Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etsiikö työnantajat nykyään aina kaikki työnhakijat googlella?

Vierailija
03.04.2013 |

Kävin työhaastattelussa ja haastattelija kertoi, että oli yrittänyt googlata minut ja oli pahoillaan kun minusta ei löytynyt mitään tietoja. Olin jokseenkin hämmästynyt ja minusta tuo tuntui hiukan loukkaavalle. Uskallanko tuollaiseen paikkaan mennäkään töihin jos sattuisin pääsemään? Kyllähän ihmiset kaiketi googlella yhtä jos toista etsivät mutta en mä sitä itse kuitenkaan työnhakijalle sanoisi, että olen yrittänyt sen taustaa selvittää.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellettyä toimintaa työnantajalle, eli haastattelija on toiminut väärin.

Vierailija
2/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, se ei ole kiellettyä. On täysin sallitua googlata ja etsiä työnhakijasta muuta tietoa. Mikä on kiellettyä, on sen hakupapereiden ulkopuolelta hankitun tiedon käyttäminen valinnoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kiellettyä, USA:ssa esim. ei varmaan sellaista työnantajaa enää ole joka palkkaa ihmisen jolla ei oo avointa FB tai Twitter profiilia. Ylikansalliset yhtiöt on samaa sarjaa, ehkä joku paikallinen siivousfirma peräkihniöllä ei oo kiinnostunu työntekijän sosiaalisessa mediassa näkymisestä mutta muut kyllä on, lisäksi näkyy lehtijutut, urheilutulokset, luottamustehtävät yms. joissa henkilö esiintyy. Aika paljon saa tietoa netistä ihmisistä. Tyhmä ei katso työnhakijan tietoja. Siksi kannattaa miettiä mitä sontaa sosiaaliseen mediaan suoltaa.

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 10:13"]

Kiellettyä toimintaa työnantajalle, eli haastattelija on toiminut väärin.

[/quote]

Vierailija
4/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole hyvän tavan mukaista. Kaikki sitä tekee, muttei kannata ottaa esiin tai ainakaan kertoa, että on kaivellut taustoja hakijasta noilla keinoin. Hakija toimittaa tiedot työhakemuksensa yhteydessä ja niihin on luottaminen.

Perhana tässä mitään Kreikkalaisia olla - pitää pystyä luottamaan niihin dokumentteihin, joita hakemuksen kanssa toimitetaan. Selkärankaa suomalaiset!

Vierailija
5/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla väitetään että googlettaminen ilman lupaa on laitonta. Mutta eihän sitä voi valvoa.

Vierailija
6/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mitäs sitten, jos ei käytä FBtä tai Twitteriä? Vai onko niin, että nykyään ei voi edes työpaikkaa saada, jos ei antaudu tuollaisten megafirmojen ilmaiseksi kauppatavaraksi ja suoltamaan niille ilmaiseksi sisältöä? Koska sitähän ne FBn ja Twitterin käyttäjät ovat. Jos ei olisi käyttäjiä, jotka ilmaiseksi FBtä käyttävät, ei olisi koko FBtä, ei olisi FBllä mainostuloja, jne.

Pitänee luoda sitten blogi, jota kirjoittaa omalla nimellään. Muuten musta löytyy nimellä vain jotain opiskelu- ja yhdistystoimintatietoja ja sitten sellaiset tiedot, jotka ei mielestäni kuulu työnantajalle eikä kellekään, mutta Suomessa silti saa niitä julkisesti tiedotusvälineissä julkaista. Enkä todella välittäisi, että potentiaalinen työnantaja niitä tietäisi.

Vierailija
7/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään tiedä, että mitä jos ei käytä FB:tä tai vastaavia.Mutta jos omalla nimellä löytyy googlesta jotain sellaisia tietoja, mitä et haluaisi työnantajan tietoon, niin kannattaa tosiaan alkaa tuottaa jotain harmitonta sisältöä siihen tilalle. Tai sitten rekisteröidä domainiksi omanimi.net ja tehdä sille vähän sisältöä. Tai joku harrastusblogi, jossa kirjoittaa omalla nimellään. Nämä yleensä nopeasti indeksoituvat googlen hakutulosten kärkeen, ja harva työnantaja lopulta kovin pitkälle hakutuloksia selaa.

Vierailija
8/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella alalla on aivan sama, löytyykö mitään vai ei. Ja monella alalla on etu, ettei löydy mitään. Tämä pätee etenkin mitä koulutetummasta on kyse.

Vierailija
9/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hain jokin aika sitten erästä työpaikkaa ja aika pitkään haastattelussa keskusteltiin siitä, että kun minun nimelläni ei oikein somesta mitään tahtonut löytyä. Menin tästä haastattelutilanteessa niin hämilleni, etten älynnyt kysyä, että entäs sitten, miten se liittyy siihen, millainen työntekijä tälle firmalle olisin. No, paikkaa en saanut, mutta näin jälkikäteen ajateltuna ei ihan hirveästi edes harmita. Pitäköön tunkkinsa, minä pidän yksityiselämäni. Ja somessakin siis olen, mutta yksityisyysasetukset on kyllä niin tiukalla kuin ne vain saa.

Vierailija
10/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näitä juttuja voi uskoa. Ennen painotettiin kuinka baarissa ei saa mahtailla missä onkaan töissä, jottei sitten lipsahda salaisuuksia kun yrittää tehdä vaikutusta. Peloteltiin jopa houkutuslinnuilla.

Vierailija
11/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 11:55"]

Monella alalla on aivan sama, löytyykö mitään vai ei. Ja monella alalla on etu, ettei löydy mitään. Tämä pätee etenkin mitä koulutetummasta on kyse.

[/quote]

Ei kyllä pidä paikkaansa, että koulutetummalla alalla olisi etu, kun mitään ei löydy. Itse olen yliopistotutkija, dosentti ja tohtori ja tottamooses asiaan kuuluu, että mun tutkimusprojekteistani, niiden verkostoyhteyksistä ja julkaisuistani ja myös esi luentotilaisuuksista jne. löytyy netistä tietoja. Erityisen tärkeää on, että löytyy tietoja julkaisuideni arvosteluista ja siitä, että joku on lukenut niitä (ei niin väliä, vaikka arviot lyttäisivät tutkimukseni täysin, tosi ilkeä kriittinen arvio voi olla parempi kuin vaisu hymistely ja joka tapauksessa pääasia, että joku on lukenut sen). Mut pitää myös löytyä oman tutkimusyksikköni henkilökunnan esittelyistä ja vastaavista. Mitään fb-kesälomakuvia ei tietenkään tarvita, mutta asiallista tietoa työni luonteesta ja vaikuttavuudesta on hyvä olla. Pelkkä julkaisuluettelo parille aaneloselle tiivistettynä kun ei kerro koko totuutta merkityksestä ja vaikuttavuudesta. linkedn, fb ja twitter on - no, ei juuri mitään erityistä, mutta ei niistä haittaakaan ole, kunhan katsoo, mitä sinne laittaa.

Minut itseni löytää mainittuna myös parilta aika epäilyttävältä nettisivulta. Nekin liittyvät tutkimusaiheeseeni ja sen popularisointiin, johon liittyy myös kaikenlaisia hörhöryhmiä, joista tämä on yksi. Jos niitä lukee yhtään pitempään, tajuaa kyllä, että minä en jaa niiden näkemyksiä, joten en ole viitsinyt puuttua asiaan.

Vierailija
12/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisellä on hyvä koulutus, on kaikinpuolin jees, on sosiaalisia suhteita, harrastuksia ja on ihmissuhteet ja raha-asiat kunnossa, on terveyttä ja reippautta jne... muttei ole naamakirjassa, niin työpaikka jää saamatta?

Millaisia ne työpaikat ovat, joita ei siinä tapauksessa saa?

Vierailija
13/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 12:39"]

Jos ihmisellä on hyvä koulutus, on kaikinpuolin jees, on sosiaalisia suhteita, harrastuksia ja on ihmissuhteet ja raha-asiat kunnossa, on terveyttä ja reippautta jne... muttei ole naamakirjassa, niin työpaikka jää saamatta?

Millaisia ne työpaikat ovat, joita ei siinä tapauksessa saa?

[/quote]

Sellaisia, joissa pomo hinkuu niin kamalasti lisää FB-kavereita, että työntekijätkin pitää palkata sen mukaan?

Vierailija
14/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus luin jutun, jonka mukaan työntekijän googlaaminen olisi laitonta... En muista perusteluita. Goolaamalla varmaan löytyy juttua tästä asiasta :)

Vierailija
15/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 12:34"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 11:55"]

[/quote]

Ei kyllä pidä paikkaansa, että koulutetummalla alalla olisi etu, kun mitään ei löydy. Itse olen yliopistotutkija, dosentti ja tohtori ja tottamooses asiaan kuuluu, että mun tutkimusprojekteistani, niiden verkostoyhteyksistä ja julkaisuistani ja myös esi luentotilaisuuksista jne. löytyy netistä tietoja. Erityisen tärkeää on, että löytyy tietoja julkaisuideni arvosteluista ja siitä, että joku on lukenut niitä (ei niin väliä, vaikka arviot lyttäisivät tutkimukseni täysin, tosi ilkeä kriittinen arvio voi olla parempi kuin vaisu hymistely ja joka tapauksessa pääasia, että joku on lukenut sen). Mut pitää myös löytyä oman tutkimusyksikköni henkilökunnan esittelyistä ja vastaavista. Mitään fb-kesälomakuvia ei tietenkään tarvita, mutta asiallista tietoa työni luonteesta ja vaikuttavuudesta on hyvä olla. Pelkkä julkaisuluettelo parille aaneloselle tiivistettynä kun ei kerro koko totuutta merkityksestä ja vaikuttavuudesta. linkedn, fb ja twitter on - no, ei juuri mitään erityistä, mutta ei niistä haittaakaan ole, kunhan katsoo, mitä sinne laittaa.

Minut itseni löytää mainittuna myös parilta aika epäilyttävältä nettisivulta. Nekin liittyvät tutkimusaiheeseeni ja sen popularisointiin, johon liittyy myös kaikenlaisia hörhöryhmiä, joista tämä on yksi. Jos niitä lukee yhtään pitempään, tajuaa kyllä, että minä en jaa niiden näkemyksiä, joten en ole viitsinyt puuttua asiaan.

[/quote]

Niin. Erityisen tärkeää kaltaisellesi on se, että löytyy muiden mainintoja sinusta. Ei se, että itse höliset Twitterissä olevasi joku suuri tutkija, jolla on kahden rivin mielipide joka asiasta.

Vierailija
16/31 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä provo on ollut täällä aiemminkin.

Vierailija
17/31 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/31 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin laillista tsekata googlella kenet vain. Mun mielestä haastatteleva työpaikka on ollut reilu ja rehellinen kertoessaan asiasta. Jos netistä ei löydy sinusta yhtään mitään niin sekin aiheuttaa epäluuloa. Siksi kannattaa jo valmiiksi kertoa miksei halua itseään netistä löydettävän.

Jos netistä ei löydy muuta niin kannattaa luoda linked in-profiili ja liittää siitä mahdollisesti tieto myös työhakemukseen. 

Vierailija
19/31 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla täyskaimana esim. TKK:n proffaa, kirurgia, plus vielä esim. jotain ekonomia, yms. Saa aika syvälle kaivaa, että löytää juuri mut.

Vierailija
20/31 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No googlettamalla ensimmäinen löydös on tämä: http://www.agronomiliitto.fi/jasenpalvelu/usein-kysytyt-kysymykset/. Siellä, kuten kaikkialla muuallakin on sama tieto: ei saa googlettaa. Ei saa myöskään soittaa entiseen työpaikkaan, ellei hakija ole antanut lupaa (maininnut suosittelijaksi).

Kaikki se, mitä on vaikea valvoa, ei ole kuitenkaan laillista... On pedofiilejakin suhteellisen vaikea saada kiinni, mutta ei se tarkoita, että pedofilia olisi sallittua...

Jos työnhakija on niin idiootti, ettei tiedä omista oikeuksistaan mitään, niin en voi kuin onnitella.

Missä teidän ihmisten yleissivistys on? Ettekö koskaan lue esim. sanomalehtiä???

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän