Voi luoja näitä joustamattomia työntekijöitä
Meillä voi tulla töihin koska tahansa 7-9 välillä. Totta kai jengillä on vakiintunut aikataulu, jolloin yleensä tullaan töihin. Jos päivät pitenevät tunnilla, parilla, vastaavasti sen voi tasoittaa seuraavana päivänä. Lähteäkin voi vaikka kolmelta, kun tämä ei yleensä ole niin sekuntipeliä tämä asiantuntijajunttaaminen.
Nyt sitten on yhden poikkeustilanteen takia tarvis laittaa kokous jo kahdeksalta. Eiköhän tämä kermapersekööri ala sellaisen vinkumisen, että tuo on työehtosopimuksen vastaista (!!!!) ja että he valittaa luottamusmiehelle (joka on onneksi tolkun nainen ja nauroi heidät pihalle diplomaattisesti) tästä kamalasta kaltoinkohtelusta.
Meillä on oikeasti tosi, tosi joustavaa ja ihmiset saavat aika vapaasti mennä ja tulla, kunhan hommat hoituvat. En tiedä, mitä näiden palleroiden kanssa pitäisi tehdä, tiukentaa jännettä vai iskeä dataa pöytään siitä, minkälaista oikeasti voi työelämässä olla? Kuinka vieraantunutta väki onkaan todellisesta elämästä? Siis kokoukseen kaupungin keskustaan KAHDEKSAKSI? Kun minä siivosin opiskeluaikoina kauppoja, olin töissä siihen aikaan kun yleensä baarista kotiuduttiin.
Ei helvetti tän snobijengin kanssa menee hermot.
Kommentit (127)
Meillä on kanssa paljon tuollaista napinaa jos palavereja joudutaan pitämään johonkin muuhun aikaan kuin 9-15:30, tai jos joskus on niin paljon niin kiireellistä työtä että muuten vain joutuu istumaan siellä esim. 10-12 tuntia joinakin yksittäisinä päivinä (ei usein).
Aluksi ihmettelin että mikä ihme tätä porukkaa oikein vaivaa - tuohan on aivan normaalia asiantuntijatyön rytmiä, eikä ollut käynyt mielessäkään että siitä kehtaisi pitää isoa parkua. Siis tietysti on tilanteita joissa jokin aika ei jollekulle vain mitenkään käy, ja sen kanssa pitää sitten elää, mutta tällä porukalla on ihan jo periaatteen tasolla aina ongelmia näissä tilanteissa.
Aikani firmassa eleltyäni jo ymmärrän tuon asenteen. Firma on joustavasta työajasta huolimatta aivan poikkeuksellisen tylyttävä: esim. vaikka siihen ei edes ole mitään akuuttia tarvetta, meille tiedotetaan että kertaalleen sovitut kesäloma-ajat ovat sitten pitäviä ainoastaan jos firma ei meitä silloin juuri tarvitse, ja lomat voidaan milloin hyvänsä perua kahden viikon varoitusajalla. Sepä kiva ajatus takaraivossa näin matkoja varaillessa... Ihmiset myös puristetaan työpäivän aikana niin kuiviin että meillä on esim. ollut lukuisia vakavia loppuunpalamistapauksia. Ihmiset yksinkertaisesti suojelevat itseään muuttumalla itsekin tosi joustamattomiksi, sillä muuten ei vain kestä. Kaikenlaisiin vastalauseisiin firman vakiovastaus on että "jos ei miellytä niin siitä voi sitten tehdä omat johtopäätöksensä".
Tämä ei tietysti liity ap:n firmaan mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:31"]
"ottaen huomioon OMAT tarpeensa ja vallitsevan työtilanteen". Ei siis tarvitse tulla töihin klo 8.00, jos oma työtilanne on sellainen, että palaveri klo 8.00 on pakollinen. Jos klo 9.00 riittää omalle työtilanteelle, niin miksi tulla aikaisemmin?
[/quote]
Jos tarkkoja ollaan, niin ohjeistuksessa lukee myös: "Jos erityinen työhön liittyvä syy vaatii, on henkilön oltava töissä 8.00-16.00 välisenä aikana, vaikka hän voisikin käyttää liukuvaa työaikaa."
eli meillä ainakin sen palaverin saa laittaa sinne klo 8:aan, jos on tarve pitää se palaveri silloin. Samoin perjantaina palaveri voi ihan hyvin kestää klo 16 asti vaikka kuinka tekisi mieli karata jo liukumasaldon puitteissa viikonlopun viettoon.
[/quote]
Kaikille muille on selvää että palaveri = vallitseva työtilanne, mutta ei näille puupäille.
[/quote]
Ehkä juuri puupäitä varten tuo lause on ohjeisiin kirjoitettukin...
Meillä kaikki näkevät muiden kalenterit. Siksi minulla on usein aamuissa "palaveri" tai "neuvottelu", vaikka oikeastaan mitään ei ole. Näin varmistan sen, että ei tule toista päällekkäistä palaveria, jonka vuoksi joutuisin aamulla töihin, vaikka on muuta menoa.
Meillä ei saa laittaa palaveria jo olemassa olevan palaverin päälle, joten sorry vaan, en pääse aamulla, koska on muuta menoa. Tärkeä neuvottelu päiväkodin pihassa :-)
Eli aamuongelmista pääsee sillä, että ei anna muiden päättää tekemisiään vaan päättää ne itse. Harvoin pikapalaveria viikkoja aikaisemmin sovitaan, joten kalenterini täyttyy muutamaksi viikoksi kerrallaan. Ja joskus voi olla ihan vapaa aamu, etenkin silloin kun pomoilla on palaverinsa, joiden aikana muut ei palaveroi.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:55"] [quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:31"]"ottaen huomioon OMAT tarpeensa ja vallitsevan työtilanteen". Ei siis tarvitse tulla töihin klo 8.00, jos oma työtilanne on sellainen, että palaveri klo 8.00 on pakollinen. Jos klo 9.00 riittää omalle työtilanteelle, niin miksi tulla aikaisemmin?[/quote] Jos tarkkoja ollaan, niin ohjeistuksessa lukee myös: "Jos erityinen työhön liittyvä syy vaatii, on henkilön oltava töissä 8.00-16.00 välisenä aikana, vaikka hän voisikin käyttää liukuvaa työaikaa." eli meillä ainakin sen palaverin saa laittaa sinne klo 8:aan, jos on tarve pitää se palaveri silloin. Samoin perjantaina palaveri voi ihan hyvin kestää klo 16 asti vaikka kuinka tekisi mieli karata jo liukumasaldon puitteissa viikonlopun viettoon.[/quote] Kaikille muille on selvää että palaveri = vallitseva työtilanne, mutta ei näille puupäille.[/quote]
Jos oma vallitseva työtilanne on OK, ei kannata muiden päättämiin palavereihin lähteä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 15:00"]
Meillä on kanssa paljon tuollaista napinaa jos palavereja joudutaan pitämään johonkin muuhun aikaan kuin 9-15:30, tai jos joskus on niin paljon niin kiireellistä työtä että muuten vain joutuu istumaan siellä esim. 10-12 tuntia joinakin yksittäisinä päivinä (ei usein).
Aluksi ihmettelin että mikä ihme tätä porukkaa oikein vaivaa - tuohan on aivan normaalia asiantuntijatyön rytmiä, eikä ollut käynyt mielessäkään että siitä kehtaisi pitää isoa parkua. Siis tietysti on tilanteita joissa jokin aika ei jollekulle vain mitenkään käy, ja sen kanssa pitää sitten elää, mutta tällä porukalla on ihan jo periaatteen tasolla aina ongelmia näissä tilanteissa.
Aikani firmassa eleltyäni jo ymmärrän tuon asenteen. Firma on joustavasta työajasta huolimatta aivan poikkeuksellisen tylyttävä: esim. vaikka siihen ei edes ole mitään akuuttia tarvetta, meille tiedotetaan että kertaalleen sovitut kesäloma-ajat ovat sitten pitäviä ainoastaan jos firma ei meitä silloin juuri tarvitse, ja lomat voidaan milloin hyvänsä perua kahden viikon varoitusajalla. Sepä kiva ajatus takaraivossa näin matkoja varaillessa... Ihmiset myös puristetaan työpäivän aikana niin kuiviin että meillä on esim. ollut lukuisia vakavia loppuunpalamistapauksia. Ihmiset yksinkertaisesti suojelevat itseään muuttumalla itsekin tosi joustamattomiksi, sillä muuten ei vain kestä. Kaikenlaisiin vastalauseisiin firman vakiovastaus on että "jos ei miellytä niin siitä voi sitten tehdä omat johtopäätöksensä".
Tämä ei tietysti liity ap:n firmaan mitenkään.
[/quote]
Joskus firmassa valtaapitävien kannattaisi välillä miettiä, millaista toimintakulttuuria vaalitaan siellä työpaikalla. Jos työnantaja on tylyttävä, mistään asiasta ei neuvotella tai keskustella vaan toimitaan kuin Kiinan Kommunistisessa puolueessa- asiat ovat vain ilmoitusluontoisia- niin eipä ihme, että työntekijätkin pyrkivät kynsin ja hampain pitämään omista rajoistaan kynsin ja hampain kiinni. Työntekijä ei halua luopua niistä harvoista ja pienistä omista "oikeuksistaan" missä on vielä vähän omaa päätäntävaltaa jäljellä. Kukaan kun ei halua valuta silkkaan orjan asemaan, jossa ei ole enää missään asiassa vaikutusmahdollisuuksia. Kuulostaa tylyltä, mutta itsekin olen kokenut tällaisen työpaikan, jossa oli aivan helvetillinen työilmapiiri, jossa esimies "kannusti" vittuilemalla, eikä työntekijällä ollut mitään vaikutusmahdollisuusksia. Lähes kysyttiin lupa, voiko mennä vessaan, ja tämä siis toimistotöissä.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 09:31"]
No meillä kaupassa siirtyi aamuvuoron aloitus klo 6 alkavaksi. (aikasemmin klo 7) Kauppa aukeaa klo 9.
Ongelma on siinä, ettei lapsia voi viedä päiväkotiin ennen klo 6, joten koskaan ei ehdi töihin kuudeksi. Lisäksi bussit ei kulje kaikilla vielä tuohon aikaan. Eli loppujen lopuksi aika harva ehtii kuudeksi töihin ja työnantaja on aivan raivoissaan.
[/quote]
Meilläkin päiväkoti on se mikä rajoittaa työaikoja.
Kyllähän sitä työntekijänä joustaisi aamusta tai illasta ihan tarpeen mukaan, eivätkä ylityötkään olisi ongelma. Vaan kun se päiväkoti on avoinna 7-17. Siinä välillä ehtii juuri ja juuri käymään töissä 8-16, eikä pysty joustamaan mihinkään suuntaan.
Onneksi oma työnantajani ymmärtää pienten lasten vanhempia ja heidän rajoitteitaan :)
Ap tässä moi!
Kylläpä keskustelu on ollut vilkasta! Kiitos kaikista näkemyksistä! Tässä tapauksessa kyse ei tosiaankaan oke kyykytyksestä, vaan ulkopuolisen pakon sanelemasta poikkeustilanteesta. Minä olen esimies, mutta ei asiantuntijaorganisaatiossa viitsisi ihan hirveästi nipoteerata.
Olen itsekin äiti ja tiedän lapsiperheen haasteet. Meillä eniten joustaa pienten lasten vanhemmat, koska heillä tuntuu olevan jaettu vanhemmuus perheissä. Pahimpia periaateänkyröitä on siis eri työntekijäryhmissä.
Se määräaikainen, joka kirosi, että tuollaiset ne sitten kansoittavat työpaikkoja... Jep jep. Et arvaa, kuinka mielellään ottaisin sinut töihin ja pitäisin kiinni kynsin ja hampain!
Meidän työpaikalla on kanssa erittäin joustamaton ilmapiiri ja juuri siitä syystä ilmoitan kaikista vuorotoiveistani (joita ehkä 2 x vuodessa) suoraan esimiehelle ja homma hoituu AINA. En mä uskalla enää mennä lakki kourassa pyytämään jotain pientä vuoron vaihtoa keneltäkään, kun kaikilta tulee AINA vastaukseksi "en mä ainakaan" "mulla on menoa, ei käy" tms. En mä ole tottunut siihen, että ihmiset eivät jousta eivätkä ajattele muuta kuin itseään... Pomolle harvat sanoo vaan "ei käy", jos ei ole oikeasti mitään tärkeää menoa.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 10:03"]
Ap, millä lihaksella sinä päätät, että se on JOUSTAMISKYSYMYS ehtiikö töihin vaikkapa tuntia tavallista aikaisemmin?
Esimerkiksi minä olen asiantuntijahommissa, ja erityislapsen yksinhuoltajaäiti. Hänellä alkaa koulu klo 8.15 tai 9, ja vien hänet kouluun. Jos minun pitäisi olla stadin keskustassa kello 8, en todellakaan tiedä, mitä tekisin - lasta ei voi viedä koulun pihalle notkumaan yksinään jo kolme varttia ennen kellon soittoa.
Muunlaisiakin syitä on varmasti.
Kannattaisi olla hiukan rakentavampi nyt, ap - kun itse kerran peräänkuulutat joustavuutta, missä on oma joustavuutesi tuon kokousjärjestelyn osalta?
[/quote]
Eiköhän tuossa tapauksessa pidä etsiä itselleen uusi työpaikka, jos et pystyisi osallistumaan klo 8 palavereihin, jos tilanne niin vaatisi. Miksi kaikkien muiden pitäisi pyöriä sinun yksityistilanteesi ympärillä? Joku muukin varmasti osaisi tehdä sun hommat.
Mä järjestän palaverit aina perjantaina klo 15.00. Se sopii minulle ja sen on sovittava muille. Myös kiirastorstai ja vapunaatto ovat hyviä iltapäiväpalavereille. Turha sanoa, että on kiire mökille tms., joustava työntekijä istuu palaverissa liukuma-ajan loppuun asti ja tekee asioita maanantaita varten valmiiksi. Tietty nämä palaverit kerron vasta torstaina aamulla ja koska olen esimies, joko totellaan tai vaihdetaan työpaikkaa.
Työntekijä joustaa, koska työnantaja on joustanut antamalla liukuvan työajan.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 17:58"]
Mä järjestän palaverit aina perjantaina klo 15.00. Se sopii minulle ja sen on sovittava muille. Myös kiirastorstai ja vapunaatto ovat hyviä iltapäiväpalavereille. Turha sanoa, että on kiire mökille tms., joustava työntekijä istuu palaverissa liukuma-ajan loppuun asti ja tekee asioita maanantaita varten valmiiksi. Tietty nämä palaverit kerron vasta torstaina aamulla ja koska olen esimies, joko totellaan tai vaihdetaan työpaikkaa.
[/quote]
Et kai nyt vaan suotta liioittele?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 18:04"]
[/quote]
[/quote]
En. Tuolla ne istuu kaikki 5 palaverihuoneessa, minä käväisin työkoneella sähköpostiin vastaamassa. Täällä ollaan 18.45 asti eli niin pitkään, että saadaan maanantaiksi kaikki valmiiksi. Minulle on turha sanoa, että on väärin ja lapsi pitää hakea jne. Täällä ollaan töissä ja koska minulle sopii palaveri klo 15.00 alkaen, se saa luvan sopia kaikille. Mitäs tulevat aamulla aikaisin, tulisivat klo 9.00 niin kuin minäkin.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 18:04"]
[/quote]
[/quote]
En. Tuolla ne istuu kaikki 5 palaverihuoneessa, minä käväisin työkoneella sähköpostiin vastaamassa. Täällä ollaan 18.45 asti eli niin pitkään, että saadaan maanantaiksi kaikki valmiiksi. Minulle on turha sanoa, että on väärin ja lapsi pitää hakea jne. Täällä ollaan töissä ja koska minulle sopii palaveri klo 15.00 alkaen, se saa luvan sopia kaikille. Mitäs tulevat aamulla aikaisin, tulisivat klo 9.00 niin kuin minäkin.
[/quote]
Tosi väsynyttä!
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 16:26"][quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:55"] [quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:31"]"ottaen huomioon OMAT tarpeensa ja vallitsevan työtilanteen". Ei siis tarvitse tulla töihin klo 8.00, jos oma työtilanne on sellainen, että palaveri klo 8.00 on pakollinen. Jos klo 9.00 riittää omalle työtilanteelle, niin miksi tulla aikaisemmin?[/quote] Jos tarkkoja ollaan, niin ohjeistuksessa lukee myös: "Jos erityinen työhön liittyvä syy vaatii, on henkilön oltava töissä 8.00-16.00 välisenä aikana, vaikka hän voisikin käyttää liukuvaa työaikaa." eli meillä ainakin sen palaverin saa laittaa sinne klo 8:aan, jos on tarve pitää se palaveri silloin. Samoin perjantaina palaveri voi ihan hyvin kestää klo 16 asti vaikka kuinka tekisi mieli karata jo liukumasaldon puitteissa viikonlopun viettoon.[/quote] Kaikille muille on selvää että palaveri = vallitseva työtilanne, mutta ei näille puupäille.[/quote] Jos oma vallitseva työtilanne on OK, ei kannata muiden päättämiin palavereihin lähteä.[/quote]
Miten musta tuntuu, että et ole oikein tajunnut kuka sun palkkas maksaa?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 16:26"]Jos oma vallitseva työtilanne on OK, ei kannata muiden päättämiin palavereihin lähteä.[/quote]
Ai sinä et tosiaan mene esimiehen määräämiin palavereihin jotka ovat normaaliin työaikaan? Onnea vaan työurallesi, vapaa-aikaa varmaan tulevaisuudessa tulee olemaan ihan riittävästi.
Periaatteessa olen sitä mieltä, että joustamisen pitää olla molemminp puolista. Tuolla mainitsemallasi kermaperseellä saattaa vaan olla lapsi, jolle on sovittu hoitoajat.
Kun kerran aletaan pyytämään töihin runkotyöajan ulkopuolella, voi kynnys tehdä se uudestaan olla matalammalla. Sitä varten ne sopimukset on.
Kyllä itsekin männä viikolla menin puoli kahdeksaksi kun oli pakollinen koulutus. Vähän vaati säätöä, mutta kyllä se onnistui.
Joo mutta pakko on olla vain runkotyöaika 9-15. Voit istua yksin palaverissa.
Aika käsittämätöntä, että palavereitten pitäisi aina olla välillä 9-15, koska eri ihmisillä on erilainen "rytmi". Toki siitä jokaisen yksilöllinen lounasaika pois, eli klo 10.30-13.30. Palaverit on siis ajoitettava 9.00-10.30 tai 13.30-15.00. Mutta eihän sekään käy, koska kahvitauot!
Arvatkaapa, kuka on ekana jonossa kun alkaa YT:t?
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 21:07"]
Aika käsittämätöntä, että palavereitten pitäisi aina olla välillä 9-15, koska eri ihmisillä on erilainen "rytmi". Toki siitä jokaisen yksilöllinen lounasaika pois, eli klo 10.30-13.30. Palaverit on siis ajoitettava 9.00-10.30 tai 13.30-15.00. Mutta eihän sekään käy, koska kahvitauot!
9-15 on työnantajan aikaa ja se päättää milloin pääsee syömään. Varsinaisia kahvitaukoja ei ole oikeasti olemassa, ne on vaan työpaikkojen oma säätö. Kahvit voi juoda siinä palaverin aikana. Eli on siinä 6 tuntia aikaa ajoittaa palaveria.
Arvatkaapa, kuka on ekana jonossa kun alkaa YT:t?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2013 klo 14:31"]
"ottaen huomioon OMAT tarpeensa ja vallitsevan työtilanteen". Ei siis tarvitse tulla töihin klo 8.00, jos oma työtilanne on sellainen, että palaveri klo 8.00 on pakollinen. Jos klo 9.00 riittää omalle työtilanteelle, niin miksi tulla aikaisemmin?
[/quote]
Jos tarkkoja ollaan, niin ohjeistuksessa lukee myös: "Jos erityinen työhön liittyvä syy vaatii, on henkilön oltava töissä 8.00-16.00 välisenä aikana, vaikka hän voisikin käyttää liukuvaa työaikaa."
eli meillä ainakin sen palaverin saa laittaa sinne klo 8:aan, jos on tarve pitää se palaveri silloin. Samoin perjantaina palaveri voi ihan hyvin kestää klo 16 asti vaikka kuinka tekisi mieli karata jo liukumasaldon puitteissa viikonlopun viettoon.
[/quote]
Kaikille muille on selvää että palaveri = vallitseva työtilanne, mutta ei näille puupäille.