Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heini Maksimainen, 33, ei ehkä koskaan halua lasta – Prismaperheen arki olisi paha painajainen.

Vierailija
28.03.2019 |

Mitäpä siihen sanotte prisma-mammat?
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006050549.html

Kommentit (402)

Vierailija
141/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen pahaa on olla ihan tavallinen Prisma-ihminen? 

He tätä maata pystyssä pitävät. Reilua keskiluokkaista väkeä, joka käy töissä maksaa veronsa ja kasvattaa lapsensa samanlaisiksi. 

Itse en ole, mutta en ylenkatso ja arvostele "normaaleja" perheitä. Päinvastoin arvostan heitä. 

Vierailija
142/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen pahaa on olla ihan tavallinen Prisma-ihminen? 

He tätä maata pystyssä pitävät. Reilua keskiluokkaista väkeä, joka käy töissä maksaa veronsa ja kasvattaa lapsensa samanlaisiksi. 

Itse en ole, mutta en ylenkatso ja arvostele "normaaleja" perheitä. Päinvastoin arvostan heitä. 

Samaa ihmettelen minäkin. Tuo itsensä ja omien erilaisten valintojensa korostaminen on tositosi yöks ja kertoo mielipiteenilmaisijasta kaiken oleellisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas juttu jostakusta, joka ei halua jotakin eikä sitä olla pakottamassakaan siihen. Mikä näitä ihmisiä vaivaa? Miksi he eivät vain elä elämäänsä?

Vierailija
144/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä Prisma-perheen arki oikein käytännössä on? Voisiko joku kuvailla sitä?

Kuuntele Tuomari Nurmion kappale Sunnuntaina. Kuvaa aika hyvin

Vierailija
145/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin elän prisma-arkea, vaikkei omia lapsia olekaan: olen Prismassa töissä ja hyvä kauppa on.

Vierailija
146/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siistii, voi viettää koko elämänsä baareissa ja kavereiden sohvilla... ältsyn mageeta.

Vierailija
147/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi olla citymarket perhe?

Vierailija
148/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 57-vuotias, ja en ole katunut tietoista päätöstäni jäädä lapsettomaksi.

Ja mitä sitten? 

Olipa antoisa kommentti tämä keskusteluun.  

Onneksi tiedän, että veloissa on älykkäitäkin. Perustelevat ja tuovat näkökulmia argumenteissaan. 

Vierailija
149/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 57-vuotias, ja en ole katunut tietoista päätöstäni jäädä lapsettomaksi.

Onneksi tiedän, että veloissa on älykkäitäkin. Perustelevat ja tuovat näkökulmia argumenteissaan. 

Mä en ole ikinä kuullut että kukaan olisi kysynyt perusteluita sille miksi joku tekee lapsia, tai että joku perustelee miksi tekee lapsia. 

Ei mulla muuta ->

Vierailija
150/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kuulostaa aika lapselliselta kun 30-40v ihmiset pitävät kavereita ja heidän kanssaan hengailua , baareilua ja matkustelua jonain tärkeänäkin juttuna, jonka pohjalta tehdään loppuelämän kestäviä valintoja. 

Ihan hyvä vaan, että nämä aikuislapset eivät lisäänny. 

Vierailija
151/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heini Maksimainen saa elää elämäänsä ihan niinkuin tykkää.

Sitä vain en ymmärrä, että miksi Heini Maksimainen kokee tarvetta julistaa valintaansa iltapaskassa 🤔

Vierailija
152/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tällainen yhteen klassikkotakkiin kiintynyt ihminen. En halunnut lapsia

- lapsena

- teininä

- nuorena

- aikuisena

- keski-ikäisenä

- vaihdevuosi-ikäisenä

Mainittakoon, että mieheni on ollut kanssani samaa mieltä yli 30 vuotta.

Vierailija
153/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän jostain syystä tuo vapaaehtoinen lapsettomuus herättää monissa negatiivisia tunteita, moniin vastaaviin juttuihin kommentoitu että "velat on itsekkäitä, vastuuttomia, eivät ole löytäneet oikeaa miestä ja muuttavat vielä mielensä". Vaikeaa on näin normaalijärjellä ymmärtää tuollaista logiikkaa, eikö se ole vain positiivista että ihmiset elävät omanlaistaan elämää haluamallaan tavalla? Miten siitä saa väännettyä negatiivisuutta ja kuinka ihmiset edes kehtaavat olla noin tökeröjä? Aivan kuin se olisi joltain pois että joku voi tykätä elää sitä omaa arkeaan vaikka miehensä kanssa? Vähän sama kuin kärjistettynä heteronaiselle alettaisiin vänkäämään että "et ole vaan löytänyt oikeaa naista, kyllä se sun mieles vielä muuttuu ja haluat koiran" tms. Joiltain nimittäin ehkä puuttuu sellainen "äitigeeni", toiset jo lapsina tietävät etteivät halua lapsia.

Ja aivan kuin ne kaikki lapset olisivatkin niitä jotka vanhempiensa vaipat vaihtavat... Ihme kehitysmaameininkiä sekin että pitäisi lisääntyä että olisi joku joka hoitaa. Vapaaehtoinen lapsettomuus on kasvanut muualla Euroopassakin, hyvä vain, ilmasto kiittää eikä ihmiset sukupuuttoon ole kuolemassa. Jossainhan oli tutkittu että niin kauan kuin lapset ovat täysi-ikäisiä, vanhempien onnellisuus laskee. Mutta toki heille itselleen lapsilla on usein syvempi merkitys ja he saavat niistä myös onnea. Jokainen siis tavallaan ja eläköön sen mukaan mikä tekee onnelliseksi, kaikki eivät siihen tarvitse lapsia vaan onni tulee muualta.

Vierailija
154/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heini Maksimainen saa elää elämäänsä ihan niinkuin tykkää.

Sitä vain en ymmärrä, että miksi Heini Maksimainen kokee tarvetta julistaa valintaansa iltapaskassa 🤔

Hän on kirjoittanut kirjan aiheesta ja markkinoi sitä. Lisäksi asia on kaikkia kiinnostava ja uusi juttu - suomalaiset eivät enää halua lisääntyä niin paljon kuin ennen. Tosin tästä unohdetaan aina se aspekti, että suomalaisia on paljon vähemmän kuin ennen.. esim. nälkävuosina 😀

Vierailija
155/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika Prismassa on? Hyvä kauppa, mistä jopa ihminen löytää itselleen sen mitä tarvitsee.

Minäkin käyn Prismassa, ja olen vela.

Vierailija
156/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä kuulostaa aika lapselliselta kun 30-40v ihmiset pitävät kavereita ja heidän kanssaan hengailua , baareilua ja matkustelua jonain tärkeänäkin juttuna, jonka pohjalta tehdään loppuelämän kestäviä valintoja. 

Niinpä. Mua katsottiin aina hirveän pahasti, kun kävin ilman muksua hoplopissa. Päätettiin sitten hankkia lapsi, jotta en enää erotu joukosta

Vierailija
157/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaa olla siistii muutaman vuoden päästä ku kaikki muut ystävät ovat saaneet lapsia, nyt jo oli ollut vähän empty olo ku viisi ystävää olivat saaneet vauvan samaan aikaan. Hienoa olla individualisti ja tehdä omannäköisiä valintoja, kunhan muistaa, että loppupeleissä tuut olemaan yksin vastuussa niistä ja yksin niiden valintojen äärellä -muut voivat tehdä toisin ja silloin se sunkaan elämä ei ole samanlaista ja huoletonta, niin kuin joskus nuorena kun olitte kaikki samassa elämäntilanteessa ja yhdessä. Onks se sit niin siistii enää?

Onneksi en ole niin tossu, että pitää tehdä isot elämänvalinnat sen mukaan minne virta muita kuljettaa että saa pyöriä siellä lauman keskellä turvallisesti.

Minä olen yli kolmekymppinen vela (parisuhteessa), lähimmät ystäväni ovat kaikki saaneet lapsia. Ei ole vaikuttanut yhtään mihinkään, yhä ollaan hyviä ystäviä ja arvostetaan toistemme valintoja elämässä ja tuetaan sekä rakastetaan. Kamalaa jos pitäisi olla samasta puusta veistettyjä jotta tultaisiin toimeen.

Vierailija
158/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi siis aikuinen on aikuinen vain jos on lapsia? Millään muulla tavalla ei voi olla vastuullinen ja yhteiskuntakelpoinen ihminen? Ja kaikki lapselliset ovat automaattisesti fiksuja ja järkeviä aikuisia?

Turha kai edes vastata, mutta painitetaan vielä: kaikkien velojen elämä ei ole jatkuvaa baarihyppelyä (ja huom, vaikka olisi, sehän ei sinulle kuulu).

Itselleni tärkeitä asioita ovat mm. sisarukseni, vanhemmat, ystävät, lemmikit, ulkomailla asuminen, mukava työ, vaivaton toimeentulo, itseni kehittäminen, uusien taitojen oppiminen, harrastukset, vapaaehtoistyö seurakunnassa, ja erityisesti oma rauha, hiljainen koti, vastuu omista päätöksistäni, mahdollisuus olla sellainen kuin olen.

Baareissa en käy, en vietä vastuutonta elämää, olen aikuinen ihminen ja hoidan omat asiani. Olen ollut yksin vastuussa itsestäni 18-vuotiaasta, nyt olen kohta nelikymppinen.

Vierailija
159/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun mielestäsi siis aikuinen on aikuinen vain jos on lapsia? Millään muulla tavalla ei voi olla vastuullinen ja yhteiskuntakelpoinen ihminen? Ja kaikki lapselliset ovat automaattisesti fiksuja ja järkeviä aikuisia?

Turha kai edes vastata, mutta painitetaan vielä: kaikkien velojen elämä ei ole jatkuvaa baarihyppelyä (ja huom, vaikka olisi, sehän ei sinulle kuulu).

Itselleni tärkeitä asioita ovat mm. sisarukseni, vanhemmat, ystävät, lemmikit, ulkomailla asuminen, mukava työ, vaivaton toimeentulo, itseni kehittäminen, uusien taitojen oppiminen, harrastukset, vapaaehtoistyö seurakunnassa, ja erityisesti oma rauha, hiljainen koti, vastuu omista päätöksistäni, mahdollisuus olla sellainen kuin olen.

Baareissa en käy, en vietä vastuutonta elämää, olen aikuinen ihminen ja hoidan omat asiani. Olen ollut yksin vastuussa itsestäni 18-vuotiaasta, nyt olen kohta nelikymppinen.

Hyvin usein silti lapsettomuutta perustellaan sillä että pääsee liikkumaan vapaasti, kavereiden kanssa on helpompi harrastella ja ylipäätään "elää itselleen". Ei minullakaan ole lapsia, mutta vaikka olisikin niin ei elämäni kyllä tästä juurikaan muuttuisi. Sen sijaan itse olen kyllä muuttunut aika paljonkin ajasta jolloin lapset eivät olleet lähelläkään mieltä vaan baarit, festarit ja matkustelut opiskelun lisäksi.

Vierailija
160/402 |
28.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi herranen aika sentään! Ei kai jonkun lapsettomuus oikeasti jaksa kiinnostaa? Mun mielestä on hyvä ettei lapsia ole pakko tehä jos ei niitä halua.

Jos on lapsia niin sitä samaa vapautta ei ole kuin lapsettomalla. Piste.

Toki lapsetonta voi sitoa muut asiat, mutta ei lapsiin liittyvät. Samalla tapaa myös lasten vanhempia voi sitoa myös perheen ulkopuoliset asiat.

Itse olen saanut kaksikymppisenä 2 lasta ja nautin siitä todella. Olin lasten kans kotona ja halusin viettää heidän kans paljon aikaa. Sain vielä 3kymppisenä lapsen ja nautin kun kahden teinin lisäksi kotona 3v pieni.

En tietenkään ole samalla tapaa vapaa kuin lapseton. Eikä se haittaa koska mulle lapset ja perhe on parasta. Koen että kun sain esikoiseni niin siitä alkoi elämän rikkain aika.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi