Voi luoja näitä joustamattomia työntekijöitä
Meillä voi tulla töihin koska tahansa 7-9 välillä. Totta kai jengillä on vakiintunut aikataulu, jolloin yleensä tullaan töihin. Jos päivät pitenevät tunnilla, parilla, vastaavasti sen voi tasoittaa seuraavana päivänä. Lähteäkin voi vaikka kolmelta, kun tämä ei yleensä ole niin sekuntipeliä tämä asiantuntijajunttaaminen.
Nyt sitten on yhden poikkeustilanteen takia tarvis laittaa kokous jo kahdeksalta. Eiköhän tämä kermapersekööri ala sellaisen vinkumisen, että tuo on työehtosopimuksen vastaista (!!!!) ja että he valittaa luottamusmiehelle (joka on onneksi tolkun nainen ja nauroi heidät pihalle diplomaattisesti) tästä kamalasta kaltoinkohtelusta.
Meillä on oikeasti tosi, tosi joustavaa ja ihmiset saavat aika vapaasti mennä ja tulla, kunhan hommat hoituvat. En tiedä, mitä näiden palleroiden kanssa pitäisi tehdä, tiukentaa jännettä vai iskeä dataa pöytään siitä, minkälaista oikeasti voi työelämässä olla? Kuinka vieraantunutta väki onkaan todellisesta elämästä? Siis kokoukseen kaupungin keskustaan KAHDEKSAKSI? Kun minä siivosin opiskeluaikoina kauppoja, olin töissä siihen aikaan kun yleensä baarista kotiuduttiin.
Ei helvetti tän snobijengin kanssa menee hermot.
Kommentit (127)
Mitä jonkun siivoustyöajat tähän liittyy millään tasolla?
Aika asiaton kanta ap:lla mennä ruotimaan tällaisia netissä ja julistaa, ettei kenellekään VOI tuottaa ongelmia ehtiä duuniin tavallista aikaisemmin. Mistä vi...sta sinä sen muka tiedät?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 09:57"]
Mitä hyötyä on liukumasta, jota ei voi käyttää? Voihan sitä sopia joka aamulle palaverin klo 8.00 ja toinen sopii palaverin 15.30, jolloin varmistetaan, että kaikilla on paha olla. Pääasia, että pääsee pomottamaan.
[/quote]
paha olla jos pitää olla koko päivä töissä. Voi apua.
Ap, millä lihaksella sinä päätät, että se on JOUSTAMISKYSYMYS ehtiikö töihin vaikkapa tuntia tavallista aikaisemmin?
Esimerkiksi minä olen asiantuntijahommissa, ja erityislapsen yksinhuoltajaäiti. Hänellä alkaa koulu klo 8.15 tai 9, ja vien hänet kouluun. Jos minun pitäisi olla stadin keskustassa kello 8, en todellakaan tiedä, mitä tekisin - lasta ei voi viedä koulun pihalle notkumaan yksinään jo kolme varttia ennen kellon soittoa.
Muunlaisiakin syitä on varmasti.
Kannattaisi olla hiukan rakentavampi nyt, ap - kun itse kerran peräänkuulutat joustavuutta, missä on oma joustavuutesi tuon kokousjärjestelyn osalta?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:01"]
Mitä hyötyä on liukumasta, jota ei voi käyttää? Voihan sitä sopia joka aamulle palaverin klo 8.00 ja toinen sopii palaverin 15.30, jolloin varmistetaan, että kaikilla on paha olla. Pääasia, että pääsee pomottamaan.
[/quote]
[/quote]
Siinä luvattaisiin liukumaa, mutta käytännössä kaikkien pitäisi olla kahdeksalta duunissa ja kotiin pääsisi joskus neljän jälkeen aikaisintaan.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:05"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:01"]
[/quote]
[/quote]
Siinä luvattaisiin liukumaa, mutta käytännössä kaikkien pitäisi olla kahdeksalta duunissa ja kotiin pääsisi joskus neljän jälkeen aikaisintaan.
[/quote]
Meillä yleensä asiakkaan kanssa pystytään sopimaan palavereista, mutta joskus vaan ne ovat siihen aikaan että joutuu itse sumplimaan. Kannattaa pysyä ruohonjuuritasolla jos ei pysty itse joustamaan mitenkään, on helpompaa siten kaikille
Nämähän ovat näitä ammatinvalintakysymyksiä. Omalta kohdaltani voin sanoa, että olen, kiitos joustavan työajan, jättänyt hakematta ekaluokkalaiselle paikkaa koulun aamupäiväkerhossa. Jos joku pistää palaverin niin aikaisin, että lapsi joutuisi jäämään yksin kotiin, vetoaisin "pakottavaan perhesyyhyn", jättäisin palaverin väliin ja alkaisin miettiä työpaikan vaihtamista.
No kyllä minäkin tuollaista aika kermaperseilynä pidän, toki turha vetää keskusteluun jotain ihan muun alan työaikoja jotka eivät liity asiaan millään lailla. Mutta sinänsä mitä tulee tähän liukumaan niin poikkeustapaukset ovat poikkeustapauksia ja eiköhän jokainen työntekijä oleta, että jos itse joskus täytyy lähteä vaikka jo ennen kolmea niin se sallitaan. Eli joustoa pitäisi olla molempiin suuntiin.
Toki jos työntekijällä on oikeasti joku hyvä syy miksi aikainen aloitus ei käy, kuten lapsen tarhaanvieminen, niin siitä voi ihan asiallisesti kertoa ja yrittää sopia kokousta johonkin toiseen aikaan (tai mielummin sumplia sitä omaa menoaan, että voisiko vaikka tällä kertaa puoliso viedä tms). Ja jos tämä ei onnistu niin sitten mietitään onko ko. työntekijän läsnäolo välttämätöntä ja jos on, niin siirretään kokousta. Ei siinä sen kummempaa. Ap:n viestistä ainakin sain sen kuvan että kyseessä oli vain yleinen vinkuminen, ei mikään asiallinen ja perusteltu keskustelu aiheesta.
Kirjoitit näin: "Meillä on oikeasti tosi, tosi joustavaa ja ihmiset saavat aika vapaasti mennä ja tulla, kunhan hommat hoituvat."
Et maininnut mitään siitä, että työntekijöillä yleensä olisi mitään ongelmia toistensa tai työtehtävien takia.
Ja nyt tämän yhden tapauksen takia kutsut työntekijöitä snobijengiksi? On sullakin lyhyt pinna.
Mutta eihän joustava työaika tarkoita sitä, että joka päivä pitäisi olla sitä liukumaa. Liukuma toimii silloin kun työtehtävät sen mahdollistavat.
Miehelläni on joustava työaika, ja silti hänellä on joka maanantai johtoryhmän palaveri klo 8. Samoin muita palavereja voi olla vaikka ihan aamusta, tai joskus esimerkiksi illalla. Ja työmatkojakin tosiaan on, voi olla töitä vaikka viikko putkeen. Eikä niitä millään liukumilla tai ylityökorvauksilla korvata.
Itse olen ope, eikä meillä ole samassa mielessä työaikaa, mutta ihan yhtä lailla, jos oppilaan palaveri on järjestettävä kahdeksaksi vanhempien menojen tai vaikka psykologin aikataulujen takia, niin onhan sen silloin järjestyttävä. Ei tulisi mieleenkään toimia muuten.
Jos erityislapsen kanssa tarvitaan poikkeusjärjestelyjä, eikä täyspäiväinen työnteko onnistu, voi ottaa osittaista hoitovapaata, ja sopia asia työnantajan kanssa. Ei sitä voi työntekijä itse päättää.
No meillä taas on sellainen työyhteisö, että työntekiijät joustavat kaikessa, mutta työntantaja ei yhtään! Tulemme tasan tarkkaan silloin palaveriin kun pomo ilmoittaa, vaikka aamu viideltä (se on jokaisen asia sitten järjestää asiat niin, että on paikalla. Henkilökohtaisiin syihin on turha vedota, jos bussit ei vielä kulje, niin sitten otetaan taxi, ja jos ei ole rahaa ottaa taxia, niin sitten lainataan rahaa, lapsille pitää pyytää vaikka naapuri viemään tarhaan tmv.).
Meillä on periaatteessa joustava työaika, mutta vain niin, että joustetaan työnantajan piikkiin. kertyneet "plussatunnit" saa vain esimiehen ilmoituksella merkata ylitöiksi (erittäin harvoin), ja töistä saa lähteä aikaisemmin (jo kerrytettyjen plussatuntien miinustamikseksi) myöskin vain esimiehen luvalla (saa harvoin). Kertyneitä ylityötunteja (esim. yhteensä 30 tuntia) EI saa pitää vapaapäivinä.
Esimies kyttää myös, että minuutilleen tullaan lounastauolta takaisin, muuten saa huudot. Se, että asiakas soitti kesken lounaan työkännykkään ei ole mikään syy tulla myöhässä lounastauolta. Jos asiakas soittaa, niin sitten jää lounas syömättä. Lisäksi plussana on jatkuva piilovittuilu. Kun työt on tehty erittäin hyvin (pomo ei keksi millään mistään mitään moitetta) ei haukuta, se on se kiitos kaikesta.
Työpisteessä ei saa syödä mitään (vaikka huippasi päässä pitämättömän lounastauon takia). Ja vaikka puhelin soisi lounaan aikana niin siihen on pakko vastata.
T konttorirotta, joka etsii kuumeisesti toista työpaikkaa
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:14"]
Mutta eihän joustava työaika tarkoita sitä, että joka päivä pitäisi olla sitä liukumaa. Liukuma toimii silloin kun työtehtävät sen mahdollistavat.
Miehelläni on joustava työaika, ja silti hänellä on joka maanantai johtoryhmän palaveri klo 8. Samoin muita palavereja voi olla vaikka ihan aamusta, tai joskus esimerkiksi illalla. Ja työmatkojakin tosiaan on, voi olla töitä vaikka viikko putkeen. Eikä niitä millään liukumilla tai ylityökorvauksilla korvata.
Itse olen ope, eikä meillä ole samassa mielessä työaikaa, mutta ihan yhtä lailla, jos oppilaan palaveri on järjestettävä kahdeksaksi vanhempien menojen tai vaikka psykologin aikataulujen takia, niin onhan sen silloin järjestyttävä. Ei tulisi mieleenkään toimia muuten.
Jos erityislapsen kanssa tarvitaan poikkeusjärjestelyjä, eikä täyspäiväinen työnteko onnistu, voi ottaa osittaista hoitovapaata, ja sopia asia työnantajan kanssa. Ei sitä voi työntekijä itse päättää.
[/quote]
Minun onglemani on juuri se, että työnantajani EI suostu myöntämään osittaista hoitovapaata!! Haluaisin tehdä lyhennettyä päivää (yksi lapsistani on erityislapsi) mutta työnantajani on kieltäytynyt vedoten pakottavaan tarpeeseen. Eli EN saa sitä. Mitäs tällaisessa tilanteessa? Ja olen hakenut muihinkin paikkoihin töihin, mutta en ole saanut, koska olen jo 45 vuotias... Eivät enää palkkaa tämän ikäistä. Minulla on 5 ja 10 vuotiaat lapset.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:14"]
[/quote]
Minun onglemani on juuri se, että työnantajani EI suostu myöntämään osittaista hoitovapaata!! Haluaisin tehdä lyhennettyä päivää (yksi lapsistani on erityislapsi) mutta työnantajani on kieltäytynyt vedoten pakottavaan tarpeeseen. Eli EN saa sitä. Mitäs tällaisessa tilanteessa? Ja olen hakenut muihinkin paikkoihin töihin, mutta en ole saanut, koska olen jo 45 vuotias... Eivät enää palkkaa tämän ikäistä. Minulla on 5 ja 10 vuotiaat lapset.
[/quote]
No tässä minusta sinä olet pyrkinyt toimimaan oikein, ja työnantaja ei. Ikävä juttu. Mutta voihan olla, että joku työtä tarjoava vielä osaisi arvostaa naista parhaassa työiässä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:14"]Itse olen ope, eikä meillä ole samassa mielessä työaikaa, mutta ihan yhtä lailla, jos oppilaan palaveri on järjestettävä kahdeksaksi vanhempien menojen tai vaikka psykologin aikataulujen takia, niin onhan sen silloin järjestyttävä. Ei tulisi mieleenkään toimia muuten.
Jos erityislapsen kanssa tarvitaan poikkeusjärjestelyjä, eikä täyspäiväinen työnteko onnistu, voi ottaa osittaista hoitovapaata, ja sopia asia työnantajan kanssa. Ei sitä voi työntekijä itse päättää.[/quote]
Hih, näitä opettajia! Itse erityislapsen äitinä ja vaativaa asiantuntijatyötä tekevän tiedän, että kyllä näitä asioita pystyy työntekijä ihan itse päättämään. Tärkeintä on että työt tulevat tehdyiksi ja työntekijä tyytyväisenä. Ei ole kenenkään etu, että korkeasti koulutettu väki ajetaan työelämän ulkopuolelle siksi, että heillä on lapsia, jotka vaativat äidiltään enemmän. Jossain duunarihommassa pomo voikin pomottaa ihan pomottamisen ilosta.
Koulussahan rehtori voi komentaa opettajat palaveriin vaikka heinäkuussa... koska opettajilla ei ole vuosilomia. Jostain syystä näin ei kuitenkaan toimita.
Voi tuo olla ihan oikea ongelma jollekin, jos on vaikka lapsia. Mihin ne lapset työnnetään tuntia liian aikaisin, jos pitää olla töissä jo klo 8 jos yleensä tulee vasta yhdeksäksi?
Päiväkoti vaatii uuden hoitosopimuksen, jos muutat hoitoaikaa alkamaan aikaisemmin vaikka yhtenä päivänä. Koulun pihalle on ikävä mennä seisoskelemaan jo seitsemän aikaan, kun koulu/eskari alkaa 8.30.
Vaikea uskoa, että näillä kaikilla työntekijöillä olisi näin hankala tilanne. Osan on pakko olla vain periaatteellisia kitisijöitä ja ehkä hieman tyhmiä, kun eivät ymmärrä ettei se liukuma olekaan kiveen hakattu ikuinen totuus, josta ei poiketa koskaan ikinä mistään syystä.
Mulle kahdeksaan tulo olisi oikea ongelma.
Muksun hoitopaikka aukeaa 7:30, sitä ennen en saa lasta hoitoon millään. Jos vien lapsen hoitoon jo 7:30 (hoitoaika tosin alkaa 8 mutta se on toki sovittavissa), seuraava bussi töihin lähtee 7:45. Olen töissä siis aikaisintaan 8:45.
Eli ap, jos on pakko olla paikalla klo 8 niin mulla on lapsi mukana. Sopiiko se?
Ettekö te pysty tekemään etänä sitä ensimmäistä tuntia? Olette konttorissa töissä mutta etäpäivä/aamu/iltapäivä/tunti ei onnistu? Aika outoa, meillä ihan normaali käytäntö.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:35"]
Ettekö te pysty tekemään etänä sitä ensimmäistä tuntia? Olette konttorissa töissä mutta etäpäivä/aamu/iltapäivä/tunti ei onnistu? Aika outoa, meillä ihan normaali käytäntö.
[/quote]
Ja tarkoitan tällä siis palaverin pitämistä Live Meeting tms systeemillä
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:33"]
Muksun hoitopaikka aukeaa 7:30, sitä ennen en saa lasta hoitoon millään. Jos vien lapsen hoitoon jo 7:30 (hoitoaika tosin alkaa 8 mutta se on toki sovittavissa), seuraava bussi töihin lähtee 7:45. Olen töissä siis aikaisintaan 8:45.
Eli ap, jos on pakko olla paikalla klo 8 niin mulla on lapsi mukana. Sopiiko se?
[/quote]
Oletko kysynyt tarhasta, että voivatko siellä joustaa aukioloajoista? Meillä nimittäin meidän tarhassa (Helsinki) on sellainen systeemi, että jos vanhemmalla on pakottava tarve tuoda lapsi aiemmin tarhaan ennenkuin tarha aukeaa, niin voidaan sopia että avaavat tarhan aikaisemmin, kunhan on etukäteen sovittu asiasta! Meillä tarha aukieaa normaalisti klo 7 mutta sovitusti voi aueta jo klo 6 niinä päivinä kun on tarve, kunhan etukäteen tämä asia sovitaan niistä poikkeuspäivistä.
Kuulostaa kyllä tosi myöhäiseltä, tuo teidän tarhan auekaminen, vasta klo 7.30. Oletko edes kysynyt olisiko tästä mahdollista joustaa tai muuttaa aikaisemmaksi?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:33"]
[/quote]
Kyllä meillä on aina joskus lapsia mukana töissä ihmisillä. Esim jos on iltajuttuja, tai lauantaityöpäiviä. Lapsille keksitään sitten muuta tekemistä, ja siinä on sitten muutkin apuna. Jos töissä on hyvä henki, tämä ei ole mikään ongelma.