Poika teki katoamistempun ja nyt esittää kuin mitään ei olisi tapahtunut..
Kyseessä on kuitenkin jo armeijan käynyt 19 vuotias, asuu vielä kotona. Viikko sitten perjantaina meni viettämään iltaa jonnekin bändikavereidensa kanssa. Hän ei ilmoittanut kauanko on poissa tai mitään muutakaan sellaista. Sinä yönä en itsekään pahemmin siis nukkunut. Seuraavana aamuna huoli kasvoi suuremmaksi, kun poikaa ei näkynyt.
Laittoi kuitenkin sinä päivänä viestin että matkusti kaverinsa luo (Ouluun) ja on siellä ja että me (vanhemmat) emme saisi kohdella häntä enää kuten lasta. Hän kuulemma osaa pitää huolen itsestään.
Tähän viestiin tukeutuen emme soittaneet poliisille. Nyt eilen yöllä yhden aikaan hän tuli kotiin ja sai meiltä kovat nuhtelut vaikka laillisesti "täysi-ikäinen" onkin. En tiedä mitä ajatella tai tehdä? Yhtään vastaavaa kokemusta kenellekään?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Sano, että niin kauan kun asuu teidän katon alla, on ilmoitusvelvollisuus menoista.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano, että niin kauan kun asuu teidän katon alla, on ilmoitusvelvollisuus menoista.
Miksi?
"Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Talossa talon säännöt, jos ei kelpaa muuttakoon muualle.
Miksi ette hanki omaa asuntoa jo pojalle. Moni voi olla 1 saakka. Riippuu paikkakunnasta onko turvallinen ja paljonko juo, osaako annoskoot. Onko bändi kunnollinen vai "renttuhevarit" viinoissaan, huumeissaan. Entä jos jättää lapun että on yötä poissa mahdollisesti, jos ei tiedä kauanko menee ja päätyy yöksi kaverille tai tyttöystäväehdokkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Siksi ettei perhe turhaan huolestu. Kyllä meilläkin juuri 18 täyttäneellä on oikeus mennä ja tulla miten haluaa, mutta on velvollisuus ilmoittaa missä on ja kauanko viipyy. Ei me vanhemmatkaan mitään katoamistemppuja tehdä ja oleteta, ettei kenenkään tarvitse tietää missä mennään.
Poikani täytti juuri 18 v. Saa mennä ja tulla niin kuin haluaa, mutta ilmoittaa pitää. Olen sanonut, että niin kauan kun asuu kanssani niin näin toimitaan. On hyvin itsenäinen ihminen.
Ota se nännis pois sen pajan suusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Siksi ettei perhe turhaan huolestu. Kyllä meilläkin juuri 18 täyttäneellä on oikeus mennä ja tulla miten haluaa, mutta on velvollisuus ilmoittaa missä on ja kauanko viipyy. Ei me vanhemmatkaan mitään katoamistemppuja tehdä ja oleteta, ettei kenenkään tarvitse tietää missä mennään.
Mutta tämä nuori mieshän ilmoitti. Heti seuraavana aamuna. Itse olen aikuisille lapsilleni ilmoittanut, että minua saa öisin häiritä vain jos oikeasti on todellinen tarve. En todellakaan odota, että yöllä soittelevat, missä ovat, ellei ole jokin hätä ja tarve lähteä pelastamaan.
Nyt en ymmärrä. Valitat ettei ilmoittanut mitään, mutta kirjoitat kuitenkin "Laittoi kuitenkin sinä päivänä viestin".
Aikuinen mies pärjää ilman mamman paapomista. Let it go. Minä matkustelin Jenkeissä yksin tuon ikäisenä ja olen kaiken kukkuraksi nainen.
Mä asuin jo 18-vuotiaana yksin. Kerran vuodessa vanhemmat tarkisti, että olen hengissä.
Teet hallaa pojallesi kun et päästä häntä itsenäistymään.
Kun itse asuin kotona 18-19-vuotiaana ja oli välillä näitä reissuja, niin saatoin kotona sanoa, etten tiedä milloin tulen kotiin. Useimmiten tiesin, mutta en aina. Saatoin esimerkiksi keskiviikkona koulun jälkeen mennä poikaystävälle ja tulla sitten torstaina koulun jälkeen kotiin. Silloin osasin sanoa kotona keskiviikkoaamuna, että tulen torstaina koulun jälkeen kotiin. Mutta jos olin menossa perjantaina koulun jälkeen poikakaverille, se kotiintulo oli vähän kysymysmerkki. Silloin oli parempi sanoa, ettei tiedä.
Suosittelisin ap:nkin pojalle tätä linjaa. Jos on sellainen meno, ettei välttis tule yöksi kotiin, niin silloin kannattaa sanoa huolestuvalle äidille, että 'en välttämättä tule yöksi kotiin, älä valvo turhaan'.
Mua olisi ärsyttänyt, että yllättäen tullaan 1 yöllä kotiin. Muuten tuossa ei ollut mitään ihmeellistä. Pojan on ilmeisesti aika muuttaa omilleen?
Mulla oli sääntöönä että niin pitkään kun asun kotona, vaikka täysi-ikäinen olenkin, pitää ilmoittaa jos en tule yöksi-viikoksi kotiin. Muuten sain vapaasti tulla ja mennä.
N32
"Nyt en ymmärrä. Valitat ettei ilmoittanut mitään, mutta kirjoitat kuitenkin "Laittoi kuitenkin sinä päivänä viestin"."
Ei laittanut sinä päivänä viestiä vaan vasta seuraavana päivänä!! Lukutaito!
Sovitte, että ilmoitus riittää, mutta sitten ette ala tinkaamaan tai arvostelemaan yhtään eli lupia ei tartte kysellä. Näin saat jatkossa viestin, että ei ole tulossa ja mikään muuhan ei sinulle enää aikuisen menoissa kuulu.
Eikö työt tai opiskelut vaadi nuoren miehen läsnäoloa?
Onko joku syy, miksi asuu kotona vai voisiko jo muuttaa omilleen, niin voi tulla ja mennä oman mielensä mukaan?