Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada lapsen mummo ymmärtämään, että emme halua huonolaatuisia tarvikkeita?

Vierailija
27.03.2019 |

Lapsen mummo ostelee vauvallemme (8 kk täytti juuri) huonolaatuisia vaatteita ja tarvikkeita. Esimerkiksi marketin poistomyynnistä hengittämättömät muoviset huonolaatuiset ja huonosti muotoillut ensikengät. Keinokuituisia hiostavia vaatteita jostain halpamyynnistä. Jonkun vaunuliikkeen loppuunmyynnistä halvimman mahdollisen turvakaukalon (ennen lapsen syntymää, halusi antaa hänelle syntymälahjan yllätyksenä). Jne. Näitä ei tietenkään voi palauttaa, koska on hankittu erilaisista alennus- ja loppuunmyynneistä, joissa ei ole palautusoikeutta. Olemme sanoneet monta kertaa, että ei saa ostaa tuollaisia, vaan käytämme lapsella vain kunnollisia tarvikkeita, esimerkiksi testeissä hyvät arviot saanutta turvakaukaloa. Meillä on ihan hyvin rahaa itsellä hankkia sellaiset hyvät tarvikkeet lapselle ja laadukkaat nahkakengät jne. Mummo ei tästä välitä vaan ostelee vain, ja joka kerta käydessään tenttaa, että ollaanko käytetty niitä hänen antamia asioita. Kun näki, että meillä on autossa eri turvakaukalo kuin hänen hankkima, niin loukkaantui moneksi päiväksi (ne krokotiilinkyyneleet on todella rasittavia, kun muutenkin vauva-arki on rankkaa).

Hän ostelee itselleenkin tuollaisia huonolaatuisia halpajuttuja ja oikeasti kai kuvittelee, että ne on yhtä hyviä kuin esim. kunnolliset nahkaiset jalkaa oikealla tavalla tukevat laatukengät. Ja nyt ensimmäisen lapsenlapsensa saatuaan haluaa hukuttaa tämän tällaisiin lahjoihin. Miten saada hänet ymmärtämään, että jos haluaa jotain ostaa, niin on kysyttävä mikä on oikeanlainen ennen kuin menee kaupoille. Suora sanominen kun ei ole vielä ainakaan tehonnut eikä se, että jätämme käyttämättä ne tavarat.

Kommentit (836)

Vierailija
181/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on ihmeellinen tapa antaa lahjaksi krääsää. Jotain parin euron koristeita joilla ei tee yhtään mitään. Nämä ovat yleensä pienituloisia tai eläkeläisiä jotka harrastavat kirppisten kiertelyä ja alelaarien penkomista. Ostavat myös itselleen kaikkea turhaa ja saavat hetkellisen mielihyvän siitä. (Olen itsekin pienituloinen, mutta inhoan turhaa tavaraa jolla ei ole mitään virkaa). Säästäisivät mielummin nekin eurot ja ostaisivat harvoin, mutta laatua.

Jos teidän muori ei usko järkipuhetta ja heittäytyy marttyyriksi, niin krääsä roskiin vaan kylmästi.

Vierailija
182/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käsittää tuota ihmeellistä ostoskelumielihyvää. Itse ostan aina kun on ihan pakko. Nyt en ole varmaan ostanut kuin ruokaa kolmeen vuoteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma on muuttunut niin kovin hysteeriseksi paikaksi. Ei voida pitää lapsella halpoja vaatteita tai vääränmerkkisiä kenkiä, ettei lapsi mene rikki. Samaan aikaan lapsia pidetään ehdoin tahdoin kaupungeissa, pahimmillaan jopa kerrostaloasunnoissa, joissa ilmanlaatu on savuttavien bussien ja hiilivoimaloiden vuoksi lähes syöpää aiheuttava.

Myöntäisitte ainakin kaupunkilaiset edes, että ei se ihan aina ole siitä kiinni, että lapsen parasta ajattelette. On vain noloa näyttäytyä muille mammoille halvoissa kengissä savusumuisten hiekkalaatikoiden reunalla.

Me missään Pekingissä asuta

Vierailija
184/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo88 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekan lapsenlapsen saatuani olisin halunnut ilahduttaa (ehkä enemmän itseäni) ostamalla kaikkea ihanaa. Ostoskielto tuli jo ennen kuin mitään ehdin ostamaan. Ymmärsin asian ja teinkin sitten niin, että omalle lapsenlapselle en ostanut mitään, vaan kaiken hankkimani annoin samantien hyvätekeväisyyteen. Siitä hyvä juttu, että kukaan ei jostain SPR:n kautta tule sanomaan, että väärä väri tai koko. Tavallaan kaikki voittavat eli voin olla ostavinani turvakaukalon lapsenlapselle, mutta vien sen kaupan pakkauksessa (mahdollisine takuutodistuksineen) SPR:lle, jolloin lapsen perhe ei saa turhaa roinaa.

Ainoa kriisinpaikka on se, että näin en anna omalle lapselle rahaa, vaikka siitä suunnasta pientä painostusta onkin.

Samaa kuin mulla... Ymmärrän.

Rahaa en halua antaa. Olisi vaan kiva joskus ostaa jotain. Mutta näin menee tarpeeseen. On joulu-puukeräykset. Saa ihan paketit tehdä ja lisäksi kaikenlaista paikallista toimintaa.

Aikaani annan.

Mummo numero 88

Mun anopilla on vaan poikia. Mulla on yksi tyttö. Anoppi kovin mielellään ostaisi hänelle joulujuhla-, kevätjuhla-, synttäri- ym. mekot. Mutta haluan itse ostaa ne, hän on minun ainoa tyttäreni ja oli pinnallista tai ei, se on minulle tärkeää (tosin nyt hän alkaa jo itse valita juhlavaatteensa, mutta minä maksan ne ja käyn kaupassa hänen kanssaan). En suutu anopille kun hän tuo vaatteita ja laukkuja, mutta mummojen tulisi ymmärtää, että vanhemmille se ihanien juttujen ostaminen voi myös olla tärkeää ja se on ensisijaisesti vanhempien oikeus.

Vierailija
185/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No antaa ostaa ja heittää ne roskiin sitten mummon lähdettyä. Voihan jäteastiankin tyhjennysväliä tihentää jos se täyttyy liian nopeasti. Tai kerää ne varastoon ja vie kerrallaan kuorman kaatopaikalle sekajätteeseen, se tosin maksaa jonkin verran. Voihan ne vaatteet tietysti pistää UFF:n keräyssäiliöön.

Vierailija
186/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain saman loppumaan, kun otin vastaan tavarat ja saman tien lajittelin ne roskiin, kierrätyksen tai säästettäviin. Ihan siinä mummon nähden. Ystävällisesti, mutta napakasti sanoin joka vaatteen kohdalla miksi. ”Kiva tää haalari, mut Milla käyttää kokoa 104 ja tää on 92, kiertoon. Hauska paita, mut hihansuut rikki, roskiin. Tämäkin ihan hyvä, mutta ei tarvita jne. Mies sitten heti vei roskiin ja samalla vei autolla kierrätyspistelle, mummo näki konkreettisesti mitä tavaroille kävi. Ei tarvinnut montaa kertaa tehdä. Ja tätä edeltäneet keskustelut, sanomiset ym toivomiset ei johtaneet mihinkään.

Tämä. Valmiiksi vaan joku SPR-kassi ja lajittelu kierrätykseen tai jätteisiin. Ei mitään numeroa mutta jämäkästi tää menee nyt näin.

Vierailija
187/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei puhe auta niin laita kierrätykseen.Avaa tili lapselle ja yritä pyytää lahjat sinne.Turhaa stressaat tuollaisesta,toiset ei vaan usko.

Vierailija
188/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on samanlainen mummo.

Yhdessä vaiheessa innostui tilaamaan krääsää Wishistä.

Tosi kiva oli saada kaikkea rojua ja tilasi lapsille sieltä lisäksi esim.korvakoruja. Ne viskasin suoraan menemään, ettei tule mitään tulehduksia.

Vanhin tyttö on jo 10v ja edelleen ostaa hänelle vaatteita, yleensä Tokmannilta. Ajatus on kaunis, mutta vaatteet ei yleensä ole yhtään lapsen mieleen ja annan ne lahjoituksena.

Sanottu on monesti, ettei tarvitse ostaa ja olen ehdottanut, että voisiko vaatteita mummo käydä yhdessä valitsemassa lapsen kanssa vaatteet, jos haluaa ostaa. Mutta ei...

Vierailija
189/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aika pitkälle samaa ongelmaa, johon auttoi vain välien katkaisu. Ongelma oli toki laajempi kuin jatkuva krääsän tuonti meille.

Me saatiin siis ihan pyytämättäkin yllärinä isoja kasoja väärän kokoisia valmiiksi tahraisia vaatteita, joita oli haalittu tutuntuttujen varastoista ja kirppareilta. Lisäksi ikivanhoja aarteita poikansa vanhoista vaatteista. Leluja, jotka oli täysin sopimattomia vauvalle, jotain nuppipalapelejä joista puuttui pari palaa... Kun eihän se lapsi tajua, että osia puuttuu?!?! Hänen lapsillaan aikoinaan olleet vaunut ilmestyi meille myös, kyllähän ne vielä on ihan hyvät. Mitä nyt kömpelöt, rumat, renkaiden kumit murenivat...

Meillä kanssa tarkisteltiin, että onko anopin tuomat vaatteet käytössä. Harvoin olivat, kun olivat rumia/rikki/tahraisia/väärän kokoisia. Mummu ei myöskään suostunut ikinä leikkimään lapsen kanssa muilla, kun itse tuomilla leluilla eikä lukemaan muita kirjoja, kuin niitä itse tuomitaan. Ei, vaikka lapsi itse pyysi.

Sellainen tiukahko keskustelu aiheesta aiheutti vain dramaattista itkua. Lisäksi syyllistämistä ja itsesääliä. Niin hän kaiken poikansa perheen eteen tekee ja mikään ei kelpaa.

juu, mun koti ei ole mikään kierrätyskeskus, jonne voi kaiken turhan tuoda. Toi siis lasten tavaroiden lisäksi oman maun mukaisia sisustusesineistä, mattoja, verhoja... Pakkohan sitä oli sanoa, että nyt viet sen koin syömän rievun mukanasi. Ihan mahdotonta. Kirjaimellisesti vienyt monta laatikollista tavaraa hänen jäljiltään kierrätyskeskukseen ja roskikseen. Sen verran kamalaa settiä oli, ettei niistä olisi kirppiksellä edes viikkovuokraa saanut kasaan.

Onneksi ei olla puheväleissä, joten ei tule meille enää roskaa monta kertaa viikossa! Oli kyllä voimaton olo, kun useista kielloista huolimatta tavaraa virtaa sisään. Ja tosiaan halpaa ja huonolaatuista, jopa käyttökelvotonta tavaraa.

Tsemppiä kaikille tuollaisten läheisten kanssa painiville! Ette ole yksin, vaikka siltä voi tuntua!

Vierailija
190/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain saman loppumaan, kun otin vastaan tavarat ja saman tien lajittelin ne roskiin, kierrätyksen tai säästettäviin. Ihan siinä mummon nähden. Ystävällisesti, mutta napakasti sanoin joka vaatteen kohdalla miksi. ”Kiva tää haalari, mut Milla käyttää kokoa 104 ja tää on 92, kiertoon. Hauska paita, mut hihansuut rikki, roskiin. Tämäkin ihan hyvä, mutta ei tarvita jne. Mies sitten heti vei roskiin ja samalla vei autolla kierrätyspistelle, mummo näki konkreettisesti mitä tavaroille kävi. Ei tarvinnut montaa kertaa tehdä. Ja tätä edeltäneet keskustelut, sanomiset ym toivomiset ei johtaneet mihinkään.

Tämä. Valmiiksi vaan joku SPR-kassi ja lajittelu kierrätykseen tai jätteisiin. Ei mitään numeroa mutta jämäkästi tää menee nyt näin.

Mummeli vois suoraan viedä SPR:lle ne tavarat, ei mun koti ole mikään välivarasto muiden kirppusromuille.

Vierailija
191/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot kiitos ja pistät kiertoon ne mille ei ole käyttöä. Huonoa kaukaloahan voi käyttää vauvauinnissa.

Vierailija
192/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummeli vois suoraan viedä SPR:lle ne tavarat, ei mun koti ole mikään välivarasto muiden kirppusromuille.

Kivat sulle ja niinhän sen pitäis mennä. Minkä annat neuvoksi heille, joilla oma neuvosi ei vaan toimi ja välit pitää säilyttää lasten vuoksi?

Vierailija
193/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan omalta äidiltäni, paitsi ettei tavara ole aina sitä halvinta. Usein kyllä jotain lelukrääsää, jota alle 2-vuotias ei edes tajua arvostaa tai kaivata. Ei vain osaa tulla käymään tuomatta mitään. Ja kun käy meillä useamman kerran viikossa niin tavaraa kertyy...

Jos kerron, että ostin lapselle uuden talvihaalarin ja talvikengät niin tuo myös seuraavalla kerralla haalarin ja kengät. En vain ymmärrä miksi. Yleensä vielä ihan väärää kokoa, parhaimmillaan liian pienet. Tuo myös tavaraa, joka ei ole sopiva, esimerkiksi 1-vuotiaalle koon 104 välikausivaatteet. Sinänsä vaatteissa ei ollut mitään vikaa, mutta näitä sitten pitäisi säilöä vuosikausia pienessä asunnossa. Olen sanonut tuhat kertaa, että ei toisi yhtään mitään, kiva kun tulee käymään, mutta hän haluaa "auttaa". Sama mummo ei halua kuitenkaan hoitaa lasta, vaikka käykin meillä usein.

Juuri tällaista se on. Ja jos sanotaan, että mikä auttaminen olisi oikeasti tarpeen (esim. että tulisi katsomaan vauvaa vaikka puoleksi tunniksi, jotta saisin pestä lattiat tms.), niin se ei sitten onnistukaan kun yhtäkkiä ei ehdikään millään käymään pariin viikkoon (vaikka asuu 5 km päässä ja on eläkkeellä). Ap

Palveluautomaatiksi kelpaisi taas... ei yllätä.

Vierailija
194/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan omalta äidiltäni, paitsi ettei tavara ole aina sitä halvinta. Usein kyllä jotain lelukrääsää, jota alle 2-vuotias ei edes tajua arvostaa tai kaivata. Ei vain osaa tulla käymään tuomatta mitään. Ja kun käy meillä useamman kerran viikossa niin tavaraa kertyy...

Jos kerron, että ostin lapselle uuden talvihaalarin ja talvikengät niin tuo myös seuraavalla kerralla haalarin ja kengät. En vain ymmärrä miksi. Yleensä vielä ihan väärää kokoa, parhaimmillaan liian pienet. Tuo myös tavaraa, joka ei ole sopiva, esimerkiksi 1-vuotiaalle koon 104 välikausivaatteet. Sinänsä vaatteissa ei ollut mitään vikaa, mutta näitä sitten pitäisi säilöä vuosikausia pienessä asunnossa. Olen sanonut tuhat kertaa, että ei toisi yhtään mitään, kiva kun tulee käymään, mutta hän haluaa "auttaa". Sama mummo ei halua kuitenkaan hoitaa lasta, vaikka käykin meillä usein.

Juuri tällaista se on. Ja jos sanotaan, että mikä auttaminen olisi oikeasti tarpeen (esim. että tulisi katsomaan vauvaa vaikka puoleksi tunniksi, jotta saisin pestä lattiat tms.), niin se ei sitten onnistukaan kun yhtäkkiä ei ehdikään millään käymään pariin viikkoon (vaikka asuu 5 km päässä ja on eläkkeellä). Ap

Palveluautomaatiksi kelpaisi taas... ei yllätä.

Mummo selittää itse että haluaa auttaa. Tuo olisi sitä auttamista.

Vierailija
195/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä myös on mummi joka kantaa kasseittan tavaraa uffilta ja kirparilta, mutta sillä erolla että ne on merkkivaatteita ja hyvä kuntoisia /Uuden veroisia. Hän on oikea kirppari/uff guru. En ymmärrä miten hän löytääkin esim molon vk haalarin kirpputorilta vielä laput kiinni. Hän myös panostaa laatuun mutta hänen sanojensa mukaan "tyhmä maksaa täyden hinnan, viisas ja viitseliäs selviää puolella". Myös ompelee itse hyvistä kankaista lapsille lakanoita ym. Ihana rakas mummi, eniten arvostan hänen itsensä tekemiä tuotteita. Välillä tietty eksyy myös vaatteita jotka eivät omaan makuun ole tai väärää kokoa, hän on sanonut että jos ei tule käyttöön niin pitää laittaa hyvä kiertämään eli eteen päin. Hän on niin innoissaan mummoudestaan etten viitsi hänelle sanoa että riittäisi vähempikin tavara. Jos se tekee hänet onnelliseksi niin antaa ostella.

Mä vein joskus kummipojalle talvikamppeet tms. sanoin löytäneeni halvalla alesta tai kirpparilta hyväkuntoisen.... Oikeesti olin ostanut kaupasta. Kummipojan äiti elätteli tuilla perhettä ja juoppoa äijää, ei olisi ikinä kehdannut ottaa täysihintaisia merkkikamoja vastaan, mutta näin valkoisella valheella hän käytti niitä hyvällä omatunnolla ja pojalla oli lämmintä ja vedenpitävää pihaleikkeihin.

Vierailija
196/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alapeukuttelin sua surutta kun olet tuommoinen neropatti. Ähäkutti!

Vierailija
197/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee mieleen, että mummo haluaa osallistua omalla, totutulla tavallaan, mut ap haluaa määrittää kaiken millä ehdoilla ja miten. Ei mitään vastavuoroisuutta missään.

"Vauva ei viihdy vaatteissa" ja "me ei haluta..." Paskapuhetta! Kyllä se on ap joka kaiken määrittää. Miestä tai vauvaa ei kiinnostaa tuollaiset asiat.

Mummon saisi tulla kyllä auttamaan, kun ei saa edes lattioita pestyä, avuton.

Odottakaa vaan, kyllä tekin olette vielä joskus niitä mummoja. Ja muistakaa olla sit täysin miniän (todennäköisempi vaihtoehto tässä tapauksessa kuin oma tytär) lakien ja valvonnan alaisuudessa. Mitään omaa tapaa luoda suhdetta omaan lapsenlapseen ei sallita. Miniän tapa= ainoa oikea

Vierailija
198/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee mieleen, että mummo haluaa osallistua omalla, totutulla tavallaan, mut ap haluaa määrittää kaiken millä ehdoilla ja miten. Ei mitään vastavuoroisuutta missään.

"Vauva ei viihdy vaatteissa" ja "me ei haluta..." Paskapuhetta! Kyllä se on ap joka kaiken määrittää. Miestä tai vauvaa ei kiinnostaa tuollaiset asiat.

Odottakaa vaan, kyllä tekin olette vielä joskus niitä mummoja. Ja muistakaa olla sit täysin miniän (todennäköisempi vaihtoehto tässä tapauksessa kuin oma tytär) lakien ja valvonnan alaisuudessa. Mitään omaa tapaa luoda suhdetta omaan lapsenlapseen ei sallita. Miniän tapa= ainoa oikea

Puoli tuntia omaa aikaa lapsenlapsen kanssa ei käy? Pitää saada törsätä moskaan. Miksi?

Vierailija
199/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmaan näit kovasti vaivaa paasauksessasi mutta akryylillä ei rakasteta.

Vierailija
200/836 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailma on muuttunut niin kovin hysteeriseksi paikaksi. Ei voida pitää lapsella halpoja vaatteita tai vääränmerkkisiä kenkiä, ettei lapsi mene rikki. Samaan aikaan lapsia pidetään ehdoin tahdoin kaupungeissa, pahimmillaan jopa kerrostaloasunnoissa, joissa ilmanlaatu on savuttavien bussien ja hiilivoimaloiden vuoksi lähes syöpää aiheuttava.

Myöntäisitte ainakin kaupunkilaiset edes, että ei se ihan aina ole siitä kiinni, että lapsen parasta ajattelette. On vain noloa näyttäytyä muille mammoille halvoissa kengissä savusumuisten hiekkalaatikoiden reunalla.

Me missään Pekingissä asuta

EUROOPASSA kuolee ihmisiä enemmän pienhiukkasten aiheuttamiin tulehdussairauksiin kuin tupakointiin. Tutustu termiin PM2.5.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän