Kuka työssä oleva ei saa muka asuntolainaa?
Nykyisin kun moni puhuu, että on lainakattoja jne, niin näkyykö se missään. Mun lähipiirissä kaikki on työssäkäyvät on saanut lainan, olipa säästöjä tai ei. Osa ostanut vakuuden, osa hommannut muualta, esim. vanhemmilta.
Eli jos ei oteta huomioon itsestäänselvyyksiä, kuten luottotietojen puutetta, niin miksi et saanut lainaa? Vai onko se niin, että kyllä se kaikille irtoaa?
Kommentit (75)
Nykyisin on eri meininki kuin ennen. Viime kesänä tuli voimaan pankeille vaatimus, että säästöjä täytyy olla 15% ostettavan asunnon hinnasta. Aikaisemmin asunnon on voinut ostaa jopa ilman omarahoitusosuutta, mutta nyt ei enää.
Ei irtoa. Ei sattunut olemaan vaadittua vakuusrahaa eli noin 20 000e säästössä. Vanhempani eivät käy takaajiksi, koska ovat niin iäkkäitä.
Määräaikaisella työsopimuksella ei lainaa saa. Ei ainakaan näillä palkoilla.
Kyllä ne pankissa laskevat, millainen on kyky maksaa laina takaisin. Otetaan nyt vaikka: nuorehko isä työssä, eka työpaikka, palkka brutto max 2500€, äiti opiskelee, lapsi mennyt juuri päivähoitoon. Autolainaa on jo, samoin molemmilla opintolainaa. Taitaa olla aika huonot speksit saada asuntolaina ilman säästöjä. Mistäs niitä säästöjä olisi ehtinyt vielä säästää.
Säästöjä 0 eikä toisella vanhemmallakaan omaisuutta jolla taata yhtään mitään. Toisen vanhemman kanssa en ole tekemisissä.
Mulla on tulot 1000-1600 e, riippien kuukaudesta. Paljonko antaisit lainaa ja millä maksuajalla?
Ei säästöjä eikä omaisuutta, lapsia kyllä on.
Pankki katsoo kokonaiskuvaa.
Ei omakohtaista kokemusta, mutta voisi kuvitella että jos ihmisellä on esim. isot tulot muta ei säästöjä, hän on "epäluottavampi" mitä ihminen jolla on pienet tulot mutta joka on saanut (tulotasoonsa nähden) isoja summia säästöön.
Ja ehkä joillain on lainoja liikaa (velaksi autoa, sohvaa, lomamatkoja, pikavippejä jne.) jolloin tasapainoillaan jo maksukyvyn rajamailla...
Vähän samaan tapaan kun arkielämässäkin joku tuttu on luotettavampi mitä toinen, erona se, että tuttunsa yleensä tuntee, pankki katsoo enemmän miltä asiakas "paperilla" näyttää.
Jos on Sipilän hallituksen luomassa työpaikassa, nauravat pankista ulos.
Hyvinkin moni. Kaikilla ei ole riittävää maksukykyä, vaikka kävisi töissä. Jos maksukykyä löytyy, vaaditaan vielä 10-20% ostettavan asunnon hinnasta säästöjä. Sitä ei ihan helpolla säästä pienistä tuloista.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on eri meininki kuin ennen. Viime kesänä tuli voimaan pankeille vaatimus, että säästöjä täytyy olla 15% ostettavan asunnon hinnasta. Aikaisemmin asunnon on voinut ostaa jopa ilman omarahoitusosuutta, mutta nyt ei enää.
Ei minulla ollut pennin jeniä kun lainan sain loppuvuodesta. Vakuus piti pankilta kyllä ostaa, mutta se ei ollut paljoa ja meni luotolta.
Pitäähän sitä työn lisäksi olla myös maksukykyä? Se palkka ei välttämättä riitä asuntolainan maksuun pankin stressitestissä. Eikö ne laske 4% vai peräti 6% korolla, että kestääkö per$e merivettä? Tietty helpottaa jos lainanmaksajia on kaksi, mutta jos sinkku hakee 200000€ lainaa, jolla saa omien säästöjen kanssa säädyllisen asunnon, niin kyllä siinä kai melkoiset tulot pitää olla?
No ei mun tuttavapiirissä ainakaan ole asuntolainoja irronnut kuin niille, joilla on vakuuksia tai takaajia. Ja mistä sitä säästäisi, kun vuokraan menee suuri osa palkasta.
Pieneen sinkkukämppään saattaisin saada, mutta olisi tarvetta isommalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hoitoalalla töissä muutaman vuoden ja koko ajan määräaikainen työsuhde ollut. Tai siis useampia pätkiä. Olen saanut asuntolainan yksin ja nyt pari vuotta lyhentänyt lainaa. Toki säästöjä oli asp-tilillä vaadittu määrä asunnon hinnasta. Tämä pk-seudun ulkopuolella.
Määräaikaiset työsuhteet kausityössä. Vaikka töitä löytyisi ympäri vuoden samoille työnantajille (oma ammatti 1/2 vuotta, joku muu työ 1/2 vuotta), niin kyllä siinä jää lehdelle soittelemaan.
No, olen sitten asennoitunut elämään niin, ettei siihen lainaa tarvitse.
Sun tuttavat ei ole tainneet ottaa lainaa ihan viime vuosina. Ei nimittäin enää saa tuosta vaan lainaa, vaikka olisi vakityö.
Tuttu pariskunta ei saanut kun yhdestä pankista lainatarjouksen,
Syynä oli ilmeisesti työpaikkojen epävarmuus. Sillä hetkellä toinen oli suht hyvällä palkalla töissä teatterin johtajana 5 vuoden sopparilla, ja toinen teki töitä teatterialan hommia freelancerina, ja oli myös opettajana kursseilla, tienasi myös ihan hyvin.
Veikkaan että sairaanhoitaja+sähkömies tmv. pari olisi saanut useamman tarjouksen, myös vaikka tulot olisivat olleet vähemmän.
Määräaikaisuuden ymmärrän esteenä ja sen, jos tulot ei riitä lyhentämiseen, mut tosiaan tuo, ettei säästöjä ole ei ole minun tutuilla ollut este. Ja jos ei ole saanut vakuuksia muualta, ne on ostettu pankilta. Laina on vissiin silloin kalliimpi, mut lainan on saanut.
Ja siis tämä ihan sinä aikana, kun on kaikkien mukaan pakko olla omia säästöjä.
Mut ylipäätään just mietin, et oonko jossain kuplassa vaan, kun ympärillä kaikki on saanut lainan. Ja ihan just vaikka 2500 bruttotuloilla, tosin kahden ihmisen.
Aapee888 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut hoitoalalla töissä muutaman vuoden ja koko ajan määräaikainen työsuhde ollut. Tai siis useampia pätkiä. Olen saanut asuntolainan yksin ja nyt pari vuotta lyhentänyt lainaa. Toki säästöjä oli asp-tilillä vaadittu määrä asunnon hinnasta. Tämä pk-seudun ulkopuolella.
No kaikilla ei niitä säästöjä ole. Ja aika moni olisi ostamassa asuntoa sieltä pk-seudulta, jos saisi lainaa.
Ihan vaikka siksi, ettei kaikilla ole vakuuksia tai vanhempia, joilta niitä saada. Tai jos työ on osa-aikainen, ei palkka riitä lainanlyhennyksiin.