Mitä se on se sama ruoka, jota yksivuotias syö koko perheen kanssa?
Itse syön aamiaiseksi munakkaan ja maitokahvia, lounasta en ollenkaan, koska munakkaan jälkeen ei ole lounasnälkä. Mies ei syö ollenkaan aamiaista, lounaan hän syö työmaaruokalassa. Päivälliseksi meillä on jokin ruokaisa salaatti, koska minä laihdutan raskauskiloja ja mies on syönyt raskaan lounaan työpäivän aikana. Iltapalaa mies ottaa jotain leipää, minä vain viilin tai maustamattoman jogurtin tms. Viikonloppuisin me vietetään perheaikaa käymällä ravintolassa päivällisellä kaikki kolme (meillä on siis vain yksi lapsi). Meidän vaavi täyttää juuri yksi vuotta. Neuvolassa sanottiin, että yksi vuotta täytettyään vauva/taapero syö samaa ruokaa kuin muu perhe. Sitä munakastako? Tai kanasalaattia tai kinkkuleikkelesalaattia?
Kommentit (129)
Toivottavasti on provo, ei noin tyhmä voi olla.
Meillä 1.5 vuotias ja IKINÄ ei ole soseita syönyt. Aluksi sormiruokailuna perunaa bataattia porkkanaa kanaa lohta parsaa pastaa jne...ilman suolaa. Nyt syö kaikkea, myös esimerkiksi sushia.
Tämän provon pitäisi muuttaa omat ruokailutottumukset terveellisiksi.
Esimerkin voima on valtava.
No ihan tavallista kotiruokaa. Kokkaa vaikka
Lihapullakastiketta ja keitettyjä perunoita,
Makkarakeittoa
Kukkakaaligratiinia
Lohta ja pottumuusia
Jauhelihakastiketta ja spagettia
Kanapastavuokaa
Ratatouille, riisiä ja kanafilettä
Porkkanasosekeittoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsytti samat neuvot aikoinaan. En ole ikinä kokkaillut itselleni ja söin työpaikalla lounaan iltaisin milloin mitäkin. Tämä ap aloitus kuvaa sitä miten kaiken pitäisi alkaa pyöriä lapsen ympärillä Suomessa. Monissa muissa maissa lapset syövät onan ruuan liunaalla ja illalla lman ja vanhemmat kaksin kun lapsi mennyt nukkumaan. Ihan outoåa tälläinen että vanhempienkin täytyy alkaa syömään makkarakeittoa lapsen kanssa.
Ehdottomasti samaa mieltä.
Olen puoliksi espanjalainen ja on tullut seurattua läheltä lapsiperhe-elämää molempien vanhempieni kotimaissa. Suomessa tosiaan odotetaan, että koko elämä pyörii lasten ympärillä. Pitää käydä vaunulenkillä ja perhekerhossa, päiväunet on ulkona tasan klo 12-14 ja sillä aikaa äiti imuroi ja viikkaa pyykkejä. Leikkipuistossa on käytävä, vaikka kotipihassa olisi keinut ja muut. Viikonloppuna koko perhe käy yhdessä prismassa ja hoplopissa. Päivälliseksi syödään kinkkukiusausta, makkarakeittoa tai pinaattilettuja. Jos et tarjoa näitä lapsellesi olet huono ihminen.
Espanjassa lapset syövät hyvin usein niitä purkkiruokia vielä pitkälle yli vuoden ikään ja saavat sitten maistaa aikuisten ruokia mitä tahtovat. Tarjolla ei ole mitään mössöä myöhemmin, jos isommalle lapselle ei kelpaa, niin hän jää ilman. Ei siis mitään nakkitarjoiluja vain lapsille. Toki äyriäiset kuoritaan ja muutenkin autetaan. Sokeria ja suolaa tarjotaan aika hövelisti ihan vauvaikäiselle. Kun lapsi syntyy, vanhemmat jatkavat ihan normaalia elämää ja lapsi otetaan mukaan minne ollaankaan menossa. Vanhemmat naissukulaiset eivät usein ole työelämässä ja hoitoapua ja seuraa riittää. Lapsen saa ottaa mukaan ihan joka paikkaan, eikä kukaan mulkoile pahasti. Olen joskus lukenut tältä palstalta, että lapsia jotenkin lyötäisiin tai heille huudeltaisiin, jotta he käyttäytyisivät hyvin, mutta itse en ole koskaan törmännyt tällaiseen. Tarjoilijat kyllä tuputtavat karkkeja jo alle vuoden ikäisille lapsille.
Täytyy sanoa, että oman kokemukseni mukaan espanjalaiset ovat ennakkoluulottomampia ruuan suhteen ja heillä on paremmat pöytätavat kuin suomalaisilla. Meren läheisyyden ja pitkän kasvukauden ansiosta tarjolla on kyllä ihan eri lailla ruokia.
Omat lapset olen kasvattanut Suomessa ja olen saanut kritiikkiä osakseni, koska en ole noudattanut näitä lapsiperheiden kirjoittamattomia sääntöjä. Meillä ei ole syöty "kotiruokia", päikkärit nukuttu milloin nukuttaa ja jätetty perhekerhot välistä. En kyllä pidä espanjalaisesta tavasta antaa pikkulapsille hurjia sokeripommeja, mutta en ole nipottanut. Nyt jo isot lapset syövät kaikkea. Itse en siis syöttäisi "lasten ruokia" koko perheelle ihan vaan sen takia, että perheeseen kuuluu lapsia. Jos aikuisten ruokavalio on terveellinen, lapsi mukautuukin siihen
Espanjassa(kin) on monenlaisia ihmisiä. Asumme espanjassa ja lapseni puoliksi espanjalainen.
Lapsen ehdoilla mennään (tietysti) ihan omasta halusta. Illallinen syödään joskus vasta 22 niin silloin lapsi syö ennen meitä, muuten yhdessä.
Kaikki syödään monipuolisesti, lapselle ei soseita vaan samaa ruokaa sormiruokana.
Käydään muskarissa ja vauva-uinnissa ja puistoissa paljon...
Harrastukset alkaa kolmivuotiaana.
Monenlaisia perheitä täällä(kin).
Vierailija kirjoitti:
Ap, vuoden vanha voi syödä samaa ruokaa kuin tekin, mutta suolaa kannattaa vähentää. Makeaa ruokaa ei kannata myöskään syöttää, koska pieni lapsi ei sellaista osaa edes vielä itse vaatia.
Ja ruokaa pitää olla tiheämmin kuin nyt. Vuoden vanha kasvaa ja hänen ruuansulatuselimistönsä ei kestä tuollaista kahdeksan tunnin paastoa mitä sinä itse harrastat, eikä tuo ole sinullekaan terveellistä.
Eli lapselle aamupala, vaikkapa puuro ja maitoa (joko äidinmaitoa tai normilehmänmaitoa). Leipäkin on ok, päälle vaikkapa siivu vähäsuolaista juustoa ja kurkkua. Tämä siis pian taaperon herättyä, esimerkiksi klo 7.30
Välipalaksi voi syödä vaikkapa omenasiivuja ja sokeroimatonta tai vähäsokerista jogurttia hedelmäsoseen kera. Tai pienen leivän. Tämä vaikkapa kymmeneltä, ennen tai jälkeen ulkoilin.
Puolilta päivin lounas, vaikkapa kanakeittoa ja leipä. Voit ostaa näitä myös eineksinä valmiina, jos koet sen helpommaksi - eineksissä ei ole MITÄÄN VIKAA, kunhan valitset vähäsuolaisia vaihtoehtoja, joissa ei ole ruokaa käristetty öljyssä... Tai voit tehdä iltaruokaa isomman satsin niin, että siitä riittää pakkaseen tai seuraavaksi päiväksi lounaaksi.
Iltapäivällä, taaperon herättyä päiväunilta annat taas pienen välipalan, ruokailuväli on noin pienellä hyvä olla korkentaan kolme tai neljä tuntia. Vaikkapa velliä mukista ja viiliä marjojen kera. Tämä noin klo 15
Illalla iltaruoka noin kuudelta, ja sen soisi olevan hiukan tuhdimpi kuin pelkkä salaatti. Salaatista toki saa tuhtiakin, mutta siinä pitää siis olla taaperolle hiilihydraattia ja proteiiniakin.
Ja iltapala sitten ennen nukkumaanmenoa, vaikkapa klo 20 - vaikka iltapuuroa marjojen tai hedelmäsiivujen kera.
Eli pieniä annoksia, mutta tiheästi.
Jos et luota omiin taitoihisi, lue neuvolan antamat esitteet. Niitä on takuulla sinulle annettu raskausaikana valmennuksessa. Jos ei enää löydy, lue vaikkapa täältä, Valion sivusto, mutta aivan täyttä asiaa.
https://www.valio.fi/hyvinvointi/taaperon-kanssa-ruokapoydassa-yli-1-vu…
Miksi tuollaiset kellonajat?
Meillä:
Aamupala 9.00
Lounas 13
Välipala 16
Illallinen 19.30
Iltapala 21.30
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsytti samat neuvot aikoinaan. En ole ikinä kokkaillut itselleni ja söin työpaikalla lounaan iltaisin milloin mitäkin. Tämä ap aloitus kuvaa sitä miten kaiken pitäisi alkaa pyöriä lapsen ympärillä Suomessa. Monissa muissa maissa lapset syövät onan ruuan liunaalla ja illalla lman ja vanhemmat kaksin kun lapsi mennyt nukkumaan. Ihan outoåa tälläinen että vanhempienkin täytyy alkaa syömään makkarakeittoa lapsen kanssa.
Ehdottomasti samaa mieltä.
Olen puoliksi espanjalainen ja on tullut seurattua läheltä lapsiperhe-elämää molempien vanhempieni kotimaissa. Suomessa tosiaan odotetaan, että koko elämä pyörii lasten ympärillä. Pitää käydä vaunulenkillä ja perhekerhossa, päiväunet on ulkona tasan klo 12-14 ja sillä aikaa äiti imuroi ja viikkaa pyykkejä. Leikkipuistossa on käytävä, vaikka kotipihassa olisi keinut ja muut. Viikonloppuna koko perhe käy yhdessä prismassa ja hoplopissa. Päivälliseksi syödään kinkkukiusausta, makkarakeittoa tai pinaattilettuja. Jos et tarjoa näitä lapsellesi olet huono ihminen.
Espanjassa lapset syövät hyvin usein niitä purkkiruokia vielä pitkälle yli vuoden ikään ja saavat sitten maistaa aikuisten ruokia mitä tahtovat. Tarjolla ei ole mitään mössöä myöhemmin, jos isommalle lapselle ei kelpaa, niin hän jää ilman. Ei siis mitään nakkitarjoiluja vain lapsille. Toki äyriäiset kuoritaan ja muutenkin autetaan. Sokeria ja suolaa tarjotaan aika hövelisti ihan vauvaikäiselle. Kun lapsi syntyy, vanhemmat jatkavat ihan normaalia elämää ja lapsi otetaan mukaan minne ollaankaan menossa. Vanhemmat naissukulaiset eivät usein ole työelämässä ja hoitoapua ja seuraa riittää. Lapsen saa ottaa mukaan ihan joka paikkaan, eikä kukaan mulkoile pahasti. Olen joskus lukenut tältä palstalta, että lapsia jotenkin lyötäisiin tai heille huudeltaisiin, jotta he käyttäytyisivät hyvin, mutta itse en ole koskaan törmännyt tällaiseen. Tarjoilijat kyllä tuputtavat karkkeja jo alle vuoden ikäisille lapsille.
Täytyy sanoa, että oman kokemukseni mukaan espanjalaiset ovat ennakkoluulottomampia ruuan suhteen ja heillä on paremmat pöytätavat kuin suomalaisilla. Meren läheisyyden ja pitkän kasvukauden ansiosta tarjolla on kyllä ihan eri lailla ruokia.
Omat lapset olen kasvattanut Suomessa ja olen saanut kritiikkiä osakseni, koska en ole noudattanut näitä lapsiperheiden kirjoittamattomia sääntöjä. Meillä ei ole syöty "kotiruokia", päikkärit nukuttu milloin nukuttaa ja jätetty perhekerhot välistä. En kyllä pidä espanjalaisesta tavasta antaa pikkulapsille hurjia sokeripommeja, mutta en ole nipottanut. Nyt jo isot lapset syövät kaikkea. Itse en siis syöttäisi "lasten ruokia" koko perheelle ihan vaan sen takia, että perheeseen kuuluu lapsia. Jos aikuisten ruokavalio on terveellinen, lapsi mukautuukin siihen
Minäkin olen puoliksi espanjalainen.
Kyllä kuulostaa että teidän perhe on kouluttamatonta, perus työläisiä kuten suurin osa.
Ei kaikki toimi kuten isovanhemmat aikanaan.
Kun on varaa, tietoa ja halua, täälläkin laitetaan lapsia kerhoihin ja viedään teemapuistoihin. Ja pidetään unirytmistä kiinni (nykysuositukset ihan eri kuin ennen)
Ja jos yhtään seuraat aikaasi, huomast täälläkin sormiruokaillaan/tehdään lapselle ruoka itse koska tiedetään sen olevan terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Niin, jos lapset syö vain lasten ruokaa, mikä on se taianomainen ikä jolloin he pyytävät saada muutakin kuin nakkeja, ja miten tämä ihme tapahtuu?
Meillä kävi niin, että lapsi söi mielellään ihan kaikkea mitä annettiin, ennen kuin vietiin päiväkotiin 3-vuotiaana. Sielläpä muuttui nirsoksi ja valikoivaksi. Surettaa. Ne nakit kyllä menisi, kotona ei niitä syöty.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheessä syödään viisi ateriaa. Aamiainen, lounas, välipala, päivällinen, iltapala.
Pöydän ääressä, ruokailutapoja opiskellen. Aikuiset esimerkkeinä.
Ruoka koostuu ravintosuositusten mukaisesti. Netistä löytyy esim kahden viikon ruokalistoja. Martoilla on esim hyvä kotiruokakeittokirja.
Miten sulla voi vielä olla ”raskauskiloja” jos lapsi on vuoden?
Olen eri, mutta en mitenkään jaksa syödä toista lämmintä ateriaa päivässä. Puuhastelen vaikka tiskikoneen kanssa kun lapsi syö.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö itse mielelläsi yksin, kökötät tyhjässä pöydässä ehkä iPadi seurana nenän alla? Pieni lapsi haluaa yleensä kuulua siihen omaan laumaansa ja tehdä asioita yhdessä perheen kanssa, häntä kiinnostaa ihan tavalliset arjen jutut. Tylyä jättää ihan kuka tahansa yksin lautasen ääreen joka päivä, puhumattakaan pienimmästä. Ruoka ei ole vain ravintoa, vaan perhe voi jutella kuulumisia ja kasvattaa yhteenkuuluvuuden tunnetta. Ilman että "kaikki pyörii lapsen ympärillä".
kaviaari, shampanja ja mansikat