Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi luoja näitä joustamattomia työntekijöitä

Vierailija
05.04.2013 |

Meillä voi tulla töihin koska tahansa 7-9 välillä. Totta kai jengillä on vakiintunut aikataulu, jolloin yleensä tullaan töihin. Jos päivät pitenevät tunnilla, parilla, vastaavasti sen voi tasoittaa seuraavana päivänä. Lähteäkin voi vaikka kolmelta, kun tämä ei yleensä ole niin sekuntipeliä tämä asiantuntijajunttaaminen.

Nyt sitten on yhden poikkeustilanteen takia tarvis laittaa kokous jo kahdeksalta. Eiköhän tämä kermapersekööri ala sellaisen vinkumisen, että tuo on työehtosopimuksen vastaista (!!!!) ja että he valittaa luottamusmiehelle (joka on onneksi tolkun nainen ja nauroi heidät pihalle diplomaattisesti) tästä kamalasta kaltoinkohtelusta.

Meillä on oikeasti tosi, tosi joustavaa ja ihmiset saavat aika vapaasti mennä ja tulla, kunhan hommat hoituvat. En tiedä, mitä näiden palleroiden kanssa pitäisi tehdä, tiukentaa jännettä vai iskeä dataa pöytään siitä, minkälaista oikeasti voi työelämässä olla? Kuinka vieraantunutta väki onkaan todellisesta elämästä? Siis kokoukseen kaupungin keskustaan KAHDEKSAKSI? Kun minä siivosin opiskeluaikoina kauppoja, olin töissä siihen aikaan kun yleensä baarista kotiuduttiin.

Ei helvetti tän snobijengin kanssa menee hermot.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 21:07"]

Aika käsittämätöntä, että palavereitten pitäisi aina olla välillä 9-15, koska eri ihmisillä on erilainen "rytmi". Toki siitä jokaisen yksilöllinen lounasaika pois, eli klo 10.30-13.30. Palaverit on siis ajoitettava 9.00-10.30 tai 13.30-15.00. Mutta eihän sekään käy, koska kahvitauot!

Arvatkaapa, kuka on ekana jonossa kun alkaa YT:t?

[/quote]

Meillä palaverit ovat 9 ja 15 välillä (talon sisällä siis), ei siinä nähdä mitään ongelmia. Jokainen saa itse sopia asiakkaittensa kanssa, koska heitä tapaa eli joku tapaa asiakkaat mielellään aamulla, toinen iltapäivällä.

Ei työntekijä ole erityisen hyvä, jos on aina aamulla töissä. Ihan samalla tavalla palaverit voisi olla aina klo 15.30, koska siihen aikaan saa hyvin asiat valmisteltua seuraavaksi päiväksi. Jostain syystä iltapäiväpalaverit eivät ole yhtään niin suosittuja kuin aamuiset.

Meillä kaikki ovat töissä 9 ja 15 välillä, joten ei tule mitään palaverinsijoittamisongelmia. Ihme juttu, että klo 8.00 olisi joku ideaali palaveriaika.

Vierailija
42/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 20:54"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 16:26"]Jos oma vallitseva työtilanne on OK, ei kannata muiden päättämiin palavereihin lähteä.[/quote]

Ai sinä et tosiaan mene esimiehen määräämiin palavereihin jotka ovat normaaliin työaikaan? Onnea vaan työurallesi, vapaa-aikaa varmaan tulevaisuudessa tulee olemaan ihan riittävästi.

[/quote]

Työaikaa on takana jo yli 25 vuotta, joten kyllä tässä jo joutaa vapaa-aikaa viettämäänkin. Meillä esimies ei määrää palavereja sellaisiin aikoihin, jolloin kaikki eivät ole töissä. Jotain kun on vialla, jos täytyy pitää hätäpalavereja. Tuossa tilanteessa kannattaisi kokonaan luopua liukumista, jos niitä ei ole tarkoitettu käytettäviksi.Silloin palaverin voi pitää joka aamu klo 8.00, mutta toisaalta työpaikalla ei saisi notkua enää klo 16.15 jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 18:16"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:55"] [quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:31"]"ottaen huomioon OMAT tarpeensa ja vallitsevan työtilanteen". Ei siis tarvitse tulla töihin klo 8.00, jos oma työtilanne on sellainen, että palaveri klo 8.00 on pakollinen. Jos klo 9.00 riittää omalle työtilanteelle, niin miksi tulla aikaisemmin?[/quote] Jos tarkkoja ollaan, niin ohjeistuksessa lukee myös: "Jos erityinen työhön liittyvä syy vaatii, on henkilön oltava töissä 8.00-16.00 välisenä aikana, vaikka hän voisikin käyttää liukuvaa työaikaa." eli meillä ainakin sen palaverin saa laittaa sinne klo 8:aan, jos on tarve pitää se palaveri silloin. Samoin perjantaina palaveri voi ihan hyvin kestää klo 16 asti vaikka kuinka tekisi mieli karata jo liukumasaldon puitteissa viikonlopun viettoon.[/quote] Kaikille muille on selvää että palaveri = vallitseva työtilanne, mutta ei näille puupäille.[/quote] Jos oma vallitseva työtilanne on OK, ei kannata muiden päättämiin palavereihin lähteä.[/quote]

Miten musta tuntuu, että et ole oikein tajunnut kuka sun palkkas maksaa?

[/quote]

Loppupelissä palkan maksaa asiakas. Jostain kumman syystä saan yksikön parhaat bonukset, joten en viitsi istua kavereitten kriisipalavereissa vaan mieluummin teen töitä. Suosittelen sitä myös ap:lle.

Vierailija
44/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just. Ei voi kun nauraa kun oma työaikani alkaa klo 7. Leipomossa voi alkaa vaikka klo 4. Että jos kerran joutuu kaheksaksi menemään niin onpa kauheeta. Tietty se on rajua, kun joutuu alkaa meikkailemaan kuuden maissa että kerkii.

Vierailija
45/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on hyvä meininki! Jos ei työntekijät yhtään osaa arvostaa nyt jo olemassaolevaa joustoa, mun mielestä voisi olla hyvä iskeä vähän reaalimaailmaa pöytään. Ehdota vakikokousta aamukahdeksalta kerran viikossa ja sitten perustelet, kunka normaalia se on IRL :) Ehkä niille juolahtaa mieleen, että ovat saaneet kivan työaikajouston.

Suosittelen siis, että jollain lailla säikäytät kermapeppukööriäsi, en usko että he itsenäisesti ryhtyvät miettimään, kuinka hyvää nykytilannetta voidaan yhteisin voimin ylläpitää, vaan ajattelevat, että se kuuluu kiinteisiin ja saavutettuihin etuihin, jotka eivät koskaan muutu.

Asiasta toiseen: mua on jo kaksi viikkoa naurattanut meidän graafisen alan harjoittelija, jonka piti printata ulos yksi keskeneräinen työ. Kolme tuntia se istui peukku pepussa tekemättä mitään koska printteristä puuttui paperi. Papereita säilytetään printterin yläpuolella olevalla hyllyllä ihan näkyvillä :) Työkaveria, jonka vastuulle harjoittelija kuului, ei naurattanut yhtään..

Vierailija
46/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työaika alkaa, liukuvastikin 7-9, niin tollasen jälkeen mun kokoukset alkais ainakin hetken 7.00.

Miehelläni on liukuva työaika ja hänen palaverinsa ovat silloin tällöin toisessa kaupungissa alkaen 8.30 ja hän lähtee ennen seiskaa ajamaan sinne. En ole kuullut kitinää.

Vierailija
47/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten on sattunutkin samalle työpaikalle lauma kermaperseitä.

Hohhoijaa, itse en ainakaan jousta enää työnantajalle tippaakaan. 

Vierailija
48/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, kolmosen tekstistä tulee mieleen nämä meidän "asiantuntijat" Pitäisi soittaa asiakkaalle mutta kun ei ole puhelinnumeroa... Ei ole kukaan kertonut että voisi soittaa vaikka sille Nallekekkoselle numeron saadakseen, ei, vaan istutaan ja odotetaan että projektipäällikkö tai joku muu päällikkö antaa numeron. Vastaavanlaisia tapauksia on paljon..

It-alalta terveisiä.

Vierailija
49/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työehtosopimuksen vastaista. Se porukka ei näköjään edes tiedä, mikä on työehtosopimus. Olin valtion virastolla mikrotukihenkilönä joskus kauan sitten ja työaika oli samanlainen. Mutta joskus oli tilanteita, että ohjelmat tuli perjantaina ja ne piti olla maanantaina ennen aukioloaikaa käytössä, kun ei asiakaspalvelutyötä tekevien koneille voi mennä silloin kun asiakkaita on. Ei siinä voinut vinkua, seitsemään oli pakko mennä, että ehti. Työnantaja voi määrätä työajat ja jopa loma-ajat. Meillä on firma kiinni kesäloman ja kaikki on lomalla silloin, sama talvella. Ei siinä ole nokan koputtamista, vaikka joku haluaisi lomansa muulloin. 

Vierailija
50/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä kaupassa siirtyi aamuvuoron aloitus klo 6 alkavaksi. (aikasemmin klo 7) Kauppa aukeaa klo 9.

Ongelma on siinä, ettei lapsia voi viedä päiväkotiin ennen klo 6, joten koskaan ei ehdi töihin kuudeksi. Lisäksi bussit ei kulje kaikilla vielä tuohon aikaan. Eli loppujen lopuksi aika harva ehtii kuudeksi töihin ja työnantaja on aivan raivoissaan.

Vierailija
51/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo-o. Ap, ei se tietenkään ole työehtosopimuksen vastaista, mutta kannattaa sekin SUN ymmärtää, että osalle tuo kello 8 voi olla ongelmallinen hyvästäkin syystä. Esim. pieni koululainen pitäisi kuskata kouluun kahdeksan aikoihin, ja samaan aikaan olla jo palaverissa kaukana keskustassa....

Eli mikset sinäkin voisi joustaa ja siirtää sitä palaveria yhdeksään? Jos et, niin vähintään tuosta tavallista aikaisemmasta palaverista pitää ilmoittaa hyvissä ajoissa.

Ihmiset tuppaavat järjestämään elämänsä tiettyjen koordinaattien mukaan. Kyllä he - jos vaihtavat vaikkapa työpaikkaa - sopeutuvat tulemaan kahdeksaksi töihin, ei siitä ole kyse - mutta äkillinen muutos voi aiheuttaa hankaluuksia, jos kaikki lasten viennit yms. on viritetty toisenlaiseen aikatauluun.

Kyse ei siis välttämättä ole KERMAPERSEISYYDESTÄ, ja on ap aika loukkaavaa edes olettaa niin.

-vuorotyöläinen-

Vierailija
52/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska meillä on liukuva työaika, ei kokouksin ole pakko tulla ennen klo 9.00. Tästä on ihan ylimmän pomon määräys. Vain esimiehen kirjallisesti määräämiin tilaisuuksiin on tultava tiettyyn aikaan ja silloinkin esimiehen pitää se aika perustella eikä riitä, että hänelle sopii. Vaikka jossain leipomossa on oltava töissä klo 4.00, ei se merkitse, että kaikissa muissa työpaikoissa on samoin.

Ne "kermaperseilijät" ovat ihan oikeassa ilmoittaessaan, että ei käy, koska ei tarvitse käydä. Tuskin se työnantaja katsoo hyvällä, jos työntekijät ryhtyvät vastaavasti joustamaan siten, että lähtevät töistä klo 13.00, koska "eihän sillä liukumalla ole merkitystä, jos tämä sopii minulle". 

Liukuma ihan oikeasti tarkoittaa sitä, että kaikissa muissa paitsi hätätilanteissa työntekijä saa ihan itse päättää, mihin aikaan tulee töihin liukuman puitteissa. Voihan teillä joku vaatia, että työaika on sitten kaikilla 8.00 - 16.15, eikä kukaan jousta, jos kerran sinun kokouksesi ovat niin tärkeitä, että ne on pidettävä klo 8.00.

Minua nimittäin risoo se, että tulen töihin klo 7.00 ja lähden 15.15 ihan siksi, että saadaan lapselle lyhyt hoitopäivä. Meillä halutaan tämän tästä palavereja klo 15.00, koska silloin sopii niin monelle. Olen paikalla 15 min ja lähden sitten hakemaan lasta, koska näin se liukuma toimii.

Vierailija
53/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on myös liukuva työaika 7-9, ja lähes kaikilla on silti se oma vakiintunut aikansa tulla, kuten minullakin, tulen lähes aina 8.45 töihin, ja jos olisi pakollinen kokous jo klo 8, en tykkäisi, jos olisi vapaaehtoinen, en edes tulisi. Enkä ole kermaperse.

Vierailija
54/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 09:28"]

Ei ole työehtosopimuksen vastaista. Se porukka ei näköjään edes tiedä, mikä on työehtosopimus. Olin valtion virastolla mikrotukihenkilönä joskus kauan sitten ja työaika oli samanlainen. Mutta joskus oli tilanteita, että ohjelmat tuli perjantaina ja ne piti olla maanantaina ennen aukioloaikaa käytössä, kun ei asiakaspalvelutyötä tekevien koneille voi mennä silloin kun asiakkaita on. Ei siinä voinut vinkua, seitsemään oli pakko mennä, että ehti. Työnantaja voi määrätä työajat ja jopa loma-ajat. Meillä on firma kiinni kesäloman ja kaikki on lomalla silloin, sama talvella. Ei siinä ole nokan koputtamista, vaikka joku haluaisi lomansa muulloin. 

[/quote]

Mutta silloinkin se on esimiehen tehtävänä määrätä kirjallisesti, että tiettynä päivänä ei ole liukumaa käytössä ja perusteltava asia. Ei riitä, että joku päättää palaverin klo 8.00, kyllä työnantajan on sinne väki erikseen määrättävä, jos on liukuma käytössä.

Vierailija
55/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 09:36"]

Koska meillä on liukuva työaika, ei kokouksin ole pakko tulla ennen klo 9.00. Tästä on ihan ylimmän pomon määräys. Vain esimiehen kirjallisesti määräämiin tilaisuuksiin on tultava tiettyyn aikaan ja silloinkin esimiehen pitää se aika perustella eikä riitä, että hänelle sopii. Vaikka jossain leipomossa on oltava töissä klo 4.00, ei se merkitse, että kaikissa muissa työpaikoissa on samoin.

Ne "kermaperseilijät" ovat ihan oikeassa ilmoittaessaan, että ei käy, koska ei tarvitse käydä. Tuskin se työnantaja katsoo hyvällä, jos työntekijät ryhtyvät vastaavasti joustamaan siten, että lähtevät töistä klo 13.00, koska "eihän sillä liukumalla ole merkitystä, jos tämä sopii minulle". 

Liukuma ihan oikeasti tarkoittaa sitä, että kaikissa muissa paitsi hätätilanteissa työntekijä saa ihan itse päättää, mihin aikaan tulee töihin liukuman puitteissa. Voihan teillä joku vaatia, että työaika on sitten kaikilla 8.00 - 16.15, eikä kukaan jousta, jos kerran sinun kokouksesi ovat niin tärkeitä, että ne on pidettävä klo 8.00.

Minua nimittäin risoo se, että tulen töihin klo 7.00 ja lähden 15.15 ihan siksi, että saadaan lapselle lyhyt hoitopäivä. Meillä halutaan tämän tästä palavereja klo 15.00, koska silloin sopii niin monelle. Olen paikalla 15 min ja lähden sitten hakemaan lasta, koska näin se liukuma toimii.

[/quote]

Et taida tehdä asiakastyötä? Mitäs jos sulla on vedettävänä projekti ja asiakkaalle ei muu aika käy kuin klo 15? Voihan sen ylimenevän saldon yleensä ottaa jonain muuna päivänä. Minusta se on juuri sitä joustoa ja liukumaa. Voi pitää vaikka pari päivää vapaata jos saldoa on kertynyt edellämainituista syistä.

Vierailija
56/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on varmaan paljon kyse siitäkin, miten asia on ilmoitettu.

Meillä, pienessä työyhteisössä, kysytään etukäteen... "sopiiko, että tulet 3 päivän kuluttua palaveriin jos klo 8?". Ei siis kysytä edes edellisenä iltana, vaan ajoissa. Meillä muut tietää aika tarkaan toisten aamurutiinit, kuka vie lapsia hoitoon jne... Joten tiedetään ne joita on hyvä varoittaa etukäteen.

Kerran pomo laittoi palaverikutusn klo 15-16, normaalisti olen töissä 16.30 asti.... Ihan sain suuni auki ja sanottua, että "mulla on parturi varattuna juuri tuohon iltapäivään, voiko palaverin siirtää vai siirränkö parturia", eikä kellään ollut mitään ongelmia lopulta tämänkään palverin kanssa.

Suut auki livenä, eikä marmateta omien käytöstapojen puutteesta palstalla.

Vierailija
57/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 09:38"]

[/quote]

Et taida tehdä asiakastyötä? Mitäs jos sulla on vedettävänä projekti ja asiakkaalle ei muu aika käy kuin klo 15? Voihan sen ylimenevän saldon yleensä ottaa jonain muuna päivänä. Minusta se on juuri sitä joustoa ja liukumaa. Voi pitää vaikka pari päivää vapaata jos saldoa on kertynyt edellämainituista syistä.

[/quote]

Just näin! Minä tein muutaman vuoden lyhennetyä työaikaa 9-15, mutta kyllä asiakaspalaverien vuoksi oli pakko joustaa ja tulla välillä kahdeksaan tai jäädä palaveriin myöhempään.

Hirveästi en tykännyt sisäisten palaverien aloituksesta klo 8, mutta jos paikallaoloni oli välttämätöntä tai syy oli hyvä (just esim. kiiretilanne, projektin sellainen vaihe, että valmista piti saada saman päivän aikana ja aamu oli ainoa aika jolloin sen puitteissa ehdittiin tavata jne.). Joskus sanoin, jos joku ihan ajattelemattomuuttaan buukkasi palaverin alkamaan klo 8.30 ja merkkasi minut osallistujaksi ja yleensä sen pystyi muuttamaan, buukkaaja ei vaan ollut muistanut tai tullut ajatelleeksi.

Toisaalta oli kiva kun siitä kertyi saldoa ja pystyi sitten välillä perjantaisin lähtemaan vaikka jo kello 12 tai pitämään kokonaisen päivän vapaata.

Mun mielestä jousto täytyy toimia kumpaankin suuntaan, silloin homma toimii ja ilmapiiri pysyy hyvänä.

Vierailija
58/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liukuvassa työssä olen itsekin asiantuntijana ja kyllä joustaminen tarkoittaa sitä, että työnantaja joustaa ja työntekijä joustaa. Ei oikein tulisi mieleen vinkua, jos kokous on aamulla tai illalla. Meillä on jopa - hui kauhistus - työmatkoja, eli voi mennä pitkäksi sekä aamu ja ilta.

Kun jengi on edes hieman sitoutunut, niin ei siinä luottamusmiehiä tarvitse. Jos kokous aika ei sovi, se ei sovi. Kokouksia ei voi järjestää niin, ettei jengi pääse paikalle. Ajan sopimattomuutta ei tarvitse sen ihmeemmin perustella. 

Vierailija
59/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Teen asiantuntijatyötä eli se on asiakas, joka sopeuttaa aikataulunsa minun aikatauluuni eikä päinvastoin. Jos ryhdyn joustamaan, täytyisi hankkia joku, joka hakee lapsen päiväkodita, kun äiti ei ehdi. Siinä taas ei ole mitään järkeä ja tulisi todella kalliiksi suhteessa siihen, mitä tienaisin ylitunneilla (joita ei siis edes saisi rahana vaan aikana).

Meillä ei liukumasaldoa saa vapaapäivinä vaan ainoastaan liukuman puitteissa tulla töihin myöhemmin tai lähteä aikaisemmin.

Vierailija
60/127 |
05.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 09:56"]

[/quote]

[/quote]

Teen asiantuntijatyötä eli se on asiakas, joka sopeuttaa aikataulunsa minun aikatauluuni eikä päinvastoin. Jos ryhdyn joustamaan, täytyisi hankkia joku, joka hakee lapsen päiväkodita, kun äiti ei ehdi. Siinä taas ei ole mitään järkeä ja tulisi todella kalliiksi suhteessa siihen, mitä tienaisin ylitunneilla (joita ei siis edes saisi rahana vaan aikana).

Meillä ei liukumasaldoa saa vapaapäivinä vaan ainoastaan liukuman puitteissa tulla töihin myöhemmin tai lähteä aikaisemmin.

[/quote]

:D Vai niin, tunohdin että ollaan av-palstalla, kaikki asiakkaat toki joustaa av-mamman lasten hakureissujen vuoksi ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi