Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ne valoisat kesäillat vs. normaali- eli talviaika

Vierailija
26.03.2019 |

Euroopassa siirrytään parin vuoden kuluttua normaaliaikaan eli "talviaikaan", ja taas alkoi valitus siitä, että sitten illat ovat aina pimeitä ja ulkoilu loppuu ja kansan kunto rapistuu.

Helsingissä kesäkuukausina aurinko laskee klo 22-23, ja mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä myöhemmin tulee pimeää. Aurinko nousee aamuneljän ja -viiden tienoilla, joten pimeä (jos suomalainen kesäyö nyt on pimeä muulloin kuin ukkospilvien alla) jää muutamaan tuntiin.

Kysymys kesäajan ystäville: miten hirveän myöhään te haluatte viettää aikaa ulkona kesäisin? Mitä te siellä teette, kun ette hämärässä pärjää?

Kommentit (2488)

Vierailija
141/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvän tähden. Lenkkeilkää pimeässä jos kerran pitää lenkkeillä, sama liikuntasuoritus se on kuin valoisassakin. Teillä jotka nipottaa talviaikaan jäämisestä tulee varmaan vielä joskus olemaan ihan OIKEITA ongelmia. Sitten voitte valittaa.

Vierailija
142/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iltaihmisenä suosin enemmän ajatusta kesäajasta. Aamun valoisuus ei merkitse minulle mitään, koska silloin en ole edes täysin paikalla henkisesti vaan aika tiukassa pöhnässä. Ja parhaimmillaan tietenkin nukkumassa. Mahdollisuuden salliessa myöhään aamupäivälle. Valoisuus iltaisin on minulle merkityksellistä olin sitten ulkona tai en.

Noilla perustein et ole kumpaakaan. Iltaihminen on virkeä mitä enemmän kello on kunnes nukahtaa "väkisin" ja valoisuus ei vaikuta tähän vuoden aikana oikeastaan ollenkaan. Iltaihminen olet toki siinä mielessä että haluat odottaa aamun päivänvaloa ennen ylösnousua. Outo johtopäätöksesi kannattaa kesäaikaa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali toimistoaikaa noudattaville jatkuva talviaika hukkaa tosiaan yli 200 tuntia valoisaa aikaa hereilläoloajasta. Kansanterveydellisesti olisi kaikista parasta saada nekin ajat valoisassa ulkoiluun, mutta ilmeisesti iso osa ihmisistä viettää kaiken vapaa-aikansa sisätiloissa ja keinovaloissa kuntosaleilla, jäähalleissa, baarissa tai kotona ruutua tuijottaen.

On todella paljon harrastuksia, jotka ovat huomattavasti helpompia valoisassa, ja useimmiten niitä tehdään nimenomaan iltapäivisin ja illalla: haravointi, sienestys, marjastus, metsästys, lenkkeily, pyöräily, hiihtäminen... oikeastaan kaikki ulkona tapahtuvat aktiviteetit ovat mukavampia luonnonvalossa. Ei jostakin marjastuksesta tule otsalampun kanssa yhtään mitään.

Mutta eikait siinä. Ihmisen pitää herätä varhain jotta olisi hyvä ihminen, mennä heti aamusta töihin, maksaa veroja, tehdä tätä samaa 45 vuotta, ja kuolla mahdollisimman pian siitä kun ei pysty enää olemaan hyödyksi. Oikeinkin suomalais-luterilainen ajattelutapa, ankeaa ja pimeää pitää olla. Mistään nauttiminen on synti, varsinkin kaikki joutoaika.

Siinä yks uusavuton avautuu..😂😂tää marjastus ja sienestys esimerkki on huippu 😂 pakkoko sinne on just auringonlaskun aikaan mennä? On se kumma että ne marjat on saatu kerättyä ja hommat tehtyä kun pimeys on pamahtanu päälle silmänräpäykses. Paljonhan sitä tunnis saa tehtyä vallankin kun kaikki pitää tehdä nimenomaan siinä yhdes kiistanalaises tunnis,kiire tulee ja ressi 😂

Mietipä sitä, että jos ihmiset ovat päässeet töistä esimerkiksi klo 16 tai 17 (vähän työtehtävistä riippuen), menneet kotiin ja syöneen, kello on 17-18, kun voi lähteä esimerkiksi marjastamaan, pyöräilemään tai muuten vain ulkoilemaan. Tai vaikka lojumaan riippumattoon kirjan kanssa. Kesäajassa aurinko laskee elokuun loppupuoliskolla vähän ennen yhdeksää, joten valoisaa aikaa on kolmisen tuntia. Se riittää sekä harrastamiseen, että matkoihin harrastuspaikalle. Normaaliajassa sen sijaan aurinko laskisi tuntia aiemmin, mutta työpäivä loppuu edelleen samaan aikaan. Valoisaa aikaa olisikin enää parisen tuntia. Kun siitä vielä vähennetään matkoihin menevä aika, voi hyvinkin käydä niin, että ihmiset katsovat, että aika ei enää riitä.

Siinä jäävät sitten marjastukset, pyöräilyt, veneilyt, puistossa pelailut ja vaikka rannalla istuskelut väliin. Jos kolme tuntia tuntuu ihmisistä sopivalta ajalta käytettäväksi harrastukseen, kaksi tuntia voi hyvinkin olla niin vähän, että meno perutaan kokonaan. Kyse ei ole siitä yhdestä tunnista, vaan valoisan vapaa-ajan kokonaispituudesta, jossa tunti sinne tai tänne voi hyvinkin merkitä sitä, että aikaa on riittävästi tai sitä ei ole riittävästi. Sisällä valaistussa asunnossa olemiseen auringonvalon määrä ei vaikuta, joten normaaliajan myötä sisäharrastusten suosia kasvaa suhteessa ulkoharrastuksiin.

Totta tämäkin. Mutta aivan yhtä typerää on tehdä talviaamuista olennaisesti pitempi kaamos tyypillisissä työ- ja kouluaikatauluissa. Aamuvirkkujen ehdoilla eletään jo valmiiksi niin paljon mutta tuollasita tyranniaa ei kai kukaan kaipaa sentään. Normaaliaika on säilytettävä ainakin nykyisen kalenteriajan. Kesän aikaa voi pohtia. Mukavia olisi kyllä lämpimät mutta pimeät illat. Kelloja voisi siirtää neljästi vuodessa? Kesäkuuksi ja heinäkuuksi trooppinen aika - kellot siirrettäisin länsi-Euroopan aikaan. Ei haittaisi oikeasti ketään.

Vierailija
144/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltaihmisenä suosin enemmän ajatusta kesäajasta. Aamun valoisuus ei merkitse minulle mitään, koska silloin en ole edes täysin paikalla henkisesti vaan aika tiukassa pöhnässä. Ja parhaimmillaan tietenkin nukkumassa. Mahdollisuuden salliessa myöhään aamupäivälle. Valoisuus iltaisin on minulle merkityksellistä olin sitten ulkona tai en.

Noilla perustein et ole kumpaakaan. Iltaihminen on virkeä mitä enemmän kello on kunnes nukahtaa "väkisin" ja valoisuus ei vaikuta tähän vuoden aikana oikeastaan ollenkaan. Iltaihminen olet toki siinä mielessä että haluat odottaa aamun päivänvaloa ennen ylösnousua. Outo johtopäätöksesi kannattaa kesäaikaa :)

En ihan ymmärrä mitä yrität sanoa. Jos saisin itse valita valveilla olo aikani niin se olisi klo 11.00 aamulla - klo 2 yöllä. Silloin kun minulla ei ole mitään menoja niin palaan tuohon rytmiin ehkä parin tunnin heitolla kumpaankin suuntaan. Laskenko minä jotain matemaattisesti väärin jos oletan että kesäajassa minulla riittää enemmän valoisuutta valveilla tämän aikaikkunan kanssa?

Vierailija
145/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvän tähden. Lenkkeilkää pimeässä jos kerran pitää lenkkeillä, sama liikuntasuoritus se on kuin valoisassakin. Teillä jotka nipottaa talviaikaan jäämisestä tulee varmaan vielä joskus olemaan ihan OIKEITA ongelmia. Sitten voitte valittaa.

Mitä tää sua kiinnostaa? Eikö sulla ole OIKEITA ongelmia? Mene keskustelemaan muualle maailman rauhasta ja ilmastonmuutoksen torjumisesta, me keskustellaan tässä ketjussa kellojen siirtelystä, älä avaa jos ei kiinnosta. Mua itseäni kyllä kiinnostaa lenkkeilenkö töiden jälkeen valoisassa vai pimeässä.

Vierailija
146/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU on kaupan orja, ei ulkoharrastusten. Talous kasvuun ja valuutta palamaan. Sitä on nykymeno.

Vierailija
147/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviajan puolustajat puhuvat kokoajan "normaaliajasta" ja puolustavat kantaansa sanoen että se on ollut pitempään. No eikö maailman kuulukin muuttua, ei eletä samanlaisessa yhteiskunnassa kuin 100 vuotta sitten. Ja enempi kesäaika on meille keski-ikäisille ja nuoremmille normaali aikaa, sillä olemme eläneet enemmän sitä aikaa. 1981 jälkeen elämässä on suurin osa ajasta eletty kesäajassa, tarkista vaikka kalenterista.

Vierailija
148/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ajattele, talvellahan tulee jo joskus klo 16 aikaan pimeää! Jatkossa siis kesälläkin -talviajassa- tulee pimeä jo klo 16! Mä en kyllä kestä, jos talviaika otetaan pysyväksi!

Yhyy. Lääkärit on todenneet tän talviajan paremmaksi elimistölle ja enemmistö haluaa sen. Hommaa otsalamppu.

Iltavirkkuna olen lääkärien kanssa samoilla linjoilla.

Illalla on helpompi mennä nukkumaan kun ulkona on pimeää. Kesäaikana menee aina siihen että nukahtaminen onnistuu vasta aamuyöllä 2-3 aikaan. Ja aamulla väsyttää ihan sairaasti. Päivä menee sitten puoliunessa, kunnes illalla virkeys nousee.

Mun elimistö haluaa valoisat aamut ja pimeät illat.

Vierailija
149/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ajattele, talvellahan tulee jo joskus klo 16 aikaan pimeää! Jatkossa siis kesälläkin -talviajassa- tulee pimeä jo klo 16! Mä en kyllä kestä, jos talviaika otetaan pysyväksi!

Yhyy. Lääkärit on todenneet tän talviajan paremmaksi elimistölle ja enemmistö haluaa sen. Hommaa otsalamppu.

Iltavirkkuna olen lääkärien kanssa samoilla linjoilla.

Illalla on helpompi mennä nukkumaan kun ulkona on pimeää. Kesäaikana menee aina siihen että nukahtaminen onnistuu vasta aamuyöllä 2-3 aikaan. Ja aamulla väsyttää ihan sairaasti. Päivä menee sitten puoliunessa, kunnes illalla virkeys nousee.

Mun elimistö haluaa valoisat aamut ja pimeät illat.

Osta pimennysverhot

Vierailija
150/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesäaika! Haluan nauttia valoisista kesäilloista.

Ei kesäaika talvea kesäksi muuta.

Kesäillat ovat valoisia riippumatta siitä eletäänkö normaaliaikaa vai kesäaikaa.

Vierailija
151/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan kokeillut pelata pallopelejä hämärässä? Minä olen ja se on käytännössä mahdotonta. Mitään syvyysvaikutelmaa ei saa, vaikka pallon ehkä erottaisikin

Vierailija
152/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä illat ovat valoisaa aikaa joka tapauksessa. Nyt jo on illalla kivasti valoa ja joka päivä valoisa aika pitenee. En halua herätä aamulla yhtään aikaisemmin kuin nyt!

Ei kiitos enää kesäaikaa.

Vierailija
153/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan kokeillut pelata pallopelejä hämärässä? Minä olen ja se on käytännössä mahdotonta. Mitään syvyysvaikutelmaa ei saa, vaikka pallon ehkä erottaisikin

Tästä syystä jalkapallokausi ja ulkotreenit loppuvat syyskuun lopussa ja siirrytään sisäjalkapallohalleihin tai futsalin pariin.

Vierailija
154/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä mitä yrität sanoa. Jos saisin itse valita valveilla olo aikani niin se olisi klo 11.00 aamulla - klo 2 yöllä. Silloin kun minulla ei ole mitään menoja niin palaan tuohon rytmiin ehkä parin tunnin heitolla kumpaankin suuntaan. Laskenko minä jotain matemaattisesti väärin jos oletan että kesäajassa minulla riittää enemmän valoisuutta valveilla tämän aikaikkunan kanssa?

Et laske mitään väärin, vaan täällä on yksi palstailija, jonka mielestä kesäajassa herätään tuntia aikaisemmin kuin normaalisti, siis aina, ja luulee että kaikki aamuvirkut kannattavat kesäaikaa.

Vierailija
155/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä jalkapallokausi ja ulkotreenit loppuvat syyskuun lopussa ja siirrytään sisäjalkapallohalleihin tai futsalin pariin.

Jep niillä onnellisilla, joilla on varaa maksaa hallivuoroista. Talviajassa kausi pitäisi lopettaa jo syyskuun alussa

Vierailija
156/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä keskusteluissa puhutaan jatkuvasti, niinkuin kaikki ihmiset tekisivät työtä virka-aikaan. Suomessa on ihan valtava joukko vuorotyön tekijöitä; hoitajat, lääkärit, poliisit, palomiehet, kaupankassat, tehdastyö jne. Itse teen vuorotyötä hoitajana, ja kannatan pysyvää talviaikaa. Kun puhutaan työpäivän jälkeen liikkumisesta, niin moni vuorotyöläinen haluaa liikkua ja touhuta myös ennen iltavuoroon lähtöä, mille olisi myrkkyä se, että pysyvässä kesäajassa valoisa tulisi vasta joskus ennen puoltapäivää. Lisäksi aamuvuoroon herääminen klo 5:30 on itselleni täyttä tuskaa, mutta siinä vaiheessa kun aamut alkaa näin keväällä valostua, vähän helpottaa. Herään työpäivään paremmin valoisassa aamussa. 

Ymmärrän myös kesäajan kannattajia, mutta mielestäni pitää ottaa huomioon nuo kaikki tutkimukset mitä on tehty ja todettu, että talviaika on yleisesti ottaen ihmiselle ja unenlaadulle terveellisempi. Varmasti yksilökohtaista vaihtelua on. Kai jotain kertoo myös se, mistä tässäkin ketjussa on mainittu, että Venäjällä pysyvää kesäaikaa kokeiltiin ja sitten luovuttiin, koska aiheutti liikaa ongelmia. Lisäksi jos muut pohjoismaat ja Eurooppa jää talviaikaan, ei Suomen ole mitään järkeä kasvattaa aikaeroa näihin maihin siirtymällä kesäaikaan eli Moskovan aikaan.

Vierailija
157/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä kesäaikaa hehkuttavista huomaa sen jottei ne oo eläneet aikaa jolloin oli pelkästään yksi aika. Vastaan pitää länkyttää yhden tunnin takia joka ei talvea kesäks tee. Uskomattomasti muka ihmiset lenkkeilee,pelaa ja harrastaa. Hyvin hiljaisilta nuo pihat ja lenkkipolut kesäisinkin näyttää, terassit sen sijaan on turvoksissa.

Vierailija
158/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edit edelliseen, siis pimeimpään aikaan talvella valoisa tulisi vasta ennen puoltapäivää. t. 157

Vierailija
159/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä keskusteluissa puhutaan jatkuvasti, niinkuin kaikki ihmiset tekisivät työtä virka-aikaan. Suomessa on ihan valtava joukko vuorotyön tekijöitä; hoitajat, lääkärit, poliisit, palomiehet, kaupankassat, tehdastyö jne. Itse teen vuorotyötä hoitajana, ja kannatan pysyvää talviaikaa. Kun puhutaan työpäivän jälkeen liikkumisesta, niin moni vuorotyöläinen haluaa liikkua ja touhuta myös ennen iltavuoroon lähtöä, mille olisi myrkkyä se, että pysyvässä kesäajassa valoisa tulisi vasta joskus ennen puoltapäivää. Lisäksi aamuvuoroon herääminen klo 5:30 on itselleni täyttä tuskaa, mutta siinä vaiheessa kun aamut alkaa näin keväällä valostua, vähän helpottaa. Herään työpäivään paremmin valoisassa aamussa. 

Ymmärrän myös kesäajan kannattajia, mutta mielestäni pitää ottaa huomioon nuo kaikki tutkimukset mitä on tehty ja todettu, että talviaika on yleisesti ottaen ihmiselle ja unenlaadulle terveellisempi. Varmasti yksilökohtaista vaihtelua on. Kai jotain kertoo myös se, mistä tässäkin ketjussa on mainittu, että Venäjällä pysyvää kesäaikaa kokeiltiin ja sitten luovuttiin, koska aiheutti liikaa ongelmia. Lisäksi jos muut pohjoismaat ja Eurooppa jää talviaikaan, ei Suomen ole mitään järkeä kasvattaa aikaeroa näihin maihin siirtymällä kesäaikaan eli Moskovan aikaan.

Pliis lopeta jo höpöttämästä tuosta Moskovan ajasta. Se ei merkitse tässä keskustelussa yhtään mitään, eikä se varmasti vaikuta kenenkään mielipiteeseen

Vierailija
160/2488 |
27.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elokuussa aurinko laskee tulevaisuudessa jo kahdeksan aikaan. Siinä kohtaa aika suuri ero tunnillakin esimerkiksi. 

Hyvä. Ehkä sais unta jo klo 23 sen puolenyön sijaan.