Mistä ihmiset ostavat vaatteensa kun kaikilla vaatekaupoilla menee huonosti?
Hm, Kappahl, Lindex jne. Ei kai noilla kellään mene kovin hyvin, mutta tarvitseehan jokainen vielä vaatteita joten mistä ne hankitaan kun kaikilla vaatekaupoilla menee tasaisen yhtä huonosti?
Kommentit (70)
Tilaan ulkomaisista nettikaupoista. Alusvaatteita, sukkia ja leggingsejä ja urheiluvaatteita ostan Lidlistä. Silloin tällöin ostan täysin suomalaisten merkkien tuotteita, jotka maksavat vähän enemmän ja ovat usein kierrätysmateriaaleista tehtyjä.
En halua tuhlata aikaa kirppareille ja pelkään vähän luteita yms ötököitä. Olen allerginen ja yleensä pikaisen kiertämisen jälkeen olen ihan tukossa ja aivastelen.
Teen itse...nytkin on itse virkatut alushousut jalassa.
Onkohan joku moraalisäteilijä kirjoittanut nää kaikki viestit?
Vierailija kirjoitti:
Miten niin moraalisäteilijä? Itse olen rehellisesti vain laiska. Shoppailu vie aikaa ja siitä on kadonnut ilo, kun kerta toisensa jälkeen vaate tai tavara menee huonokuntoiseksi parin käyttökerran jälkeen ja lopputuloksena on harmitus.
Mieluummin vaikka makaan sohvalla äitini vanhassa yöpaidassa. (Kuten juuri nyt.)
Vierailija kirjoitti:
Teen itse...nytkin on itse virkatut alushousut jalassa.
Virkatut villa-alushousut ovat varmasti ihanan ilmavat 😂
En viitsi enää ostaa vaatteita, koska en tykkää omalla kohdallani nykymuodin ihmeellisistä leikkauksista, jotka eivät vain näytä päälläni hyvältä. Yleensä Vero Moda on sellainen paikka, josta löydän kivoja puseroita ja takkeja, mutta sielläkin asioidessa ahdistavat sovituskoppeihin huhuilevat myyjät.
Nettikaupoista. Kun on vähän isompirintainen (sukuvika), tilaan Boozt-nettikaupasta, sieltä löytyy esim. Gantin paitoja isompia kokoja, kuin esim. Gantin kivijalkakaupassa tai esim. Stokkalla. XL ei todellakaan ole tarpeeksi iso koko isorintaiselle, vaikka muuten on ihan normaalikokoinen. Tai mä en ainakaan tykkää liian kireistä paidoista. Zalando, Next.fi, Wakakuu, Samsoe & Samsoe, Tiger of Sweden, Filippa K, Yoox ym., helppo tilata vaatteita.
Kun ostan niin ostan laadukasta. Luettelemasi kaupat ovat sieltä epäeettisemmästä päästä. Ostan pienistä liikkeistä tarpeeseen luonnonkuiduista valmistettuja vaatteita.
Mä haen vain täsmäiskuja ja yleensä ostan samaa vaatetta heti useamman parin. Esim. juuri ostin kengät hyväksi tietämääni mallia kun puoleen hintaan näytti olevan sattumalta nähdyssä mainoksessa. Mitä väliä vaikka olikin jo 4. parini (ekat jo niin käytetyt että pakko oli heittää roskiin, tokat ovat vielä käytössä, kolmannet ovat kokoa isommat niin menee talvellakin ja nyt neljännet). Sitä ennen ostin samaa toppia 3 paria, kukin eri värisiä, kun sai tarjouksella osta 3, maksa 2. Sitä ennen taas tietyn mallin villapaitaa kun talvella oli alessa alle kympin pari, ostin kolmea eri väriä. Housuista haen aina saman mallin kun edelliset kuluvat haaruksista, näillä hintaa 12,90 H&M:ssä. Nyt kierrossa kolme vai neljä paria.
En kiertele kaupoilla huvikseen enää koskaan.
Zalando, kirppikset, sportamore, house of lola, hm, horze. Siinäpä nuo. Lidlistä ja tokmannilta joskus tarttuu mukaan jotain pientä esim. alusvaatteita.
Myös meikkituotteissa esim. sävyvalikoima on laajempi ulkomaisissa nettikaupoissa. Olen erittäin kalpea ja ihmettelen miksi Suomeen tuodaan niin vähän valikoimaa ja jätetään ne kalpeimmat vaihtoehdot pois. Ei me kaikki olla plussapalloja väriltämme.
Lähivuosina olen ostanut itselleni lähinnä kotimaisilta vaatemerkeiltä, ja mielellään myös kotimaista tuotantoa. Sukkia ja urheilutrikoita lidlistä. Lapsille saan käytettyjä siskoni perheeltä ja ostan itse kotimaista, lindexistä ja henkkamaukalta. Mielelläni ostaisin kaiken kotimaisilta, mutta kaikkea ei ensinkään löydy ja toisaalta lasten vaatteissa kierto on niin nopea ja vaatteita rikkoutuu/tahriintuu ihan eri tahtia kuin aikuisella, niin ei vaan pätäkkä riitä ostamaan kaikkea kotimaisena.
Mulla ostelua rajoittaa paitsi ekologiset syyt, myös se, että melkein kaikessa on polyesteriä. Muutenkin tosi hankala löytää mieleistä.
Enää ei ole sopivaa tukea kulutushysteriaa ja halpamuotia. Ihmiset ovat nykyään tietoisempia muodin maapallon kuormittamisesta ja eettisyysongelmista.
Olen 26 ja viimeksi olen ollut ~shoppailemassa~ ehkä 5 vuotta sitten? Ostan vaatteeni kirppiksiltä ja 2ndhand-kaupoista, ja niistäkin harvoin koska olen onnistunut kokoamaan itselleni toimivan vaatekaapin hyvälaatuisista vaatteista, joten ei enää juuri koskaan tee mieli lähteä hankkimaan läjäpäin uutta ja vaatteet kestävät käytössä siisteinä vuosia. Uusia kenkiä tulee tietty hankittua useammin, koska ne kuluvat loppuun nopeammin vaikka en halpiskenkiä ostakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kun ostan niin ostan laadukasta. Luettelemasi kaupat ovat sieltä epäeettisemmästä päästä. Ostan pienistä liikkeistä tarpeeseen luonnonkuiduista valmistettuja vaatteita.
Kenellähän sinä vastaat?
Kirppikseltä tai nettikaupasta. Ostan hyvin vähän. Tein vuosia sitten päätöksen, että heitän vastaavan vanhan vaatteen pois, jos ostan uuden. Nuukana en malta heittää hyviä vaatteita pois.
Ostan vain tarpeeseen. Tänä vuonna en ole ostanut vielä mitään. Syksyllä ostin takin ja rintsikat.
Huomaatteko muuten että tässäkin monet kertovat, etteivät tykkää kierellä kivijalkakaupoissa.
Silti pykätään näitä ostoskeskuksia tänne kuin liukuhihnalta. Helsinkiin valmistui juuri Kalasataman Redi, Itiksen viereen on tullut muutama vuosi sitten Easton ja Pasilaan rakennetaan Triplaa.
On jäänyt antishoppailutrendi täysin huomaamatta markkinamiehiltä.
Vierailija kirjoitti:
Huomaatteko muuten että tässäkin monet kertovat, etteivät tykkää kierellä kivijalkakaupoissa.
Silti pykätään näitä ostoskeskuksia tänne kuin liukuhihnalta. Helsinkiin valmistui juuri Kalasataman Redi, Itiksen viereen on tullut muutama vuosi sitten Easton ja Pasilaan rakennetaan Triplaa.
On jäänyt antishoppailutrendi täysin huomaamatta markkinamiehiltä.
Ja pitkälti ne samat puljut noissa kaikissa keskuksissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin moraalisäteilijä? Itse olen rehellisesti vain laiska. Shoppailu vie aikaa ja siitä on kadonnut ilo, kun kerta toisensa jälkeen vaate tai tavara menee huonokuntoiseksi parin käyttökerran jälkeen ja lopputuloksena on harmitus.
Mieluummin vaikka makaan sohvalla äitini vanhassa yöpaidassa. (Kuten juuri nyt.)
Apua, tukehdun nauruun. Ihan kuin omaa tekstiäni. Ja makaan sängyssä äitini vanha paita päällä. Siinä on perunan kuvia, aivan h.lvetin hieno. :D
Varusteleka, varuste.net yms kaupoista saa kestävää vaatetta joten ostokset on pääosin mennyt siihen suuntaan. "Normaalikauppojen" myymien tuotteiden kulutuskestävyys on usein niin heikko, että niistä ei voi enää ostaa juurikaan mitään, vaikka olisi kyseessä kalliskin vaate. Pukeutumistyyli on siksi mennyt enemmän erä- tai armeijahenkiseen suuntaan.