuotta, ja jotka maksoivat alennusmyynnissä 40 euroa (alkuperäinen hinta satasen paikkeilla). Suutarilla olen kyllä sitten käyttänytkin vähän tuota isommalla rahalla.
Mitä vaatteisiin tulee niin paksureitinen kun olen niin aina kuluu housut puhki reisien välistä. Siksi ei huvittaisi kovin kalliita housuja ostaa. Autottomana kävelen kuitenkin melko paljon ihan hyötyliikuntana. Ulkoiluhousuiksi hankin halpiksia, jolloin ei niin harmita kun kuluvat. Joku suunnittelija saisikin suunnitella housumallin, jossa on helposti vaihdettava kappale reisien sisäosana.
Hyvälaatuiset kalliit kestovaatteet edellyttävät tietenkin myös sitä, että paino ei paljon vaihtele. Minulla heilahtelee parikymmentä kiloa suuntaan ja toiseen ilman mitään dieettejä. Ruokahalu kai vain luonnostaan vaihtelee, en tiedä miksi.
Mulle jo sata euroa vaatteesta on melko paljon. Saan kyllä sen hintaisen talvitakin kestämään vähintään 10 vuotta, just kun niitä takkeja useampia. Kalliimpia ei olisi varaa useampia ostella. Kyllä satasen kengätkin ihan hyvin kestää, siksi kun eivät ole ainoat kengät käytössä. Suomessa rahaa menee todella paljon vaatteisiin sääolosuhteiden takia. Jos ei nyt kaikista halvinta osta, on sekin jo monessa perheessä panostus.
No jaa. Olen ostanut muutamia kertoja tällaisia ”luksus”vaatteita ja laukun. Eivät välttämättä ole yhtään parempia, erityisesti pariin vaatteeseen olin hyvin pettynyt vaikka olivat muka juuri tällaisia ”laadukkaita” kuin tuo nainen tuossa mainostaa. Yritin tässä kerran löytää laadukkaita vaatteita töihin ja olin valmis maksamaan enemmänkin, mutta ei löytynyt mitään mikä olisi ollut myös hyvännäköistä ja omaan tyyliin sopivaa. Jotain tuollaisia tätivaatteita olisi löytynyt, mutta ei kiitos.
Olen pitkään ajatellut siirtyä käyttämään laadukkaampia vaatteita, omalla kohdallani se ei tarkoita ihan noin suuria rahasummia. Tarvitsisin jonkun asiantuntijan apua ostoksiin. Tilanteeni on se, että muoti ei kiinnosta, selviän pienellä vaatemäärällä ja haluaisin käyttää vaatteet loppuun ja jättää muovit pois vaatekaapista.
Sellaiset olen jo toteuttanutkin, että kotioloissa käytän vain villavaatteita ja kengät ovat yhtä ongelmajalkoihini sopivaa merkkiä hintaluokassa 100-150 euroa.
Kyllä halvemmatkin vaatteet kestävät, jos ne osaa huoltaa oikein! Minulla on edelleen käytössä 10 v sitten ostettu n. 40 euroa maksanut puuvillaneule, 70 euron talvitakki ja 270 euroa maksaneet korkkarit ja 150 euroa maksaneet nahkaiset talvisaappaat.
Esimerkiksi. Mutta nuohan eivät merville kelpaisi kun ovat liian halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Juttu o hiukan hölmösti otsikoitu mutta tottahan se on että yhtä paljoa niihin kenkiin kuluu rahaa jos ostaa 500 euron kengät kerran kymmenesdä vuodessa kun jos ostaa 50 kengät kerran vuodessa.
Kyllä mulla on 50e kengät kestäneet useamman vuoden.
Oikeassahan tuo on. Köyhän ei kannata ostaa halpaa, tyhmänä opiskelijana joskus ostin H&M riepuja, joihin kului rutosti rahaa. Vaatteet meni muutaman pesukerran jälkeen käyttökelvottomiksi ja aina vaan ostin uusia, kun oli mukamas halpaa! Olisi vain kannattanut tyytyä muutamaan parempilaatuiseen vaatekappaleeseen kuin haalia vaatekaapillinen nopeasti rikkoutuvia rättejä.
Kallis ei aina tarkoita samaa kuin laadukas. Nykyään on paljon aloittelevia "muotisuunnittelijoita" jotka innolla suunnitelevat asusteita ja sitten teettävät ne mahdollisimman halvalla, kaikkein halvimmista materiaaleista. Työhön ja tarvikkeisiin menee 20e, mutta hinnaksi laitetaan 299e, koska onhan se nyt vaivalla suunniteltu.
Pelkkä kalliiden ja tunnettujen merkkien ostaminen sokkona ei todella auta, koska nekin voivat nykyään olla heikkolaatuisia. Laadukkaiden vaatteiden ostaminen vaatii aikaa ja tietoa, sekä rahaa pitäisi olla säästössä sen verran että kun jotain löytää, sen voi ostaa.
Itsellä ei aina ole aikaa saati rahaa, mutta jonkin verran tietoa olen hankkinut ja pari kikkaa oppinut.
Esim. kenkiä ostaessa kannattaa mennä sellaisiin pieniin kenkäkauppoihin, joissa on hyvä palvelu. Siellä voi keskustella osaavien myyjien kanssa kenkien materiaaleista ja laadusta, eikä tarvitse ostaa sikaa säkissä. Heillä on yleensä myynnissä nahkakenkiä, jotka ovat kohtuullisen laadukkaita. Jos haluaa hyvät kengät kävelyyn kunnon lenkkarit eivät ole huono vaihtoehto, toki niissäkin pitää valikoida oikein.
Vaatteissa ongelma on laadukkaan puuvillan löytäminen sopivassa vaatteessa. Villaa harva pitää iholla, silkkiin monella ei ole varaa ja se vaatii erityispesun yms. Pellava taas tuppaa rypsistymään. Viskoosi ja modaali, jonka artikkelin nainen haukkui, eivät ole välttämättä huono valinta, koska niitäkin on erilaatuisia. Esim ehdottomasti parhaat ja mukavimmat housuni ovat osittain viskoosia. Modaali ja puuvillasekoitus on pehmeä ja kestävä sekä iholle mukava materiaali, sitä käyttää mm. Nanso. Itse suosin luomupuuvillaa. Lisäksi on näitä uusia ekologisia ja mukavia luonnonmateriaaleja kuten bambu ja hamppu.
Yks vinkki on seurata ns. mummomuotia. Sellaiset yli 75-vuotiaat mummot käyttävät usein vaatteita, jotka ovat laadultaan kohtuullisen hyviä ja käytännöllisiä Suomen oloissa. On Fredrikssonin hattuja, saksalaisia kenkiä, Nansoa, Ainoa, ja sellaisia suomalaisia merkkejä, joita enää löytää säkällä kirpputoreilta tai UFFesta. Minkä muodissa menettää, sen laadussa voittaa :)
No, kun löytäisi edes vaatteita, jotka ovat 100% puuvillaa, niin se olisi tarpeeksi luksusta mulle. Kirppareilta melkein löytyy parhaiten, vaikka olisin kaupoissa valmis maksamaan enemmän kuin niistä tekokuituräteistä.
En maksaisi polyesterivaatteesta sataa euroa.
Villapaidassa on oltava hiukan tekokuitua, muutoin ei kestä.
Monet saisivat vaikka joka vuosi uuden puvun pelkästään Alkoon viemillään rahoilla.
Köyhällä oltava myös silkkiä ja villaa.
Naurettavaa. En minä itsekään suosi keinokuituja ja kotonani on vain yksi työpöytä ja muutama tuoli, joiden materiaali on keinotekoista. Loput ovat aitoa puuta. Vaatteissa skippaan yleensä kaiken, mikä ei ole vähintään 50 % puuvillaa. Kengissä käytän ainoastaan aitoa nahkaa, koska muut materiaalit eivät mahdu jalkaani leveyssuunnassa.
Silti on täysin pelleilyä ostaa 500 euron kengät. 200 eurolla saa vaikka ja minkänäköisiä nahkakenkiä. Ja minullahan noita riittää.
Otsikko on tuollainen, jotta mahdollisimman moni avaa jutun.
Jutun kohteella on tyylikkäitä vaatteita ja kauniit hampaat. Syöpähoitojen jälkeen toivoisin, että minulla olisi yhtä kauniit hampaat. Elimistön tulehduksen vuoksi menetin neljä hammasta.
Ei mennyt hukkaan jutun lukeminen. :D
Tämä on se asia, josta nyt pitää puhua. Jos huudat ääneen Äiti Maan puolesta, niin toimit juuri noin kuin tuossa on kerrottu eli ostat vain luonnonmateriaaleja, käytät vaatteitasi vuosia ja hyväksyt sen, että laatu maksaa. Se 1000 e maksava talvitakki pääsee yhtenä talvena käyttöön noin 120 päivänä eli 15 vuodessa yhden päivän hinta on 55 snt. 100 e maksava takki kestää yhden talven, päivän hinta on 83 snt.
Ette kai te tosissanne kuvittele, että ilmastonmuutos torjutaan pelkillä puheilla eli ostelua ja matkustelua saa jatkaa, kunhan vaatii päättäjiltä, että saunaa ei saa lämmittää puilla?
Tuossa jutussa oli joitain ihan hyviä pointteja jos unohdetaan nuo jutussa esitetyt hinnat.
Olisi hieno juttu jos ihmiset havahtuisivat kiinnittämään huomiota entistä enemmän ostoskäyttäytymiseensä ja rupeaisivat suosimaan ns. fast fashionin sijaan slow fashionia. Ei sen tarvitse tarkoittaa 500e kenkiä tai 1000e mekkoa vaan juuri sitä että ostetaan laadukkaampaa ja harvemmin. Käytettynäkin voi löytyä kohtuullisemmalla hinnalla laadukkaita tuotteita.
Itse pyrin suosimaan mahdollisuuksien mukaan kotimaisia brändejä ja mielellään vielä Suomessa tehtyjä , laadukkaina pitämiäni vaatteita. Hinnat niissä toki ovat ihan eri luokkaa kuin jossain H&M:n räteissä mutta alennusmyynneistä ja kirppiksiltä niitäkin voi saada alkuperäiseen hintaan verrattuna ok-hinnalla. Se, mikä on jokaiselle se kohtuullinen hinta onkin sitten eri asia.
Erittäin hyvä artikkeli, josta on helppoa olla samaa mieltä.
Laadukkaat tuotteet ovat mukavampia ja eettisempiä, näyttävät paremmilta ja niiden hankintaa tulee mietittyä tarkemmin.
Ne saattavat hyvinkin tulla pitkässä juoksussa halvemmiksi, kannattaa miettiä käyttöikää ja käyttämättä jääneitä halpisvaatteita.
Eikä tyylille!