Ne valoisat kesäillat vs. normaali- eli talviaika
Euroopassa siirrytään parin vuoden kuluttua normaaliaikaan eli "talviaikaan", ja taas alkoi valitus siitä, että sitten illat ovat aina pimeitä ja ulkoilu loppuu ja kansan kunto rapistuu.
Helsingissä kesäkuukausina aurinko laskee klo 22-23, ja mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä myöhemmin tulee pimeää. Aurinko nousee aamuneljän ja -viiden tienoilla, joten pimeä (jos suomalainen kesäyö nyt on pimeä muulloin kuin ukkospilvien alla) jää muutamaan tuntiin.
Kysymys kesäajan ystäville: miten hirveän myöhään te haluatte viettää aikaa ulkona kesäisin? Mitä te siellä teette, kun ette hämärässä pärjää?
Kommentit (2488)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansanäänestyksen, jos siihen päädytään, aiheesta voisi toteuttaa nettiäänestyksenä.
Tätä on jo kerran virallisesti tiedusteltu ja venäjänaikaspämmääjien manipulointiyrityksestä huolimatta talviaika oli enemmistön suosikki.
Vieläkö väännetään kerran ratakiskosta? Jopa ministeriö on myöntänyt, että Otakantaa palvelussa voi äänestää yksi henkilö vaikka 100000 kertaa. Ei se ole siis mikään virallinen kansan tahto.
Vierailija kirjoitti:
Aikavyöhykkeet samaan aikaan. Se nykyinen UTC +2, kaikki valtiot samaan aikaan, oli se sitten nykyinen kesä- tai normaaliaika. Tämä pitäisi päättää EU:ssa, eikä tehdä mitään valtioiden sillisalaattia. Ei meidän pidä täällä ruveta tekemään mitään typeryyksiä, vaan aikavyöhykkeen mukainen päätös muiden valtioiden kanssa yhteensopivasti.
Täh?
Aikavyöhykkeen mukainen päätös, mutta kaikki aikavyöhykkeet samaan aikaan ja nykyinen UTC +2? Siis mitä? Tietääkö tämän kirjoittaja yhtään mistä kirjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikavyöhykkeet samaan aikaan. Se nykyinen UTC +2, kaikki valtiot samaan aikaan, oli se sitten nykyinen kesä- tai normaaliaika. Tämä pitäisi päättää EU:ssa, eikä tehdä mitään valtioiden sillisalaattia. Ei meidän pidä täällä ruveta tekemään mitään typeryyksiä, vaan aikavyöhykkeen mukainen päätös muiden valtioiden kanssa yhteensopivasti.
Täh?
Aikavyöhykkeen mukainen päätös, mutta kaikki aikavyöhykkeet samaan aikaan ja nykyinen UTC +2? Siis mitä? Tietääkö tämän kirjoittaja yhtään mistä kirjoittaa?
Tarkoittaa varmaan, että kaikki aikavyöhykkeet noudattaisi yhtenäväistä aikaa oman aikavyöhykkeen kohdalla. Eli UTC:lle osuvat valtiot yhteen aikaan, UTC +1 yhteen aikaan... jne. Ei niin, että Virossa ja Suomessa elettäisi eri aikaa. Suomi on nyt UTC +2-vyöhykkeellä. Ehkä tälleen?
Syksy, talvi, pitkälle kevääseen.
Suomessa on epävakainen sää, sateista, pilvistä, harmaata, pimeää kuin persreiässä🌑.
Joten täysin se ja sama 1 tunnille suuntaan jos toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansanäänestyksen, jos siihen päädytään, aiheesta voisi toteuttaa nettiäänestyksenä.
Tätä on jo kerran virallisesti tiedusteltu ja venäjänaikaspämmääjien manipulointiyrityksestä huolimatta talviaika oli enemmistön suosikki.
Vieläkö väännetään kerran ratakiskosta? Jopa ministeriö on myöntänyt, että Otakantaa palvelussa voi äänestää yksi henkilö vaikka 100000 kertaa. Ei se ole siis mikään virallinen kansan tahto.
Totta ja silloin myös todettiin että kesäaikaa kannatettiin äänestysrobottien voimalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miten kukaan voi kaivata ankeaa pimeyttä eli talviaikaa. Eivätkö ihmiset arvosta että vapaa-ajalla olisi edes pienen hetken valoisaa talvella ja mahdollisimman paljon valoisaa syksyllä ja keväällä? Haluatte vain nukkua ja tehdä työtä?
Minä arvostan ennen kaikkea sitä että on valoisaa silloin kun lapset menevät aamulla tuohon maantien varteen koulubussia odottamaan.
Eivät sitten iltapäivällä kulje takaisinpäin? Ainakin yläkoulussa päivät voivat olla sinne 16 saakka.
Iltapäivällä ei tarvitse ylittää vilkasta maantietä eikä kävellä sen kapealla pientareella (talvisin lumipenkan ja reunaviivan välissä, leveys, n. 10-15 cm).
Bussipysäkki ilmeisesti just siinä tienhaaran kohdalla, kun tulevat koulusta iltapäivällä? Asia selvä.
Yritin myös kuvitella, millainen systeemi voi johtaa tuohon kuvailtuun tilanteeseen. Kaippa se mahdollista on.. Kotiin tullessa pysäkki on kotiovella, lähtiessä jossain viiden kilsan päässä kapeaa piennarta taiteillen.
No tuohan on tietysti tapauskohtaista että miten päin se hankalampi reitti sattuu. Itsellä oli koululaisena juuri noin, että aamulla pysäkki oli tien toisella puolella 300m päässä, kun taas koulusta palatessa se oli samalla puolen kuin koti ja pysäkki kiinnii meidän pihaliittymässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta ja silloin myös todettiin että kesäaikaa kannatettiin äänestysrobottien voimalla.
Kuinkas ollakaan, että keksit juuri noin päin...
Sinulla lienee jokin lähde väitteellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh?
Tarkoittaa varmaan, että kaikki aikavyöhykkeet noudattaisi yhtenäväistä aikaa oman aikavyöhykkeen kohdalla. Eli UTC:lle osuvat valtiot yhteen aikaan, UTC +1 yhteen aikaan... jne. Ei niin, että Virossa ja Suomessa elettäisi eri aikaa. Suomi on nyt UTC +2-vyöhykkeellä. Ehkä tälleen?
EU ei käsittääkseni ole pakottamassa ketään mihinkään tiettyyn aikaan. Suomi ja Viro voi halutessaan olla eri ajassa. Ranska, Espanja, Belgia ja Hollanti kuuluisi olla pituuspiirien mukaan UCT0 ajassa, mutta ovat keskisen eurooapan kanssa UCT+1 ajassa. Valkovenäjä UCT+2 ajassa, vaikka pituuspiirien mukaan sen kuuluisi olla UCT+2 ajassa kuten kaikki sen etelelä ja pohjoispuolella olevat valtiot. Venäjällä on niputettu kolme aikavyöhykettä yhteen UCT+3 aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miten kukaan voi kaivata ankeaa pimeyttä eli talviaikaa. Eivätkö ihmiset arvosta että vapaa-ajalla olisi edes pienen hetken valoisaa talvella ja mahdollisimman paljon valoisaa syksyllä ja keväällä? Haluatte vain nukkua ja tehdä työtä?
Minä arvostan ennen kaikkea sitä että on valoisaa silloin kun lapset menevät aamulla tuohon maantien varteen koulubussia odottamaan.
Eivät sitten iltapäivällä kulje takaisinpäin? Ainakin yläkoulussa päivät voivat olla sinne 16 saakka.
Iltapäivällä ei tarvitse ylittää vilkasta maantietä eikä kävellä sen kapealla pientareella (talvisin lumipenkan ja reunaviivan välissä, leveys, n. 10-15 cm).
Bussipysäkki ilmeisesti just siinä tienhaaran kohdalla, kun tulevat koulusta iltapäivällä? Asia selvä.
Yritin myös kuvitella, millainen systeemi voi johtaa tuohon kuvailtuun tilanteeseen. Kaippa se mahdollista on.. Kotiin tullessa pysäkki on kotiovella, lähtiessä jossain viiden kilsan päässä kapeaa piennarta taiteillen.
No tuohan on tietysti tapauskohtaista että miten päin se hankalampi reitti sattuu. Itsellä oli koululaisena juuri noin, että aamulla pysäkki oli tien toisella puolella 300m päässä, kun taas koulusta palatessa se oli samalla puolen kuin koti ja pysäkki kiinnii meidän pihaliittymässä.
Suurin piirtein näin. Aamupysäkille on jotain 200 metriä, mutta näkyvyys sinne mennessä on huono, siinä on sekä mäki että mutka. Takaisin tullessa kuski useimmiten jättää lapsen kotiportille. Pysäkki meidän tontin kulmalla, pihaliittymästä 100 m. Ei voi ottaa lähempää kotiporttia kyytiin, koska sillä puolella ei ole minkäänlaista levikettä tuon pysäkin lisäksi.
46000 tunnistautunutta kannatusta kesäajan puolesta!
Mahtavaa🔆
Nyt loppukiri, kaikki jakamaan omissa verkostoissa, että saadaan tämän viikon aikana nimet kasaan.
Talviajan valitsemisella varmistetaan se, että koko kansa saa kunnolla unta. Jos kesäaika valitaan pysyväksi, yhä enemmän on ihmisiä, jotka kärsivät liian vähistä yöunista. Terveysnäkökohdat ovat paljon tärkeämpiä kuin se, että osa ihmisistä pääsee lenkille vähän valoisammassa lyhyen aikaa. Koko kansaa ei tule pakottaa heräämään liian aikaisin, vaan illalla valoa kaipaavat voivat itse mennä aiemmin töihin.
Olen kärsinyt itse viimeiset viikot liian vähistä unista. Kesäajassa herätys on liian aikainen eikä se sovi rytmiini. Talviajassa sain aina kunnolla unta ja olin virkeä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Talviajan valitsemisella varmistetaan se, että koko kansa saa kunnolla unta. Jos kesäaika valitaan pysyväksi, yhä enemmän on ihmisiä, jotka kärsivät liian vähistä yöunista. Terveysnäkökohdat ovat paljon tärkeämpiä kuin se, että osa ihmisistä pääsee lenkille vähän valoisammassa lyhyen aikaa. Koko kansaa ei tule pakottaa heräämään liian aikaisin, vaan illalla valoa kaipaavat voivat itse mennä aiemmin töihin.
Olen kärsinyt itse viimeiset viikot liian vähistä unista. Kesäajassa herätys on liian aikainen eikä se sovi rytmiini. Talviajassa sain aina kunnolla unta ja olin virkeä töissä.
Ja liikkumattomuusko ei ole terveysongelma? Huoh...
Edelleen, talviajassa ei herätä yhtään sen myöhemmin kuin kesäajassakaan. Valon määrä on vain eri, ja talvella esim sitä valoa ei ole ollenkaan, oli kumpi aika vaan.
Lisäksi jos kärsit uniongelmista, parasta olisi tähän aikaan päivästä olla jo pois ruudulta. Sininen valo estää melatonin tuotannon, toisin kuin valkoinen luonnonvalo. Melatoniini alkaa erittyä heti kun valkoisen valon määrä vähenee, ei siis tarvita pimeää vaan hämärä riittää. Se on korkeimmillaan 0.5-1h erityksen alkamisen jälkeen ja se on myös paras hetki nukahtaa. Jos piikkiä ei hyödynnä, hormonin määrä tasaantuu ja seuraava piikki on normaalilla aikuisella noin 1.5h kuluttua. Sen sijaan sininen valo, esim kännystä, telkkarista tai näytöltä sotkee tämän luontaisen prosessin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, talviajassa ei herätä yhtään sen myöhemmin kuin kesäajassakaan. Valon määrä on vain eri, ja talvella esim sitä valoa ei ole ollenkaan, oli kumpi aika vaan.
Lisäksi jos kärsit uniongelmista, parasta olisi tähän aikaan päivästä olla jo pois ruudulta. Sininen valo estää melatonin tuotannon, toisin kuin valkoinen luonnonvalo. Melatoniini alkaa erittyä heti kun valkoisen valon määrä vähenee, ei siis tarvita pimeää vaan hämärä riittää. Se on korkeimmillaan 0.5-1h erityksen alkamisen jälkeen ja se on myös paras hetki nukahtaa. Jos piikkiä ei hyödynnä, hormonin määrä tasaantuu ja seuraava piikki on normaalilla aikuisella noin 1.5h kuluttua. Sen sijaan sininen valo, esim kännystä, telkkarista tai näytöltä sotkee tämän luontaisen prosessin kokonaan.
Univajeessako minun pitäisi liikkua? On huono olo, syke on korkeampi ja tärisyttää. Minulle ei ole mitään iloa niistä valoisista illoista, kun en ole saanut riittävästi unta. Työpäivä aloitetaan kesäajassa tuntia aiemmin, mikä on minulle liian aikaisin. Talviajassa sain kunnolla nukuttua, vaikka menin melko myöhäänkin nukkumaan. Nyt en saa. Se yksi tunti lisää aamussa tekee ihmeitä, ja ihmettelen miksi sitä pitää olla ottamassa pois ihmisiltä, joiden rytmiin kesäaika ei sovi? Kaikki ihmiset eivät ole aamuvirkkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Univajeessako minun pitäisi liikkua? On huono olo, syke on korkeampi ja tärisyttää. Minulle ei ole mitään iloa niistä valoisista illoista, kun en ole saanut riittävästi unta. Työpäivä aloitetaan kesäajassa tuntia aiemmin, mikä on minulle liian aikaisin. Talviajassa sain kunnolla nukuttua, vaikka menin melko myöhäänkin nukkumaan. Nyt en saa. Se yksi tunti lisää aamussa tekee ihmeitä, ja ihmettelen miksi sitä pitää olla ottamassa pois ihmisiltä, joiden rytmiin kesäaika ei sovi? Kaikki ihmiset eivät ole aamuvirkkuja.
Minäminäminäminä. Hanki pimennysverhot ja mene aiemmin nukkumaan. Jos talviajassa menet nukkumaan klo 22 ja heräät vaikkapa klo 6, voit hyvin toimia samoin kesäajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aloita unen laadun parantaminen sillä, että pistät sen kännyn tai koneen tai millä nyt palstailetkaan pois ja annat luontaisen melatoniinin auttaa sinua nukahtamaan ja pysymään unessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla lienee jokin lähde väitteellesi.
En ole tuo, jolta kysyit, mutta tästä oli kyllä juttua iltapäivälehdissä, kun tulokset julkaistiin. Eli ei ole keksitty juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla lienee jokin lähde väitteellesi.En ole tuo, jolta kysyit, mutta tästä oli kyllä juttua iltapäivälehdissä, kun tulokset julkaistiin. Eli ei ole keksitty juttu.
Ai oikein juttua iltapäivälehdissä. Voi miten vakuuttavaa todistelua.
Suomen pitää jäädä talviaikaan terveyssyistä!
Lainauksia Tiede-lehden artikkelista:
"Iltakukkuminen vähenisi, univaje hupenisi, ja voisimme paremmin.
Ihmisen hyvinvoinnin nimissä kesäajasta tulisi luopua tykkänään. Vaatimus on esitetty monta kertaa. Uudistuksessa Suomen kannattaisi samalla vaihtaa aikavyöhykettä. Ehdotuksen tekee psykiatri ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Timo Partonen kirjassaan Lisää unta (Duodecim 2014).
Keski-Euroopan aikavyöhyke sopisi suomalaisille kaikkein parhaiten. Siirtäisimme kelloja pysyvästi vastakkaiseen suuntaan kuin kesäaikaan siirryttäessä. Kesäaika on siis käytännössä kahden tunnin virhesiirto.
Luonnollinen koe toisella aikavyöhykkeellä elämisestä on ollut käynnissä jo pitkään Pohjois-Norjassa. Sikäläiset ihmiset elävät samoilla pituuspiireillä kuin suomalaiset, mutta he noudattavat Keski-Euroopan aikaa. Luonnonvalo vaihtelee siellä samaan tahtiin kuin Suomessa, kello käy eri tahtiin. Kun pohjoisnorjalaiset heräsivät tänään askareihinsa, päivä oli jo pidemmällä ja valoa tulvehti ilmassa enemmän kuin täällä rajan takana etelässä päivän alkaessa.
Pohjoisten naapureiden kello tuntuu käyvän oikeaa aikaa.
– Tromssan yliopiston tutkijat ovat tehneet monia tutkimuksia Pohjois-Norjassa. Heidän mukaansa kaamosmasennusta ei esiinny ja kaamosoireitakin on vähemmän kuin Suomessa, Timo Partonen kertoo.
Yhdysvalloissakin aikavyöhykkeellä ja kaamosvaivoilla on yhteys. Aikavyöhykkeiden länsilaidoilla esiintyy enemmän kaamosoireita kuin itälaidoilla. Ero selittyy sillä, että itäreunalla asuvat saavat aamuihinsa varhemmin valoa kuin länsialueiden asukkaat. Tästä edusta suomalaiset pääsisivät nauttimaan Keski-Euroopan aikavyöhykkeen itäreunalla.
Ilta hämärtyisi uudella aikavyöhykkeellä aiemmin, ja sekin on terveellistä. Saksassa on huomattu, että maan länsiosissa koululaiset ovat iltavirkumpia kuin idässä, missä aurinko laskee aikaisemmin. Lännessä luonnonvalo yllyttää puuhailemaan myöhempään ja siirtämään nukkumaan menoa. Iltojen venyttämisestä elimistö ei kuitenkaan pidä.
– Jostain syystä kaikki tutkitut terveysriskit kerääntyvät iltavirkuille. Oli mikä tahansa terveysriski, se on aina tavallisempi iltavirkuilla kuin muilla. Iltaihmiset kuolevatkin nuorempina. Valoisuuden määrää muuttamalla voitaisiin tukea sitä, ettei yhä useampi luiskahtaisi iltavirkun suuntaan, Partonen sanoo."
https://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/uusimmat/suomen_pitaisi_vaihtaa_ai…
-