Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ne valoisat kesäillat vs. normaali- eli talviaika

Vierailija
26.03.2019 |

Euroopassa siirrytään parin vuoden kuluttua normaaliaikaan eli "talviaikaan", ja taas alkoi valitus siitä, että sitten illat ovat aina pimeitä ja ulkoilu loppuu ja kansan kunto rapistuu.

Helsingissä kesäkuukausina aurinko laskee klo 22-23, ja mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä myöhemmin tulee pimeää. Aurinko nousee aamuneljän ja -viiden tienoilla, joten pimeä (jos suomalainen kesäyö nyt on pimeä muulloin kuin ukkospilvien alla) jää muutamaan tuntiin.

Kysymys kesäajan ystäville: miten hirveän myöhään te haluatte viettää aikaa ulkona kesäisin? Mitä te siellä teette, kun ette hämärässä pärjää?

Kommentit (2488)

Vierailija
161/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi kaikki puhuu kesästä ja kesäajasta. se kellonajan vaikutus näkyy parhaiten talvella. se tuntikin valoisaa työpäivän päälle ON iso asia. nyt senkin menetystä saa pelätä.

Ei työssäkäyvä ihminen voi valita koska herää, koska lähtee kotiin ja koska harrastaa. Ihme vinkumista talviajan puolesta. itkeekö sen puolesta vain opiskelijat työttömät ja kotirouvat?

Täh? Talviaikaan kai sitä olis tarjoitus jäädä. Eli talvella ei MIKÄÄN MUUTU?

Vierailija
162/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä keskustelu ja jossakin määrin myös ystäväpiirin kommentit vahvistavat vaikutusta, että kesäaikaa kannattavat aktiiviset ja nuoremmat ihmiset, kun taas talviaika on sopiva vanhemmille ja ei niin aktiivisille ihmisille. Ja toki myös eläkeläisille ja tyhjäntoimittajille. Selvää lienee, kumpi porukka tässä maassa on enemmistönä, joten tämä asia tulee päättymään talviajan voittoon.

Olen aktiivinen ihminen. Mutta kannatan talviaikaa sen vuoksi, että olisi aamuisin helpompi herätä. On luonnollisempaa herätä valoon ja luonnollisempaa nukahtaa pimeään.

Ne muutamat talvikuukaudet, jolloin pitää kärsiä auringonvalon puutteesta selviän kirkasvalolampun avulla. Voin käydä lounastauolla hakemassa sen 30min auringonvaloa ulkoa, jos tarvitsen. Paranee työtehokin pienen reippailun jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talviajassa monilla suomalaisilla 213 h vähemmän päivänvaloa vuodessa käytettävänä esim ulkoiluun johtuen elämänrytmistä jossa käydään virka-aikaan töissä.

Välin määrä vuorokaudessa ei vähene sekuntiakaan valitaan sitten kesäaika tahi normaaliaika.

Valon määrä ei vähene kokonaisuudessaan, mutta valon määrä VALVEILLAOLOAIKANA kyllä vähenee!

Ihmisten vuorokausirytmi on vaan muuttunut aikojen saatossa. Harva menee nukkumaan klo 19.00 niinkuin ennenvanhaan, useimmat ovat silloin vasta tulleet töistä kotiin.

Kysehän on pelkästään siitä että mihin aikaan sinä valvot. Aikaisemmin nukkumaan ja aikaisemmin ylös, niin elät silloin käytännössä kesä aikaa. Ei ole vaikeaa.

Kysymys oli valon määrästä keskimääräiseen valveillaoloaikaan. Siis siitä kuinka monta tuntia suomalaiset keskimääräisesti valvovat pimeän tulon jälkeen esim. töiden ja harrastusten takia. Tiettyjä asioita on vain pakki tehdä töitten jälkeen. Pysyvässä talviajassa ihmiset tekevöt niitä enemmän pimeässä.

No miksi et säädä sitä valveillaoloaikaa ja tee niitä hommia aamulla ennen töitä?

Vierailija
164/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on muuten ihan herttaisen yhdentekevää, miten tuo kello menee, mutta minusta omituinen aloitus. Kai ymmärrät, että aurinko ei laske ympäri vuoden samaan aikaan. Eikä edes kesäkuukausina. Esimerkiksi elokuussa on jo hämärää siinä yhdeksän aikaan. 

Yritin parhaani mukaan esittää asian niin yk-sin-ker-tai-ses-ti, että saisin vastauksia juuri niiltä, joiden mielestä tunnin ero pilaa elämän.

Muutaman mielipiteen perusteella on jo käynyt ilmi, että kyse ei olekaan kesäkuukausista vaan keväästä ja syksystä. Tämän vuoden kellonsiirtoaikojen mukaan siis huhti-, touko- ja marraskuusta (kesäaika 31.3. - 27. 10.2019). Minä en näe tässä alkuunkaan niin suurta ongelmaa kuin se äänekäs vähemmistö, joka eurooppalaisessa kyselyssä halusi jäädä pysyvästi kesäaikaan.

Ap

Minusta on erikoista, että olet ikinä ajatellut tai luullut ongelman olevan kesäkuukausissa, niin paljon, että nostit juuri sen kysymyksessä ydinongelmaksi.

Vierailija
165/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ajattele, talvellahan tulee jo joskus klo 16 aikaan pimeää! Jatkossa siis kesälläkin -talviajassa- tulee pimeä jo klo 16! Mä en kyllä kestä, jos talviaika otetaan pysyväksi!

😂🤣

Vierailija
166/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ilmeisesti luulee ihan tosissaan, että jos jäädään pysyvästi kesäaikaan, niin täällä on sitten ainainen kesä. Kyllä se talvi ja pimeä tulee siitä huolimatta. Ja hyvä niin.

T:ennen kellonsiirtelyjä syntynyt talvi- eli NORMAALIAJAN kannattaja

Vierailija
167/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluisin kesällä kuopsutella puutarhassa puolille öin. En siis 22-23 asti. Ei, en halua herätä kuopsuttelemaan klo 5. Kannatan kesäaikaa.

Vierailija
168/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut useampi kommentti "nouse aikaisemmin" mene töihin aikaisemmin" jne ihan kuin voisi työaikansa valita. jos pomo käskee työaika 7-15.30, niin miten siihen vaikutat? onhan siinä nyt iso ero jos työpäivän päälle olisi edes se tunti valoisaa talvellakin

vuorotyöläisistä sitten taas. tehtaissa ei ikkunoita ole, ja jos onkin, miten se korvaa auringossaolon?

monesti on jo mainittu, mitä sillä tunnilla tekee. harrastavat tekee paljonkin, muut ei mitään. loppu se typerehtiminen ja pysyvään kesäaikaan ja mielellään vielä kahen tunnin verran.

Vierailija
169/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn iltaisin 21 aikoihin tunnin juoksulenkillä vuoden ympäri. Ei vaikutusta onko valoisaa vai pimeää.

Meillä ei ole vaikutusta kumpi aika on.

Vierailija
170/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluisin kesällä kuopsutella puutarhassa puolille öin. En siis 22-23 asti. Ei, en halua herätä kuopsuttelemaan klo 5. Kannatan kesäaikaa.

Mahdat omistaa hehtaarien puutarhan kun kuopsuteltavaa piisaa koko kesäksi joka päivä puolille öille 😊 on nää ulostulot humoristisia 😂

Vierailija
171/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs sinua estää kuopsuttelemasta puutarhassa vaikka aamuun asti!

Vierailija
172/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs sinua estää kuopsuttelemasta puutarhassa vaikka aamuun asti!

En tiedä hänestä, mutta sukulaisten mökillä, jossa me käydään, ei ole puutarhassa valoja.

Vierailija
173/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän on vain parista viikosta keväällä ja syksyllä, jolloin eron huomaa. Kummallista länkytystä yhdestä tunnista.

Vierailija
174/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltaihmisenä suosin enemmän ajatusta kesäajasta. Aamun valoisuus ei merkitse minulle mitään, koska silloin en ole edes täysin paikalla henkisesti vaan aika tiukassa pöhnässä. Ja parhaimmillaan tietenkin nukkumassa. Mahdollisuuden salliessa myöhään aamupäivälle. Valoisuus iltaisin on minulle merkityksellistä olin sitten ulkona tai en.

Noilla perustein et ole kumpaakaan. Iltaihminen on virkeä mitä enemmän kello on kunnes nukahtaa "väkisin" ja valoisuus ei vaikuta tähän vuoden aikana oikeastaan ollenkaan. Iltaihminen olet toki siinä mielessä että haluat odottaa aamun päivänvaloa ennen ylösnousua. Outo johtopäätöksesi kannattaa kesäaikaa :)

En ihan ymmärrä mitä yrität sanoa. Jos saisin itse valita valveilla olo aikani niin se olisi klo 11.00 aamulla - klo 2 yöllä. Silloin kun minulla ei ole mitään menoja niin palaan tuohon rytmiin ehkä parin tunnin heitolla kumpaankin suuntaan. Laskenko minä jotain matemaattisesti väärin jos oletan että kesäajassa minulla riittää enemmän valoisuutta valveilla tämän aikaikkunan kanssa?

Jos valvot luontevasti kello 2 yöllä niin mihin ihmeeseen tarvitse iltavaloa? Sitä ihmettelin.  Mielestäni iltavaloisuudella ja tavalla valvoa myöhään ei ole siis mitään yhtymäkohtaa.

Vierailija
175/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltaihmisenä suosin enemmän ajatusta kesäajasta. Aamun valoisuus ei merkitse minulle mitään, koska silloin en ole edes täysin paikalla henkisesti vaan aika tiukassa pöhnässä. Ja parhaimmillaan tietenkin nukkumassa. Mahdollisuuden salliessa myöhään aamupäivälle. Valoisuus iltaisin on minulle merkityksellistä olin sitten ulkona tai en.

Noilla perustein et ole kumpaakaan. Iltaihminen on virkeä mitä enemmän kello on kunnes nukahtaa "väkisin" ja valoisuus ei vaikuta tähän vuoden aikana oikeastaan ollenkaan. Iltaihminen olet toki siinä mielessä että haluat odottaa aamun päivänvaloa ennen ylösnousua. Outo johtopäätöksesi kannattaa kesäaikaa :)

En ihan ymmärrä mitä yrität sanoa. Jos saisin itse valita valveilla olo aikani niin se olisi klo 11.00 aamulla - klo 2 yöllä. Silloin kun minulla ei ole mitään menoja niin palaan tuohon rytmiin ehkä parin tunnin heitolla kumpaankin suuntaan. Laskenko minä jotain matemaattisesti väärin jos oletan että kesäajassa minulla riittää enemmän valoisuutta valveilla tämän aikaikkunan kanssa?

Et laske mitään väärin, vaan täällä on yksi palstailija, jonka mielestä kesäajassa herätään tuntia aikaisemmin kuin normaalisti, siis aina, ja luulee että kaikki aamuvirkut kannattavat kesäaikaa.

Riippuu täysin mitä virkkuudella tarkoitetaan. Kukaan näissä keskusteluissa ei tunnustaudu aamuvirkuksi koska se ei ole coolia. Mutta sitten kuitenkin on kesäaikaa kannattavia "iltavirkkuja" joille myöhään on kello iltaseitsemän alkava pimeys :)

Normaaliaikaa kannattavilla on loogisempi näkemys. Pimeään aamuun herääminen on yhtä kidutusta ja illalla valvotaan ja ollaan täynnä tarmoa päivänvalosta riippumatta.

Ei tämä oikeasti ole tämän vaikeampaa.

Vierailija
176/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olisko vaikka se hämärä/pimeä joka jo aloitusviestissä mainittiin tulevaksi 22-23. Mun mielestä saisi tulla tunnin myöhemmin. Otsalamppu ei ole yhtä hyvä kuin luonnonvalo.

Ja on iso piha ja paljon kaikkea, ei nyt hehtaaria kuitenkaan.

Vierailija
177/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi elo-syyskuussa on jo nyt vaikeaa ehtiä tehdä pihajutut tai muu ulkoilu valoisan aikaan, kun pääsee töistä viideltä ja perhekin ja itsensä pitää ruokkia. Tulevaisuudessa tämä on vielä vaikeampaa.

Vierailija
178/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdat omistaa hehtaarien puutarhan kun kuopsuteltavaa piisaa koko kesäksi joka päivä puolille öille 😊 on nää ulostulot humoristisia 😂

Kiva, jos sait hauskuutta. Itselleni loppukesän pimenevät illat ovat oikea ongelma.

Pihani ei ole hehtaarien suuruinen, mutta reilusti tavallista lähiöpihaa isompi kuitenkin. Kukkapenkkejä on yhteensä n. 50 m2. Lisäksi hedelmäpuita, marjapensaita, mansikoita, kasvimaa, kompostit, nurmikkoa, lasten pelikenttä, leikkialue, piharakennukset yms. Onhan siinä hommaa 😊.

Vierailija
179/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva, jos sait hauskuutta. Itselleni loppukesän pimenevät illat ovat oikea ongelma.

Pihani ei ole hehtaarien suuruinen, mutta reilusti tavallista lähiöpihaa isompi kuitenkin. Kukkapenkkejä on yhteensä n. 50 m2. Lisäksi hedelmäpuita, marjapensaita, mansikoita, kasvimaa, kompostit, nurmikkoa, lasten pelikenttä, leikkialue, piharakennukset yms. Onhan siinä hommaa 😊.

Iso piha on itselläkin,muttei mun tarvii kuitenkaan siellä kyykkiä joka Jumalan ehtoo yömyöhään johan tuo on orjatyö eikä mikään harrastus.. Kannattaa supistaa tai sitten antaa vähän rehottaa,ei kynsisaksilla tarvi joka heinää leikata,eikä hammasharjalla pihakiviä nuolla, jos saisit sen YHDEN tunnin lisää illasta tekisit varmaan lisää istutuksia ja ota huomioon se,että vanhenet ja hidastut tarvitset joka vuosi lisää aikaa että ehdit kaiken sipistellä.

Vierailija
180/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän ennen kellojensiirtelyä ihmiset ehti tehdä pihatyöt, ulkoilla ja harrastaa..