Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoalalla ja vaitiolovelvollisuus, miten tämä menee?

Vierailija
07.04.2013 |

Olen siis töissä isossa sairaalassa. 

Olen vastavalmistunut, mutta tämä asia on hieman epäselvä vielä.

Saanko siis kertoa esimerkiksi miehelleni työpäivästä potilaista yleisesti, mainitsematta sukupuolta, ikää? Esimerkiksi, että joku on jäänyt auton alle ja

häneltä operoidaan se, tämä ja tuo? Rikonko vaitiolovelvollisuutta?

Kiitos!

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa noin

Usein pienessä maassa joku tuntee jonkun  ja joku tietää kuka ajoi kolarin missäkin ja sinä kerrot että tänään tuli sellainen kolaritapaus, yks plus kaks on helppo laskea yhteen ja ihmiset tietää kenestä kyse.

Vierailija
2/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tämä onkin hankalaa. Toisaalta olen ruuhka-Suomessa töissä, meille potilaita tulee koko ajan. Välillä vaan niin rankkoja juttuja, että mietityttää vielä kotonakin ja joskus olis kiva esim. miehelle avautua.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ot ja anteeksi, että ap tulen sun ketjuun tämän asian kanssa. Mutta. Mites vaitiolovelvollisuus silloin, kun ollaan potilashuoneessa jossa on monta potilasta, ja ne kaikki asiat kailotetaan siinä kaikkien kuullen? Eikö sekin ole tavallaan vaitiolonvelvollisuuden rikkomista, että minä siinä verhon takana kuulen, että rouva Möttönen on revennyt pakaroihin asti synnyttäessään ja kakkakaan ei oikein kulje? Jos siis nämä asiat pitäisi pysyä täysin vain asiakkaan ja henkilökunnnan välillä.

Vierailija
4/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 21:03"]

Vähän ot ja anteeksi, että ap tulen sun ketjuun tämän asian kanssa. Mutta. Mites vaitiolovelvollisuus silloin, kun ollaan potilashuoneessa jossa on monta potilasta, ja ne kaikki asiat kailotetaan siinä kaikkien kuullen? Eikö sekin ole tavallaan vaitiolonvelvollisuuden rikkomista, että minä siinä verhon takana kuulen, että rouva Möttönen on revennyt pakaroihin asti synnyttäessään ja kakkakaan ei oikein kulje? Jos siis nämä asiat pitäisi pysyä täysin vain asiakkaan ja henkilökunnnan välillä.

[/quote]

ei isoissa potilashuoneissa ole mitään yksityisyyttä. Minä ainakin olen naapuripedin potilaista kuullut kaikenlaista. Toisaalta, fiksu lääkäri tai hoitsu osaa puhua hiukan hiljempaa, jos on arkaluontoisesta asiasta kyse.

Vierailija
5/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 20:25"]

Olen siis töissä isossa sairaalassa. 

Olen vastavalmistunut, mutta tämä asia on hieman epäselvä vielä.

Saanko siis kertoa esimerkiksi miehelleni työpäivästä potilaista yleisesti, mainitsematta sukupuolta, ikää? Esimerkiksi, että joku on jäänyt auton alle ja

häneltä operoidaan se, tämä ja tuo? Rikonko vaitiolovelvollisuutta?

Kiitos!

[/quote] Kyllä minun tuttava on aika yksityiskohtaisestikin kertonut. Tosin en ole paikkakuntalainen, joten kyllä voisi tajuta kestä on kyse..

Vierailija
6/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vähemmän puhut, sen parempi. Mut kyllähän ihmiset lehdessäkin lukee, että kolari siellä ja vietiin sairaalaan tms, ei tartte olla ruudinkeksijä kun käy ilmi että on hoitanut. Mut mitä miehesi tekee sillä tiedolla, että kolaripotilaalta korjattiin reisiluu tms?

Vierailija
7/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 jatkaa vielä: siis tyyliin / tasoon: Olin Lapinlahden sairaalassa työharjoittelussa ja yks potilas tarras aina tisseihin. Laitoin taskuihin kasetit ja se loppui...

Sitten niistä normaalityöpäivistään; potilas sitä ja sitä... Ehkä sukupuolen mainitsee...Minä oon kyllä saanut sellaisen käsityksen, että niitä saa aika avoimesti kertoa, tyyliin: "miespotilas oli tosi lihava ja sille oli vaikea tehdä sitä ja tätä..."

Eikö tuota muuten opeteta koulussa?

Vierailija
8/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokihan opetetaan! Koulu opettaa, että mitään ei saa kertoa koskaan ikinä kenellekään. Toisaalta tämän ymmärrän, mutta joskus minullekin tulee se tunne, että asia olisi kiva puida vaikka miehen kanssa kotona. Ehkä tämä "pakko" katoaa muutaman vuoden kuluessa. Kun kylmettyy ja kouliintuu.. KIITOS VASTANNEILLE!

Vierailija
9/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö riittäisi, jos sanot miehelle vaikka, että oli henkisesti raskaita juttuja töissä tänään tms

Vierailija
10/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti riittäisi.. Kunnes kysyisi, MITÄ? 

Tässä nyt vaan tiedustelen muiden hoitajien tapoja! =)

Vierailija
11/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 22:43"]

Varmasti riittäisi.. Kunnes kysyisi, MITÄ? 

Tässä nyt vaan tiedustelen muiden hoitajien tapoja! =)

[/quote]

no, sitten voi sanoa, ettei voi puhua enempää.

Vierailija
12/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 22:19"]

Tokihan opetetaan! Koulu opettaa, että mitään ei saa kertoa koskaan ikinä kenellekään. 

[/quote]

Tuo on liioittelua, eikä vastaa lakia. Et saa kertoa mitään henkilöä yksilöivää tietoa, mutta tottakai voit hyvinkin ilmaista miehellesi, mitä olet tehnyt, kun et nimeä henkilöitä tai ilmaise jotain, jolla henkilö on tunnistettavissa. Vaikka henkilötietoja ei tunnista, et voi mennä julistamaan kylän Essonbaariin päivän työtehtäviäsi yksilöidysti, koska todennäköisesti silloin rikot työnantajasi kanssa solmimaa salassapitoa. 

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 17 §

Salassapitovelvollisuus

Terveydenhuollon ammattihenkilö ei saa sivulliselle luvatta ilmaista yksityisen tai perheen salaisuutta, josta hän asemansa tai tehtävänsä perusteella on saanut tiedon. Salassapitovelvollisuus säilyy ammatinharjoittamisen päättymisen jälkeen.

Vierailija
13/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 22:19"]

Tokihan opetetaan! Koulu opettaa, että mitään ei saa kertoa koskaan ikinä kenellekään. Toisaalta tämän ymmärrän, mutta joskus minullekin tulee se tunne, että asia olisi kiva puida vaikka miehen kanssa kotona. Ehkä tämä "pakko" katoaa muutaman vuoden kuluessa. Kun kylmettyy ja kouliintuu.. KIITOS VASTANNEILLE!

[/quote]

oletkohan vähän väärällä alalla, jos noin kovasti polttelee päästä kertomaan potilaista? 

ja mikä tuossa koulun opetuksessa on sinulle epäselvää? teillä on varmasti työssänne tavat ja kanavat purkaa tilanteiden aiheuttamia tuntoja. pui työasioita siellä töissä, työkavereiden kanssa, ei ne kuulu kotiin kerrottavaksi.

pakko sanoa, että kuulostat hieman yksinkertaiselta ja lapselliselta, ihmettelen miten olet hoitoalalle edes päätynyt.

Vierailija
14/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 22:50"]

Vaikka henkilötietoja ei tunnista, et voi mennä julistamaan kylän Essonbaariin päivän työtehtäviäsi yksilöidysti, koska todennäköisesti silloin rikot työnantajasi kanssa solmimaa salassapitoa. 

[/quote]

Tuosta sen verran takaisin, että jos olet viranomaistehtävissä, silloin virkatointasi säätelee julkisuusperiaate. Eli se mitä teet vuositasolla on täysin julkista tietoa, kun potilaiden tiedot pysyvät salassa.

Vierailija
15/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnohjaus on raskaiden työtilanteiden purkamista varten :)

Vierailija
16/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen opettaja ja minulle ei ole mitenkään epäselvää se, että en voi puhua oppilaistani kotona. ei ole mitään tarvettakaan toisaalta, joten vaikea ymmärtää, miten terveydenhuollonalalla on ihmisiä, joilla on noin kova tarve päästä kertomaan tietoja potilaista.

et ole kypsä ammattiisi, jos et ymmärrä sen tuomaa vastuuta ja toisaalta selvästi haluat kertoa jännittäviä juttuja työstä miehellesi ihan vaan siksi, että se on niin jännää. hih-hii. vaitiolovelvollisuudesta viis.

Vierailija
17/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa puhua asioista edes toisten hoitajien kuullen. Tällaista palautetta sain itse ensimmäisestä harjoittelustani. Pitääkö tämä ihan paikkansa? Jotenkin kuvittelin, että hoidon kannalta toisten hoitajien olisi hyvä tietää asioista ja siksi kerroin henkilökunnan kuullen jonkin asian.

Vierailija
18/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi ap!

Minä olen puhunut yleisellä tasolla päivän tapahtumista mun miehelleni. Tiedän ettei hän niistä kenellekään puhu, ei ole mitään tarvetta.

Koin tarvetta puhumiselle paljon varsinkin juuri valmistuttani, sittemmin kun olen päässyt kiinni työporukkaan paremmin omalla osastolla, on ollut helpompi puhua asioista työkavereidenkin kanssa eikä ole ollut tarvetta tuoda asioita kotiin. Mainittakoon että olen ollut töissä jo kohta 10 vuotta, eikä meillä ole kertaakaan ollut esim. työnohjausta osastolla.

Olen puhunut asioista tyyliin:

- Meinasin pyörtyä tänään (opiskeluaikana) kun hoidettiin keskenmenoa ja sikiö syntyi alusastiaan. Äitiä itketti aivan kamalasti, ja minuakin olisi itkettänyt. Ja sikiö näytti niin valmiilta jne

- Meillä tehtiin tänään sellainen toimenpide jossa verenvuotopotilaalle tehtiin näin ja näin... Aivan kamalaa kun aikuinen mies huusi tuskasta ja minä koitin pitää häntä paikallaan

- Kävin tosi jännän keskustelun yhden potilaan kanssa... Hän on käyttänyt huumeita ja kertoi millaiselta se huumeissa oleminen tuntui.

- Hoidin tänään yhtä sokeaa naista. Oli tosi liikuttavaa kun hän pyysi saako koskea minun kasvojani tietääkseen miltä näytän.. Ja sanoi minua kauniiksi! 

Nämä kaikki tapahtuneet siis työskennellessäni eri osastoilla. Mieheni ei ole mitenkään ollut mahdollista tietää kenestä olen puhunut, enkä esim. IKINÄ ole kertonut jos olen hoitanut jotain tuttuja, tai edes nähnyt sairaalan käytävällä.

Vierailija
19/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin hoitajana välillä tuulettelen kotona, tiedän että miestäni ne asiat ei niin paljon kiinnosta että se niistä kellekään puhuisi. Vastailee ympäripyöreesti ja antaa mun papattaa :D

Vierailija
20/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 23:04"]

olen opettaja ja minulle ei ole mitenkään epäselvää se, että en voi puhua oppilaistani kotona. 

[/quote]

Tuossa nyt sekoitat kaksi asiaa. Ei ap tainnut haluta puhua potilaistaan nimellä. Ja opettajana ei taida päivittäin tulla vastaan mitä erilaisemmat traagiset tilanteet. Jokainen, myös hoitohenkilökunta joutuu avautumaan hänelle raskaista asioista. Tuskin sinäkään aivan hiljaa pysyt, jos töissä on ollut vaikeita tilanteita. Jos olet, silloin patoat asioita vain sisällesi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi