Onko koululla oikeus kerätä puhelimet aamulla oppilailta lokerikkoon (myös niiiltä jotka eivät puhelinta ole koulussa käyttäneet)
koulussa otetiin kuudenella luokalla käytöön tapa että puhelimet kerätään kaikilta heti aamulla. Itseäni mietityttää tämä sillä löytämäni tiedon mukaan puhelinten kerääminen kaikilta on laitonta. pohjustan tietoni tähän iltalehden artikkeliin vuodelta 2016 https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2016032321317275 ja tähän https://www.tamperelainen.fi/artikkeli/700600-oppilas-kanteli-kannykoid… Tamperelaisen artikkeliin vuodelta 2018. onko muilla mielipiteitä/tietoa asiasta?
Kommentit (188)
Ei tietenkään saa. Nykyisin koulussa on pääasia se, että häiriköillä on mahdollisimman paljon oikeuksia ja ei lainkaan velvollisuuksia. Opettajilla taas tulee olla päinvastoin. Vakavasti, minusta kännykät tulisi voida kerätä lukolliseen kaappiin, joka on aina videovalvonnassa, joten varastaja tiedetään.
Koulut voivat Opetushallituksen mukaan kieltää mobiililaitteen käytön oppituntien aikana ja siten kieltää esimerkiksi opetuksen kuvaamisen suoratoistona.
Koulu voi myös laillisesti kieltää laitteen tuomisen luokkaan ja tarjota oppituntien ajaksi niille turvallisen säilytyspaikan. Puhelimen tuominen luokkaan riittää tällöin perusteeksi opptiunnilta poistamiseen.
Puhelinta ei voi kuitenkaan pakolla takavarikoida oppilaalta tai tarkastaa oppilasta tai hänen tavaroitaan puhelimen etsimiseksi.
Koko päiväksi matkapuhelinta ei voi periaatteessa lain mukaan kieltää, mutta silti näinkin monissa kouluissa on tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi pitää voida saada kiinni.
Aina voi olla kesjen päivän lääkäriä tms josta pitää muistuttaa, kyytiin voi tulla muutoksia jne.
No mene sinne koululle itse - vai jalatonko olet ? (Luulin, että vain aivoton.)
Idiootti.
Minäkö menisin tunnin päähän koululle häiritsemään oppituntia kertoaksrni että tänään en pääsekään hakemaan vaan että isänsä odottaa siellä ja siellä koulun jälkeen. Paikadsa johon ei saa pysäköidä.
Tai menisin tunnin päähän muistuttamaan oionta-ajasta...
Viestit voi lukea koulun päätteeksi ja mennä sitten sinne ikän autolle. Jos lapsi ei vielä itse ymmärrä oionta-aikojaan, niistä on syytä infota opea ja varautua hakemaan lapsi luokasta asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina voi olla kesjen päivän lääkäriä tms josta pitää muistuttaa, kyytiin voi tulla muutoksia jne.
Idiootti.
Minäkö menisin tunnin päähän koululle häiritsemään oppituntia kertoaksrni että tänään en pääsekään hakemaan vaan että isänsä odottaa siellä ja siellä koulun jälkeen. Paikadsa johon ei saa pysäköidä.
Hammaslääkäristä viesti Wilmaan (ei kai ne muutenkaan päästäisi muuten kesken tunnin lähtemään) ja kun koulu loppuu ja iså tulee hakemaan, on puhelinkin jo palautettu lapsukaiselle. Jonka btw on hyvä oppia itsekin vähän muistamaan oikomisaikoja ym.
Miksi?
Kun se hoituu hyvin, varmemmin ja ketään vaivaamatta paremmin näin.
Kukaan ei muista kaikkea ulkoa. Kaikista lääkärisjousta tulee aikuisillekin muistutus. Miksei sitten lapselle?
Jos laitraa Wilmaan viestin ja ope onkin sairaana niin eipä se vuesti tavoita lasta.
Minunkin hampaani oiottiin lapsena ja kummasti pääsin sinne joka kerta vaikkei kellään ollut siihen aikaan kännyköitä.
Miksi lapsella pitäisi olla puhelin oppitunnin aikana? En ymmärrä. Jos vanhemmalla tulee niin kiireellistä asiaa että lapsi pitää saada HETI kiinni, hän voi soittaa opettajan puhelimeen/kansliaan tms.
Älypuhelin on häiriötekijä oppitunnilla.
Miksi lapsi pitäisi saada kiinni kesken päivän ja etenkin kesken tuntien? Jos on jotain pahempaa on sattunut niin mieluummin joku opettaja hakee luokan ulkopuolelle ja kertoo siellä sen asian kuin lapsi purskahtaa itkuun kesken tunnin. Ja jos jossain pitää olla kesken päivän, esim. lääkärissä, niin alakoululainen voi sen kertoa opettajalle ja opettaja muistuttaa jos ei itse muista, ja yläkoululaisen tulisi jo itse muistaa menonsa.
Joku lapsen kengän koko (niin kuin joku joskus täällä puolusteli) ei ole mitenkään tärkeää tietää juuri sillä sekunnilla, oli juuri silloin kaupassa tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti.
Viestit voi lukea koulun päätteeksi ja mennä sitten sinne ikän autolle. Jos lapsi ei vielä itse ymmärrä oionta-aikojaan, niistä on syytä infota opea ja varautua hakemaan lapsi luokasta asti.
Paitsi että silloin voi olla jo kiire. Eikä se isä voi seistä laittomalla paikalla.
Miksi hakea lapsi luokasta kun se lapsi osaa mennä sinne itse? Muustutus vain varotoimi.
Miksi ei käyttää tekniikjaa kun se on? Opeta sinä oma lapsesi käyttäytymään.
Olisi kyllä ollut ihan mielenkiintoista tietää, miksi koulu on mennyt näin drastiseen toimenpiteeseen. Arveluni ei ehkä heitä kovin paljon, jos sanon, että kaikki muut keinot työrauhan ylläpitämiseksi on jo edellisenä vuonna kokeiltu ja tehottomiksi havaittu. Joku tuolla totesi, että pitäköön kuria muuten. Aivain. Paljonko kirjoittajalla on kokemusta esim. noin 30 oppilaan rauhoittelemisesta, jotta ehdittäisiin myös opiskella. Luokassa on aina niitä, joiden mielestä mitkään säännöt eivät koske heitä, koska vanhemmatkin sanovat, että ... Eli kyllä se usein kotoa lähtee.
Pari vuotta sitten yo-kirjoituksissa kerättiin puhelimet koriin ja koulu tietysti unohti mainita, ettei vastaa niistä. Kokeen jälkeen puhelimen sai hakea kanslian aulasta olevasta ostoskorista - kaikki kalleimmat puhelimet oli varastettu. Kukaan ei valvonut, minkä puhelimen kukakin ottaa.
Meillä firman sisäisissä palavereissa ei saa olla kännyköitä näkyvissä. Jos härpäke soi äänellä taskussa se on pullat koko porukalle pirisijän piikkiin. HIRVEETÄ!!! IHMISOIKEUSRIKOS!!! Luottamusmieeeeeees!!!
Ai niin... me sovittiin tästä yhteisesti...
Minä olen laittanut lapselle viestiä kesken koulupäivän mm siitä että terkalta saikin yllättäen peruutusajan ja lapsi rokotuksen. Ilman kännyä ei olisi hoitunut.
Samaten useamman kerran viestin että sisko sairastunut, lähdetty sairaalaan. Lapsi tiennyt tulla sinne sitten itsekin. Sairaala tuon lapsen koulun vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti.
Paitsi että silloin voi olla jo kiire. Eikä se isä voi seistä laittomalla paikalla.
Miksi hakea lapsi luokasta kun se lapsi osaa mennä sinne itse? Muustutus vain varotoimi.
Miksi ei käyttää tekniikjaa kun se on? Opeta sinä oma lapsesi käyttäytymään.
Aika hataria perusteluja mielestäni. Maalaisjärkeä voi käyttää niin että oppii ennakoimaan tilanteita (hutilolle lapselle vaikka viestilappu matematiikan kirjan väliin, että muistapa ensi tunnin jälkeen se oikoja) ja isä pysäköi sallitulle paikalle ja kävelee koulun portille lasta vastaan. Tekniikka on monessa ihan hyvä apu mutta lasten kanssa se kääntyy helposti myös haitalliseksi. Jos koulu päätyy keräämään puhelimet talteen, on varmaa että niistä on ollut siellä jo paljon harmia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen laittanut lapselle viestiä kesken koulupäivän mm siitä että terkalta saikin yllättäen peruutusajan ja lapsi rokotuksen. Ilman kännyä ei olisi hoitunut.
Samaten useamman kerran viestin että sisko sairastunut, lähdetty sairaalaan. Lapsi tiennyt tulla sinne sitten itsekin. Sairaala tuon lapsen koulun vieressä.
Koulupäivän jälkeen saa saman tiedon joka tapauksessa, koska kun koulu loppuu, puhelimen saa takaisin. Ja kesken päivän ei välttämättä kannata muutenkaan lähteä ex tempore -rokotuksiin. Koulu on lapsen työtä.
Lapsen koulussa pitää olla puhelimien äänettömällä ja oppituntien ajan repussa. Sikäli olisi ihan sama, vaikka ne olisi kerätty pois, koska ei sitä lasta tavoita kuitenkaan kesken päivän viestillä tai puhelulla.
Mielestäni ihan oikein.
Tästä valittajat voisivat mennä edes muutamaksi tunniksi katsomaan sinne koululle, millaista meno on etenkin alakoulun ylemmillä luokilla. Opetuksesta ei tule yhtään mitään, jos puhelimia saa käyttää vapaasti tuntien aikana.
Joo, ihan kummallista nykyään kaikki.
Olen hyvin käynyt lääkärit, hammaslääkärit ja koulut ilman kännyköitä, niitä, kun ei ollut.
Omien lasteni aikana on ollut kännykät, mutta silloin niitä ei ei edes otettu kouluun mukaan.
Nyt ei pärjkätäedes oppitunneilla ilman puhelinkytköksiä äityliin, jonka pitää sieltä kotoa käsin puuttua kaikkeen koulun asioihin. Voi Luoja tätä maailmanmenoa ! Tää alkaa jo tuntua ihan sairaalta ja ihmiset ei edes tajua sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulupäivän jälkeen saa saman tiedon joka tapauksessa, koska kun koulu loppuu, puhelimen saa takaisin. Ja kesken päivän ei välttämättä kannata muutenkaan lähteä ex tempore -rokotuksiin. Koulu on lapsen työtä.
Lapsi tarvitsi sen rokotuksen. Se että koulut säästää terveydenhoitajista ei oke meidän syymme.
Ja jos pitäisi hakea tervetskeskuksesta, lapsi missaisi monta tuntia kouluaikaa.
Vierailija kirjoitti:
No on oikeus. Koulussa ollaan koulun ehdoilla. Eli jos on säännöt, että puhelimet otetaan päiväksi pois, niin sitten näin tehdään. Jos joku ei suostu antamaan sitä, niin tietenkään väkipakolla ei oteta, mutta sitten kutsutaan vanhemmat keskustelemaan aiheesta, ja he saavat sitten suostutella/määrätä lapsensa toimimaan ohjeiden mukaisesti.
Ongelma: laki ei salli koululle tai opettajalle oikeutta ottaa oppilaan omaisuutta kuin silloin, kun kyseessä on teräase tms. vahingoittava esine. Vanhemmat voidaan kutsua keskustelemaan puhelimen poisotosta, mutta silloin vanhempi voi tarkistaa koulun vastuuvakuutuksen tilanteen ja muistuttaa, että koska koulu ei korvaa oppilaalta otetulle omaisuudelle tapahtuneita vahinkoja, niin puhelinta ei kannata luovuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan kummallista nykyään kaikki.
Olen hyvin käynyt lääkärit, hammaslääkärit ja koulut ilman kännyköitä, niitä, kun ei ollut.
Omien lasteni aikana on ollut kännykät, mutta silloin niitä ei ei edes otettu kouluun mukaan.
Nyt ei pärjkätäedes oppitunneilla ilman puhelinkytköksiä äityliin, jonka pitää sieltä kotoa käsin puuttua kaikkeen koulun asioihin. Voi Luoja tätä maailmanmenoa ! Tää alkaa jo tuntua ihan sairaalta ja ihmiset ei edes tajua sitä.
Ennen koulut olikin lähellä kotia ja hammashoitolat lähellä kouluja.
Enkä minä kotoa käsin operoi vaan työpaikjamme on kaukana.
No on oikeus. Koulussa ollaan koulun ehdoilla. Eli jos on säännöt, että puhelimet otetaan päiväksi pois, niin sitten näin tehdään. Jos joku ei suostu antamaan sitä, niin tietenkään väkipakolla ei oteta, mutta sitten kutsutaan vanhemmat keskustelemaan aiheesta, ja he saavat sitten suostutella/määrätä lapsensa toimimaan ohjeiden mukaisesti.