Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö 70 ole pieni rinnanympärysmitta rintaliiveissä?

Vierailija
30.03.2019 |

Tai niin olen kuvitellut? Olen aina ostellut liivit vähän ”mutulla” enkä ole ikinä mitannut itseäni, enkä ole mittauttanut itseäni liiviliikkeissä tms. Kaikkea hankaluutta on niiden istuvuudessa aina ollut ja nyt mittasin itseni. Mitta rintojen alta on 76cm. Olen käyttänyt vähintään 75, yleensä 80 ympäryksisiä liivejä, mutta kaveri vinkkasi että kannattaa kokeilla kokoa 70. En kyllä tajua näistä jutuista mitään...
En ole mikään hoikka, 168cm ja 62kg, jopa hiukan tanakka ainakin keskivartaloltani :/

Kommentit (199)

Vierailija
101/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hurjaa. Pienennysleikkaukseen menossa olleet naiset käyttivät keskimäärin 10 cm liian pientä liivinympärystä.

Olen ihmetellyt joitain julkisuudessa olevia pienennysleikkauksessa käyneitä, koska heillä ei edes ole ollut isoja rintoja. Pääseekö pienennysleikkaukseen siis vain käyttämällä jotain tiettyä kokoa, vaikka se olisi liian iso itselle?

Tuntuu, että moni pienennysleikkauksessa käynyt, ”isoja” rintojaan itkevä kärsii enemmänkin keskikokoisista, riippuvista rinnoistaan. Haluavat sillä verukkeella lähinnä rintojen kohotuksen. Voihan a-kuppisellakin olla roikkuvat, tyhjät rinnat. Ihan ihme menoa.

Vierailija
102/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kannattanee luottaa siihen, että koko 75 on sopiva, jos se sellaiselta tuntuu, ja kokeilla eri kuppikokoja ja eri mallisia liivejä. Onko joku tietty ongelma ollut usein? 

Ei vaan tunnu jotenkin hyvältä päällä. Olkaimet on usein huonot, eli valahtavat pois paikoiltaan. Eikä tunnu tukevilta vaan esim juostessakin hölskyy aika paljon. Joskus oli joissain liiveissä ongelmaa ettei rinta pysynyt kunnolla kupissaan vaan päivän aikana pyrkivät kupin keskeltä ulos, kun töissä pitää kumarrella ja liikkua. Olen pitänyt aika paljon jotain urheiluliivejä, mutta ihan ”oikeat” liivit olisi kivat, kun ei ne urheilutopit ihan joka asun kanssa käy. Ja kesällä hiostavat.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka noissa tutkimuksissa määrittelee oikean koon? Miten?

Vierailija
104/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kannattanee luottaa siihen, että koko 75 on sopiva, jos se sellaiselta tuntuu, ja kokeilla eri kuppikokoja ja eri mallisia liivejä. Onko joku tietty ongelma ollut usein? 

Ei vaan tunnu jotenkin hyvältä päällä. Olkaimet on usein huonot, eli valahtavat pois paikoiltaan. Eikä tunnu tukevilta vaan esim juostessakin hölskyy aika paljon. Joskus oli joissain liiveissä ongelmaa ettei rinta pysynyt kunnolla kupissaan vaan päivän aikana pyrkivät kupin keskeltä ulos, kun töissä pitää kumarrella ja liikkua. Olen pitänyt aika paljon jotain urheiluliivejä, mutta ihan ”oikeat” liivit olisi kivat, kun ei ne urheilutopit ihan joka asun kanssa käy. Ja kesällä hiostavat.

Ap

Olet kokeillut kiristää olkaimia? Vai löystyykö ne aina?

Ehkä sulla on vaan sellaiset löysemmät ja pehmeämmät rinnat? Sellaiset pyrkii usein kupeista ulos. Tuollaiseen ongelmaan tuskin auttaa isompi kuppi ja pienempi ympärys, luulisi vain pahentavan...

Vierailija
105/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olet kokeillut kiristää olkaimia? Vai löystyykö ne aina?

Ehkä sulla on vaan sellaiset löysemmät ja pehmeämmät rinnat? Sellaiset pyrkii usein kupeista ulos. Tuollaiseen ongelmaan tuskin auttaa isompi kuppi ja pienempi ympärys, luulisi vain pahentavan...

Tietty olen kiristänyt. Silti ne yleensä valuu. Sitten jos hirveesti kiristää, ne painaa olkapäitä :/

Ap

Vierailija
106/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Full cup -malli voisi olla hyvä, eli sellainen joka tulee joka puolelta rintaa niin ylös, että rinta pysyy paikoillaan eikä pääse pullahtamaan ulos. Olkaimien valahtaminen voi johtua hartioiden mallista enemmän kuin mistään muusta - ei olkaimia kannata kauhean kireällekään laittaa. Joissain malleissa saa olkaimet takaa ristiin tai ne ovat lähempänä toisiaan eivätkä valahda niin helposti. Tiukahkon aluspaidan käyttäminen voi auttaa sekä olkaimia että itse liivejä pysymään paikoillaan, ja se antaa myös lisätukea.

Vierailija
107/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän aina aluspaitaa liivien lisäksi, koska se lisää mukavuutta niin paljon. Kaikki pysyy siis paikoillaan ilman että täytyy olla mitään säädetty tosi kireäksi. 

Vierailija
108/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se numero tarkoittaa, että ympärysmitta venyy tuosta vielä 15 cm. Ympäryksellä 70 merkitty liivi venyy siis 85 cm asti. Tämä ei nyt tarkoita sitä, että se olisi mukava päällä sen 85 cm yllätyksen omaavan päällä, siinä on vain hengitysvaraa. Ihan hyvin voit kokeilla koon 70 ympäristö, huomaat kyllä itse onko se sopivan napakka vai kamalan puristava. Muista, että liivit venyvät käytössä. Itsellä ympärys 74 cm ja liivit kokoja 65 ja 70.

Tässä on aika paljon väliä kehon koostumuksella. Jos on lihaksikas 74 cm runko, ei todellakaan mahdu 65-rintsikoihin. Sitten jos on rakenteeltaan hennompi ja enemmän rasvaa, voi mahtuakin. Mutta kauhean näköistä katsottavaa se on selän puolelta.

Hyvin paljon on myös väliä itse rintsikoilla. Jotkut markettiritsat venyy ja paukkuu ja liikkuvat päällä, laatuliivien ympärys voi olla hyvin napakka vaikka koko olisikin sama. Ja jos on isot rinnat, sen tuen on tultava siitä ympäryksesta. Silloin sen on yksinkertaisesti oltava riittävän kireä, viis siitä vaikka vähän selkäläskeihin painuukin. Itse valitsen napakan ympäryksen ja hyvän tuen J-kupin tisseilleni, kuin sen että tissit roikkuu olkainten varassa ja kärsin hartiakivuista.

Totta kai hyvä materiaali kestää käytössä venähtämättä, mutta se on taas vähän eri asia kuin tarkoituksella pienen koon valitseminen tai vanity sizing -ilmiö.

Iälläkin on merkitystä, jossakin vaiheessa elämää se puristus alkaa oikeasti tuntua epämukavalta, ja moni siirtyy rintsikoista toppeihin.

Halvat liivit ovat jo uutena löysemmät kuin kalliit, hyvistä materiaaleista tehdyt. Myös kaaritukien jäykkyys vaikuttaa.

Rintaliiveissä ei ole vanity sizingia. En tiedä miksi niin moni vastustaa sitä ajatusta, että oma koko voi ollakin jotain ihan muuta kuin se 80C mitä on aina tottunut ostamaan kun sitä on helppo saada prismasta ja se jotenkuten istuu. Mitä nyt olkaimet yleensä aina putoilee ja kumartuessa voi tissi pullahtaa paikoiltaan.

Toki jos on liiveihinsä tyytyväinen, siihen ei ole kenelläkään nokan koputtamista. Mutta, jos tuskailee että rintsikat on AINA epämukavat ja hyvän tuntuisia ei ole olemassakaan, silloin voisi tarkastella että onkohan ne ihan oikeaa kokoa eikä pyöritellä silmiään näille ison kuuloisille kirjainkoille. Eikö se ole hyvä että on valinnanvaraa muitakin kuin se 75A-95E.

Rintaliiveissä on käynyt ihan jäätävä vanity sizing -ilmiö sen 25 vuoden aikana, jonka olen liivejä käyttänyt.

Sanon tämän ihmisenä, joka on pysynyt jotakuinkin samankokoisena ja valinnut sopivat liivit ammattilaisen avulla.

Höpöhöpö. Kokoja on tullut enemmän markkinoille, siitä on kysymys.

Asia on monimutkainen. Ennen kokoja oli todella vähän, nyt erikoisliiviliikkeissä (varsinkin ulkomailla) kokoja on valtavasti. Laskin kerran että nyt myynnissä on yli 200 eri kokoa!

Rintaliivimarkkinoilla on myös tapahtunut viime vuosikymmeninä rankkoja muutoksia, jolloin osittain vaativana käsityönä tehtaassa tehtyjen liivien tilalle alkoi tulla halpatehtaissa valmistettuja liivejä (etenkin nämä topatut liivit). Myös materiaalit ovat muuttuneet niin että tukevat korsettimaiset materiaalit on korvattu joustavammilla uusilla tekokuiduilla. Käytännössä ennen Euroopassa tehdyt laadukkaat liivit ovat korvautuneet halvan työvoiman maissa tehtävillä huonosti kootuilla liiveillä. Myös laadukkaampia liivejä valmistavat Eurooppalaiset merkit teettävät suureksi osaksi tuotteensa halpismaissa, toki ei Aasiassa mutta Tunisiassa, Bulgariassa, yms. Joissakin maissa, kuten Puolassa, saa edelleen liivejä tehtyinä paikan päällä mittatilaustyönä. Jotkut kalliimmat merkit valmistuttavat liivejä edelleen Euroopassa (Ranska, Italia..).

Lisäksi jossain vaiheessa alettiin havaita, että naisten rinnat kasvoivat entistä suuremmiksi, siis kuppikoot alkoivat kasvaa. Tarkkaa syytä tälle ei tiedetä, mutta varmasti e-pillereillä, ympäristön hormoneilla ja paremmalla ruokavaliolla on osuutensa. Naiset kasvavat myös pidemmiksi kuin ennen ja on myös enemmän ylipainoisia. Joten jossain vaiheessa rintaliivimerkit joutuivat alkamaan valmistaa enemmän kokoja eli tarvittiin suurempia kuppikokoja sekä pienempiä että isompia ympäryksiä. Pienempiä ympäryksiä juuri siksi, että joillakin on kapea selkä, mutta iso kuppikoko. Anglosaksisissa maissa erotetaan kaksi ison kupin liivityyppiä: a) full figure (iso kuppi, iso ympärys) ja b) full bust (iso kuppi, pieni ympärys).

Näiden muutosten lisäksi muoti alkoi suosia tiukempia vaatteita ja avoimepi ns. dekoltee. Nykynaiset tottuivat myös mukavampiin vaatteisiin, harva suostuisi käyttämään sellaisia puristavia ja hankaavia alusvaatteita kuin mummonsa.

Naisille tuli tärkeämmäksi monestakin syystä löytää juuri se oikea istuva liivikoko. Koska lisääntynyt liivitarjonta keskittyi erikoiskauppoihin, alkoi olla loogista, että moni nainen joka shoppaili liivejä marketeista, ei löytänyt sopivaa kokoa. Samaan saumaan tietysti alettiin puhua siitä kuinka naiset käyttävät väärää kokoa.

Suomessa kaikki tieto, mitä rintaliivikoista on, tulee maahantuojilta ja myyjiltä ja perustuu siis heidän käsityksiin ja myyntilukuihin. Emme siis tarkkaan tiedä mikä tilanne on suomalaisten naisten parissa. Itse voin sanoa huomanneeni viimeisten 10-15 vuoden aikana, että vaikeuksia löytää sopivat liivit on etenkin kahdella ryhmällä full bust -liivejä etsivillä sekä niillä joilla on pieni kuppikoko, siis esim. joko kokoa 70AA etsivä tai sitten 90A. Näistä tarjontaa Suomessa on heikosti kivijalkakaupoissa. Uusin ryhmä, jonka olen huomannut olevan vaikeuksissa, on mukavampia liivejä kaipaavat, ja siksi nykyään kysytäänkin kaarituettomia liivejä tai saumattomia, tiettyjä materiaaleja yms.

Eniten kasvava markkinasegmentti kansainvälisesti on ison kupin liivit.

Sitten kommentti "vanity sizing" keskusteluun. Jotkut liivivalmistajat ovat todella pienentäneet kuppikokojaan (johtuu myös muuttuneista leikkauksista). Sen on ajateltu miellyttävän asiakasta ("en olekaan C vaan D!"), mutta se on ollut hyödyllistä myös bisnekselle, koska moni on joutunut siirtymään marketista ostoksille erikoiskauppaan. Ja mitä isomman kuppikoon joutuu ottamaan, sitä useammin joutuu valitsemaan pienemmän ympäryksen.

Tässä siis mun näkemys palstan keskusteluun.

Vierailija
109/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo viimeksi linkattu tutkimus olisi mielenkiintoista luettavaa sille eräälle, joka oli jo kertaalleen pienennyttänyt rintojaan.

Haha, luuletko oikeasti että Suomessa otetaan julkiselle puolelle kovin hepposin perustein leikkaukseen?

T. Se rintojaan pienennyttänyt

Vierailija
110/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se numero tarkoittaa, että ympärysmitta venyy tuosta vielä 15 cm. Ympäryksellä 70 merkitty liivi venyy siis 85 cm asti. Tämä ei nyt tarkoita sitä, että se olisi mukava päällä sen 85 cm yllätyksen omaavan päällä, siinä on vain hengitysvaraa. Ihan hyvin voit kokeilla koon 70 ympäristö, huomaat kyllä itse onko se sopivan napakka vai kamalan puristava. Muista, että liivit venyvät käytössä. Itsellä ympärys 74 cm ja liivit kokoja 65 ja 70.

Tässä on aika paljon väliä kehon koostumuksella. Jos on lihaksikas 74 cm runko, ei todellakaan mahdu 65-rintsikoihin. Sitten jos on rakenteeltaan hennompi ja enemmän rasvaa, voi mahtuakin. Mutta kauhean näköistä katsottavaa se on selän puolelta.

Hyvin paljon on myös väliä itse rintsikoilla. Jotkut markettiritsat venyy ja paukkuu ja liikkuvat päällä, laatuliivien ympärys voi olla hyvin napakka vaikka koko olisikin sama. Ja jos on isot rinnat, sen tuen on tultava siitä ympäryksesta. Silloin sen on yksinkertaisesti oltava riittävän kireä, viis siitä vaikka vähän selkäläskeihin painuukin. Itse valitsen napakan ympäryksen ja hyvän tuen J-kupin tisseilleni, kuin sen että tissit roikkuu olkainten varassa ja kärsin hartiakivuista.

Totta kai hyvä materiaali kestää käytössä venähtämättä, mutta se on taas vähän eri asia kuin tarkoituksella pienen koon valitseminen tai vanity sizing -ilmiö.

Iälläkin on merkitystä, jossakin vaiheessa elämää se puristus alkaa oikeasti tuntua epämukavalta, ja moni siirtyy rintsikoista toppeihin.

Halvat liivit ovat jo uutena löysemmät kuin kalliit, hyvistä materiaaleista tehdyt. Myös kaaritukien jäykkyys vaikuttaa.

Rintaliiveissä ei ole vanity sizingia. En tiedä miksi niin moni vastustaa sitä ajatusta, että oma koko voi ollakin jotain ihan muuta kuin se 80C mitä on aina tottunut ostamaan kun sitä on helppo saada prismasta ja se jotenkuten istuu. Mitä nyt olkaimet yleensä aina putoilee ja kumartuessa voi tissi pullahtaa paikoiltaan.

Toki jos on liiveihinsä tyytyväinen, siihen ei ole kenelläkään nokan koputtamista. Mutta, jos tuskailee että rintsikat on AINA epämukavat ja hyvän tuntuisia ei ole olemassakaan, silloin voisi tarkastella että onkohan ne ihan oikeaa kokoa eikä pyöritellä silmiään näille ison kuuloisille kirjainkoille. Eikö se ole hyvä että on valinnanvaraa muitakin kuin se 75A-95E.

Rintaliiveissä on käynyt ihan jäätävä vanity sizing -ilmiö sen 25 vuoden aikana, jonka olen liivejä käyttänyt.

Sanon tämän ihmisenä, joka on pysynyt jotakuinkin samankokoisena ja valinnut sopivat liivit ammattilaisen avulla.

Pari viikkoa sitten yksi tällainen ammattilainen yritti vakuuttaa että kaarituki ei välttämättä kaikissa liiveissä ole rintojen välissä kiinni rintalastassa. Joo no ei varmaan olekaan kun tuo asiakkaalle pari kuppia liian pienet liivit liian isolla ympärysmitalla myynnin toivossa, kun pyydettyä kokoa ei ole valmiina hyllyssä.

Että en ihan sokeasti luottaisi näihin ns. ammattilaisiin.

Minä taas en sokeasti luottaisi sinun juttuihisi. Rintojen ja liivien mallista riippuen se kaarituki voi painaa tosi ilkeästikin, jos se on ihan rintalastassa kiinni ja ympärysmitta vielä liian pieni.

Olennaisempaa on, että kaarituki kokoaa rinnan hyvin ja puristamatta kainalon puolelta ja asettuu kokonaisuutena oikealle kohdalle.

Lähtökohtaisesti kaarituki kuuluu olla koko matkaltaan kiinni rintalastassa, eikä leijua missään kohtaa ilmassa. Jos näin käy, on kuppikoko väärä. Joskus voi toki olla rintakehä sisäänpainunut (pectus excavatum), jolloin tämä ei tietenkään ole mahdollista. Tottakai liivi ja kaarituki tuntuu silloin pahalta jos koko ja/tai malli on väärä. Kaarituen mallin pitäisi siis myös vastata mahdollisimman hyvin rinnanjuuren mallia, joillain esim on pyöreä U-mallinen rinnanjuuri, joillain taas leveämpi, ikäänkuin Niken logo. Nipistävä kaarituki siis voi olla yhdistelmä väärää kuppikokoa ja vääränmallista kaarituen muotoa rintaan nähden.

Tuo että kaarituki olisi kiinni rintakehässä ei ole kaikilla mahdollista. Esimerkiksi itsellä on rinnat ilman liivejä niin lähellä toisiaan, että väliin jää alle puoli senttiä. Sun mielestä mun pitäis siis litistää kaarituilla ja liian tiukalla ympäryksellä rinnat keskeltä vasten rintakehää, niin että niihin puristuisi ura, jotta kaarituki pääsee koskemaan rintakehään. Sepäs tuntuisi varsin mukavalta.

Ei. Mutta liivit on rakennettu niin että ns. siltaosa, joka on kuppien välissä, sen kuuluu olla rintalastaa vasten. Ja kaaritukien on myös pysyttävä kiinni ihossa. Muuten liivien ei katsota istuvan kunnolla.

Ja kun liivit ovat oikeanmalliset ja -kokoiset, kyllä se siltaosa koskettaa ihoa tiivistisijoittuneiden rintojenkin välissä ja kaari on kohdallaan.

Jos sulla on tunne että liivi litistää sun rintoja, silloin kuppikoko on selvästi väärä. Tai jos rintojen väliin ei saa edes omaa pikkurilliään, sitten kyse lienee vikaan mennestä plastiikkakirurgisesta operaatiosta.

Vierailija
111/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla, minkä tutkimuksen mukaan suurin osa naisista käyttää liian suurta ympärysmittaa. Kuulostaa jotenkin urbaanilegendalta tuo väite.

Kun googlaa, niin löytää lukuisia tahoja (alusvaatteisiin erikoistuneet myyjät), jotka toteavat, että n. 80 % käyttää liian isoa ympärystä yhdistettynä liian pieniin kuppeihin. 

Tässä tieteellinen tutkimus asiasta: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2275741/

"Most (80%) women wore incorrectly sized bras: 70% wore bras that were too small, 10% wore bras that were too large" 

Tuossa siis puhutaan kuppikoosta. 70 prosentilla liian pienet kupit, koska käyttävät liian isoa ympärystä. Tuossa todetaan, että etenkin isorintaiset käyttävät yleensä väärän kokoisia liivejä.

Tuo on varmasti aika loogista: jos sulla on (todellisuudessa) liivikoko 70H, etkä löydä sitä marketista mutta et voi maksaa enempää, sitten joudut ottamaan jotkut 80E:t, koska niitä löytyy.

Vierailija
112/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen se onneton joka joutuu ostaan jatkopalan 85cm liiveihin, muuten kinnaa ja 90cm liivejä ei ole.

Vierailija
113/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo viimeksi linkattu tutkimus olisi mielenkiintoista luettavaa sille eräälle, joka oli jo kertaalleen pienennyttänyt rintojaan.

Haha, luuletko oikeasti että Suomessa otetaan julkiselle puolelle kovin hepposin perustein leikkaukseen?

Ja lisäyksenä että totta kai vääränlaiset liivit ja ylipaino monilla vaikuttavat leikkaushaluun. Julkiselle puolelle et silti pääse noin vain leikkaukseen. Itse pohdin asiaa noin 7 vuotta ja kokeilin lukemattomia erilaisia liivejä. Ylipainoa minulla ei ole ikinä ollut. Leikkaukseen pääsin koska rintani olivan niin isot ja painavat että ne aiheuttivat kipua vaikka mitä olisi tehnyt. Ihan leikanneen kirurginkin mukaan minulla todella oli kyse tiiviistä, painavasta rintakudoksesta johon ei esim. laihduttaminen auta (eikä minulla ylipainoa ollutkaan kuten sanoin). Rintakudoksen liikakasvu on ihan oikea vaiva. Kaikilla leikkaukseen tahtovilla sitä ei tietenkään ole.

Vierailija
114/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva kuulla, minkä tutkimuksen mukaan suurin osa naisista käyttää liian suurta ympärysmittaa. Kuulostaa jotenkin urbaanilegendalta tuo väite.

Kun googlaa, niin löytää lukuisia tahoja (alusvaatteisiin erikoistuneet myyjät), jotka toteavat, että n. 80 % käyttää liian isoa ympärystä yhdistettynä liian pieniin kuppeihin. 

Tässä tieteellinen tutkimus asiasta: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2275741/

"Most (80%) women wore incorrectly sized bras: 70% wore bras that were too small, 10% wore bras that were too large" 

Tuossa siis puhutaan kuppikoosta. 70 prosentilla liian pienet kupit, koska käyttävät liian isoa ympärystä. Tuossa todetaan, että etenkin isorintaiset käyttävät yleensä väärän kokoisia liivejä.

Tuo on varmasti aika loogista: jos sulla on (todellisuudessa) liivikoko 70H, etkä löydä sitä marketista mutta et voi maksaa enempää, sitten joudut ottamaan jotkut 80E:t, koska niitä löytyy.

Mutta edelleenkään meillä ei ole sitä tutkimusta, jonka mukaan naiset jotenkin yleisesti käyttäisivät liian isoa ympärystä. Ainoastaan tutkimus, jonka mukaan lähes kaikki pienennysleikkaukseen hakeutuneet käyttivät liian pientä ympärystä.

Vierailija
115/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka vaatteiden koot on suurentunut, on samalla rintaliivien koot pienentyneet. Ihankuin meitä isorintaisia vihattaisiin.

Jep. Mulla on pysynyt rinnanympärys samana, mutta löydän nykyään huonosti liivejä. Ja olen vain 75D. Nykyään D:t tuntuu pieniltä vaikka mun rinnanympärys on pysynyt samana, mittaan sen aina liivin ostoon lähtiessäni.

Vierailija
116/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja lisäyksenä että totta kai vääränlaiset liivit ja ylipaino monilla vaikuttavat leikkaushaluun. Julkiselle puolelle et silti pääse noin vain leikkaukseen. Itse pohdin asiaa noin 7 vuotta ja kokeilin lukemattomia erilaisia liivejä. Ylipainoa minulla ei ole ikinä ollut. Leikkaukseen pääsin koska rintani olivan niin isot ja painavat että ne aiheuttivat kipua vaikka mitä olisi tehnyt. Ihan leikanneen kirurginkin mukaan minulla todella oli kyse tiiviistä, painavasta rintakudoksesta johon ei esim. laihduttaminen auta (eikä minulla ylipainoa ollutkaan kuten sanoin). Rintakudoksen liikakasvu on ihan oikea vaiva. Kaikilla leikkaukseen tahtovilla sitä ei tietenkään ole.

Ei tässä kukaan olekaan leikkausta kyseenalaistanut. Mutta jos edelleen leikkauksen jälkeen on kipuja, eikö kannattaisi olla avoin ajatukselle, että se rintojen hilaaminen ylös kireän ympärysnauhan ja metallisten kaaritukien avulla ei ehkä olekaan paras tapa tukea tuollaisia tiiviitä ja epäilemättä hormonaalisista syistä kipeytyviä rintoja.

Lähinnä viittaan nyt toppimallisiin rintsikoihin tai sellaisiin vanhanaikaisiin hyvin leikattuihin ns. mummorintsikoihin. Raskausaikanahan sitä painavaa rintakudosta tulee paljon, ja suosituksien mukaan silloin ei saisi käyttää kaaritukia, vaan pehmeitä, muotoon leikattuja ja litistäviä.

Vierailija
117/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos on normaalikokoiset rinnat, ei ole mitään syytä lähteä etsimään kalliita ja mahdollisesti edelleen väärän kokoisia liivejä. Ainoastaan oikeasti isorintaisten (hoikkien/normaalipainoisten) kannattaa tehdä niin. Ja heitä ei paljoa ole. Isorintaisille, mutta lihavillekin löytyy normaalikaupoista yleensä sopivia liivejä.

Miksi joillekin on niin vaikea ymmärtää että naisten rinnat, vartalonmallit ja ruumiinrakenteet ovat yksilöllisiä, ja että naisilla voi olla muitakin toiveita liivien suhteen kuin vain oikea koko?

Sanon suoraan, että aivan fakta on ettei normikaupoista löydy monelleekaan sopivia liivejä. Useimmat vaan joutuvat tyytymään normikaupan liiveihin rahasyistä tai koska erikoiskauppaan on niin pitkä matka tai ei osata ostaa verkosta tai uskalleta ostaa ulkomailta paikan päällä. Ei siksi että "kaikille löytyy sopivia".

Itse en ole yli 10 vuoteen löytänyt sopivia liivejä Suomesta, en tietenkään "normikaupasta" mutten edes erikoisliiviliikkeestä.

Vierailija
118/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olkaimet voivat lipsua alas myös jos liivien mallissa olkainväli on leveä, mutta itsellä on kapeat hartiat. Olkaiten välimitassakin on eroja. 

Tämä ei tietysti ratkaise just sinun kohdalla kaikkia ongelmia liivien kanssa. Halusin vain huomauttaa, että joskus kuppi ja ympärysmitta ovat oikeat, mutta liivien olkaimet ovat liian kaukana toisistaan.

Vierailija
119/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ympärys rinnan alta on 76, kokosi on about 70-75 (koska niissä koon 70 liiveissäkin on säätövaraa, 70 on "hakaset kireimmillään.

Noi on tosiaan aika pieniä kokoja, alle 65 liivejä ei joka paikasta löydykään. Vartalotyypit on erilaisia Itse olen pienehkö 50-/160, joten olettaisi että mulle menee 65-kokoiset. Mutta mulla on "ulkonevat" kylkiluut ja menee 75. Samaten jollakin 175+ pitkällä voi mennä ne 70 koon liivit

Vierailija
120/199 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Full cup -malli voisi olla hyvä, eli sellainen joka tulee joka puolelta rintaa niin ylös, että rinta pysyy paikoillaan eikä pääse pullahtamaan ulos. Olkaimien valahtaminen voi johtua hartioiden mallista enemmän kuin mistään muusta - ei olkaimia kannata kauhean kireällekään laittaa. Joissain malleissa saa olkaimet takaa ristiin tai ne ovat lähempänä toisiaan eivätkä valahda niin helposti. Tiukahkon aluspaidan käyttäminen voi auttaa sekä olkaimia että itse liivejä pysymään paikoillaan, ja se antaa myös lisätukea.

Tiukka aluspaita että saa epämukavat liivit toimimaan, oletko ihan tosissasi? Jospa vaan rohkaistuisi kokeilemaan eri kokoa, jos nykyinen ei selvästikään toimi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä