Hoitoalalla ja vaitiolovelvollisuus, miten tämä menee?
Olen siis töissä isossa sairaalassa.
Olen vastavalmistunut, mutta tämä asia on hieman epäselvä vielä.
Saanko siis kertoa esimerkiksi miehelleni työpäivästä potilaista yleisesti, mainitsematta sukupuolta, ikää? Esimerkiksi, että joku on jäänyt auton alle ja
häneltä operoidaan se, tämä ja tuo? Rikonko vaitiolovelvollisuutta?
Kiitos!
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 23:05"]
Ei saa puhua asioista edes toisten hoitajien kuullen. Tällaista palautetta sain itse ensimmäisestä harjoittelustani. Pitääkö tämä ihan paikkansa? Jotenkin kuvittelin, että hoidon kannalta toisten hoitajien olisi hyvä tietää asioista ja siksi kerroin henkilökunnan kuullen jonkin asian.
[/quote]
Jos asiat liittyy hoitoon tai niillä voi jotenkin olla siihen merkitystä, niin tietysit niistä saa silloin puhua muiden hoitajien kanssa.
Annetaan yksinkertianen esimerkki. Jos potilas tuskissaan tunnustaa että on pettänyt vaimoaan, niin sitä ei tarvi kertoa sen kummemmin potilaan vaimolle, eikä myöskään muille hoitajille. Mutta jos potilas kertoo että että hän on pedofili, eikä voi pitää sormiaan erossa lapsista, niin se on syytä kertoa muille hoitajille, jos on muuten vaarana että potilas jää samaan huoneeseen lapsen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2013 klo 23:04"]
olen opettaja ja minulle ei ole mitenkään epäselvää se, että en voi puhua oppilaistani kotona. ei ole mitään tarvettakaan toisaalta, joten vaikea ymmärtää, miten terveydenhuollonalalla on ihmisiä, joilla on noin kova tarve päästä kertomaan tietoja potilaista.
et ole kypsä ammattiisi, jos et ymmärrä sen tuomaa vastuuta ja toisaalta selvästi haluat kertoa jännittäviä juttuja työstä miehellesi ihan vaan siksi, että se on niin jännää. hih-hii. vaitiolovelvollisuudesta viis.
[/quote]
No onhan tuo nyt ihan eri asia, jos sinä puhut luokkasi tai koulusi oppilaista, niin ne on aika helppo tunnistaa, kun vaihtoehtoja on vähän, verrattuan johonkin päivystyspoliin, jonka läpi kulkee 90 potilasta työvuorossa, eikä kukaan lähtökohtisesti edes tiedä ketä siellä on käyny.
Ja epäilenpä että jos sinusta alkaisi tuntua siltä että jotain oppilastasi vaikka käytetään seksuaalisesti hyväksi, niin ehkä halausit puhua siitä jonku kanssa ja kuunnella toisen mielipiteen, ennen kuin teet asiasta virallisen ilmoituksen.
toinen hoitajakin on sivullinen jos hänellä ei ole hoitosuhdetta ko potilaaseen. ja "opettajalle" tiedoksi, että koska vaitiolovelvollisuus on tiukka+ rankkoja asioita voi tulla välistä liukuhihnalta, yl kiire, niin ei edes työporukan kans ehdi jutella. tai käydä itse vessassa tai tauoilla. meillä kun potilas voi kuolla käsiin samalla kun pitäs ehtiä tehdä miljoona muuta asiaa (hoitaa muitakin potilaita), toisin kuin luokkahuoneessa.
toki eroja työoloissa on yksiköittäin. terveisiä päivystyksestä.