Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä se on se sama ruoka, jota yksivuotias syö koko perheen kanssa?

Vierailija
29.03.2019 |

Itse syön aamiaiseksi munakkaan ja maitokahvia, lounasta en ollenkaan, koska munakkaan jälkeen ei ole lounasnälkä. Mies ei syö ollenkaan aamiaista, lounaan hän syö työmaaruokalassa. Päivälliseksi meillä on jokin ruokaisa salaatti, koska minä laihdutan raskauskiloja ja mies on syönyt raskaan lounaan työpäivän aikana. Iltapalaa mies ottaa jotain leipää, minä vain viilin tai maustamattoman jogurtin tms. Viikonloppuisin me vietetään perheaikaa käymällä ravintolassa päivällisellä kaikki kolme (meillä on siis vain yksi lapsi). Meidän vaavi täyttää juuri yksi vuotta. Neuvolassa sanottiin, että yksi vuotta täytettyään vauva/taapero syö samaa ruokaa kuin muu perhe. Sitä munakastako? Tai kanasalaattia tai kinkkuleikkelesalaattia?

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v:n ei kuuluisi enää syödä soseita,

Tee joka aterialle jotakin sormiruokaa, yllätyt kuinka äkkiä lapsi oppii niitä syömään :) tsemppiä!

Vierailija
42/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sulle pyytämäsi esimerkki, miten meillä syödään samaa ruokaa 1,5 vuotiaan kanssa.

Aamupala: puuroa ja mehukeittoa/marjoja/hedelmäsosetta

Lounas: esim. makaronilaatikko, jauhelihakastike ja perunat/pasta, kanakastike, kasvissosekeitto, kalakeitto, kinkkukiusaus, karjalanpaisti ja perunat, uunikala ja perunamuusi ja sitten lisäks esim. kurkkutikkuja lapsen ite nakerreltavaksi

Välipala: jugurtti, rahka, hedelmä, smoothie, munakas, pehmeä leipä tai joku muu vastaava

Päivällinen: samaa kuin lounaaksi

Iltapala: puuro kuten aamulla

Ruoat teen vähäsuolaisina, mutta mausteita käytän silti eikä taaperoa tunnu haittaavan. Yritän myös lisätä kaikkiin ruokiin kasviksia, kun kypsyvät sitten samalla pehmeiksi ja maustuvat niin taaperolle maistuu helpommin kuin ”erilliset” kasvikset. Ja silloin, kun ruuasta puuttuu proteiinin lähde (esim. kasvissosekeitto) tarjoan sen kanssa raejuustoa.

Lähinnä hiilihydraatteja teidän ruokavalio.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallista ruokaa oppii kyllä pikkuhiljaa syömään. Toki jos ette juuri syö kotona niin muksulle joudut omat ruuat tekemään. Leivät ja jogurtit kuulostivat ihan soppelilta välipalalla ja meillä niitä on alta vuosikas syönyt. Eikä siinä munakkaassa mitään vikaa ole -sekin ruokaa jota jo alta vuosikas voi itse syödä.

Olen tehnyt vauvalle tähänkin asti omat ruoat ja pakastanut aina sitten niistä osan, ettei tarvi joka päivä kokata. Ajattelin vain, että pienelle ei varmaan maistu munakas eikä kanasalaatti. Ei ainakaan ole tähän mennessä tykännyt kun olen palasia antanut maistella. Niin mietin vain, että miten se sitten yhtäkkiä alkaisi tykkäämään aamiaismunakkaista. Ap

Kumpikin on minusta hyvin tavallista lastenruokaa. Munien syöminen joka päivä on toki epäterveellistä, mutta helppo kai se on joku puuro tehdä siihen rinnalle.

Teen helposti lapselle joka aamu puuron, olen tehnyt jo kuukausia. Itse en tykkää puurosta, eikä mies, niin ihan lapselle vain aina sen laitan. Mutta aamiaisella me syödään siis aina eri ruokaa jokainen: lapsi puuroa, minä munakasta ja maitokahvia, mies pelkkää kahvia. Ap

Miksi ihmeessä syötät lapselle puuroa samalla kun itse syöt ravitsevan aamiaisen??

Mikä vika puurossa on?

Vierailija
44/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tavallista ruokaa oppii kyllä pikkuhiljaa syömään. Toki jos ette juuri syö kotona niin muksulle joudut omat ruuat tekemään. Leivät ja jogurtit kuulostivat ihan soppelilta välipalalla ja meillä niitä on alta vuosikas syönyt. Eikä siinä munakkaassa mitään vikaa ole -sekin ruokaa jota jo alta vuosikas voi itse syödä.

Olen tehnyt vauvalle tähänkin asti omat ruoat ja pakastanut aina sitten niistä osan, ettei tarvi joka päivä kokata. Ajattelin vain, että pienelle ei varmaan maistu munakas eikä kanasalaatti. Ei ainakaan ole tähän mennessä tykännyt kun olen palasia antanut maistella. Niin mietin vain, että miten se sitten yhtäkkiä alkaisi tykkäämään aamiaismunakkaista. Ap

Kumpikin on minusta hyvin tavallista lastenruokaa. Munien syöminen joka päivä on toki epäterveellistä, mutta helppo kai se on joku puuro tehdä siihen rinnalle.

Teen helposti lapselle joka aamu puuron, olen tehnyt jo kuukausia. Itse en tykkää puurosta, eikä mies, niin ihan lapselle vain aina sen laitan. Mutta aamiaisella me syödään siis aina eri ruokaa jokainen: lapsi puuroa, minä munakasta ja maitokahvia, mies pelkkää kahvia. Ap

Miksi ihmeessä syötät lapselle puuroa samalla kun itse syöt ravitsevan aamiaisen??

Kaikissa neuvolan ohjeissa lukee, että vauvalle aamupuuroa. Ap

Tosi surullista, että nykyvanhemmat ruokkivat lapsensa jonkun yhteiskunnan ohjeen mukaan, ei terveellisyyden mukaan. Eivät osaa itse ajatella.

Vierailija
45/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä sulle pyytämäsi esimerkki, miten meillä syödään samaa ruokaa 1,5 vuotiaan kanssa.

Lounas: esim. makaronilaatikko, jauhelihakastike ja perunat/pasta, kanakastike, kasvissosekeitto, kalakeitto, kinkkukiusaus, karjalanpaisti ja perunat, uunikala ja perunamuusi ja sitten lisäks esim. kurkkutikkuja lapsen ite nakerreltavaksi

Välipala: jugurtti, rahka, hedelmä, smoothie, munakas, pehmeä leipä tai joku muu vastaava

Ruoat teen vähäsuolaisina, mutta mausteita käytän silti eikä taaperoa tunnu haittaavan. Yritän myös lisätä kaikkiin ruokiin kasviksia, kun kypsyvät sitten samalla pehmeiksi ja maustuvat niin taaperolle maistuu helpommin kuin ”erilliset” kasvikset. Ja silloin, kun ruuasta puuttuu proteiinin lähde (esim. kasvissosekeitto) tarjoan sen kanssa raejuustoa.

Suositus energian lähteille: 12-23 kuukauden ikäisten proteiineista 10-15 E%, rasvoista 30-35 E% ja hiilihydraateista 50-55 E%.

Suurin osa siis kuuluukin olla hiilareita pienillä aktiivisilla lapsilla, toisin kuin meillä aikuisilla. Kertomani ruokavalio osuu tuohon suositukseen.

Vierailija
46/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1v:n ei kuuluisi enää syödä soseita,

Tee joka aterialle jotakin sormiruokaa, yllätyt kuinka äkkiä lapsi oppii niitä syömään :) tsemppiä!

Olen antanut 6 kk iästä joka päivä jotain sormiruokaa, mutta vauva ei kelpuuta sitä. Laittaa suuhun, pureskelee, sylkee pois. Ap

Vierailija
47/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika puurossa on?

Ei siinä puurossa varsinaisesti vikaa ole, mutta kun äiti laittaa itselleen ravitsevan munakkaan ja lapselle syöttää ravinnotonta puuroa, niin jokuhan siinä mättää.

Vierailija
48/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suositus energian lähteille: 12-23 kuukauden ikäisten proteiineista 10-15 E%, rasvoista 30-35 E% ja hiilihydraateista 50-55 E%.

Suurin osa siis kuuluukin olla hiilareita pienillä aktiivisilla lapsilla, toisin kuin meillä aikuisilla. Kertomani ruokavalio osuu tuohon suositukseen.

Voi olla, mutta itse aikuisena en voisi syödä kuin te syötte. Eli noin paljon hiilihydraatteja. Jättäisin itseltäni aamupuuron pois, iltapuuron pois, niiden tilalle vaikka rahkaa. Ja jättäisin itseltäni välipalalta hiilarit pois, ottaisin välipalaksi vaikka palan leipäjuustoa, tosin en syö välipalaa, vaan neljä ateriaa riittää minulle, monesti kolmekin vain.

Vierailija
49/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika puurossa on?

Ei siinä puurossa varsinaisesti vikaa ole, mutta kun äiti laittaa itselleen ravitsevan munakkaan ja lapselle syöttää ravinnotonta puuroa, niin jokuhan siinä mättää.

Mikä siinä mättää? Lapsi syö neuvolan ohjeiden mukaan puuroa ja hän myöskin tykkää paljon puurosta. Munakkaasta hän ei tykkää. Itse taas tykkään munakkaasta, en puurosta. Ap

Vierailija
50/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanontahan tarkoittaa vain sitä, ettei enää ole tarvetta vältellä tiettyjä ruoka-aineita, joita ei vauvoille suositella annettavan. Esimerkiksi suola, lanttu, hunaja.

Vierailija
51/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, mutta itse aikuisena en voisi syödä kuin te syötte. Eli noin paljon hiilihydraatteja. Jättäisin itseltäni aamupuuron pois, iltapuuron pois, niiden tilalle vaikka rahkaa. Ja jättäisin itseltäni välipalalta hiilarit pois, ottaisin välipalaksi vaikka palan leipäjuustoa, tosin en syö välipalaa, vaan neljä ateriaa riittää minulle, monesti kolmekin vain.

Ei me aikuiset nyt ihan noin syödä, tämä oli taaperon ruokalista. Itse syön aamupuuron marjoilla ja raejuustolla, lounaalla ja päivällisellä samaa ruokaa kuin taapero salaattilisäkkeellä, välipalana usein itsellä hedelmä ja iltapalaksi puuro marjoilla ja raejuustolla. Suhteellisesti vähemmän tulee hiilareita mulle kuin taaperolle. Liikun paljon enkä todella aio jättää hiilareita yhtään vähemmälle, jotta jaksan liikkua ja arjessa muutenkin. Olen hyvässä kunnossa, joten en näe ruokavaliossani mitään vikaa. Toki ei tarvite pastaa/perunaa/riisiä ottaa jättimäistä annosta.

Vierailija
52/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän 11kk rakastaa munakasta, on syönyt sitä n. 6kk iästä asti :) en toki joka päivä anna kananmunaa ainakaan kovin paljoa. Puuroa ei suostu syömään, syö aamu-, ilta- ja välipaloiksi esim itse leipomiani puurorieskoja, jugurttia, hedelmiä, joskus leipää (vaikka siinä onkin suolaa...). Normi aterialla tarjoan kasviksia höyrytettynä tai keitettynä, pastaa tai perunaa, jotain proteiinia esim. tänään kalapullia. Ihan perus ruuat käy, makaronilaatikko, erilaiset wokit, pastat, liha/kala/kana/linssipullat on helppoja, salaateissa yleensä suurin osa aineksista on sellaisia että sopii ihan vauvoillekin. Keittoja en oo vielä antanut syödä itse, kohta tosin pitää alkaa harjoitella lusikan käyttöäkin :)

Vierailija
53/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veit sanat suustani :)

Vierailija
54/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän 11kk rakastaa munakasta, on syönyt sitä n. 6kk iästä asti :) en toki joka päivä anna kananmunaa ainakaan kovin paljoa. Puuroa ei suostu syömään, syö aamu-, ilta- ja välipaloiksi esim itse leipomiani puurorieskoja, jugurttia, hedelmiä, joskus leipää (vaikka siinä onkin suolaa...). Normi aterialla tarjoan kasviksia höyrytettynä tai keitettynä, pastaa tai perunaa, jotain proteiinia esim. tänään kalapullia. Ihan perus ruuat käy, makaronilaatikko, erilaiset wokit, pastat, liha/kala/kana/linssipullat on helppoja, salaateissa yleensä suurin osa aineksista on sellaisia että sopii ihan vauvoillekin. Keittoja en oo vielä antanut syödä itse, kohta tosin pitää alkaa harjoitella lusikan käyttöäkin :)

Mikä vika kananmunassa, että sitä pitää rajoittaa?

Vierailija
55/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika puurossa on?

Mikä siinä mättää? Lapsi syö neuvolan ohjeiden mukaan puuroa ja hän myöskin tykkää paljon puurosta. Munakkaasta hän ei tykkää. Itse taas tykkään munakkaasta, en puurosta. Ap

Jaa, olet siis jotenkin rajoittunut, et osaa ruokkia lasta ilman ohjeita :(

Vierailija
56/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä ihan hyvin mitä ap tarkoittaa. Meillä on reilu vuoden ikäinen lapsi ja valitettavasti hän saa jotain muuta ruokaa kuin me aikuiset lähes joka aterialla. En pysty itse millään syömään viittä kertaa päivässä.

Ensinnäkin hänellä on maitoallergia, joka rajoittaa jonkun verran. Toiseksi hän on todella huono syömään lihaa. Jos vaikka muussaan ihan pehmeäksi haudutetun karjalanpaistin lihan juuresten kanssa koko annos jää syömättä. Vain sellainen pieneksi murustettu jauheliha menee muun ruuan seassa. Muuten on ihan hyvä syömään palasia, esimerkiksi pastaa tai kasviksia. Kolmanneksi hän ei pidä sormiruuasta, vaikka sitä on ollut tarjolla puolivuotiaasta saakka päivittäin. Leivät ja muut kuivat tuotteet ehkä menee, mutta ei halua koskea muihin.

Teen hänelle jotain pastaa, kiusausta tms pakastimeen annoksiksi ja tarjotaan sitten omalta lautaselta maistiaisia. Yleensä ei kelpaa, mutta pikku hiljaa :)

Vierailija
57/129 |
29.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos pikkuhiljaa lakkaisit soseuttamasta niitä ruokia mitä tähän asti olet tehnyt. Jos sulla on kanaa ja kaviksia miksi lapsella ei voisi niiden lisäksi olla perunaa tai riisiä lautasella. Pääasia on että syötte yhdessä ja lapsi näkee syövänsä samasta kattilasta ruokaa kuin vanhemmat. Tottakai lapsella voi myös olla myös omia ruokia. Mä en itse ole ikinä syönyt puuroa mutta lapset on. Jos edes se päivällinen syödään yhdessä niin se mielestäni riittää. Ja vaikka laihdutat niin teet jonkun kastikkeen ja lapsi syö sen hiilareiden kanssa, sinä vaikka keitettyjen tai uunikasvisten kanssa. Kunnon arkiruokaa on tehtävä viimestään vuoden kuluttua ja opettaa lapsi syömään monipuolisesti vaikka itse vaan närppisi.

Vierailija
58/129 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tietty hankalaa jos ei tee ns perus kotiruokia.

Meillä 1v on syönyt samassa pöydässä tälläviikolla mm lohikeittoa, paistettua turskaa ja kukkakaalimuussia, stroganoffia ja riisiä, possukastiketta ja perunamuussia, porkkanasosekeittoa

Vierailija
59/129 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rukattu kyllä koko oma ruokavalio just sen takia, että voin syödä lapsen kanssa samaa ja jotta lapsi oppii syömään monipuolisesti. Ei aina ole itsellekään ideaalia ruokaa, mutta lapsen takia syön. Olen huomannut, että koko ruokailutilanne menee meidän taaperolla parhaiten ja syöminen sujuu paremmin kun kaikki syövät samaa. Olen kotona 1v 7kk taaperon kanssa. Aamulla ja illalla syömme molemmat kaurapuuroa. Lounaaksi esim. kanaa ja uunijuureksia (siihen otan itselleni salaattia paljon lautaselle). Välipalaksi smoothieta molemmille ja illlalla lounaan jämiä ja illalla taas puuro. Meillä ei kyllä toimisi, että itse söisin jotain eri ruokaa. Meidän poika on sen verran skarppi, että jos näkee minun syövän esim. jotain herkkuja yrittää kyllä kaikin keinoin niitä saada itselleen. Olemme tehneet linjan, että emme anna turhaa sokeria ja siksi meillä herkutellaan herkuilla ja ruoilla joita ei lapsi saa niin silloin kun hän nukkuu.

Vierailija
60/129 |
30.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa ruokaa kuin itselle, mutta sösellettynä ja ilman viinaksia.

Haarukalla sösellettyä nakkimunakasta aamiaiseksi? Pieneksi hakattua kanasalaattia? En usko, että hän tykkää niistä, kun on tottunut niihin omiin soseisiinsa esim. perunamuussi ja soseutettu liha tai porkkanamuussi ja soseutettu kalkkuna. Ap

Onko paha sosiaalistentilanteidenpelko vai miksi et saanut suutasi neuvolassa auki ja kysynyt mitä hakivat takaa?