Mitä se on se sama ruoka, jota yksivuotias syö koko perheen kanssa?
Itse syön aamiaiseksi munakkaan ja maitokahvia, lounasta en ollenkaan, koska munakkaan jälkeen ei ole lounasnälkä. Mies ei syö ollenkaan aamiaista, lounaan hän syö työmaaruokalassa. Päivälliseksi meillä on jokin ruokaisa salaatti, koska minä laihdutan raskauskiloja ja mies on syönyt raskaan lounaan työpäivän aikana. Iltapalaa mies ottaa jotain leipää, minä vain viilin tai maustamattoman jogurtin tms. Viikonloppuisin me vietetään perheaikaa käymällä ravintolassa päivällisellä kaikki kolme (meillä on siis vain yksi lapsi). Meidän vaavi täyttää juuri yksi vuotta. Neuvolassa sanottiin, että yksi vuotta täytettyään vauva/taapero syö samaa ruokaa kuin muu perhe. Sitä munakastako? Tai kanasalaattia tai kinkkuleikkelesalaattia?
Kommentit (129)
Kyllä meillä syödään aikalailla joka päivä 10-kuisen ja kolmevuotiaan kanssa yhdessä munakasta. On niin helppo ja nopea laittaa.
Miksi ihmiset ovat näin uusavuttomia lapsen ruokkimisesta. Omaa järkeä ei voi käyttää vain neuvolan ohjeen mukaan mennään 🙄🙄
Musta on tosi kiva reseptikirja muuten tollanen ku Samasta padasta. Reseptejä, mitä voidaan antaa jo heti kiinteisiin siirtyvälle. Ja siis tosi herkullisia ruokia, ainakin itselle vähän erilaista reseptiikkaa mitä yleensä tulee tehtyä. Monesta kirjan ohjeesta tullut uus vakkari ja tykkää niin lapset kuin aikuisetkin.
No kyllä aika onnettomalta tuo laihdutus kuulostaa, jos joka päivä kotona syödään salaattia ja juodaan viiniä. Mitä jos miettisit ensin sen oman ruokavalion kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä aika onnettomalta tuo laihdutus kuulostaa, jos joka päivä kotona syödään salaattia ja juodaan viiniä. Mitä jos miettisit ensin sen oman ruokavalion kuntoon.
Kommentoitko väärään ketjuun? En minä juo viiniä tai muutakaan alkoholia kuin muutaman kerran vuodessa. Joka päivä syön yhtenä ateriana ruokaisan salaatin, esim. kanasalaatin, mutta sehän on oikein terveellinen ateria. Ap
Perunat + nakkikastike/fläsäsoosi... makaronivelli, puurot jne
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ovat näin uusavuttomia lapsen ruokkimisesta. Omaa järkeä ei voi käyttää vain neuvolan ohjeen mukaan mennään 🙄🙄
Kysyin täältä mitä neuvola mahtoi tarkoittaa tuolla ohjeellaan, kun jäin sitä sen käynnin jälkeen autossa miettimään. Itse käynnillä en kommenttiin niin kiinnittänyt huomiota, se palasi vasta autossa mieleeni kotimatkalla. Ap
Eivät ilmeisesti ymmärtäneet ettet itse syö kuin vinkuheinää.Lapsi tarvitsee kunnon perunaa,porkkanaa ja kastiketta jossa muussattua lihaa.
Viestin 56 kirjoittaja jatkaa, kun palsta meni kiinni eilen illalla.
Täytyy sanoa, että ennen lapsen syntymää mietitytti kovasti juuri se lapsiperheen ruokavalio. Itse en pitänyt monesta ns kotiruuasta edes itse ollessani lapsi, esimerkiksi nakit, kiusaukset, hernekeitto, epämääräiset makaronisörsselit, kalapuikot. En millään haluaisi syödä näitä päivittäin vain siksi, että meillä on lapsi. Mies on samoilla linjoilla. Mielummin opettaisimme lapsen meidän ruokavaliollemme, emmekä söisi mössöjä vuosikausia.
Tykätään molemmat kokata ja tehdäänkin paljon erilaisia ruokia. Syödään paljon esimerkiksi thaicurryja, intialaistyyppistä, risottoja, pihviä ja kasvista, erilaisia lihapatoja, pastaa, salaatteja ja sushia. Tehdään yleensä aikuisille normaali versio ja lapselle oma. En laittaisi lapsen ruokaan paljoa chiliä ja suolaisia aineksia ihan minimaalinen määrä (vaikka se currytahna, kalakastike, soijakastike, liemivalmisteet, joita ei voi omalle lautaselle lisätä). Upotan lapsen ruokaan myös enemmän kasviksia, koska hän ei syö mitään sivusalaatteja tai pilkottuja kasviksia vaikka sellaista olisikin tarjolla. Lehtisalaatti on muuten ainoa, jonka olen joutunut kaivamaan kakovan lapsen kurkusta sormin :/
Kirjoitin myös, ettei lapsi syö lihaa, ellei se ole pieneksi murustettua jauhelihaa. En ole keksinyt tähän mitään muuta ratkaisua, kuin tehdä lapsen liharuuat jauhelihasta ja meidän sitten tarvittaessa kokolihasta. Ehkä hän ei vain pidä lihasta tai sitten suun motoriikka ei ole tarpeeksi kehittynyt.
Tähän mennessä lasta ei ole häirinnyt se, että hänen ruokansa ei ole samaa kuin vanhemmilla. Eiköhän se korjaannu tuossa lähempänä kahden vuoden ikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin täältä mitä neuvola mahtoi tarkoittaa tuolla ohjeellaan, kun jäin sitä sen käynnin jälkeen autossa miettimään. Itse käynnillä en kommenttiin niin kiinnittänyt huomiota, se palasi vasta autossa mieleeni kotimatkalla. Ap
Neuvolan lähtöajatus on tietysti, että te aikuiset syötte tervellistä, (suositusten mukaista) ruokaa. Joten lapsen on hyväksi syödä samoin kuin tekin. Tilanne ei tietenkään päde esim silloin, jos eläisitte pelkällä kahvilla ja nakeilla, vaan silloin teidän tulisi muuttaa omia ruokailutottumuksianne niin, että lapsi saa terveellisen ruokavalion mallin.
Se mikä on terveellistä, on kai jossain määrin vanhemman määriteltävissä. Toiset noudattavat muutenkin jotain erityisruokavaliota, niin yksiselitteistä vastausts tuskin voi antaa. Yleisesti kai ollaan sitä mieltä, että liika sokeri ja suola ovat lapselle (ja aikuiselle) pahasta, ja lapsen ruokavaliosta isomman osan tulisi olla hiilaripitoista, munuaiset joutuu koville liiasts proteiinista niin pienellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvolan lähtöajatus on tietysti, että te aikuiset syötte tervellistä, (suositusten mukaista) ruokaa. Joten lapsen on hyväksi syödä samoin kuin tekin. Tilanne ei tietenkään päde esim silloin, jos eläisitte pelkällä kahvilla ja nakeilla, vaan silloin teidän tulisi muuttaa omia ruokailutottumuksianne niin, että lapsi saa terveellisen ruokavalion mallin.
Se mikä on terveellistä, on kai jossain määrin vanhemman määriteltävissä. Toiset noudattavat muutenkin jotain erityisruokavaliota, niin yksiselitteistä vastausts tuskin voi antaa. Yleisesti kai ollaan sitä mieltä, että liika sokeri ja suola ovat lapselle (ja aikuiselle) pahasta, ja lapsen ruokavaliosta isomman osan tulisi olla hiilaripitoista, munuaiset joutuu koville liiasts proteiinista niin pienellä.
Sen verran kommentoin, että hiilarin vaihtoehto ei suinkaan ole proteiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se mikä on terveellistä, on kai jossain määrin vanhemman määriteltävissä. Toiset noudattavat muutenkin jotain erityisruokavaliota, niin yksiselitteistä vastausts tuskin voi antaa. Yleisesti kai ollaan sitä mieltä, että liika sokeri ja suola ovat lapselle (ja aikuiselle) pahasta, ja lapsen ruokavaliosta isomman osan tulisi olla hiilaripitoista, munuaiset joutuu koville liiasts proteiinista niin pienellä.Sen verran kommentoin, että hiilarin vaihtoehto ei suinkaan ole proteiini.
Aivan, proteiini ei ole energiaravintoaine.
Miksi lapset eivät voisi syödä ruokisia salaatteja ja munakaita? Miksi lapsille pitäisi tehdä se "lämmin" ruoka? Miten se lämpötila vaikuttaa terveellisyyteen?
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista ruokaa oppii kyllä pikkuhiljaa syömään. Toki jos ette juuri syö kotona niin muksulle joudut omat ruuat tekemään. Leivät ja jogurtit kuulostivat ihan soppelilta välipalalla ja meillä niitä on alta vuosikas syönyt. Eikä siinä munakkaassa mitään vikaa ole -sekin ruokaa jota jo alta vuosikas voi itse syödä.
Vuosikas?.. Kuulostaa ihan kuin puhuisit vasikasta tai jostain muusta eläimestä. En ole ikinä kuullut käytettävän tuollaista termiä lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset eivät voisi syödä ruokisia salaatteja ja munakaita? Miksi lapsille pitäisi tehdä se "lämmin" ruoka? Miten se lämpötila vaikuttaa terveellisyyteen?
Eihän se vaikutakaan, monet vain luulevat, että sisällöllä ei ole merkitystä, kunhan se on "lämmin ateria" :D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista ruokaa oppii kyllä pikkuhiljaa syömään. Toki jos ette juuri syö kotona niin muksulle joudut omat ruuat tekemään. Leivät ja jogurtit kuulostivat ihan soppelilta välipalalla ja meillä niitä on alta vuosikas syönyt. Eikä siinä munakkaassa mitään vikaa ole -sekin ruokaa jota jo alta vuosikas voi itse syödä.
Olen tehnyt vauvalle tähänkin asti omat ruoat ja pakastanut aina sitten niistä osan, ettei tarvi joka päivä kokata. Ajattelin vain, että pienelle ei varmaan maistu munakas eikä kanasalaatti. Ei ainakaan ole tähän mennessä tykännyt kun olen palasia antanut maistella. Niin mietin vain, että miten se sitten yhtäkkiä alkaisi tykkäämään aamiaismunakkaista. Ap
Ei lapsi yhtäkkiä ala tykkäämään yhtään mistään ruuasta. Lapsi totuttelee erilaisiin ruokiin pikku hiljaa. Uusia makuja täytyy maistella usempi kerta ennen kuin niihin tottuu. Jos olet niin avuton, ettet osaa googlata, niin juttele asiasta neuvolassa. Kun sanoivat neuvolassa, että yksi vuotias syö samaa ruokaa kuin muu perhe, niin eihän neuvolan terveydenhoitaja voinut tietää, että teillä syödään vaan munakasta ja kanasalaatia.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ilmeisesti ymmärtäneet ettet itse syö kuin vinkuheinää.Lapsi tarvitsee kunnon perunaa,porkkanaa ja kastiketta jossa muussattua lihaa.
Meillä syödään kalaa ja kanaa, mutta ei lihaa. Eilen paistettiin pikkumuikkuja ja ison kasan puolitoistavuotias pisteli sormin. Lisäksi söi avokadon paloja ja vesi- ja hunajamelonia.
Kohta lähdetään brunssille ja siellä lapsi saa maistaa kaikkea. Paloitellaan lautaselle ja saa sitten syödä, mitä haluaa. Kaikki tuore menee hyvin, samoin lohesta tykkää ja katkaravut on herkkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ruokaa kuin itselle, mutta sösellettynä ja ilman viinaksia.
Haarukalla sösellettyä nakkimunakasta aamiaiseksi? Pieneksi hakattua kanasalaattia? En usko, että hän tykkää niistä, kun on tottunut niihin omiin soseisiinsa esim. perunamuussi ja soseutettu liha tai porkkanamuussi ja soseutettu kalkkuna. Ap
Syömään opettelu tarkoittaa nimenomaan sitä, että maistellaan sellaistakin, "josta ei tykkää". Meillä pienet ovat alle vuoden ikäisinä maistelleet mm. metsopaistia ja veripalttua. Nakkien sijasta vauvan munakkaaseen voisi laittaa vaikka edellisenä päivänä sinun salaatistasi jäänyttä kanaa.
Ja sinä et mitenkään voi syödä perunaa ja lihaa, etkä porkkanaa ja kalkkunaa? Otat vaan pienemmän annoksen, ja reilusti salaattia ym. lisäksi. Ehkä ne eivät ole enää raskauskiloja vaan ihan pelkkiä kiloja, joita sinä nyt laihdutat. Ilahduttakoon sinuakin se tieto, että laihduttajan ruokavalion ei tarvitse olla yksipuolinen vaan päin vastoin, sen pitäisi olla monipuolinen jotta saat riittävästi kaikkia ravintoaineita.
Saman ruuan syöminen tarkoittaa sitä, että otat samasta kattilasta vauvan annoksen ensin ennen vahvempien mausteitten lisäämistä, ja soseutat sen erikseen eikä sitä, että aikuisetkin alkavat syödä soseita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se vaikutakaan, monet vain luulevat, että sisällöllä ei ole merkitystä, kunhan se on "lämmin ateria" :D:D
Ei kai sillä lämpötilalla olekaan väliä. Meidän juuri 1-vuotias ei vain osaa vielä syödä mitään kauhean isoja paloja. Salaatin olisi oltava siis lähinnä raastetta tai hyvin pieneksi pilkottua. Lämmin ruoka on yleensä kypsää ja pehmeämpää ja sitä voi helposti muussata lautasella vaikka haarukalla jos se ei muuten uppoa. Isommalla lapsella toki eri asia.
Ja sen vielä sanoisin, että musta nää ruokajutut on uhrauksia (lue kasvattamista) joita tarvittaessa vaan pitää lapsen eteen tehdä. Joka päivä meillä ruokaa laitetaan, jotta saadaan pojalle ravitseva ateria. Aluksi se oli itselle se ahdistavampia asioita, kun meillä vielä kaikenlaista allergiaan. En ole aiemmin ollut mikään kotikokki, mutta rutiini tulee nopeasti. Ja kyllä tuolla kotiruoallla saat ihan varmasti raskauskiloisi pois. Syöt maltillisia annoksia ja otat salaattia paljon mukaan. Mä esim. teen salaattia ison kupin jääkaappiin ja nostan sen aina ruokailuksi pöytään ja siitä aina lautaselle.