Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitoalalla ja vaitiolovelvollisuus, miten tämä menee?

Vierailija
07.04.2013 |

Olen siis töissä isossa sairaalassa. 

Olen vastavalmistunut, mutta tämä asia on hieman epäselvä vielä.

Saanko siis kertoa esimerkiksi miehelleni työpäivästä potilaista yleisesti, mainitsematta sukupuolta, ikää? Esimerkiksi, että joku on jäänyt auton alle ja

häneltä operoidaan se, tämä ja tuo? Rikonko vaitiolovelvollisuutta?

Kiitos!

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"kerron miehelleni, koska tiedän, etti hän kerro kenellekään" voi taivas.

Vierailija
22/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse ei ole mun tuntemuksista ja patoutumista vaan oppilaiden ja potilaiden oikeudesta yksityisyydensuojaan ja tietyissä ammateissa työskentelevien vaitiolovelvollisuudesta. 

ja en kerro kotona asioita, jotka eivät kuulu työn ulkopuolelle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi taivas. Miksi minun mieheni, jota ei varmasti voisi vähempää kiinnostaa että sokea nainen on koskenut kasvojani, menisi kertomaan tämän eteenpäin? Kenelle hän tämän kertoisi? Työkavereilleen vaikka? Että "hei asiasta toiseen, mun vaimo hoiti eilen sokeaa naista ja se koski sen kasvoja".  Kyllä minä tiedän, että mun mieheni on ensinnäkin niin fiksu, että ymmärtää olla puhumatta näistä eteenpäin, ja toisaalta on luonteeltaankin niin umpimielinen, ettei harrasta mitään small talkia kenenkään kanssa, saati että alkaisi jauhaa jotain vaimonsa työkokemuksia ja syvimpiä tuntoja mikä on liikuttanut tai vaivannut.

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 23:09"]

[/quote]

Vierailija
24/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 23:05"]

Ei saa puhua asioista edes toisten hoitajien kuullen. Tällaista palautetta sain itse ensimmäisestä harjoittelustani. Pitääkö tämä ihan paikkansa? Jotenkin kuvittelin, että hoidon kannalta toisten hoitajien olisi hyvä tietää asioista ja siksi kerroin henkilökunnan kuullen jonkin asian.

[/quote]

Osaako joku vastata, että onko tosiaan niin, ettei mitään saisi puhua edes toisille hoitajille? Mulla tosiaan vasta lyhyt ensimmäinen harjoittelu takana.

Vierailija
25/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai siis osastolla muille hoitajille? Tottakai niistä asioista puhutaan muille. Osastolla se on kuitenkin tiimityötä.

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 23:21"]

Ei saa puhua asioista edes toisten hoitajien kuullen. Tällaista palautetta sain itse ensimmäisestä harjoittelustani. Pitääkö tämä ihan paikkansa? Jotenkin kuvittelin, että hoidon kannalta toisten hoitajien olisi hyvä tietää asioista ja siksi kerroin henkilökunnan kuullen jonkin asian.

[/quote]

Osaako joku vastata, että onko tosiaan niin, ettei mitään saisi puhua edes toisille hoitajille? Mulla tosiaan vasta lyhyt ensimmäinen harjoittelu takana.

[/quote]

Vierailija
26/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko luokanopettaja? Siis sulla on kiinteä ryhmä siellä jota opetat kuukaudesta tai jopa vuodesta toiseen? 

Sairaalan osastolla potilasvaihtuvuus on osastosta riippuen melkoinen. Päivystyksessä, leikkurissa tai heräämössä yksi potilas viipyy tunnin tai pari. On osastoja, joilla keskimääräinen hoitoaika voi olla esim. vuorokauden. Uutta kasvotonta ja nimetöntä porukkaa lappaa liukuhihnalla sisään ovista ja ikkunoista, ja sitä massaa yritetään saada hoidettua mahd. hyvin jotta pääsisivät mahdollisimman nopeasti kotiinsa pois uusien tieltä.

Jos sinä puhut sinun miehellesi oppilaastasi niin, että mainitset vaikka vain sukupuolen - ne mahdollisuudet kenestä voi olla kyse kapenee esim. 15 oppilaaseen (olettaen että sulla on vaikka luokka jossa 15 tyttöä ja 15 poikaa). Jos ensiavun sh kertoo hoitaneensa viimeviikolla satunnaisena päivänä miespotilasta jolla rintakipuja, ei edes toinen ensiavun sh kykene tietämään kenestä on kyse jollei ollut samana päivänä ja samassa vuorossa töissä. 

Näin se vaan menee. Ja vähän on muutenkin meillä erilaiset maailmat, meillä on kyse elämästä ja kuolemasta, suurista tunteista, väkivallan uhasta ja vaikka epäilyksestä oletko osannut hoitaa jonkin tilanteen vimpan päälle oikein. Että se puhumisen tarve vaan on luontaisesti vähän suurempi hoitoalalla kuin opetustyössä.

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 23:04"]

olen opettaja ja minulle ei ole mitenkään epäselvää se, että en voi puhua oppilaistani kotona. ei ole mitään tarvettakaan toisaalta, joten vaikea ymmärtää, miten terveydenhuollonalalla on ihmisiä, joilla on noin kova tarve päästä kertomaan tietoja potilaista.

et ole kypsä ammattiisi, jos et ymmärrä sen tuomaa vastuuta ja toisaalta selvästi haluat kertoa jännittäviä juttuja työstä miehellesi ihan vaan siksi, että se on niin jännää. hih-hii. vaitiolovelvollisuudesta viis.

[/quote]

Vierailija
27/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 23:24"]

Ai siis osastolla muille hoitajille? Tottakai niistä asioista puhutaan muille. Osastolla se on kuitenkin tiimityötä.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sitä minäkin. Siksi ihmettelin saamaani palautetta. Vai onko säännöt erilaiset vanhusten hoitokodissa, koska sellaisessa suoritin harjoitteluni. Saatoin kertoa jostakin tapauksesta, kun halusin kysyä jotakin tapaukseen liittyvää joltakin kokeneemmalta hoitajalta (esim. miten kannattaisi jatkossa toimia vastaavassa tilanteessa tms.) Tai muuten kuvittelin, että toisen hoitajan olisi hyvä tietää. Hankalaa se on harjoittelijana olla, jos mitään ei saisi edes kysyä.

Vierailija
28/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis TODELLA kummalliseslta kuulostaa, että olet saanut palautetta siitä että olet puhunut asukkaan asioista toiselle sairaanhoitajalle. Johan se on vastuukysymyskin, ettei opiskelija jätä mitään mieltä painavaa asiaa kertomatta? Ja oppimisen kannalta aika tärkeää, että voi kysyä asioista jotka ihmetyttävät?! 

Ja meillä ainakin puhuttiin opettajallekin kaikki ne asiat, kerrotiin ensimmäiset kuoleman kohtaamiset ja puitiin hyvinkin tarkasti kaikki asiat. Miten ihmeessä toiselle työntekijälle ei muka saisi asioista puhua? Harmi ettet kysynyt perustelua tälle kommentille, olisi ollut mielenkiintoista kuulla mihin hoitaja sen perusti :)

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 23:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sitä minäkin. Siksi ihmettelin saamaani palautetta. Vai onko säännöt erilaiset vanhusten hoitokodissa, koska sellaisessa suoritin harjoitteluni. Saatoin kertoa jostakin tapauksesta, kun halusin kysyä jotakin tapaukseen liittyvää joltakin kokeneemmalta hoitajalta (esim. miten kannattaisi jatkossa toimia vastaavassa tilanteessa tms.) Tai muuten kuvittelin, että toisen hoitajan olisi hyvä tietää. Hankalaa se on harjoittelijana olla, jos mitään ei saisi edes kysyä.

[/quote]

Vierailija
29/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 23:46"]

No siis TODELLA kummalliseslta kuulostaa, että olet saanut palautetta siitä että olet puhunut asukkaan asioista toiselle sairaanhoitajalle. Johan se on vastuukysymyskin, ettei opiskelija jätä mitään mieltä painavaa asiaa kertomatta? Ja oppimisen kannalta aika tärkeää, että voi kysyä asioista jotka ihmetyttävät?! 

Ja meillä ainakin puhuttiin opettajallekin kaikki ne asiat, kerrotiin ensimmäiset kuoleman kohtaamiset ja puitiin hyvinkin tarkasti kaikki asiat. Miten ihmeessä toiselle työntekijälle ei muka saisi asioista puhua? Harmi ettet kysynyt perustelua tälle kommentille, olisi ollut mielenkiintoista kuulla mihin hoitaja sen perusti :)

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Harmittaa itseänikin, kun ei tullut mahdollisuutta kysyä. Tuo luki minua ohjanneen hoitajan antamassa kirjallisessa palautteessa, jonka itse pääsin lukemaan vasta sitten kun harjoittelu oli kokonaan ohi.

Vierailija
30/43 |
07.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalaa se on harjoittelijana olla, jos mitään ei saisi edes kysyä.

[/quote]

Tottakai hoidollisista asioista saa kysyä. Yliopistollakaan lääkiksen johdossa ei kuitenkaan näytetä tietävän, millä tasolla asiat ovat julkisia, kun dekaani puhuu, että kainaloinen kana blogissa lääketieteen opiskelija ei olisi saanut kirjoittaa ruumiinavauksesta ja kuvata elimiä, joita käsitteli. Tieto jota ei saa kertoa, on henkilöihin liittyvät, eli anonyymisti, kun henkilöitä ei voi tunnistaa, saa puhua yleisemmin.

Kun on kyse tarpeesta konsultoida, tottakai sinun on kerrottava olennainen työkaverille tai kelle tahansa joka saattaa osata neuvoa, jotta voit hoitaa henkilöä oikein. Silloin edistät henkilön terveyttä.

Laissa lukee: "Terveydenhuollon ammattihenkilön ammattitoiminnan päämääränä on terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä sairaiden parantaminen ja heidän kärsimystensä lievittäminen. Terveydenhuollon ammattihenkilön on ammattitoiminnassaan sovellettava yleisesti hyväksyttyjä ja kokemusperäisiä perusteltuja menettelytapoja koulutuksensa mukaisesti, jota hänen on pyrittävä jatkuvasti täydentämään. Ammattitoiminnassaan terveydenhuollon ammattihenkilön tulee tasapuolisesti ottaa huomioon ammattitoiminnasta potilaalle koituva hyöty ja sen mahdolliset haitat."

Vierailija
31/43 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 23:09"]

[/quote]

Työpaikallani oli naislääkärin miespuoliso töissä. Emme ole hoitoalalla. Meille mies kertoi juttuja, joita lääkärivaimo oli kotona kertonut. Eli ei voi luottaa, että mies pitäisi suunsa supussa. Noista miehen jutuista ei tosin ketään tunnistanut, mutta ei sille miehelle kannata kertoa mitään.

Vierailija
32/43 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäkää pissishoitajat turpanne vaan kiinni vaikka kuinka tekis mieli kertoa tapauksia, joku kerta puhut sivu suusi ja olet paljastanut enemmän kuin oli tarvetta.

mun mielestä on todella lapsellista selvitellä kotona tai työajan ulkopuolella kuvailevin sanakääntein, mitä kaikkea jänskää tapahtui töissä.

jos ei osaa pitää turpaansa kiinnintyöasioista, et ole oikeassa paikassa.

työjutut käsitellään töissä.

Vierailija
33/43 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 00:01"]

Työpaikallani oli naislääkärin miespuoliso töissä. Emme ole hoitoalalla. Meille mies kertoi juttuja, joita lääkärivaimo oli kotona kertonut. Eli ei voi luottaa, että mies pitäisi suunsa supussa. Noista miehen jutuista ei tosin ketään tunnistanut, mutta ei sille miehelle kannata kertoa mitään.

[/quote]

Eli mitä vahinkoa siinä tapahtui, jos ketään ei tunnistanut? Lain salaamisen tarkoitus on toteutunut.

Vierailija
34/43 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 23:52"]

Hankalaa se on harjoittelijana olla, jos mitään ei saisi edes kysyä.

[/quote]

Tottakai hoidollisista asioista saa kysyä. Yliopistollakaan lääkiksen johdossa ei kuitenkaan näytetä tietävän, millä tasolla asiat ovat julkisia, kun dekaani puhuu, että kainaloinen kana blogissa lääketieteen opiskelija ei olisi saanut kirjoittaa ruumiinavauksesta ja kuvata elimiä, joita käsitteli. Tieto jota ei saa kertoa, on henkilöihin liittyvät, eli anonyymisti, kun henkilöitä ei voi tunnistaa, saa puhua yleisemmin.

Kun on kyse tarpeesta konsultoida, tottakai sinun on kerrottava olennainen työkaverille tai kelle tahansa joka saattaa osata neuvoa, jotta voit hoitaa henkilöä oikein. Silloin edistät henkilön terveyttä.

Laissa lukee: "Terveydenhuollon ammattihenkilön ammattitoiminnan päämääränä on terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä sairaiden parantaminen ja heidän kärsimystensä lievittäminen. Terveydenhuollon ammattihenkilön on ammattitoiminnassaan sovellettava yleisesti hyväksyttyjä ja kokemusperäisiä perusteltuja menettelytapoja koulutuksensa mukaisesti, jota hänen on pyrittävä jatkuvasti täydentämään. Ammattitoiminnassaan terveydenhuollon ammattihenkilön tulee tasapuolisesti ottaa huomioon ammattitoiminnasta potilaalle koituva hyöty ja sen mahdolliset haitat."

[/quote]

Ei tuossa blogijutussa vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta ollut kyse, muutenhan se opiskelija olisi joutunut erotetuksi. Häntä suositeltiin siistimään tekstinsä, koska sitä ei pidetty fiksuna käytöksenä ja tulevalle lääkärille sopivana. Henkilökunnan keskinäinen huumori ei ole sellaista, mitä kannattaisi kaikille levitellä netissä.

On ihmisiä, jotka todella pahastuvat ja ovat herkässä tilassa omaisensa juuri kuoltua. Näiltä ihmisiltä sitten monesti pitäisi saada lupa ruumiinavaukseen, jottei tarvitse arvailla asioita kuolintodistukseen. (Poliisin pyytämä ruumiinavaus on asia erikseen.) Se blogisti oli vaikeuttaa lukuisien kollegoidensa tulevaa työtä.

Vierailija
35/43 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 06:41"]

Se blogisti oli vaikeuttaa lukuisien kollegoidensa tulevaa työtä. 

[/quote]

Tuo on turha väite. Opiskelu on julkista ja siitä kirjoittaminen jokaisen oma asia. Blogiin puuttuminen oli julkista kiusaamista ja häirintää. Lisäksi sananvapauden loukkaus. Se on eduskunnan oikeusasiamiehen tutkittavana joka on luvannut asiasta ratkaisun. Siitä huolimatta dekaani meni haukkumaan vielä ylioppilaslehdelle, kertoen hänen pitävän heidän oikeutta saada ruumiita paljon tärkeämpänä kuin opiskelijoiden perusoikeuksia.

Vierailija
36/43 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten keskustelussa on käynyt ilmi, potilaan yksityisyys ei saa vaarantua.

Itse kehottiaisin muutenkin rajoittamaan töiden tuomista kotiin, eli työasioista puhumista ylipäätään vapaa-ajalla.

Työnantajasi tehtävä on järjestää työnohjausta, jossa pääset purkamaa mieltä askarruttavia asioita ammattilaisen kanssa.

Vierailija
37/43 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle opiskelija, joka mietit saako muille hoitajille puhua:

Saa puhu HOITOON LIITTYVISTÄ ASIOISTA, ja niille hoitajille, jotka OSALLISTUVAT HOITOON.

Eli jos kyseinen hoitaja ei osallistu kyseisen potilaan hoitoon, ei tälle hoitajalle pidä mennä puhumaan mitään potilaan asioista (eikä hänen pitäisi niitä esim. koneelta lukea)

Ja jos hoitaja osallistuu hoitoon, silti pitää miettiä, mitkä asiat liittyvät oleellisesti hoitoon. ELi voit mennä kertomaan, että potilaalla on kipuja, virtsaa tullut niin ja niin paljon yms. Mutta jos potilas avautuu sinulle siitä kuinka mies petti ja rahat on menny pelikoneisiin, tai on menossa naimisiin kuukauden päästä, niin nämä asiat eivät liity hoitoon (paitsi jossain harvoissa tapauksissa mielenterveyspuolelle..) joten ne jääkööt sinun ja potilaan välisiksi.

Ja itse muuhun asiaan, mä ainakin välillä kerron miehelle mitä töissä on tapahtunut, niin ettei siitä potilasta tunnista vaikka haluisikin. Esim. jos mulla on selkä ihan paskana, niin kerron mistä se johtuu (että tehtiin kolonoskopiaa tosi lihavalle miehelle pari tuntia ja koko sen ajan olin kumarassa asennosa kannattelemassa miehen jalkaa)

Vierailija
38/43 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidät suun kiinni työasioista. Toteat vain kotiin tullessa, että rankka päivä. Menet suihkuun ja annat työasioiden valua viemäriin. 

Töissä puhut työkavereiden kanssa tapahtumat läpi.

Vierailija
39/43 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin työ on iso osa elämää, jotkut tekevät sitä tunteella ja persoonallaan. Kaikkien työpäivistä kertomiseen ei ihan riitä että "oli ihan hyvä päivä" tai " oli raskas päivä". 

Miten muuten tunteisiin vetoavista tilanteista kertoisit toiselle ihmiselle, kuin kuvailevin sanakääntein? :D Sähkösanomakieltä käyttäen? 

Tämä asia näyttää monia kiukuttavan, mutta se vaan on taivahan tosi, ettei ole laitonta (tai edes epäammattimaista, sillä tietynlaisista kokemuksista ja ajatuksista kertovat kaikki jollekin toiselle ihmiselle) puhua hoitotyössä tapahtuneista asioista yleisellä tasolla siten, ettei kenenkään ole mitenkään mahdollista tietää kenestä on kyse. Se ei ole vaitiolovelvollisuuden rikkomista, että toteaa olleensa surullinen jossain tilanteessa tai iloinnut toisessa, jos asiakkaan henkilöllisyys ei millään lailla voi tulla puheesta esille.

[quote author="Vierailija" time="08.04.2013 klo 00:03"]

pitäkää pissishoitajat turpanne vaan kiinni vaikka kuinka tekis mieli kertoa tapauksia, joku kerta puhut sivu suusi ja olet paljastanut enemmän kuin oli tarvetta.

mun mielestä on todella lapsellista selvitellä kotona tai työajan ulkopuolella kuvailevin sanakääntein, mitä kaikkea jänskää tapahtui töissä.

jos ei osaa pitää turpaansa kiinnintyöasioista, et ole oikeassa paikassa.

työjutut käsitellään töissä.

[/quote]

Vierailija
40/43 |
08.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapahtuu sitä aikapaljon pahempia rikkeitä. Kerrotaan pitkin kyliä ihmisten vaivoista ja lääkityksistä. Eteenkin sukupuolitaudit ja psyykelääkitykset ovat kuumia aiheita 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä