Kotiäitiys on nähtävästi este asunnonsaannillekin
Olemme pian vuoden verran hakenut asuntoa perheellemme, ainuttakaan tarjousta emme ole saaneet. Osassa hakemuksia hakeminen tyssää jo lomakkeen täyttövaiheessa, kun lomakkeella ei pääse etenemään, ellei kumpikin hakija ole töissä, tai vähintään opiskelija. Ei riitä että toinen on vakituisessa työsuhteessa. Meidän kohdalla kaikki kriteerit muutoin täyttyvät, miksi pitäisi saada hakemamme asunto. Ei ole edes luottohäiriöitä, mikä voisi selittää sen ettei VUOTEEN mistään ole tarjottu asuntoa. Hakemuksessa kysyttäessä olen omalle kohdalleni aina laittanut "kotona oleva vanhempi", kunnes viime viikolla päätin kokeilla jotain muuta. Laitoin hakemukseen että olen opiskelija, oppilaitoksessa joka jäi siis kesken minulla kun tulin raskaaksi. Ja kas kummaa, tänään kun avasin sähköpostini, siellä oli peräti kuusi tarjousta hakemistamme asunnoista. Ei ole epäilystäkään tämän jälkeen mistä asunnonsaanti on kiinni. Tietenkään emme voi asuntoa ottaa vastaan näiltä tarjoajilta, koska en ole opiskelija, vain kotiäiti.
Kommentit (304)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eletäänkö siellä Suomessa vielä jääkaudella. Valitettavaa että ihmisarvo perustuu siellä edelleen siihen että mitä korkeampi arvoltaan sen syvempään kumarretaan. Nykyään sivistysvaltiot tunnustaa että hyvinvoiva sukupolvi alkaa sieltä varhaislapsuudesta. Enkä oikein usko että hyvä asia on kun lapsella on viikossa useampi vieras hoitaja, hoitajapulasta puhumattakaan.
Lapset kuuluu hoitaa tietysti kotosalla perhepiirissä, jossa isovanhemmatkin on mukana jos se on mahdollista. Uraihmisten ei mielestäni edes kuulu hankkia lapsia omaa egoaan nostamaan, ikäänkuin olen niin hyvä että hallitsen uran ja lapsetkin.
Kukaan ei ole paheksunut perhevapaata töistä. Sen sijaan holtiton lisääntyminen ilman työtä on nounou.
Mikä ihmeen holtiton lisääntyminen xD eli se yksi lapsi jota oli yritetty vuosia joka sitten sattumoisin tuli opintojen aikana? Aborttiko olisi siinä sinun mielestäsi ollut se oikea ratkaisu? Ja mikään työpaikka ei ole turvattu, kuka tahansa voi milloin tahansa päätyä työttömäksi. Eli ei sitten koskaan kannata lapsia hankkia?
Kenestä sinä puhut?
Ap järti opinnot kesjen ja joku huuhaa mukatohtori jäi työttömäksi.
Holtitonta molemmat.
Opinnothan jäi kesken vauvan takia. On sulla kyl vaikeeta..
Hän lopetti ne. Ei keskeyttänyt.
"Laitoin hakemukseen että olen opiskelija, oppilaitoksessa joka jäi siis kesken minulla kun tulin raskaaksi." Luepas tämä lause oikein huolella ja mieti vielä pari kertaa.
Niin. Hän lopetti opinnot ja valehteli.
Aa, se oli sen takia et ei natsannut.
Digirekry kirjoitti:
Haluatko ansaita pientä lisärahaa tai työllistää itsesi kokopäiväisesti? Sinulla on tietokone ja netti... Vaatimuksena sujuva Englanti.
Etsimme pelitestaajia, eli pelaat pelejä ja raportoit niissä olevista ongelmista ja yms.. Yhden pelin testaamiseen menee noin 1 - 2-5 tuntia ja siitä maksetaan noin 100euroa / kappale.
Testaamisen määrää ei ole rajoitettu! Itse päätät koska teet ja kuinka kauan.
Klikkaa itsesi linkissä olevalle sivulle, ja rekisteröidy testaajaksi.
Mie en pelaile.
Saman verran kotihoidon tukea saa kuin opintorahaa... Mitä väliä,mistä se raha tulee.
Ei kyse ole vain kotiäitiydestä vaan perheen pienistä tuloista. Opiskelija saa opintotukea ja laina ja voi valmistua nopeastikkin. Tosiasia on, ettei kotiäiti tuo rahaa perheeseen.
Minä olen kotiäitinä saanut useita vuokra-asuntotarjouksia hyvin nopealla aikataululla. Ostimme oman asunnonkin ollessani kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole vain kotiäitiydestä vaan perheen pienistä tuloista. Opiskelija saa opintotukea ja laina ja voi valmistua nopeastikkin. Tosiasia on, ettei kotiäiti tuo rahaa perheeseen.
Ei silloin saa mitään opintotukea, ellei aktiivisesti opiskele, vaikka on vain tauolla ei silti saa opintotukea. Ja keskenkin jääneitä opintoja voi jatkaa, hakee vain opinto-oikeuden palauttamista. Ne on ihan samassa asemassa nämä tauolla olevat ja opintojaan kesken jättäneet, ei kumpikaan mitään opintorahaa saa.
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oooolen KOTIÄITI KOTIÄITI KOTIÄITI KOTIÄITI KOTIÄITI vaikka se teitä muita ärsyttäis, hähhää!
Ei se ketään ärsytä, tottakai jokainen saa tehdä omat ratkaisut.
Äitini tuttavapiirissä oli pari tapausta jotka olivat olleet "kotiroiuvana" ja kyllähän se vanhuus on aika turvaton ja köyhä, kun mies on aikanaan vaihtanut nuorempaan ja dynaamisempaan malliin. Eläkettä ei ole kertynyt, cv ammottaa tyhjänä ja työn saaminen melkein mahdotonta kun eläkeikäkin jo häämöttää.
Mutta ei se minulta pois ole, jokainen tehköön omat ratkaisunsa. Kaikilla ratkaisuilla on hintansa, ei täydellistä elämää voi saada kukaan.
Hehheh...tuskin naisen työssäkäynti estää miestä vaihtamasta nuorempaan, vaikka hän menisi suoraan synnytyspöydåltä duuniin ja lapsi laitettaisiin laitokseen.
Jotenkin ihmeellinen kuva sinulla parisuhteesta, vai perustuuko ehkä omakohtaiseen kokemukseen, kun mieheen on noin ripustauduttava. Mahtaa olla antoisa ja onnellinen parisuhde?
Meillä lapset hoidettu kotona 4v ja 5v eikä se ole vaikuttanut millään tavalla työuralla etenemiseen, päinvastoin molemmat ollaan porskutettu eteenpäin, vaikka molemmat ollaan oltu perhe- ja vuorotteluvapaalla ja otettu virkavapaata, kun lasten päiväkoti- alakouluiköisenä halusimme antaa pitkät ja huolettomat lomat lapsille. Joka tietenkin nyt näkyy lasten hyvinvointina ja koulumenestyksenä.
Eikä kummallakaan meistä ole ollut tarvetta vaihtaa nuorempaan, vaan parisuhde jatkunut onnellisena 20v jälkeenkin. Tosin parisuhde onkin perustunut toisen kunnioittamiseen, arvostukseen ja luottamukseen, eikä ulkoiseen olemukseen, niin kuin sinun parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvottavaa, kuinka suurta halveksuntaa Suomessa on kotiäitiyttä kohtaan. Joissain keski-Euroopan maissa se sentään on edelleen yleistä ja arvostettua, ja hyvä niin. Feminismi on tällä saralla saanut paljon tuhoa aikaan. Jos minulla olisi mahdollisuus, niin ehdott hoitaisin lapsia pitkään kotona, jo ihan lasten takia.
Kuvottavaa on se että kotiäidit hedonistisella lusmuilullaan pilaa muidenkin naisten mahikset työelämässä. Minä olen naisena jokaisen työnantajan silimissä se joka pistää pullat uuniin heti kun on nimet paperissa eikä mua sitten näy vuosiin työpaikalla. Ja kyllä, lasken kotiäidiksi myös ne jotka vuosikausia roikottaa työpaikkaa ja tekee uuden lapsen 3 vuoden sisällä.
Mitä näihin elämäntapa-kotiäiteihin tulee, niin kyseessä on puhtaasti äidin etu, ei lapsen etu.
👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin saa mitään opintotukea, ellei aktiivisesti opiskele, vaikka on vain tauolla ei silti saa opintotukea. Ja keskenkin jääneitä opintoja voi jatkaa, hakee vain opinto-oikeuden palauttamista. Ne on ihan samassa asemassa nämä tauolla olevat ja opintojaan kesken jättäneet, ei kumpikaan mitään opintorahaa saa.
Kun opiskelijalla loppuu ’kotiäitiys’ pääsee hän takaisin opintotukien pariin. Kun ’en opiskele enkä hae töitä’ henkilöltä loppuu oikeus kotihoidon tukeen, ei hän saa enää mitään tukea (toki voi sitten kaiketi hakea ja kupata toimeentulotukia).
Kun on kotiäiti-opiskelija ja sen jälkeen valmistuu opinnoista on paljon todennäköisemmin saamassa töitä kuin kotiäiti-oleskelija - kaikkein todennäköisimmin hän on kotiäiti-pitkäaikaistyötön.
Todennäköisyyksiä kun lasketaan niin hän on helpommin kotiäiti-oleskelija-pitkäaikaistyötön-YH ja silloin ehkä on houkuttelevampaa antaa kämppä vuokralle sille joka todennäköisemmin jatkaa opiskelut valmiiksi ja työelämään? En tiedä, kunhan pohdin.
(Ja minä, niinkuin varmaan kaikki muutkin täällä, tajuavat sen, että Kotiäiti voi olla vaikka minkälaisen miljoonaomaisuuden sijoittelija - se on nyt tässä apu casessa epäolennaista, hän ei ole.)
Kyllähän kotiäitinä saa enempi rahulia kuin opiskelijana, että siinä mielessä kumma juttu. Tai ainakin, jos on yksinhuoltaja ja kotona..
Vierailija kirjoitti:
Pervevapaalla saa äitiys- ja vanhempainrahaa, sekä kotihoidontukea.
Sen maksaa kokonaisuudessaan Kela. Perusäitiyspäiväraha on jotain 30€/päivä.
Ihan samalla tavalla kuin opiskelija sairastuu, eikä opinnot edisty, hänelle maksetaan sairauspäivärahaa, eikä opintotukea.
Mikä tässä on niin vaikea ymmärtää, vaikka Kelalla on infoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän kotiäitinä saa enempi rahulia kuin opiskelijana, että siinä mielessä kumma juttu. Tai ainakin, jos on yksinhuoltaja ja kotona..
Kotiäitinä ei saa MITÄÄN rahulia mistään.
Vierailija kirjoitti:
Kakkahattutäti kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oooolen KOTIÄITI KOTIÄITI KOTIÄITI KOTIÄITI KOTIÄITI vaikka se teitä muita ärsyttäis, hähhää!
Ei se ketään ärsytä, tottakai jokainen saa tehdä omat ratkaisut.
Äitini tuttavapiirissä oli pari tapausta jotka olivat olleet "kotiroiuvana" ja kyllähän se vanhuus on aika turvaton ja köyhä, kun mies on aikanaan vaihtanut nuorempaan ja dynaamisempaan malliin. Eläkettä ei ole kertynyt, cv ammottaa tyhjänä ja työn saaminen melkein mahdotonta kun eläkeikäkin jo häämöttää.
Mutta ei se minulta pois ole, jokainen tehköön omat ratkaisunsa. Kaikilla ratkaisuilla on hintansa, ei täydellistä elämää voi saada kukaan.
Hehheh...tuskin naisen työssäkäynti estää miestä vaihtamasta nuorempaan, vaikka hän menisi suoraan synnytyspöydåltä duuniin ja lapsi laitettaisiin laitokseen.
Jotenkin ihmeellinen kuva sinulla parisuhteesta, vai perustuuko ehkä omakohtaiseen kokemukseen, kun mieheen on noin ripustauduttava. Mahtaa olla antoisa ja onnellinen parisuhde?Meillä lapset hoidettu kotona 4v ja 5v eikä se ole vaikuttanut millään tavalla työuralla etenemiseen, päinvastoin molemmat ollaan porskutettu eteenpäin, vaikka molemmat ollaan oltu perhe- ja vuorotteluvapaalla ja otettu virkavapaata, kun lasten päiväkoti- alakouluiköisenä halusimme antaa pitkät ja huolettomat lomat lapsille. Joka tietenkin nyt näkyy lasten hyvinvointina ja koulumenestyksenä.
Eikä kummallakaan meistä ole ollut tarvetta vaihtaa nuorempaan, vaan parisuhde jatkunut onnellisena 20v jälkeenkin. Tosin parisuhde onkin perustunut toisen kunnioittamiseen, arvostukseen ja luottamukseen, eikä ulkoiseen olemukseen, niin kuin sinun parisuhteessa.
Kotiäitihistoria on karu jos iskee ero tai leskeys. Siinä ripustautuu sitten lasten elätiksi.
T kotiäidin tytär
Jos minulle kertoo ammatikseen ”kotiäiti”, niin ajattelen kyllä että ei ole koulutusta eikä työtä ja lasten varjolla ollaan kotona. Vaikka lapset ovat jo eskari-iässä ja haluaisivat olla kavereiden kanssa.
Mieluummin sitten ”työtön/opiskelija/perhevapaalla, joka hoitaa lapsia kotona”. Se kertoo että on ammatti, työelämässä ja haluja sinne palata kun aika on oikea. On ihan ok hoitaa lapsia kotona väliaikaisesti.
Ja tosi kummallista, tässä ketjussa on useita viestejä, joissa epäsuoraan vihjataan että vain kotihoidossa lapset oppivat empatiaa, elämäntaitoja ja ylipäänsä mitään. Jos on niin vieraantunut tosielämästä, ettei ymmärrä suurimman osan äideistä ja isistä tekevän osa-aikaista viikkoa ja pitävän tarhapäivät lyhyinä, niin taitaa kyllä olla aika syrjäytynyt yhteiskunnasta. Tästä oli juuri Hesarissa artikkelikin, missä sanottiin että vanhempien arvot ovat muuttuneet siihen suuntaan että hoitoajat ovat mahdollisimman lyhyitä. En aio nyt etsiä sitä. Mutta se ajatus siitä että mies luo uraa ja nainen on kotona, on tunkkainen ja vanha. Me nuoret emme elä enää niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen maksaa kokonaisuudessaan Kela. Perusäitiyspäiväraha on jotain 30€/päivä.Ihan samalla tavalla kuin opiskelija sairastuu, eikä opinnot edisty, hänelle maksetaan sairauspäivärahaa, eikä opintotukea.
Miksi minä vuokranantajana menisin jonnekin Kelan sivuille etsimään tietoa siitä, miten paljon kukin hakija hypoteettisesti voi tukia saada (tai verottajalta selvittäisin minkälainen sijoitusvarallisuus sillä kotiäidillä on)?
Minulle riittää se yksi hakija, joka tuntuu riittävän luotettavalta että hänelle voin kämpän vuokrata - eikä minua tietenkään kiinnosta mikään yhteiskuntavastuu siitä että myös AP haluaisi kivemman kodin perheelleen...
(Siis jos olisin vuokranantaja)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija saa opintotukea ja jos on perhevapaalla, niin kuin ap. niin saa äitiys- ja perhevapaaraha, joka ei ole ansiosidonnainen ja jos on työtön saa peruspäivärahaa (ei ansiosidonnainen) tai ansiosidonnaista päivärahaa.
Missä on yleissivistys?
Kotiäitiys tarkoittaa, kun lapsi on yli 3v mutta näin ei ap. tapauksessa ole, vaan hän on vanhempainvapaalla opiskelusta tai työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelija saa opintotukea ja jos on perhevapaalla, niin kuin ap. niin saa äitiys- ja perhevapaaraha, joka ei ole ansiosidonnainen ja jos on työtön saa peruspäivärahaa (ei ansiosidonnainen) tai ansiosidonnaista päivärahaa.
Missä on yleissivistys?
Kotiäitiys tarkoittaa, kun lapsi on yli 3v mutta näin ei ap. tapauksessa ole, vaan hän on vanhempainvapaalla opiskelusta tai työelämästä.
Ei ole.
Kun hän ei ole ollut töissä/työnhakijana.
Ja hän lopetti opiskelut kesken.
Eli hän on ’vanhempainvapaalla velttoilusta’ (rumasti sanottuna) - kaikki merkit viittaavat siihen, että tällä vuokralle hakijalla on MT-ongelma (tiedän, ei ehkä ole, heitän vain ajatella kuin vuokranantaja kun hän päättää kenelle vuokraa)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on yleissivistys?
Ei ole. Hänellä ei ole työpaikkas eikä opiskelupaikkaa. Ei voi olla vapaalla olemattomasta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen maksaa kokonaisuudessaan Kela. Perusäitiyspäiväraha on jotain 30€/päivä.Ihan samalla tavalla kuin opiskelija sairastuu, eikä opinnot edisty, hänelle maksetaan sairauspäivärahaa, eikä opintotukea.
Miksi minä vuokranantajana menisin jonnekin Kelan sivuille etsimään tietoa siitä, miten paljon kukin hakija hypoteettisesti voi tukia saada (tai verottajalta selvittäisin minkälainen sijoitusvarallisuus sillä kotiäidillä on)?
Minulle riittää se yksi hakija, joka tuntuu riittävän luotettavalta että hänelle voin kämpän vuokrata - eikä minua tietenkään kiinnosta mikään yhteiskuntavastuu siitä että myös AP haluaisi kivemman kodin perheelleen...
(Siis jos olisin vuokranantaja)
Minä vuokrasin kaksion n. vuosi sitten pariskunnalle, joilla oli n. 1v lapsi.
Mies töissä ja äiti kotona ja kertoivat äidin hoitavan lasta 3v asti kotona, jonka jälkeen hän menee töihin tai opiskelemaan.
Ja toisena vaihtoehtona olisi ollut lapseton pariskunta.
Ja kun mietin maksukykyä ja sopivuutta, niin päädyin lapselliseen perheeseen, yleensä aiheuttavat vähemmän järjestyshäiriöitä taloyhtiössä, näin oman kokemuksen mukaan ja mitä olen taloyhtiön hallituksessa käsitellyt asukkaiden häiriöitä.
Ja maksukykyyn vaikutti miehen tulot ja äidin perhetuet, jotka ovat suuremmat kuin opiskelijoilla.
Haluatko ansaita pientä lisärahaa tai työllistää itsesi kokopäiväisesti? Sinulla on tietokone ja netti... Vaatimuksena sujuva Englanti.
Etsimme pelitestaajia, eli pelaat pelejä ja raportoit niissä olevista ongelmista ja yms.. Yhden pelin testaamiseen menee noin 1 - 2-5 tuntia ja siitä maksetaan noin 100euroa / kappale.
Testaamisen määrää ei ole rajoitettu! Itse päätät koska teet ja kuinka kauan.
Klikkaa itsesi linkissä olevalle sivulle, ja rekisteröidy testaajaksi.
http://bit.do/gametestingmoney