Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (831)
Tänään toinen annos. Aamulla oli outoa, että ei tehnyt mieli mitään. Join vain kahvin, vaikka yleensä aamuisin tekee mieli jotakin syötävää kahvin kanssa.
Nälkä tuli normaalisti lounasaikaan ja söin.
Lounaan jälkeen teki mieli kahvia ja jotakin sokerista kahvin kanssa. Söin kolme suklaakarkkia.
Ei tämä nyt yhtään sen kummemmalta tunnu kuin tavallisestikkaan. Näinköhän tämä sittenkään vie sitä ruokahalua?
Liraglutidia olen käyttänyt nyt 1.5kk,alussa etova olo ja närästys sekä unettomuus vaivasi. Pistospaikkojen reaktioita tulee toisinaan, hydrokortisonia niihin. Vaan nyt vointi alkaa normalisoitua ja ruokailurytmistä olen saanut voimaa ja energisyyttä, tosin käyttöön otin fatsecret sovellutuksen jossa seuraan päivittäisiä kaloreita, n.1000-1200kcal pv.
Mieliteot on poissa eikä nälkä ole vaivannut. On vapauttavaa että elämään sopii nyt muutakin kun ainaista mussuttamista ja herkkujen mielitekoa.
Lääkäri teki b-lausunnon mutta haku korvattavuuteen on vireillä ollut jo kuukauden.
Itse olen todella tyytyväinen lääkkeeseen jonka avulla painonpudotus on alkanut onnistumaan,-7kg.
Minulle tehtiin mahalaukun ohitusleikkaus v 2009. Ennen sitä kestin nälkää ja laihdutin ennen leikkausta 40 kg, koska olin liian lihava lihavuusleikkaukseen. Painoin 153 kg leikkausaamuna. Nyt painan 12 vuotta myöhemmin 137 kg. Tässä ennen koronaa painoni oli alimmillaan 117 kg.
Leikkauksen jälkeen nälänsietokykyni romahti. Sain sydämentykytyksiä nopeista hiilareista ja sokeritason romahtaessa vapinaa, joka ei mennyt ohi ilman ruisleipää.
Eilen kävin sisätautilääkärillä sekaruokarasituskokeen jälkeen, eikä minulta löytynyt reaktiivista hypoglykemiaa. Silti minulla on oireita, jotka johtuvat leikkauksesta ja muuttuneesta insuliinierityksestä. Tarkkaa syytä oireisiini en saanut.
Nyt odotan mahan alueen ultraäänitutkimukseen, jossa selvitetään, onko minulla rasvamaksa tai sappikivet. Sitten, jos ei hälyyttävää löydy, voin alkaa kokeilla Saxenda-pistoksia. Leikatuille se ei kuulemma tehoa yhtä hyvin kuin leikkaamattomille. Kokemuksieni perusteella en voi suositella mahalaukun ohitusleikkausta kenellekään.
Saxenda-valmiste on 1.7.2021 alkaen rajoitetusti peruskorvattava henkilöille, joiden painoindeksi (BMI) on lähtötilanteessa ≥ 35 kg/m², kun henkilöllä on esidiabetes (verensokerin paastoarvo laboratoriossa mitattuna 6,1- 6,9 mmol/l tai sokerirasituskokeen kahden tunnin arvo 7,8-11,0 mmol/l tai punasolujen sokeroitumisen HbA1c-pitoisuus 43- 47 mmol/mol) sekä lääkehoitoa edellyttävä kohonnut verenpaine tai rasva-aineenvaihdunnan häiriö.
Utelias, aivan uutta asiaa minulle tälläinen lääke
Käyn tänää hakemassa lääkkeen ja ajattelin pistää ensimmäisen annoksen heti, eli klo 17 maissa. Toivon että auttaa minulla. Osaan kyllä laihduttaa mutta en saa painoa pidettyä sen jälkeen paikallaan. BMI on 39 ja tavoittelen alle 29 BMI lukemaa, eli lievää ylipainoa.
Hain torstaina 21.10. Saxendan apteekista. Reseptiä en saanut Tk-lääkäriltä, piti mennä yksityiselle :( Ei kiva, kun kaikki notulit täyttyivät kyllä - sairaalloinen lihavuus (BMI 49), sokeriarvot, verenpaine, uniapnea. Mutta hyvä näinkin.
Olen siis pistänyt torstaista alkaen ja olen huomannut jo tuolla pienellä aloitusannoksella sen, että ei iske se hirveä väsymys ruokailun jälkeen, nukun myös paremmin yöni. Syöminen pysyy jollain lailla hanskassa myös :)
Mulle tehtiin lihavuusleikkaus n.10v sitten. Paino putosi, mutta on hiipinyt vuosien mittaan takaisin. Kuulinkin lääkäriltä siitä, että leikatuille lääkkeen vaste ei ole niin hyvä kuin muille, mutta mulla kyllä toimii. Ja tuo, että se pitää verensokerin aisoissa on tosi kova juttu. Vireystila on aivan toista luokkaa kuin ennen. Uskaltaa syödä esim. välipalan - ei tarvitse mennä huiliin sen jälkeen, päinvastoin. Aiemmin olin päivällä jopa syömättä kun inhotti se väsyminen, ja sitten sen edestä ahmin öisin. Ja se oli tietty hallitsematonta...
Lääkäri sanoi, että aloitusannosta pitäisi käyttää 2-4vkoa ennen nostoa. Mitä teille muille on sanottu? En ainakaan 4:ä viikkoa aio odottaa, vaikka tuo pienikin annos näyttää jotain auttavan.
Kommentoinpa omia juttujani kun muita ei näy :)
Kehuin hyviä yöunia liian aikaisin... Kaksi yötä meni ketuille, mutta viime yönä sain univelat kuitattua. Syömisen hallinta on oikein hyvässä mallissa. Ehkä mulle riittääkin tuo pienin annos? Kokeilen tietenkin tuota seuraavaa ensi viikolla, mutta jos tulee sivuoireita niin palaan tuohon vanhaan. Nyt mulla ei ole ollut mitään, ei kuvotusta, väsymystä tms. Nyt kun sain yönikin nukuttua niin kaikki hyvin :)
Miksi pitää tulla ilkeilemään tänne, kun lihavuus/laihdutus on meille joillekin todella iso ongelma. 😔
Niillä ilkeilijöilläpä onkin paljon isommat ongelmat kuin meillä ;o) Niihin ei lääkekuuri auta...
Rahaa tulee kuin rännistä!
Yksikään oikeusjuttu ei ole vielä johtanut vapausrangaistukseen.
t. myyjä!
Puolitin painoni ilman humbuukia.
Aloin syödä oikein j a vähemmän.
Saxendaa nyt 2,5kk eikä oikein suuria tapahtunut aluksi. Aloitin siihen tarkan karppauksen ja nyt pudonnut noin 6kg. Olen hieman pettynyt, ettei ollut tehokas minulle.
Jatkuvia vatsakipuja, suolisto epäkunnossa ja karmea ummetus. Oksetusta enää vain iltaisin, eikä se on niin iso ongelma.
Jotenkin tuntuu, että yhtä hitaasti putoaisi ilman lääkettä ja rankalla karppauksella. Kallista kokeilua, koska en saa Kela-korvausta tms.
Hain yhden paketin vielä, sen jälkeen täytyy katsoa kannattaako enää jatkaa.
Hyvä jos joillekin auttaa, meitä on niin erilaisia tietenkin.
No voi sentään iisakki :( Onpa harmi. Miksi et saa Kelalta? Onko tässä odotettavissa ettei se tulekaan kuin manulle illallinen?
Olet tietenkin nostanut annostakin? Vaikuttiko se huonon olon lisääntymiseen?
Ei ole vaadittavia liitännäissairauksia, esim diabetes.
Olen ollut täydellä annoksella muutaman viikon, aivan ohjeen mukaan nostettu koko ajan. Olo ollut kutakuinkin sama aina.
Harmillista, koska olin niin motivoitunut. Täytyy yrittää jaksaa vielä, onneksi karppaus nyt auttaa. Aiemminkin söin siis täysin terveellisesti ja vähäkalorisesti ja vähän hiilareita. Jätin loputkin hiilarit niin jotain tapahtuu. Ei tämäkään pidemmän päälle voi terveellistä olla kuitenkaan?
Non nii! Nostin sitten eilen illalla annoksen 1,2mg:an. Jotenkin tuntui, että kroppa vaatii sitä... ei ollut enää niin hyvä vaste kuin alussa. Voin kuvitellakin ;D Olin siis käyttänyt 10 päivää pienintä annosta. Paino oli vähän "noususuhdanteinen" ja syöminen mielessä. Lääkärihän kehotti mua käyttämään ekaa annosta 2-4 vkoa, mutta ohjeessa oli että yleisesti viikon jälkeen nostetaan annosta. Niinpä tein kompromissin :)
Olin lauantaina synttäreillä ja otin vähän konjamiinia. Sillai varovasti, vaikka apteekista kun kysyin asiaa niin sanoivat, ettei ole mitään syytä miksei voisi ottaa alkoholia Saxendan kanssa. Sehän on hormoni eikä lääke.
Alkoholia voi ottaa kohtuudella, mutta varoen, koska yhteisvaikutuksena laskee verensokeria. Äkäisesti otettuna voi tulla hypoglykeeminen kohtaus. Ja onhan alkoholissa kaloreitakin ;)
Erikoinen tuo ohje ekasta annoksesta, 2-4 viikkoa siis sitä 0,6mg? Aika pitkään saisi kitkuttaa, eihän kroppa lähde sitä hyödyntämään tuollaisella annoksella.
Toivottavasti toimii kuten pitää sulle kuitenkin!
"Lihavuuden lääkehoidon yleisiä periaatteita
Laihdutuslääke ei ole yleispätevä lihavuuden hoitokeino, joka automaattisesti laihduttaa. Lääkettä käyttäessä on pyrittävä myös muuttamaan ruokailu- ja liikuntatottumuksia. Näitä muutoksia voidaan lääkkeen avulla tukea.
Lihavuuden hoitoon tarkoitettua lääkettä voidaan terveillä ihmisillä käyttää, kun painoindeksi on yli 30. Henkilöillä, joilla on diabetes tai muu laihduttamista edellyttävä sairaus, lääkehoitoa voidaan käyttää painoindeksin ollessa vähintään 27–28.
Lääkkeen tarkoitus on auttaa laihduttamisessa. Jos paino ei 3–4 kuukaudessa ole pudonnut merkittävästi (painon lasku ainakin 5 % painosta), lääkkeen käyttö on syytä lopettaa. Jos lääke auttaa laihtumaan, sitä pyritään käyttämään useita vuosia, sillä lääkkeen avulla laihdutetut kilot tulevat melkein aina nopeasti takaisin lopettamisen jälkeen."
Duodecim
Lääkkeen rinnalle tarvitaan siis myös tuo elintapojen muutos.
Se ei ole myöskään mikään nopea ihmekeino, vaan vaatii aikaa. Kuten yllä sanotaan, voi jourtua käyttämään vuosia sillä kilot tulevat nopeasti takaisin lääkkeen käytön lopettamisen jälkeen.
Sivuoireita on myös useita.
Parasta kaikista on ennalta ehkäisy. Ei päästetä painoa karkaamaan käsistä. Säästyy paljolta.
Ei ylipaino ja lihavuus yhdessä yössä tule, sen eteen on tehty töitä.
Olen käyttänyt 1.7.21 alkaen. En saanut B- lausuntoa, vaikka perusteet on, mutta hinta 185 e pakkauksesta ei ole mahdoton. Alkuun riittää liki kahdeksi kuukaudeksi.
Haitat ovat vähäisiä. Väsymys on tuskin havaittavaa, ummetukseen voi varautua ja ruokahalu menee aika täysin. Ei niin, että ei voisi syödä, mutta nälkä kaikkoaa ja varsinkin iltaisin on hienoa. Ruokailun unohtaa täysin. Se on hienoa.
Terveellisesti pitää toki syödä. Olen laskenut kalorit ja syönyt pv:ssä n. 1000 kaloria, vähän allekin hyvin pystyy jättämään, jos se sitä vaatii. Ilman lääkettä tuhannella kalorilla ei tapahtuisi mitään, nyt painoa on pudonnut 5 kg. Sitä riittää pudotettavaksi vielä noin 100 kg. Toki aion jatkaa. Mitään haittavaikutuksia ei ole.