Mitä se on se sama ruoka, jota yksivuotias syö koko perheen kanssa?
Itse syön aamiaiseksi munakkaan ja maitokahvia, lounasta en ollenkaan, koska munakkaan jälkeen ei ole lounasnälkä. Mies ei syö ollenkaan aamiaista, lounaan hän syö työmaaruokalassa. Päivälliseksi meillä on jokin ruokaisa salaatti, koska minä laihdutan raskauskiloja ja mies on syönyt raskaan lounaan työpäivän aikana. Iltapalaa mies ottaa jotain leipää, minä vain viilin tai maustamattoman jogurtin tms. Viikonloppuisin me vietetään perheaikaa käymällä ravintolassa päivällisellä kaikki kolme (meillä on siis vain yksi lapsi). Meidän vaavi täyttää juuri yksi vuotta. Neuvolassa sanottiin, että yksi vuotta täytettyään vauva/taapero syö samaa ruokaa kuin muu perhe. Sitä munakastako? Tai kanasalaattia tai kinkkuleikkelesalaattia?
Kommentit (129)
Miksi yksivuotiaan pitää syödä samaa ruokaa kuin hänen vanhemmat? Miksi on tällainen neuvo tai sääntö? Eikö lapsi voi syödä lapselle sopivia ruokia ja aikuiset aikuisille sopivia (tietenkin niin, että halutessaan lapsi saa sitä mitä aikuisetkin syö).
No, jos ette syö kotona juuri mitään, niin TEIDÄN tässä pitää muuttaa tapojanne eikä taaperon. Ei lapsi voi istua päivästä toiseen yksin pöydässä syömässä jotain vain hänelle erikseen tehtyjä sössöjä. Lapsesta on tarkoitus kasvattaa monipuolisesti syövä ja myös ihmisten kanssa seurusteleva aikuinen: perheen yhteiset ruokailuhetket ovat muutakin kuin ravintoa, siinä opitaan vuorovaikutusta ja sen, kuten myös uusien makujen maistelun ja syömisen haarukalla jne, oppii vain mallista. Eli teiltä vanhemmilta apinoimalla joka päivä.
Lapset suhtautuvat uteliaasti uusiin ruokiin, älä anna omien ennakkoluulojesi "lapsille sopivasta" ruuasta rajoittaa. Vain suola pois pieniltä. Kalorimäärät ja ateriarytmin voi kysyä esim neuvolasta jos olet epävarma, yleensä 5 ateriaa päivässä joista osa välipaloja.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista ruokaa oppii kyllä pikkuhiljaa syömään. Toki jos ette juuri syö kotona niin muksulle joudut omat ruuat tekemään. Leivät ja jogurtit kuulostivat ihan soppelilta välipalalla ja meillä niitä on alta vuosikas syönyt. Eikä siinä munakkaassa mitään vikaa ole -sekin ruokaa jota jo alta vuosikas voi itse syödä.
Olen tehnyt vauvalle tähänkin asti omat ruoat ja pakastanut aina sitten niistä osan, ettei tarvi joka päivä kokata. Ajattelin vain, että pienelle ei varmaan maistu munakas eikä kanasalaatti. Ei ainakaan ole tähän mennessä tykännyt kun olen palasia antanut maistella. Niin mietin vain, että miten se sitten yhtäkkiä alkaisi tykkäämään aamiaismunakkaista. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa ruokarytmi kuntoon ja syödä itse lapsen kanssa yhdessä, samasta padasta-kirjassa on hyviä ohjeita aloittaa. Auttaa myös painonhallintaan kun opit syömään terveellisesti ja säännöllisesti pieniä määriä.
Pieniä määriä usein syömällä ei mitään terveellistä syömistä ole.
Niin, jos lapset syö vain lasten ruokaa, mikä on se taianomainen ikä jolloin he pyytävät saada muutakin kuin nakkeja, ja miten tämä ihme tapahtuu?
Ihan samaa syö kuin muutkin. Mies tekee aamiaisen ennen töihin lähtöä - puuroa, marjoja, jugurttia.
Lounaalla syödään kasviskeittoja ja leipää, hedelmiä jälkkäriksi.
Välipala n klo 16 eli jugurttia ja marjoja tai leipää ja hedelmiä.
Päivällinen n.klo 19. Kalaa/kanaa, kasviksia.
Meidän kaksivuotias rakastaa munakasta. Miksi et usko että lapsi siitä tykkäisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallista ruokaa oppii kyllä pikkuhiljaa syömään. Toki jos ette juuri syö kotona niin muksulle joudut omat ruuat tekemään. Leivät ja jogurtit kuulostivat ihan soppelilta välipalalla ja meillä niitä on alta vuosikas syönyt. Eikä siinä munakkaassa mitään vikaa ole -sekin ruokaa jota jo alta vuosikas voi itse syödä.
Olen tehnyt vauvalle tähänkin asti omat ruoat ja pakastanut aina sitten niistä osan, ettei tarvi joka päivä kokata. Ajattelin vain, että pienelle ei varmaan maistu munakas eikä kanasalaatti. Ei ainakaan ole tähän mennessä tykännyt kun olen palasia antanut maistella. Niin mietin vain, että miten se sitten yhtäkkiä alkaisi tykkäämään aamiaismunakkaista. Ap
Kumpikin on minusta hyvin tavallista lastenruokaa. Munien syöminen joka päivä on toki epäterveellistä, mutta helppo kai se on joku puuro tehdä siihen rinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaksivuotias rakastaa munakasta. Miksi et usko että lapsi siitä tykkäisi?
Uskon, että kaksivuotias tykkää siitä. En usko, että juuri yksi vuotta täyttänyt tykkää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa syö kuin muutkin. Mies tekee aamiaisen ennen töihin lähtöä - puuroa, marjoja, jugurttia.
Lounaalla syödään kasviskeittoja ja leipää, hedelmiä jälkkäriksi.
Välipala n klo 16 eli jugurttia ja marjoja tai leipää ja hedelmiä.
Päivällinen n.klo 19. Kalaa/kanaa, kasviksia.
Niin että sokeria sokerin jälkeen :)
aamulla ja illalla puuro+marjoja
Lounas ja päivällinen;
Kasviksia
Riisiä/pastaa/perunaa/couscousta
Lihaa/kalaa/kanaa/kananmunaa
meillä syö 7kk näitä samoja, tiputan myös raskauskiloja ja jätän itseltä perunan, pastat yms pois ja korvaan salaatilla.
Teidän yksivuotias ei ole antanut mitään listaa inhokkiruuistaan keittiön oveen, vaan pikemminkin pyytää että hänet opetettaisiin syömään monipuolista ja ravitsevaa ruokaa, jonka avulla kasvaa ja kehittyä. Siinä aikuinen tekee päätöksen, miten se toteutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpikin on minusta hyvin tavallista lastenruokaa. Munien syöminen joka päivä on toki epäterveellistä, mutta helppo kai se on joku puuro tehdä siihen rinnalle.
Teen helposti lapselle joka aamu puuron, olen tehnyt jo kuukausia. Itse en tykkää puurosta, eikä mies, niin ihan lapselle vain aina sen laitan. Mutta aamiaisella me syödään siis aina eri ruokaa jokainen: lapsi puuroa, minä munakasta ja maitokahvia, mies pelkkää kahvia. Ap
Apua.. näinkö niitä ruokanirsoja kasvaa?? Toki itsekin olin vähän samassa jamassa aikoinaan eli söin huonosti päivällä ja illalla sit herkuttelin... tuskin se laihari ikuisesti kestää?
1-Vuotias ja vanhemmat voivat syödä esim:
- kasvissosekeitto, kalakeitto tai mikä tahansa keitto (meillä osasi 1v itse siististi syödä lusikalla)
- jauhelihapihvit/lihapullat ja sopiva lisuke - menee esim sormiruokana pienemmälle
- kiusaukset/uuniruoat, ovat hyvin pehmeitä joten kelpaa myös enemmän soseita syöneelle, esim. Broilerkiusaus, makaronilaatikko, lasagne, jauhelihaperunavuoka tai -soselaatikko
- uunijuurekset ja paistettu lohi, muistakaa syödä riittävästi kalaa
- erilaiset wokit - kevyitä myös laihduttajalle
- uunipuurot
- risotot
Jne.. ihan normaalia kotiruokaa! Ottakaa mallia vaikka koulun ruokalistasta
1v ruokavaliossa kannattaa lähinnä välttää nitriittejä ja turhaa proteiinia. Muistaakseni 2 rkl lihaa päivässä riittää. Ja tietenkin kohtuus suolassa ja sokerissa. Meillä on syöty ihan reippaasti maustettua ruokaa muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme sut saa luulemaan munia epäterveellisiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että kaksivuotias tykkää siitä. En usko, että juuri yksi vuotta täyttänyt tykkää. Ap
Kannattaa kokeilla! Esim porkkanamunakasta (porkkanaraasteesta tai soseesta) tykkää syödä meidän 7kk :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen helposti lapselle joka aamu puuron, olen tehnyt jo kuukausia. Itse en tykkää puurosta, eikä mies, niin ihan lapselle vain aina sen laitan. Mutta aamiaisella me syödään siis aina eri ruokaa jokainen: lapsi puuroa, minä munakasta ja maitokahvia, mies pelkkää kahvia. Ap
Miksi ihmeessä syötät lapselle puuroa samalla kun itse syöt ravitsevan aamiaisen??
Tässä sulle pyytämäsi esimerkki, miten meillä syödään samaa ruokaa 1,5 vuotiaan kanssa.
Aamupala: puuroa ja mehukeittoa/marjoja/hedelmäsosetta
Lounas: esim. makaronilaatikko, jauhelihakastike ja perunat/pasta, kanakastike, kasvissosekeitto, kalakeitto, kinkkukiusaus, karjalanpaisti ja perunat, uunikala ja perunamuusi ja sitten lisäks esim. kurkkutikkuja lapsen ite nakerreltavaksi
Välipala: jugurtti, rahka, hedelmä, smoothie, munakas, pehmeä leipä tai joku muu vastaava
Päivällinen: samaa kuin lounaaksi
Iltapala: puuro kuten aamulla
Ruoat teen vähäsuolaisina, mutta mausteita käytän silti eikä taaperoa tunnu haittaavan. Yritän myös lisätä kaikkiin ruokiin kasviksia, kun kypsyvät sitten samalla pehmeiksi ja maustuvat niin taaperolle maistuu helpommin kuin ”erilliset” kasvikset. Ja silloin, kun ruuasta puuttuu proteiinin lähde (esim. kasvissosekeitto) tarjoan sen kanssa raejuustoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä syötät lapselle puuroa samalla kun itse syöt ravitsevan aamiaisen??
Kaikissa neuvolan ohjeissa lukee, että vauvalle aamupuuroa. Ap