Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?

Vierailija
25.03.2019 |

Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.

Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).

Kommentit (831)

Vierailija
81/831 |
02.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilussa nyt kuukauden ja -2,5 kg. Sivuoireita on ollut huono olo, oksettava. Tuon kanssa kyllä pärjää. Ummetusta on esiintynyt nyt mitä ei koskaan aiemmin. Lääkkeen saa jos 2 perussairautta todettu ja etua olis laihtua ei tarvi olla mitenkään pulkassa kunnossa edes. Suosittelen!

82/831 |
03.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa Aapelis, kivat lukemat :) 

Mulla oli tuon annoksen noston jälkeen eka päivä semmonen väsyneempi olo ja toisena päivänä eli eilen nukuin koko päivän ;D  Tänä aamuna sitten jo normaali olotila. Voi tietty johtua jostakin muustakin tuo eilinen, mut olin kyllä ihan vetämätön ja teki pahaa. Valvoin väkisin 3h, muut ajat nukuin oikein hyvää unta. Riitti sitä kuitenkin yöksikin vielä, ihan normiyö.

Ruokailutottumuksiin on tullut tehtyä muutoksia, kun ei tule nälän tunnetta eikä mikään maistukaan miltään.  Odottelen vielä lisää painon putoamista, ennenkuin alan miettimään liikkumista... On sen verran kipuja nivelissä, ettei oikein vielä pysty.

Vierailija sanoo: "Parasta kaikista on ennalta ehkäisy. Ei päästetä painoa karkaamaan käsistä. Säästyy paljolta. Ei ylipaino ja lihavuus yhdessä yössä tule, sen eteen on tehty töitä."

Helpommin sanottu kuin tehty. Hyvä huudella jos ei itsellä ole ongelmia painon kanssa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/831 |
21.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin pari päivää sitten, ei kelakorvausta. Toistaiseksi kaikki hyvin, ainoa sivuvaikutus ummetus. Nesteitä lähti 3pv 1kg. Mulle lekuri sanoi, että seuraan lääkepakkauksen ohjeita ja nostan viikoittain siihen 3.0 annokseen. Toki mikäli vaitukset ilmenevät voi laskea aikaisempaa alempaa määrään.

Vierailija
84/831 |
29.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, voin suositella vegaanista ruokavaliota. Olen 2 vuotta ollut vegaani ja saanut verenpaineen kuriin.

85/831 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!   Hyviä uutisia Kelasta :) Piti kyllä ensin kysellä perään, mut sitten tapahtuikin myönteinen päätös korvattavuudesta lähes sillä istumalla. Ja lupasivat vielä pikimmiten korvata jo ostamastani lääkkeestä osansa. Ehdottivat, että laitan viestin liitteenä hakemuksen ja apteekin laskelman heille, niin rahat tulee kuulemma nopeasti. Ja niin tein, koska on luotettavampikin tapa kuin posti....

Ja olo on oikein hieno! Ei sivuvaikutuksia, vaikka annos on jo 2.4. Eilen pistin ensimmäisen 3.0 annoksen. Nyt huomaa kuinka hupaa se aine on kun annoskoko on iso.  Vika kynä lähtee parin päivän päästä käyttöön. Viikon päästä on kontrolliaika lääkärille, ja saan silloin uuden reseptin. Kiva mennä apteekkiin kun mulla on lääkekatto täysi niin se maksaa 2,50€/pkt. 

Paino tippuu tasaiseen tahtiin, nyt yli 8kg. Mut on sitä mistä lähteäkin :D

Vierailija
86/831 |
02.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elisabet kirjoitti:

Moikka!   Hyviä uutisia Kelasta :) Piti kyllä ensin kysellä perään, mut sitten tapahtuikin myönteinen päätös korvattavuudesta lähes sillä istumalla. Ja lupasivat vielä pikimmiten korvata jo ostamastani lääkkeestä osansa. Ehdottivat, että laitan viestin liitteenä hakemuksen ja apteekin laskelman heille, niin rahat tulee kuulemma nopeasti. Ja niin tein, koska on luotettavampikin tapa kuin posti....

Ja olo on oikein hieno! Ei sivuvaikutuksia, vaikka annos on jo 2.4. Eilen pistin ensimmäisen 3.0 annoksen. Nyt huomaa kuinka hupaa se aine on kun annoskoko on iso.  Vika kynä lähtee parin päivän päästä käyttöön. Viikon päästä on kontrolliaika lääkärille, ja saan silloin uuden reseptin. Kiva mennä apteekkiin kun mulla on lääkekatto täysi niin se maksaa 2,50€/pkt. 

Paino tippuu tasaiseen tahtiin, nyt yli 8kg. Mut on sitä mistä lähteäkin :D

Hieno juttu! Itse olen nyt 1,2 annoksessa ja mietin että kannattaako nostaa kun tehoa tuntuu olevan jo nyt. Ruokahalu on kateissa. Ainoa haittapuoli on unien häiriintyminen.

87/831 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. minusta tuntui samalta kun aloitin, että pienikin annos tuntuu riittävän, mutta pidemmällä aikavälillä jotenkin keho vaati lisäannosta.... Voi olla että kuvittelin, mutta olen nyt nostanut tasaiseen tahtiin, koska mulla ei oo ollu mitään sivuoireita alun pieniä harmeja lukuunottamatta. Jotain väsymyspäiviä vain oli alussa.

Yleistilani on todella upea! Hieno tunne, kun ei koko ajan ole väsynyt, jaksaa tehdäkin jotain eikä vain röhnötä keittiön pöydän ääressä ratkomassa ristikoita,, ei hikitä koko aikaa ja paino tippuu itsestään. Tuo hikoilukin oli tosi tuskastuttavaa. Sanoin aina, että läskit lämmittää niin paljon, mutta ei mun paino ollut tippunut kuin pari kiloa kun se hikitys lakkasi. Sekin oli oire pienestä sokerin noususta, kuten se ikuinen väsy.

Vierailija
88/831 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin saxendan tällä viikolla keskiviikkona, eli siis kolme vuorokautta sitten. Totaalisesti nälkä poissa! Väkisin on syötävä jotakin. Röyhyjä tulee ja ja ruoka etoo. Kylläisyystunne tulee jo hyvin pienestä syömisestä! Liitännäissairauksia ei ole. Vain Bmi 33 . Mahan ympärys 100 cm toivon että onnistun tällä pääsemään kevyempään painoon. TK lääkärille menin pyysin ja sain lääkkeen! Ensin oli tarkoitus ozempic mutta saxendaan päädyttiin. Pistäminen ok. Ei satu eikä aiheuta vaivoja. Olo ollut vähän väsynyt kun treenaan salilla Kuitenkin. Olen toiveikas. 20-30 kiloa tarttis saada pois.

Vierailija
89/831 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään diabeteshoitajalla 12 viikon punnituksessa. Olen laihtunut yli 9 % Saxendan avulla. Lääkäri tekee Kelaan lausunnon ja saan Kelakorvattavuuden 2 vuodeksi. Alussa haittavaikutuksia tuli ja meni. Ei enää mitään. Saxenda on vienyt nälkäkiukun kokonaan ja näläntunnetta ei ole. Energiavajeen elimistössä tunnen ja siksi syön 4 tunnin välein pieniä annoksia. Minulle tehtiin 2009 mahalaukun ohitusleikkaus, jonka jälkeen en ole voinut syödä nopeita hiilareita. Niistä saan sydämentykytystä ja vapinaa. Olen todella tyytyväinen Saxendaan ja aion käyttää sitä elämäni loppuun asti. Se on paras mielenterveyslääke, mitä tunnen. Olen muuttunut ihminen.

Vierailija
90/831 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on paino indeksi 39 ja vaikea uniapnea.

Verensokeri aamupaaato 6.0, verenpaineet koholla, maksa arvotkin koholla, olen menossa ultraäänitutkimuksiin.

Lääkäri miettii voiko saada Saxendan.

Toivottavasti saan sen.

Aika on tulossa ennen joulua

Painon pudotukseen tahtoisin kyllä tukea.

Salilla käyn 2-2x viikossa ja kävelyllä.

Mutta syöminen on vaikeeta liian usein, vaikka syön kotiruokaa ja kasviksia enimmäkseen.

Sitten tulee noita ahmimisia ja turhautumusta.

Miten sen korvauksen voi saada?

Täytyykö ensin maksaa se maksimi määrä ja jos auttaa niin silloin voi hakea Kelakorvattavuutta? Vai miten?

On tyyris lääke, mutta nipistän herkuista ja säästän kaikessa jos se vaan auttaa.

91/831 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirsi Maaria,

etpä taida saada kuitenkaan korvattavuutta lääkkeeseen, koska ei ole liitännäissairauksia. Kyllähän reseptin saa ilmeisesti kuka vain joka haluaa laihduttaa. Olin just viime viikolla lääkärissä, ja hän näytti mulle tarkkaan Kelan ohjeistusta, jossa mainitaan juuri tuo että pitää olla joko kolestroli- tai verenpainelääkehoito korvauksen saamiseksi. Sain nyt kahden vuoden reseptin, mutta joudun menemään vielä helmikuulla lääkäriin uutta lausuntoa varten. Kela ei kirjoita kuin puolen vuoden korvauspäätöksen ensin. Kun olin vielä töissä, olisin varmaan itsekin ottanut lääkkeen, vaikka ei korvattavuutta olekaan. Nyt pistää miettimään pienestä eläkkeestä maksaa huisia summia.

Girl,

sulla sama historia kuin mulla :) Kerroin lääkärille, että ohitusleikkauksen jälkeen täyden vatsan tunne oli ns. mekaaninen, nyt Saxendan avulla korvien väli ilmoittaa milloin riittää.  Ja tuo on niin totta, että nopeita hiilareita ei pysty syömään. Aiemmin mulla mistä tahansa syömisestä nousi syke ja hikitti, mut nyt sitä ei ole.

Tarja,

onko sinulla verenpainelääkitys? Luit varmaan tuolta alusta, että pitää olla lääkehoito liitännäiseen, että saa korvattavuuden.  Ensin tosiaan maksetaan se n.185€, mutta jos saa Kelasta myönteisen päätöksen siitä saa korvauksen jälkeen päin. 

Vierailija
92/831 |
09.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas odotin päätöksen Kelalta ennen ku ostin lääkkeen. Toki lääkäri kirjoitti myös reseptin vasta sen jälkeen kun päätös oli saatu.

Riippuu täysin ihan kelan asiantuntija lääkäreistä. Osalla voi olla vaikka vaikeat polven kivut ylipainosta johtuen ja on saanut Saxendan.

Itsellä lievä uniapnea ja hypertensio.

Varmasti siis riippuu myös mitä taustalla. En ymmärrä miksi pitäisi odotella dm2 tai hta puhkeamista.

Reilu 1kk käytössä mulla ollu ja 3kg lähtenyt. Mutta rasvaa lähtenyt rinnan alapuolelta ja ylävatsasta selkeästi. Ei aina se paino sano miten lääke toimii. Myös peilikuva ja senttimäärät. ❤️☺️

Vierailija
93/831 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt Saxendaa pari kuukautta. Ekan kuukauden aikana lähti 5kg ja sen jälkeen ei mitään. Verensokeri on labramittausten mukaan alentunut 6.2-) 5.8, mutta sehän voi vaihdella muutenkin.

Nyt kun annos on täysi eli 3 niin nälkä on alkanut vaivaamaan. Ja iltaisin tuntuu että sydän pomppii miten sattuu, rytmihäiriöitä siis. Onko muilla vastaavia kokemuksia?

Vierailija
94/831 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunnan ja ruokavalion tueksi..

Miten olette lisänneet liikuntaa?

Vierailija
95/831 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä et tiedä mistä puhut. Ei kaikki voi vähentää syömistä loputtomiin. Keho menee säästötilaan ja ottaa kaiken talteen mitä vähänkin syöt. Kaikki on täälläkin kokeiltu. Paino vaan ei putoa. Ja nyt kokeilen tätä Saxendaa ja tuntuu toimivan. Hieno juttu.

Vierailija
96/831 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis osa käynyt leikkauksessakin ja silti paino ei ole tippunu tai noussut?

Vierailija
97/831 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

halpa lääkehän tuo on. Muutama satkuhan menee ahmijoilla ruokaan kuukaudessa, siis ylimääräiseen ruokaan.

Jos ette pysty laitumaan Ene ryhmät,jonne pääsy on terveysasemien kautta. Nappatte mielumin reseptiläket laihdutte. Kun läken syönti vihdoin loppu 1 vuodessa lihoatte takaisin sihen ylipainoon missä olitte. Koska ette opetelet syömän oikein.Ruoka rytmi. Ruualle kellon ajat ylipainoa tippu 10 kg.vuosi vauhdilla. Ruoka rytmin saate hyvät ohjet sairalan ruoka ajat hakuun sinne netti. Sinä on myös kellon aikan ravinto mitä syödä.Kun sitä noudatatte läpi elämän,kilot ei palaa takaisin.Henkilö jolla ylipainoa 30kg. laihdutti 3 vuodessa. Paino pysyy kun yhä,koska noudataa kellon ajat ja ruoka rytmi.Sama asia 40kg ylipainoa, Laihtuminen kesti 5 vuotta. Takaisin paino ei tule koska syö sairalan kellon ajat yhä .Henkilö joka laihdutti reseptiläkeillä,kun muten ei sydän vikasena kyenyt. Laihtu,vietti 1 vuoden laihaa elämää. Paino palasi 2 kertaisena siitä ja on nyt nurmen alla ikiunessa.Sydän ei kestänyt ylipainoa 2 kertaisena. sydis kuoli.

Vierailija
98/831 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiva kuulla nro 5:n kokemus. Itselläni kokeiltu Mysimbaa, ei vaikuttanut yhtään mitään. Lääkkeen lopettamisesta sen sijaan tuli ikäviä vieroitusoireita. 

Nyt vielä mietin, uskaltaisiko tuota Saxendaa yrittää, tai mahtaako lääkäri edes sitä minulle määrätä. Mun ongelma kun ei ole varsinaisesti aineenvaihduntahäiriö vaan ahmimishäiriö. Mysimban piti siihen olla ns. täsmälääke, kun siinä on muihinkin addiktioihin lääkkeeksi käytettävää ainetta + mielialalääkettä, vaan ei vaikuttanut mitään mulla.

Mutta kyllä ottaa päähän että aloitin 4 vuotta sitten laihduttamaan painosta 72 kg, kohti nuoruuden 5:llä alkavia painoja, ja nyt painan 106 kg, vaikka olen suurimman osan ajasta dieetannut. Cambridge kuurilla vaan puhkesi ahmimishäiriö ja sen jälkeen laihdutukset on vuorotelleet holtittomien ahmimiskausien kanssa.[/quote

Tuo Cambridge pitäisi mielestäni kieltää. Ylipäätään tuollainen nälkäkuurimainen pussikeitto ym. kuuri on järjen vastainen.

Vierailija
99/831 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ozembic vs Saxenda - onko kokemuksia? Minkä hintaiseksi Saxenda tulee korvattavana isoilla annoksilla te joilla on Kela-korvaus ja isot annokset? Entä onko kukaan siirtynyt Ozembicistä Saxendaan ja miten meni?

Teille jotka tähän ketjuun tulette kertomaan miten riittää kun syö vähemmän: hölönpölö. Tutkitusti. Älkää jauhako asiasta mistä ette tiedä mitään. Valtaosa suomalaisista aikuisista on ylipainoisia ja jos se olisi noin simppeliä niin mikäs siinä ois tehdessä. Hienoa että teillä on noin simppeli ratkaisu länsimaiden suurimpaan terveysongelmaan, ei olekaan varmaan kenelläkään tullut mieleen 😀Ylipäänsä miettisin vahvasti miksi olen netissä kommentoimassa ketjuja jotka eivät itseä koske - onkohan elämässä tyhjää, paha mieli, mielenterveysongelmia vai mitä? Näihin kaikkiin voi apua hakea (ymmärrän kyllä että nämäkään eivät ole simppeleitä tai helposti ratkottavissa olevia ongelmia, mutta yrittäkää edes).

Vierailija
100/831 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut reseptin Saxendaan. Hinta taitaa olla 182€ + neulat.  Olikohan noin 35senttiä kappale. Vaihdattehan neulan joka päivä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän