Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotiäitiys on nähtävästi este asunnonsaannillekin

Vierailija
25.03.2019 |

Olemme pian vuoden verran hakenut asuntoa perheellemme, ainuttakaan tarjousta emme ole saaneet. Osassa hakemuksia hakeminen tyssää jo lomakkeen täyttövaiheessa, kun lomakkeella ei pääse etenemään, ellei kumpikin hakija ole töissä, tai vähintään opiskelija. Ei riitä että toinen on vakituisessa työsuhteessa. Meidän kohdalla kaikki kriteerit muutoin täyttyvät, miksi pitäisi saada hakemamme asunto. Ei ole edes luottohäiriöitä, mikä voisi selittää sen ettei VUOTEEN mistään ole tarjottu asuntoa. Hakemuksessa kysyttäessä olen omalle kohdalleni aina laittanut "kotona oleva vanhempi", kunnes viime viikolla päätin kokeilla jotain muuta. Laitoin hakemukseen että olen opiskelija, oppilaitoksessa joka jäi siis kesken minulla kun tulin raskaaksi. Ja kas kummaa, tänään kun avasin sähköpostini, siellä oli peräti kuusi tarjousta hakemistamme asunnoista. Ei ole epäilystäkään tämän jälkeen mistä asunnonsaanti on kiinni. Tietenkään emme voi asuntoa ottaa vastaan näiltä tarjoajilta, koska en ole opiskelija, vain kotiäiti.

Kommentit (304)

Vierailija
181/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin raskaaksi, jätin opinnot kesken eikä minulle ole työpaikkaa. Tein siis saman, mistä ap:ta jotkut täällä syyttävät. Päteekö siis minuunkin, että olen "holtiton" (ah, mikä 1800-luvun sovinismin sana...), tulen aina olemaan, ja mulla ei kerta kaikkiaan ole MITÄÄN elämänhallintaa? Ihan valmis muija uuniin, niinkö?

Katsotaanpa.

Kun tulin raskaaksi, en teettänyt aborttia, sillä olimme jo vuosia toivoneet lasta. Opinnot, jotka jätin kesken, ovat jatko-opinnot, ts. väitöskirjan kirjoittaminen. Minulla ei ole työpaikkaa, sillä kirjoitin väikkäriä apurahalla kuten useimmat jatko-opiskelijat.

Olenko siis ihan ihmissakkaa? Haluatteko haukkua minuakin - olenhan paperille kuten ap?

Vai haluatteko nuolla takapuoltani, koska olen vanhempi akateeminen nainen ja saatan tulevaisuudessa löytyä vaikuttajaverkostoistanne...? Onko teilla munaa haukkua loisiksi vain ap:n kaltaisia nuorempia mimmejä?

Niin tai näin, ap aloitti keskustelun asuntovälittäjien toiminnasta eikä teidän issueistanne.

Vierailija
182/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvottavaa, kuinka suurta halveksuntaa Suomessa on kotiäitiyttä kohtaan. Joissain keski-Euroopan maissa se sentään on edelleen yleistä ja arvostettua, ja hyvä niin. Feminismi on tällä saralla saanut paljon tuhoa aikaan. Jos minulla olisi mahdollisuus, niin ehdott hoitaisin lapsia pitkään kotona, jo ihan lasten takia.

Kyse on siitä tuoko se kotiäitiys todennäköisesti rahaa välillisesti vuokranantajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain asuntolainan hyvillä ehdoilla ja olen kotiäiti.

Kertoopa paljon. Sulla on varmaan rikas mies ja hyvät takaajat. Ja/Tai paljon omaisuutta, kiinteistöjä, metsää, kalliita autoja tms.

Vierailija
184/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ap raskautui, jätti opinnot kesken, eikä ole työpaikkaa. Kyllä se aikamoista elämänhallinnan puutetta osoittaa. HYvillä aikomuksilla ei kukaan elä. Ja jos on ollut aiemmin holtiton, todennäköisimmin on sitä vastakin.[/quote]

Ei ap (eikä kukaan muukaan) sinun rapistuvaan vuokrayksiöön Salosta ole tunkemassa, voit huokaista helpotuksesta.[/quote]

:D :D

Kyllä, elementtitaloyksiö Salosta tuli mullekin heti mieleen tuosta "aikamoista elämänhallinnan puutetta" -kitinästä! Siellä rullaverhon takana näpytellään. :D

Vierailija
185/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain asuntolainan hyvillä ehdoilla ja olen kotiäiti.

Kertoopa paljon. Sulla on varmaan rikas mies ja hyvät takaajat. Ja/Tai paljon omaisuutta, kiinteistöjä, metsää, kalliita autoja tms.

Tai asunnon sijaintikunta Salo, Kemi tms.

186/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oooolen KOTIÄITI KOTIÄITI KOTIÄITI KOTIÄITI KOTIÄITI vaikka se teitä muita ärsyttäis, hähhää!

Ei se ketään ärsytä, tottakai jokainen saa tehdä omat ratkaisut.

Äitini tuttavapiirissä oli pari tapausta jotka olivat olleet "kotiroiuvana" ja kyllähän se vanhuus on aika turvaton ja köyhä, kun mies on aikanaan vaihtanut nuorempaan ja dynaamisempaan malliin. Eläkettä ei ole kertynyt, cv ammottaa tyhjänä ja työn saaminen melkein mahdotonta kun eläkeikäkin jo häämöttää.

Mutta ei se minulta pois ole, jokainen tehköön omat ratkaisunsa. Kaikilla ratkaisuilla on hintansa, ei täydellistä elämää voi saada kukaan.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
187/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin kannustaa yhteiskunta lapsentekoon kun ei asuntoakaan saa.

Vierailija
188/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut kahlata koko ketjua, mutta itse laittaisin hakemukseen statukseksi "opiskelija" ja vaikka tarkennukseksi "hoitovapaalla". Olithan kuitenkin palaamassa opintojen pariin hoitovapaan jälkeen, vai ymmärsinkö oikein?

Tuo kotiäitiyden mainitseminen ammattina on mun mielestä aina vähän hämmentävää, jos ei oikeasti ole suurperheen äiti tai rikkaan miehen kotirouva. Vähän sama kuin laittaisi että ammatti on "pitkällä sairaslomalla".

Vierailija
189/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin kannustaa yhteiskunta lapsentekoon kun ei asuntoakaan saa.

Millä lailla ”saa”? Mene töihin ja osta.

Vierailija
190/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oooolen KOTIÄITI KOTIÄITI KOTIÄITI KOTIÄITI KOTIÄITI vaikka se teitä muita ärsyttäis, hähhää!

Ei se ketään ärsytä, tottakai jokainen saa tehdä omat ratkaisut.

Äitini tuttavapiirissä oli pari tapausta jotka olivat olleet "kotiroiuvana" ja kyllähän se vanhuus on aika turvaton ja köyhä, kun mies on aikanaan vaihtanut nuorempaan ja dynaamisempaan malliin. Eläkettä ei ole kertynyt, cv ammottaa tyhjänä ja työn saaminen melkein mahdotonta kun eläkeikäkin jo häämöttää.

Mutta ei se minulta pois ole, jokainen tehköön omat ratkaisunsa. Kaikilla ratkaisuilla on hintansa, ei täydellistä elämää voi saada kukaan.

Omasta mielestäni minulla on aika täydellinen elämä, koska se on juuri sellainen, mitä olen halunnut ja haluan elää.

Sain hoitaa lapset kotona ja olla kotona vielä, kun koululaiset tulivat kotiin. CV kyllä ammottaa tyhjyyttään, mutta ei sillä mitään käyttöä olisi ollut, koska jäin myös kotirouvaksi. Tämä on sopinut meille oikein hyvin.

Mies ei ole vaihtanut minua mihinkään enkä minä miestä, yksityinen eläkevakuutus on melkoisen suuri, eikä minulla ole mitään tarvetta etsiä enää töitä. Nautin elämästäni näin, olen vapaa tekemään, mitä huvittaa.

Vierailija
191/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itsekään vuokraisi kotiäidille jos olisin vuokrantantaja. Kertoo elämänhallinnan ongelmista ja  huono-osaisuudesta. Ei tietenkään aina, mutta riski siihen että asunto sotketaan ja vuokrat jäävät maksamatta on varmasti suurempi.

Eli toisin sanoen vuokraisit vain lapsettomalle miehelle tai naiselle? Koska tekstisi mukaan kotiäiti sotkee ja jättää vuokrat maksamatta?

Kotiäitiys on selkeä merkki jonkinlaisesta elämänhallintaongelmasta.

Kun olin kotiäiti, meillä oli aina koti tiptop, kerran viikossa tuoksui tuoreet sämpylät ja pullat. Vietettiin paljon aikaa ulkona ja sisällä lapset käyttäytyi siististi ja rauhallisesti. Nyt kun olen ollut muutaman vuoden töissä, tilanne on ihan päinvastoin: aikaa ja voimia viikottaiseen perusteelliseen siivoamiseen ei ole, saatikka että päivittäin ehtisi järjestellä paikkoja. Tullaan ja mennään. Lapset eivät aina ole niin hiljaisia ja siistejä, varsinkaan kun tulevat tänne koulupäivän jälkeen kavereineen.

Olisin kyllä noin sata kertaa parempi vuokralainen kotiäitinä kuin nyt työssäkäyvänä, mutta onneksi talo onkin oma...

Vierailija
192/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee näitä keskusteluja niin voi vain todeta että tähän maahan pitäisi pudottaa muutama ydinpommi.

Vierailija
193/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varmaan ymmärtänyt jotain aivan väärin. Tarkoittaako kotiäiti teidän mielestä vain sellaista, jolla ei ole työpaikkaa odottamassa ja joka aikoo/joutuu olla kotiäitinä, kunnes lapset ovat tyyliin aikuisia? Luulin olevani kotiäiti ollessani hoitovapaalla.

194/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestäni minulla on aika täydellinen elämä, koska se on juuri sellainen, mitä olen halunnut ja haluan elää.

Moni on halunnut ja elänyt, vaikkapa Niina Mikkonen joka elää nyt Itä-Helsingissä vuokralla. Elämä voi heitellä kummasti. Mutta varmasti sinä olet hoitanut asiasi fiksummin.

Juuri näin sen pitäisikin mennä, omat valinnat ja oma vastuu. En ymmärrä suoraan sanottuna perheellisiä, jotka valittavat kaikesta. Omia valintojahan tämä elämän on täynnä, ja jos jotain asiaa on hirveästi halunnut ja saanut, niin valittaminen omien valintojen seurauksista oikeasti vähän kummastuttaa.

Jos on omien valintojen seurauksena tuloton, niin sitten on, se on täysin oma ratkaisu. Jokaisen perheen täytyy tehdä sellaiset valinnat, jotka sopivat juuri sille perheelle. Ja ottaa myös vastuu niistä valinnoista. Vaikka sitten niin, että haluamansa asuntoa ei välttämättä saa. 

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
195/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki kotiin saa jäädä mistä syystä tahansa kunhan ei maksata omaa loisimistaan toisten, töissäkäyvien ja niitä veroja maksavien kukkarosta.

Vierailija
196/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aikanaan kotona noin 9 vuotta ja vieläkin ihmetyttää kotiäitien huono kohtelu. Pienellä rahalla sai toimeen tulla, mutta olihan sekin kasvattava kokemus. Voisin kirjoittaa sitten eläkkeellä vaikka kirjan kaikesta siitä kurasta, mitä kotiäitinä niskaansa sai. Lapsistamme on kasvanut täyspäisiä yksilöitä ja perheemme voi oikein hyvin. Ainiin, kotiäitejä kun stereotyyppisesti pidetään vähän vähä-älyisinä, niin pakko kai mainita, että olen kertaalleen jo valmistunut yliopistosta ja minulla on tällä hetkellä opiskelupaikka ihan lääkiksessä. .... Ja tuli myös aikanaan ne laudaturin paperit........että sillälailla!!!!!

Vierailija
197/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti saa vuokrattua jolla lapsi/lapset kunnalta, satolta ainakin. 

Vierailija
198/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En itsekään vuokraisi kotiäidille jos olisin vuokrantantaja. Kertoo elämänhallinnan ongelmista ja  huono-osaisuudesta. Ei tietenkään aina, mutta riski siihen että asunto sotketaan ja vuokrat jäävät maksamatta on varmasti suurempi.

Eli toisin sanoen vuokraisit vain lapsettomalle miehelle tai naiselle? Koska tekstisi mukaan kotiäiti sotkee ja jättää vuokrat maksamatta?

Sikamaista, olin kotiöitinä 6 vuotta, koska halusin hoitaa lapseni eskarikään kotona. Onneksi oli omisusasunto, jos noin hullua on.

Meillä on sijoitusasunto, ja varmaan vuokraisin sen kotiäidille.

Tällä hetkellä siinä asuu se yksinäinen mies, josta ei myöskään ole mitään pahaa sanottovaa.

Vierailija
199/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan ollut ongelmia vuokrata asuntoa kun olin kotiäitinä. Mies on hyväpalkkaisessa työssä. Emme halunneet ostaa omaa kun halusimme muuttaa työn perässä Suomen ulkopuolelle jossain vaiheessa ja niin myös kävi. Oiskohan ongelma enemmänkin se, etteivät teidän tulot ole tarpeeksi suuret. Me ollaan katsottu aina niin että vuokra ei saa olla enempää kuin neljäsosan tuloista ja ihan maksimissaan. Mieluummin vähemmän. 

Vierailija
200/304 |
25.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ollut sekä kotiäiti että vuokranantaja samaan aikaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi viisi