Mitä se on se sama ruoka, jota yksivuotias syö koko perheen kanssa?
Itse syön aamiaiseksi munakkaan ja maitokahvia, lounasta en ollenkaan, koska munakkaan jälkeen ei ole lounasnälkä. Mies ei syö ollenkaan aamiaista, lounaan hän syö työmaaruokalassa. Päivälliseksi meillä on jokin ruokaisa salaatti, koska minä laihdutan raskauskiloja ja mies on syönyt raskaan lounaan työpäivän aikana. Iltapalaa mies ottaa jotain leipää, minä vain viilin tai maustamattoman jogurtin tms. Viikonloppuisin me vietetään perheaikaa käymällä ravintolassa päivällisellä kaikki kolme (meillä on siis vain yksi lapsi). Meidän vaavi täyttää juuri yksi vuotta. Neuvolassa sanottiin, että yksi vuotta täytettyään vauva/taapero syö samaa ruokaa kuin muu perhe. Sitä munakastako? Tai kanasalaattia tai kinkkuleikkelesalaattia?
Kommentit (129)
Mä teen jauhelihasta mureketta, jota on helppo pakastaa ja lisätä lapsen ruokaan, jos aikuiset haluaa syödä pihviä, mihin lapsen hampaat ei vielä pysty.
Kasviksia paahda uunissa oliiviöljyn ja yrttien kanssa.
Perunamuusiin lisään porkkanaa, kukkakaalia, bataattia, palsternakkaa yms.
Meillä vuoden ikäinen tykkää kans munakkaasta, kolmevuotias ei. Siihenkin laitan reilusti lapselle sopivia mausteita.
Lisään myös välipalasoseisiin ja jugurtteihin puuroa sekaan, jos sitä on aamusta jäänyt yli.
Lapsen lautaselle laitan kaikkea, niitäkin mistä ei tykkää. Ensin menee lempiruuat suuhun ja kun ne loppuu, niin saattaa syödä niitä muitakin ihan huomaamattaan.
Eli samaa ruokaa, mutta yritän monipuolistaa omaa ruokavaliota, jotta lapsi tottuisi eri makuihin.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on yksi iso syy pysyä lapsettomana. En voi sietää ruoan laittoa, eikä meillä syödä oikeastaan mitään perinteistä "kotiruokaa". Ruokavalio on lähinnä hedelmiä, kasviksia, ja lihaa. Leipää tai maitotuotteita meillä ei käytetä esim ollenkaan.
Olisi maanpäällinen helvetti joutua kokkaamaan joka päivä jotain kiusauksia ja mössöjä, jotka kyllä jäisi itseltä syömättä.
Samaa mieltä, mutta mulla on yksi jo isompi lapsi. Syö ihan mielellään pääruuaksi kasviksia ja lihaa, hän saa kyllä maitoa, leipää, jogurttia ja muuta välipalaa, mitä vanhemmat ei syö. En muista mitä hän söi 1-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapset eivät voisi syödä ruokisia salaatteja ja munakaita? Miksi lapsille pitäisi tehdä se "lämmin" ruoka? Miten se lämpötila vaikuttaa terveellisyyteen?
Eihän se vaikutakaan, monet vain luulevat, että sisällöllä ei ole merkitystä, kunhan se on "lämmin ateria" :D:D
Ei kai sillä lämpötilalla olekaan väliä. Meidän juuri 1-vuotias ei vain osaa vielä syödä mitään kauhean isoja paloja. Salaatin olisi oltava siis lähinnä raastetta tai hyvin pieneksi pilkottua. Lämmin ruoka on yleensä kypsää ja pehmeämpää ja sitä voi helposti muussata lautasella vaikka haarukalla jos se ei muuten uppoa. Isommalla lapsella toki eri asia.
Ei kylmä ruoka tarkoita, että se on raakaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ilmeisesti ymmärtäneet ettet itse syö kuin vinkuheinää.Lapsi tarvitsee kunnon perunaa,porkkanaa ja kastiketta jossa muussattua lihaa.
Meillä syödään kalaa ja kanaa, mutta ei lihaa. Eilen paistettiin pikkumuikkuja ja ison kasan puolitoistavuotias pisteli sormin. Lisäksi söi avokadon paloja ja vesi- ja hunajamelonia.
Kohta lähdetään brunssille ja siellä lapsi saa maistaa kaikkea. Paloitellaan lautaselle ja saa sitten syödä, mitä haluaa. Kaikki tuore menee hyvin, samoin lohesta tykkää ja katkaravut on herkkua.
'Meillä syödään kalaa ja kanaa, mutta ei lihaa'
Mitäs se kana sitten on, jos ei lihaa? Käsittämätöntä, miten yleisesti ihmiset puhuu että syövät kanaa, mutta eivät lihaa.
Mä tarjoan ihan tavallisia kotiruokia: laatikoita, keittoja, pataruokia. Suolan jätän pois. Meilläkin lapsi söi kaupan valmisruokia sosemuodossa yksivuotiaaksi asti ja nyrpisteli aluksi noille kotitekoisille ja muussaamattomille. Otin kuitenkin periaatteeksi, että muuta ei tipu, ja seuraava ateria on taas muutaman tunnin päästä. Aika pian loppui nirsoilu ja nyt lapsi syö aika pitkälti sitä, mitä tarjolla on. Joskus enemmän, joskus vähemmän. Itse haen aika paljon ideoita esimerkiksi K-ruoan sivuilta ja muilta vastaavilta.
Voi jeesus. Aamulla ja illalla puuro, siihen lisäksi kolme ruokailua. Vaihtele ruokia eri päivinä, jonakin päivänä voit antaa vaikka jogurttia ja toisella ruokailulla leipää, sitten yksi kunnon ruoka, vaikka makaronilaatikko tai muuta peruskotiruokaa.
Riippuu ihan lapsesta ja hänen energiantarpeestaan, mikä ruoka on hyvä hänelle. Etköhän huomaa, jos lapsen on nälkä, silloin annat sitten yhden välipalan, yhden kunnon ruoan ja yhden hiukan kevyemmän ruoan.
Ja opetat hänelle tosi hyvää suhtautumista ruokaan, jos heti sanot, ettet usko että hän pitää siitä ja tästä. No ei varmaan pidäkään vanhempana, kun nyt jo opetat karttamaan uusia ruokia sillä, ettet varmaan tykkää tuosta. Lapselta kysytään aina uutta ruokaa maistellessa onko hyvää, ei että onko pahaa.
Äitini teki minulle noin ja sitten kalasteli huomiota sillä, miten kauhean nirso lapsi olin ja hänellä on vaikeaa sen takia. Silti kun lapsena pyysin saada maistaa jotakin, vastaus oli ettet kuitenkaan tykkää. Vasta aikuisena olen opetellut maistelemaan ruokia, esim. kermaviilikastiketta kalan kanssa, että ihan noin normaaleissakin ruoissa kävi näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset ovat näin uusavuttomia lapsen ruokkimisesta. Omaa järkeä ei voi käyttää vain neuvolan ohjeen mukaan mennään 🙄🙄
Kysyin täältä mitä neuvola mahtoi tarkoittaa tuolla ohjeellaan, kun jäin sitä sen käynnin jälkeen autossa miettimään. Itse käynnillä en kommenttiin niin kiinnittänyt huomiota, se palasi vasta autossa mieleeni kotimatkalla. Ap
Neuvola tarkoitti tuolla ohjeella sitä, että vuoden ikäiselle ei enää tarvitse erikseen valmistaa/ostaa erityisiä vauvaruokia. Kai niitä vauvaruokia on nykyään 15 ikävuoteen saakka, siitä päätellen että teinien urheilujoukkueen bussissa pistellään poskeen pilttiä. Toista se ennen, kun mummo keitti velliä ja sitä vauvalle tarjottiin.
Tiesitkö muuten, että ennen hapanmaitotuotteet olivat jopa äidinmaidon korvikkeita, siis se kermainen viilinpäällys joskus mummojen vauva-aikaan. Myös jugurtti ja piimä ovat monille pienille tavallista maitoa parempia.
Oliko tämä nyt riittävän selvä vastaus. Neuvolassa ei tietenkään tiedetä, jos jossakin perheessä on jostakin syystä kovin kummallinen ruokavalio.
Muutamat kommentit tässä ketjussa on sellaisia, että nousi pelko, että jossain on taaperoita jollain ketodieetillä tai vastaavalla, kun "hiilihydraatit on epäterveellisiä" ja "neuvolassa ei tiedetä mikä on terveellistä"!
Vierailija kirjoitti:
Tässä on yksi iso syy pysyä lapsettomana. En voi sietää ruoan laittoa, eikä meillä syödä oikeastaan mitään perinteistä "kotiruokaa". Ruokavalio on lähinnä hedelmiä, kasviksia, ja lihaa. Leipää tai maitotuotteita meillä ei käytetä esim ollenkaan.
Olisi maanpäällinen helvetti joutua kokkaamaan joka päivä jotain kiusauksia ja mössöjä, jotka kyllä jäisi itseltä syömättä.
Ei mikään laki määrää tarjoamaan lapsille leipää, maitotuotteita, kiusauksia ja makaronilaatikkoa, vaikka ne monen lapsen lempiruokia ovatkin. Minun lasteni ollessa pieniä ne olivat nimenomaan hedelmät ja juurekset, joita vauvalle ensimmäiseksi tarjottiin. Raaputettiin lusikalla persikkaa ja keitettyä porkkanaa, esimerkiksi.
Tosin monet vilja- ja maitoruuat ovat sekä helppoja, nopeita että terveellisiä lasten ruokia.
Lapsi oppii syömään ihan just sitä mitä saa kotona tai hoidossa. Kyllähän sen nyt näkee, jos on hoikat vanhemmat on hoikat lapset ja lihavilla lihavat lapset...
Vierailija kirjoitti:
Muutamat kommentit tässä ketjussa on sellaisia, että nousi pelko, että jossain on taaperoita jollain ketodieetillä tai vastaavalla, kun "hiilihydraatit on epäterveellisiä" ja "neuvolassa ei tiedetä mikä on terveellistä"!
Opettele ymmärtämään lukemasi äläkä kuvittele omiasi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista ruokaa oppii kyllä pikkuhiljaa syömään. Toki jos ette juuri syö kotona niin muksulle joudut omat ruuat tekemään. Leivät ja jogurtit kuulostivat ihan soppelilta välipalalla ja meillä niitä on alta vuosikas syönyt. Eikä siinä munakkaassa mitään vikaa ole -sekin ruokaa jota jo alta vuosikas voi itse syödä.
Soppeli ja vuosikas? Miksi ei voi kirjoittaa ihan oikeita suomenkielisiä sanoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista ruokaa oppii kyllä pikkuhiljaa syömään. Toki jos ette juuri syö kotona niin muksulle joudut omat ruuat tekemään. Leivät ja jogurtit kuulostivat ihan soppelilta välipalalla ja meillä niitä on alta vuosikas syönyt. Eikä siinä munakkaassa mitään vikaa ole -sekin ruokaa jota jo alta vuosikas voi itse syödä.
Vuosikas?.. Kuulostaa ihan kuin puhuisit vasikasta tai jostain muusta eläimestä. En ole ikinä kuullut käytettävän tuollaista termiä lapsesta.
Sama se onko kyseessä vasikka vai ihmislapsi :D Vai onko ihminen sinusta niin paljon ylempiarvoisempi ettei tiettyjä termejä missään nimessä tule käyttää? Ihminen on eläin muiden joukossa sillä erotuksella että ihmislapsi on ainoa eläinlapsi josta edes ajatuskin on iljettävä.
jauhelihakeitto,makkarakeitto.makaroonilaatikko,perunamuussi ..onhan noita! ihan perusruokia lihapullista(itse tehtyjä) kalapulliin.raaka-aineet kaupasta ja tekemään valmispaskaa ei kannata kaupasta kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaksivuotias rakastaa munakasta. Miksi et usko että lapsi siitä tykkäisi?
Uskon, että kaksivuotias tykkää siitä. En usko, että juuri yksi vuotta täyttänyt tykkää. Ap
No eihän sitä muutosta kerralla 1-vuotissynttärillä tehdä, vaan tarjoat sitä teidän normaaliruokaa ja jos sillä ei vatsaa saa heti täyteen niin sitten jitai lapselle maistuvaa lisäksi.
Sössöjä meillä syötiin 4-8kk, sitten joutui jo perunanpalat "pureskelemaan"itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä aika onnettomalta tuo laihdutus kuulostaa, jos joka päivä kotona syödään salaattia ja juodaan viiniä. Mitä jos miettisit ensin sen oman ruokavalion kuntoon.
Kommentoitko väärään ketjuun? En minä juo viiniä tai muutakaan alkoholia kuin muutaman kerran vuodessa. Joka päivä syön yhtenä ateriana ruokaisan salaatin, esim. kanasalaatin, mutta sehän on oikein terveellinen ateria. Ap
Juu, minun mokani. Minulle jäi ilmeisesti päähän tuolta ensimmäiseltä sivulta, kun joku puhui viinaksista ja silmäilin nopeasti tekstisi ja sieltä ilmeisesti sana viili muuttui päässäni viiniksi.
Mutta kyllä ruokavaliosi aika yksipuoliselta kuulostaa, jos joka päivä syöt salaattia. Mikä vika on esim keitetyissä kasviksissa tai kevyissä keitoissa? Ja aiotko laihduttaa ikuisesti?
Sä ajattelet ap nyt niin että lapsen pitäisi mukautua sun ruokavalioon vaikka neuvola tarkoitti sen toiste päin. Eli sun kuuluisi miettiä ihan tavallisia ruokia teidän perheelle. Sen munakkaan voit toki tarjota lapsellesi sormiruokana eli paloittelet sen pieneksi mutusteltavaksi. Jos haluat ihan välttämättä syödä kanasalaattia niin keitä lapselle vaikka pastaa kanan kaveriksi. Kasvikset tarjoilet pieneksi pilkottuna. Jos lapsesi on niin kuin poikani niin ei varmaan hirveästi innostu vielä varsinaisesti salaatista mutta tyttäreni kyllä söi kaikkea muuta paitsi salaatinlehtiä.
Jos mä haluan syödä kevyemmin niin teen lapsille sopivaa ruokaa vaikka bolognesea. Lapset syö sen pastan kanssa ja mä salaatin kanssa.