Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökkireissut ne on miehelle lomaa, naisille ei niinkään

Vierailija
02.04.2013 |

Mökkikausi, mökkikausi jippii! Pääsiäinen mökillä ukon kanssa. Aletaan tehdä lähtöä. Mies pakkaa: juuei mitään. Huikkaa mulle, että viittitkö heittää mullekin mukaan parit puhtaat kalsarit ja t-paidat. Mä pakkaan: omat vaattet, hygienia tartvikkeet, pyyhkeet ja vuodevaatteet.

Ajetaan kaupoille. Pitäs viikoksi saada syötävää, semmoista mitä möksällä voi helposti laittaa. Ruuhkaa näyttää olevan. Mies kaartaa auton pihaan ja nousee autosta. Se ei suinkaan tule ruokakauppaan ryysäämään ruuhkiin tönimään vaunuilla toisia, vaan painelee selkä pystönä alkoon. 

Minä taistelen urheasti koko marketin läpi, mielestäni saan viikon ruuat aika hyvin kasaan ja jotain herkkujakin on mukana.

Työnnän pikkuauton kokoista ostoskärryä loskassa autolle, mies nojaa kättä ikkunankarmiin ja kuuntelee musaa sisällä autossa . Alan nostella niitä 50 litran kokoisia ruokakasseja takakonttiin ja penkeille. Mies alkaa mäkättää, ,että en osaa lastata järkevästi autoa. Mun hommassa ei ole mitään logiikkaa. Minä haluan vaan saada nää kassit autoon.

En jaksa oikein uskoa, että meidän ruokakassin sijoittelu meidän autontötteröön jotenkin eri tavalla vaikuttaisi ajo-ominaisuuksiin tai vaatisi mitään lasti-opin arvosanaa.

Lähdetään matkaan, mies viheltelee ja minäkin saatan huokaista.  On vielä valoisaa kun tullaan pihalle. Ihanaa. Kyllä tästä vielä kevät ja kesäkin tulee.

Mökille kannan kamat sisälle, vedet päälle, katsellaan paikat. Minä, siis minä vain laitan jääkaapin päälle ja pyyhin sen, nosta ruuat kaappiin ja  käyn läpi kuivakaapit. Laitan päivälliskamat esille ja alan katsella että mistä päästä aloittais,

Mies on siinä vaiheessa  saanut tulen uuniin. Sanoo, että lähempä saunalle kattomaan ja laitan sen tulemaan. Saunalle ei suinkaan mennä pelkkä tikkuaski taskussa, niinkuin vois luulla. Kuulen melkein alhaalta rannasta sisälle asti korkin narahduksen, Avaan punkkupullon itsekin.

Hommat menee niin, että minä tiskaan, pyyhin, lakaisen, pilkon, raastan ja pesen perunoita. Jos grilli on ulkona, mies kyllä grillaa, mutta ne grillattavat vihannekset, kastikkeet, salaatit ilmestyy itsestään pöytään. Liha on hyvin grillattua ja mureaa, ei siinä mittään.

Loma alkaa loppua, aletaan tehdä lähtöä kaupunkiin. Minä pakkaan vuodevaatteet, pyyhkeet ja pesuvehkeet, siivoan saunan, tyhjennän jääkaapin ja pesen sen, Kannan kamat autoon ja valmistaudun lähtöön, Miehellä sattuukin vielä olemaan vähän hutera olo, ja se yrittää jollakin ilveellä saada mun kans pienen riidan pystyyn jostain  olemattomasta asiasta. Sitten voisi ottaa kostoksi helpottavan kaljan ja kas, mun pitäis ajaa kaupunkiin,

En ole koko päivänä huomaavinani sen pientä piikin yritystä, vaan olen kiireinen ja touhuan aina toisessa päässä taloa tai tonttia missä mies on,

Lopulta onkin sitten senverra ilta, että pitää lähteä. Mies istahtaa autoon ja alkaa kiroilla tulevaa ruuhkaa, kun jotkut esbolaiset junnaa jonossa kotona ja lomilla.  

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kertokaa te modernit, tasa-arvoa vaalivat nykynaisten riivinraudat, että miten ne mökkilomat oikein oikealla tavalla hoidetaan. Ettei mene pieleen enää kenelläkään,

Onhan se selvä, että mökillä on erikseen miesten hommat ja naisten hommat. Ei mulla tulis mieleenkään lähteä johonkin puunkantoon tai kaivon vinssaamiseen. Ne jätän miehelle. 

Vierailija
22/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 14:57"]

No kertokaa te modernit, tasa-arvoa vaalivat nykynaisten riivinraudat, että miten ne mökkilomat oikein oikealla tavalla hoidetaan. Ettei mene pieleen enää kenelläkään,

Onhan se selvä, että mökillä on erikseen miesten hommat ja naisten hommat. Ei mulla tulis mieleenkään lähteä johonkin puunkantoon tai kaivon vinssaamiseen. Ne jätän miehelle. 

[/quote]

Jos sinä olet tyytyväinen, niin mikäs siinä sitten.

Minä ainakin osaan lämmittää mökkisaunan, ja mieheni osaa pedata sängyt. Ei se ole sen kummempaa. Meillä on pumppu joka nostaa vettä, mutta kyllä naiset ovat perinteisesti juuri sitä vettä noutaneet.

Mutta siinä ei ole pienintäkään järkeä, että joku raataa marttyyrinä, eikä tee mitään muttaakseen tilannetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri noista syistä en koskaan vietä lomia kotona ja mökkikin on myyty pois! Aina ulkomaille lomille ja valmiiseen pöytään!

Vierailija
24/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tämä nykynainen osaa käyttää kirvestä ja vesipumppua, ja se tasa-arvoinen mies osaa pestä vessan ja pilkkoa porkkanoita. Miksi ne pitäisi jakaa sukupuolen mukaan? Me jaetaan niin että molemmat saa tehdä mieluisia hommia ja molemmille tulee myös niitä kummallekin epämieluisia. Ja niin että aikaa kuluu molemmilta yhtä paljon, eikä toinen joudu työskentelemään 24/7 kun toinen heittää tunnissa jotkut takkapuut pesään.

Vierailija
25/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitkä hiton miesten ja naisten työt...Kyllä meillä puutkin kaadetaan yhdessä ja vettäkin ihan molemmat "pumppaa" kaivosta. Kauppakassien kantonkin onnistuu ihan molemmilta, kuten myös ruuat yms. Autoakin osataan molemmat ajaa, kun saatamme ihan yksinkin sinne mökille mennä. Aikuisia ihmisiä sentään ollaan.

Vierailija
26/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa ihan kuin äitini olisi kirjoittanut tuon 30 vuotta sitten, lisänä 4 lasta hoidettavana.

just nyt pääsiäisenä äitini haikeana muisteli lapsuutemme mökkireissuja. samalla ihmetteli mikse meistä lapsista ole tullut mökki-ihmisiä..

minäpä sitten kerroin, että se työleiri ei kiinnosta. haluan, että lapseni muistaa lomista muutakin kuin kiukkuisen ja pahantuulisen äidin ja pienessä hönössä saunalla "puuhastelevan" isän.

vaikkei mieheni olekaan yhtä avuton ja laiska kuin isäni, niin silti.. en mökkeile!

Vierailija
27/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, laiska mies ja nössö vaimo. Meidän suvun miehet on vähän väliä maalla nikkaroimassa ja korjailemassa ja huoltamassa milloin mitäkin, tai grillailemassa tai... Työleirihän mökki monesti on kaikille...

Vierailija
28/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä se on toisinpäin, mä teen ruoat, lämmitän saunan ja mökin, teen puut, kannan vedet, ym ym. Vaimo ja tyttö istuu sisällä ja lukee lehtiä/kirjoja ja kattelee ikkunasta järvelle. Reissun jälkeen tuumaavat, että olipa ihan rentoutua :)

Vierailija
29/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 14:43"]

- osta valmisjogurtteja

[/quote]

Tämä.

Vierailija
30/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos sillä saa vapautuksen kokkaamisesta, siivoamisesta ja tiskaamisesta, että tuo pari sylillistä puita saunaan tai ämpärillisen vettä tupaan, niin suosittelisin kyllä kokeilemaan. Kyllä se pari halkoa ja ämpäri vettä nousee ihan naisenkin lihaksilla.

Mistä se johtuukin, että nuo miesten työt on aina noita, mitkä vie aikaa noin kaksi minuuttia ja naisten työt sitten monta tuntia? Eikö tule yhtään kusetettu olo?

Vierailija
31/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä paitsi joku saunan lämmittäminenkin nyt on ihan vaan rentoutumista, ei se ole mikään työ. Ja kaivoon kannattaa laittaa uppopumppu.

Vierailija
32/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin tarinasta olis kiva kuulla miehen versio. Mies kuitenkin kävi alkossa (osti myös vaimoa ajatellen punkkupullon), maksoi varmaan ihan kivasti. Mies ajoi pitkän matkan mökille ja perille saavuttaessa lähti heti saunan lämmitykseen. Kantoi puut ja teki tulet. Okei, korkkasi siinä vaiheessa oluen mutta niin myös vaimo korkkasi punkkupullon.

Tuo jääkaapin pesu tullessa ja mennessä nyt oli aivan turhaa hommaa.

Vierailija
33/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 15:23"]

Tästäkin tarinasta olis kiva kuulla miehen versio. Mies kuitenkin kävi alkossa (osti myös vaimoa ajatellen punkkupullon), maksoi varmaan ihan kivasti. Mies ajoi pitkän matkan mökille ja perille saavuttaessa lähti heti saunan lämmitykseen. Kantoi puut ja teki tulet. Okei, korkkasi siinä vaiheessa oluen mutta niin myös vaimo korkkasi punkkupullon.

[/quote]

Ai sen rouvan olisi pitänyt kauppareissun lisäksi hilpasta vielä alkoonkin ostamaan itselleen punkkupullon? Kuulostaa tyhmältä. 

Vierailija
34/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kauhia kauhia. Minä olen nainen ja kannan joka ilta syyskuusta toukokuuhun puut sisälle ja pistän tulen takkaan. Ja punkkupullo maksaa alle kympin. Ja pääsiäisenä ajoin edestakaisin 600 kilometriä. On se rankkaa että jotkut miehetkin joutuvat joskus lämmittämään saunan kaljoissaan. Mitenhän ne jaksaa?

Vierailija
35/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli anopin mökillä oletuksena, että miniä tekee kaikki työt ja muut seurustelevat keskenään.

Vaan kun miniä ei tehnytkään, seurasi siitä paheksuntaa ja kyräilyä.

Enää en suostu lähtemään ko. mökille ollenkaan, ja sitä tietenkin pitää aina ihmetellä isoon ääneen. Kyllähän he nyt vieraanvaraisina ihmisinä minut sinne mielellään tahtoisivat vieraaksi (=orjaksi pakkotyöhön).

Vierailija
36/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 15:27"]

[/quote]

Kauhia kauhia. Minä olen nainen ja kannan joka ilta syyskuusta toukokuuhun puut sisälle ja pistän tulen takkaan. Ja punkkupullo maksaa alle kympin. Ja pääsiäisenä ajoin edestakaisin 600 kilometriä. On se rankkaa että jotkut miehetkin joutuvat joskus lämmittämään saunan kaljoissaan. Mitenhän ne jaksaa?

[/quote]

No kyllä mäkin kannan puut ja lämmitän takan mut mun pointti oli että tästä on nyt kuultu tasan vain se naisen versio. Tuskin edes kirjoitti tohon kaiken mitä mies teki.

Vierailija
37/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 15:26"]

[/quote]

Ai sen rouvan olisi pitänyt kauppareissun lisäksi hilpasta vielä alkoonkin ostamaan itselleen punkkupullon? Kuulostaa tyhmältä. 

[/quote]

Mitäs jos olis mennytkin toisin päin? Että mies olis käynyt kaupassa ja vaimo alkossa? Marttyyrivaimon kertomana se alkossa käynti olis varmaan ollut puolta vaikeampaa kuin kaupassa käynti.

Vierailija
38/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mulla on mies joka tykkää ruoanlaitosta. Menemme siis yhdessä kauppaan ja mies kokkaa aika paljon. No kesällä tosin istuu enemmän siinä grillin vieressä kun minä juoksen sisälle ja ulos tavaroiden kanssa ja laitan lisukkeita, mutta kyllä se tekee niitäkin. Lapsetkin on jo niin isoja, että niitä voi komentaa auttamaan eikä tarvitse vahtia.

Tiskaaminen on tosin melkein aina mun hommaa, samoin sänkyjen petaaminen. Meillä on mökillä vain harja ja rikkalapio, niillä ei ihmeemmin siivota, mutta mies varmaan komennuksesta ravistaa mattoja.

Ja se tekee kaikki puuhommat, kuljettaa sisälle, lämmittää uunit (meillä puuulämmitys mökillä) ja lämmittää saunan, nostaa vedet jne. Puutarhahommia me tehdään yhdessä, se on harrastus, jota haluamme tehdä. Niinkuin koko mökkeily!

Vierailija
39/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vielä ihmetellään, miksi me ei haluta mökkiä, vaikka tonttikin olisi. Ei meille tuota "idylliä" ikinä!

Vierailija
40/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään tähän vielä että yllättäin vaimo ei pidä minään sitä että mies grillasi lihat ym. mutta vitsit ku oli niin rankkaa tehdä se salaatti ja keittää perunat.... Olisko sen miehen pitänyt yhtä aikaa grillata ja tehdä salaattia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi