Miten saada lapsen mummo ymmärtämään, että emme halua huonolaatuisia tarvikkeita?
Lapsen mummo ostelee vauvallemme (8 kk täytti juuri) huonolaatuisia vaatteita ja tarvikkeita. Esimerkiksi marketin poistomyynnistä hengittämättömät muoviset huonolaatuiset ja huonosti muotoillut ensikengät. Keinokuituisia hiostavia vaatteita jostain halpamyynnistä. Jonkun vaunuliikkeen loppuunmyynnistä halvimman mahdollisen turvakaukalon (ennen lapsen syntymää, halusi antaa hänelle syntymälahjan yllätyksenä). Jne. Näitä ei tietenkään voi palauttaa, koska on hankittu erilaisista alennus- ja loppuunmyynneistä, joissa ei ole palautusoikeutta. Olemme sanoneet monta kertaa, että ei saa ostaa tuollaisia, vaan käytämme lapsella vain kunnollisia tarvikkeita, esimerkiksi testeissä hyvät arviot saanutta turvakaukaloa. Meillä on ihan hyvin rahaa itsellä hankkia sellaiset hyvät tarvikkeet lapselle ja laadukkaat nahkakengät jne. Mummo ei tästä välitä vaan ostelee vain, ja joka kerta käydessään tenttaa, että ollaanko käytetty niitä hänen antamia asioita. Kun näki, että meillä on autossa eri turvakaukalo kuin hänen hankkima, niin loukkaantui moneksi päiväksi (ne krokotiilinkyyneleet on todella rasittavia, kun muutenkin vauva-arki on rankkaa).
Hän ostelee itselleenkin tuollaisia huonolaatuisia halpajuttuja ja oikeasti kai kuvittelee, että ne on yhtä hyviä kuin esim. kunnolliset nahkaiset jalkaa oikealla tavalla tukevat laatukengät. Ja nyt ensimmäisen lapsenlapsensa saatuaan haluaa hukuttaa tämän tällaisiin lahjoihin. Miten saada hänet ymmärtämään, että jos haluaa jotain ostaa, niin on kysyttävä mikä on oikeanlainen ennen kuin menee kaupoille. Suora sanominen kun ei ole vielä ainakaan tehonnut eikä se, että jätämme käyttämättä ne tavarat.
Kommentit (836)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Äitini ei koskaan antanut minun päättää, mitä saisin pukea päälleni ja millä leikkiä. Äiti ei halunnut minun käyvän sukulaisillani, en tunne mummoa ja pappaa. Olen katkera. Isä ei puuttunut äitini ylivaltaan. Miten teillä muilla?"
Tulevaisuuden tilitystä AV-pasltalla.
Mummoni puki minut polyesterinukeksi ja kaikki vaatteet mitä hän toi minulle olivat käytettyjä, liian pieniä ja kulahtaneita. En saanut koskaan mitä pyysin tai mistä pidin, vain mummon maku oli tärkeä ja jos sanoin jotain mitä itse ajattelin niin mummo tihrusti tekoitkua ja sanoi etten rakastanut mummoa ja olin paha lapsi.
Olisin joskus halunnut jotain uutta ja itse valita mutta mummu tiesi AINA parhaiten. En ole katkera mutta olen itse päättänyt olla täysin erilainen mummo. Muuten menee ihan kivasti. Mummo pukkaa jo pelargoniaa ja kääntyy varmaan haudassaan kun ostan omille lapsenlapsilleni Kukkuuta.
Ja sun oma lapsi valittaa vauva-palstalla miten ostat jotain antiikkinen mallisia ja epäkäytännöllisiä riepuja jotka on valmistettu ihan väärin - tuolloin kun kenties vain Zorg-avaruuspuuvillasta fuusioimalla valmistetut Zorg-Neo jan Zorg-Zurba vaatteet psykedeelisillä avaruuskuvioilla on ok, koska ne kehittävät lapsen älyä ja erityisesti se materiaali edesauttaa tasapainoista tunne-elämää ja rataa aikuisiän mielenterveyshäiriöitä. Kenties, emme vielä tiedä.
Mutta pointti siis on se, että mummo tekee miten tekee ja sinä teet miten teet ja lapsenlapsesi tekee omalla tavallaan ja aina eri sukupolvet pitävät toisiaan ainakin osassa asioita varsin tyhminä :)
Avaruuspsykedeliassasi oli kosminen erhe - ajattelin tosiaan kysyä lapseltani millainen riepu olisi mieleinen ja jopa varmistaa koonkin ettei lahjani katoaisi mustaan aukkoon :)
Kommunikaatio saa meidät pysymään toistemme vetovoimassa ettei tunne-elämämme sinkoutuisi radaltaan.
Suurimmalla osalla suomalaisista ei ole mitään tajua laadun suhteen ja jopa hyvätuloiset shoppaavat halpaa kertakäyttökrääsää. Ei siihen mikään auta, korkeintaan ulkomailla vähän laatutietoisemmissa maissa asuminen voi avata vähän silmiä.
Ostomaanikko täällä antaa neuvoja. Ikeat ja anttilat kelpasi sinullekkin miksei muille. Krääsää tupa tulvillaan.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla suomalaisista ei ole mitään tajua laadun suhteen ja jopa hyvätuloiset shoppaavat halpaa kertakäyttökrääsää. Ei siihen mikään auta, korkeintaan ulkomailla vähän laatutietoisemmissa maissa asuminen voi avata vähän silmiä.
Kyllä, ratkaisu on aina asua ulkomailla. Mikä mahtaa olla laatutietoinen maa, mainitse pari vaihtoehtoa nimeltä? Kokonainen maa on siis laatutietoinen ja kaikki sen kansalaiset tai ainakin tunnetusti suurin osa kansasta.
Minulla kävi ihan samoin kun sain lapsia, paitsi että sen roinankärrääjämummon lisäksi myös kolme lapsetonta siskoani alkoi suhtautua kotiini kuin rautatieasemaan.
Lasten takia meille sai tulla ja mennä täysn oman mielen mukaan, tuoda mitä haluaa ja sekaantua mihin haluaa. Sukulaisiahan ne lapseni olivat ja heidän paradtaan ajateltiin.
Samaan aikaan kaikki siskoni pitivät tiukasti kiinni siitä, että heille ei saanut mennä käymään sopimatta pitkän aikaaa etukäteen ja yksi siskoni ilmoitti, että haluaa lahjansa rahana, koska hänen miehensä ei pidä krääsästä. Silti samainen sisko kantoi sitä meille estoitta.
Minulta on mennyt kymmenen vuotta lajitella se kaikki tavara pois nurkistani.
Vierailija kirjoitti:
Ostomaanikko täällä antaa neuvoja. Ikeat ja anttilat kelpasi sinullekkin miksei muille. Krääsää tupa tulvillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti aloittajasta tulee köyhä. Toisen tilanne voi olla helpompi ymmärtää.
Köyhyyskö on sitä, että ostellaan turhia tavaroita halvalla?
juurikin sitä
Ei auta kun kestää. Ensimmäisen lapsesi isänäiti on jo valittu. Seuraavalle sit laatutietoisempi, jos et kestä.
Vierailija kirjoitti:
Mummot ovat eläneet pula-ajalla eikä voi kaikki ymmärtää, nykyajan kermaperseet sitä.
Ei ole kauaakaan siitä kun oli pula-aika ja nyky nuoriso ei tiedä siitä mitään. Moni on kolmekymppinen eikä ole töitä tehnyt ikinä ja hävettävää tyhjä CV. Pelkkää opiskelua moneen kertaan samaa alaa käydään eikä puhuta mitään ihmisten kanssa muuta kuin tuijotetaan luuria.
Menin aikuiskoulutukseen ja ihmettelin kun kukaan kolmekymppinen ei puhu yhtään mitään muuten kuin väkisin kysellään. Yksi tai kaksi sanaa on sanottu.
Häpeä sinä joka valitat mummon tuomista tavaroista ja ne ovat liian halpoja tietenkin kermaperseille. Olisin ollut onnellinen jos mummot olisi tuonut jotain mutta kaksikymppisen jälkeen mulla ei ollut mummoja ainuttakaan elossa kun muutin lapsuudenkodista pois.
En saanut kotoa mitään jotenka osamaksulla ostin keittiön pöydän ja sängyn Pesin käsin pikku pyykin ja pesutuvassa isommat pyykit. Mulla ei ollut edes puhelinta ja vaikka olisi ollut niin ei kukaan välittänyt että olenko hengissä tai ei. Tuli itsenäistyttyä totaalisesti.
Näkee aloittajasta että on saanut kaikki heti mulle ja nyt niin ei osaa mitään arvostaa. On varmaan kotisohvalta muutettu ja perhe heti perustettu.
En ole koskaan saanut mitään kun monet alkoivat perhettä perustamaan niin lahjoitettiin. tiskikoneet, sohvat ja autotkin. Ei mikään ihme jos niin helpolla saa kaiken niin mitään ei arvosta.
Eix ois ihanaa ,jos sulla ois ollu mummo ,joka
ois tuonu sulle lahjaksi likaisia kirppisvaatteita.
muovisia koriste esineitä , pinkkejä mukeja joissa lukee glitterillä love...
mutta ei vahingossakaan IKINÄ puhelinta tai pesukonetta:)
Tätä lukiessa olen tullut vakuuttuneeksi siitä, ettei loputonta tavaravirtaa puolustelevilla ole aavistustakaan, miten kuluttava otus tuollanen toisten rajoja kunnioittamaton mummu on.
kermaperseilijäprööttthhh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummot ovat eläneet pula-ajalla eikä voi kaikki ymmärtää, nykyajan kermaperseet sitä.
Ei ole kauaakaan siitä kun oli pula-aika ja nyky nuoriso ei tiedä siitä mitään. Moni on kolmekymppinen eikä ole töitä tehnyt ikinä ja hävettävää tyhjä CV. Pelkkää opiskelua moneen kertaan samaa alaa käydään eikä puhuta mitään ihmisten kanssa muuta kuin tuijotetaan luuria.
Menin aikuiskoulutukseen ja ihmettelin kun kukaan kolmekymppinen ei puhu yhtään mitään muuten kuin väkisin kysellään. Yksi tai kaksi sanaa on sanottu.
Häpeä sinä joka valitat mummon tuomista tavaroista ja ne ovat liian halpoja tietenkin kermaperseille. Olisin ollut onnellinen jos mummot olisi tuonut jotain mutta kaksikymppisen jälkeen mulla ei ollut mummoja ainuttakaan elossa kun muutin lapsuudenkodista pois.
En saanut kotoa mitään jotenka osamaksulla ostin keittiön pöydän ja sängyn Pesin käsin pikku pyykin ja pesutuvassa isommat pyykit. Mulla ei ollut edes puhelinta ja vaikka olisi ollut niin ei kukaan välittänyt että olenko hengissä tai ei. Tuli itsenäistyttyä totaalisesti.
Näkee aloittajasta että on saanut kaikki heti mulle ja nyt niin ei osaa mitään arvostaa. On varmaan kotisohvalta muutettu ja perhe heti perustettu.
En ole koskaan saanut mitään kun monet alkoivat perhettä perustamaan niin lahjoitettiin. tiskikoneet, sohvat ja autotkin. Ei mikään ihme jos niin helpolla saa kaiken niin mitään ei arvosta.
muovisia koriste esineitä , pinkkejä mukeja joissa lukee glitterillä love...mutta ei vahingossakaan IKINÄ puhelinta tai pesukonetta:)
Onx tää se sama mummo jaka tykkää shoppailla GLITTERISSÄ?
krääsämummonystävä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
muovisia koriste esineitä , pinkkejä mukeja joissa lukee glitterillä love...mutta ei vahingossakaan IKINÄ puhelinta tai pesukonetta:)
Monella lapsella isovanhemmat ovat kuolleet paljon aikaisemmin mitä sinulla, osa ei ole nähnyt heitä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monella lapsella isovanhemmat ovat kuolleet paljon aikaisemmin mitä sinulla, osa ei ole nähnyt heitä ollenkaan.
Ei tuo silti oikeuta elossa olevia mummoja hukuttamaan lapsenlapsiaan turhaan krääsään.
Olisin joskus halunnut jotain uutta ja itse valita mutta mummu tiesi AINA parhaiten. En ole katkera mutta olen itse päättänyt olla täysin erilainen mummo. Muuten menee ihan kivasti. Mummo pukkaa jo pelargoniaa ja kääntyy varmaan haudassaan kun ostan omille lapsenlapsilleni Kukkuuta.[/quote]
Ehei. Se on kielletty laissa silloin. Kaikilla on lähestymiskielto lapsiin. Mitään ei saa ostaa, ennenkuin Kansallinen Komitea on sen tarpeen hyväksynyt. Ja lapsia saa tehdä vain valikoitu joukko. Tuskin lapsesi on kuulunut siihen. Hänellä on ollut niin epävakaa lapsuus ja kauheat perintötekijät jo monen sukupolven takaa. Välit sinuun on aikoja sitten laitettu poikki, lapsesi puoliso ei voi sietää sinua ja kertoo sen kyllä!
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se ole kermaperseilyä, jos ei halua turhaa roinaa nurkkiin pyörimään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pienten lasten äideillä on aikaa päivätolkulla kirjoitella tänne mummojen haukumisviestejä? Miksi ette leiki lastenne kanssa?
En ole haukkunut ketään vaikka olen sanonut, että toisen kotiin ei saa kantaa roinaa kielloista huolimatta. Omien lasten kanssa en leiki, he ovat jo aikuisia ja asuvat omissa kodeissaan.
Miksi sinä, jolla ei ole lapsenlapsia etkä itse ole mummo, osallistut kipakasti tähän keskusteluun. Eihän tämä koske sinua. Sama kuin antaisit neuvoja erektiovaikeuksiin.
Kumman mummon olet haudannut, elossa olivat vielä hetki sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pienten lasten äideillä on aikaa päivätolkulla kirjoitella tänne mummojen haukumisviestejä? Miksi ette leiki lastenne kanssa?
En ole haukkunut ketään vaikka olen sanonut, että toisen kotiin ei saa kantaa roinaa kielloista huolimatta. Omien lasten kanssa en leiki, he ovat jo aikuisia ja asuvat omissa kodeissaan.
Miksi sinä, jolla ei ole lapsenlapsia etkä itse ole mummo, osallistut kipakasti tähän keskusteluun. Eihän tämä koske sinua. Sama kuin antaisit neuvoja erektiovaikeuksiin.
Ei monella muullakaan ketjuun kirjoittaneella ole lapsenlapsia, ei aloittajallakaan. Omia lapsia on ja heillä on mummot, joten aihe on minulle tuttu.
Käsittääkseni siihen on ap ihan tyytyväinen ettei heidän kotinsa ole mikään kierrätyspiste ja mummu voi mieluummin vain antaa aikaa ja hellyyttään lapsenlapsilleen. Jättää vaan sen krääsän tuomatta.
Mitä sinä toivot synttärilahjaksesi?
Se on kuule ihan sama, saat peräkärryllisen pestyjä maitopurkkeja, jotka voit uusiokäyttää pakastusrasioina ja virttyneen kirpparilta ostetun polyesteribodyn, missä on kusen polttama haarakiila ja yksi neppari puuttuu.