Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mökkireissut ne on miehelle lomaa, naisille ei niinkään

Vierailija
02.04.2013 |

Mökkikausi, mökkikausi jippii! Pääsiäinen mökillä ukon kanssa. Aletaan tehdä lähtöä. Mies pakkaa: juuei mitään. Huikkaa mulle, että viittitkö heittää mullekin mukaan parit puhtaat kalsarit ja t-paidat. Mä pakkaan: omat vaattet, hygienia tartvikkeet, pyyhkeet ja vuodevaatteet.

Ajetaan kaupoille. Pitäs viikoksi saada syötävää, semmoista mitä möksällä voi helposti laittaa. Ruuhkaa näyttää olevan. Mies kaartaa auton pihaan ja nousee autosta. Se ei suinkaan tule ruokakauppaan ryysäämään ruuhkiin tönimään vaunuilla toisia, vaan painelee selkä pystönä alkoon. 

Minä taistelen urheasti koko marketin läpi, mielestäni saan viikon ruuat aika hyvin kasaan ja jotain herkkujakin on mukana.

Työnnän pikkuauton kokoista ostoskärryä loskassa autolle, mies nojaa kättä ikkunankarmiin ja kuuntelee musaa sisällä autossa . Alan nostella niitä 50 litran kokoisia ruokakasseja takakonttiin ja penkeille. Mies alkaa mäkättää, ,että en osaa lastata järkevästi autoa. Mun hommassa ei ole mitään logiikkaa. Minä haluan vaan saada nää kassit autoon.

En jaksa oikein uskoa, että meidän ruokakassin sijoittelu meidän autontötteröön jotenkin eri tavalla vaikuttaisi ajo-ominaisuuksiin tai vaatisi mitään lasti-opin arvosanaa.

Lähdetään matkaan, mies viheltelee ja minäkin saatan huokaista.  On vielä valoisaa kun tullaan pihalle. Ihanaa. Kyllä tästä vielä kevät ja kesäkin tulee.

Mökille kannan kamat sisälle, vedet päälle, katsellaan paikat. Minä, siis minä vain laitan jääkaapin päälle ja pyyhin sen, nosta ruuat kaappiin ja  käyn läpi kuivakaapit. Laitan päivälliskamat esille ja alan katsella että mistä päästä aloittais,

Mies on siinä vaiheessa  saanut tulen uuniin. Sanoo, että lähempä saunalle kattomaan ja laitan sen tulemaan. Saunalle ei suinkaan mennä pelkkä tikkuaski taskussa, niinkuin vois luulla. Kuulen melkein alhaalta rannasta sisälle asti korkin narahduksen, Avaan punkkupullon itsekin.

Hommat menee niin, että minä tiskaan, pyyhin, lakaisen, pilkon, raastan ja pesen perunoita. Jos grilli on ulkona, mies kyllä grillaa, mutta ne grillattavat vihannekset, kastikkeet, salaatit ilmestyy itsestään pöytään. Liha on hyvin grillattua ja mureaa, ei siinä mittään.

Loma alkaa loppua, aletaan tehdä lähtöä kaupunkiin. Minä pakkaan vuodevaatteet, pyyhkeet ja pesuvehkeet, siivoan saunan, tyhjennän jääkaapin ja pesen sen, Kannan kamat autoon ja valmistaudun lähtöön, Miehellä sattuukin vielä olemaan vähän hutera olo, ja se yrittää jollakin ilveellä saada mun kans pienen riidan pystyyn jostain  olemattomasta asiasta. Sitten voisi ottaa kostoksi helpottavan kaljan ja kas, mun pitäis ajaa kaupunkiin,

En ole koko päivänä huomaavinani sen pientä piikin yritystä, vaan olen kiireinen ja touhuan aina toisessa päässä taloa tai tonttia missä mies on,

Lopulta onkin sitten senverra ilta, että pitää lähteä. Mies istahtaa autoon ja alkaa kiroilla tulevaa ruuhkaa, kun jotkut esbolaiset junnaa jonossa kotona ja lomilla.  

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi neuvo: älä hommaa itsellesi enää enempää lapsia hoidettavaksi, jookos?

Vierailija
42/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

OMG OMG OMG OMG

uskomaton keskustelu

uskomaton avaus

uskomatonta argumentaatiota

uskomatonta porukkaa

OMG

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia mökkeily oli mukavaa, rentouttavaa puuhastelua molemmille. Nyt on äidin työmäärä lisääntynyt, jostain kumman syystä kaikki lasten asioista huolehtiminen kuuluu mulle. Samalla myös petivaatteet ja pyyhkeet on siirtyneet kun vastuulle. Ruokaostokset suunnittelen ja ruoat laitan. Mies pakkaa omat vaatteet, ajaa mökille ja matkalla käydään yhdessä kaupassa. Perillä mies lämmittää saunan kun pyydän monta kertaa, voisin itsekin lämmittää mutta yleensä on ruokailut ja sänkyjen laitot kun lapsilla nälkä ja väsyttää. Kerran menin laittamaan saunaa ja mies jäi lasten kanssa mökkiin, oli vat syöneet jälkkäriksi tarkoitettua pullaa melkein koko pitkon koska olivat nälissään.

Ja mistään en ennen lapsia tajunnut, että mies on noin avuton käytännön jutuissa, kun ei se kahden aikuisen huushollissa vaan tule ilmi. Silloin mökkimatkan ajaminen varmaan vastasikin "rasittavuudeltaan" ruokaostosten suunnittelua ja ruokien laittoa jossain sopivassa välissä (viiniä siemaillen)kun itselle sattui nälkä tulemaan.

Vierailija
44/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 15:17"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 14:57"]

No kertokaa te modernit, tasa-arvoa vaalivat nykynaisten riivinraudat, että miten ne mökkilomat oikein oikealla tavalla hoidetaan. Ettei mene pieleen enää kenelläkään,

Onhan se selvä, että mökillä on erikseen miesten hommat ja naisten hommat. Ei mulla tulis mieleenkään lähteä johonkin puunkantoon tai kaivon vinssaamiseen. Ne jätän miehelle. 

[/quote]

Jos sillä saa vapautuksen kokkaamisesta, siivoamisesta ja tiskaamisesta, että tuo pari sylillistä puita saunaan tai ämpärillisen vettä tupaan, niin suosittelisin kyllä kokeilemaan. Kyllä se pari halkoa ja ämpäri vettä nousee ihan naisenkin lihaksilla.

Mistä se johtuukin, että nuo miesten työt on aina noita, mitkä vie aikaa noin kaksi minuuttia ja naisten työt sitten monta tuntia? Eikö tule yhtään kusetettu olo?

[/quote] Miesten työt? Meillä on vain yhteisiä töitä joita tekee se jota huvittaa. Tiskaus, ruoanlaitto ja petaminen vievät energiaa 3% kaikista hommista, mitä mökillä voi tehdä. Kuka kaataa puut, oksii ne ja sahaa pöllit? Kuka raahaa oksat roviolle? Kuka pilkkoo puut ja pinoaa ne? Kuka kääntää perunamaan ja perkaa ojan? Kuka leikkaa puut? Kuka siimaa nurmikon ja niityn? Kuka tyhjentää makkipöntön kompostiin? Kuka kääntää kompostit? me yhdessä tai jompikumpi.

Vierailija
45/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 %...Hernaria purkista vai maksista rasiasta ?

Vierailija
46/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä ainoo todellinen yksiselitteisesti  miesten homma on huussin tyhjennys...siitä pidän kiinni :-). Naispareilla on vaikeempaa

Vierailija
47/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käydään kaupassa ja Alkossa yhdessä (vaikka lapsetkin olisivat mukana, härregyyd), se ajaa kumpaa ei väsytä, mökillä kannetaan yhdessä kamat sisälle ja jos välillä on pysähdytty syömään niin suunnataan suoraan joko golfaamaan tai rinteeseen, vuodenajasta riippuen. Sauna lämpiää napinpainalluksella ja ruokaa laitetaan yhdessä, lapsetkin auttavat. Aika kivaa, ensi viikonloppuna taas!

Vierailija
48/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 15:45"]

3 %...Hernaria purkista vai maksista rasiasta ?

[/quote] No vaikka uusia perunoita, salaattia, savukalaa, jälkkäriä. Voin kertoa että tuon tekemiseen menee energiaa hiukan vähemmän kuin esimerkiksi samassa ajassa suoritettava ojankaivuu. Kokeile joskus.

Vierailija
49/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tollasta silloin, kun olen isän ja lasten kanssa mökillä. Omaa miestäni voin komentaa ja on hän nyt muutenkin hiukan edistyneempi näissä asioissa, mutta isääni en viitsi samalla tavalla käskyttää. Miehenikin kyllä mielellään laistaisi kaikesta, mutta tajuaa kyllä puhetta ;) Isäni kanssa en enää suostu mökille lähtemään, vaikka hän siellä suurimman osan kesää viettääkin ja kivaahan se olisi lasten kanssa olla pidempäänkin. Isä marmattaa minulle siitä, miten en ole tarpeeksi ulkona, mutta jättää silti kaiken huushollauksen minulle. Ja koska mökki on isän syntymäseuduilla, lappaa pihaan koko ajan kaiken maailman puolituttuja ja sukulaisia mitään etukäteen ilmoittamatta, ja saan sitten kestitä niitä liukuhihnalla. Tai isä ilmoittaa puolen tunnin varoajalla, että meille tulee ruokavieraita. Huoh. Never again. Kumma juttu, et äiti viihtyy paremmin kaupungissa ;)

Vierailija
50/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 15:42"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 15:17"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 14:57"]

No kertokaa te modernit, tasa-arvoa vaalivat nykynaisten riivinraudat, että miten ne mökkilomat oikein oikealla tavalla hoidetaan. Ettei mene pieleen enää kenelläkään,

Onhan se selvä, että mökillä on erikseen miesten hommat ja naisten hommat. Ei mulla tulis mieleenkään lähteä johonkin puunkantoon tai kaivon vinssaamiseen. Ne jätän miehelle. 

[/quote]

Jos sillä saa vapautuksen kokkaamisesta, siivoamisesta ja tiskaamisesta, että tuo pari sylillistä puita saunaan tai ämpärillisen vettä tupaan, niin suosittelisin kyllä kokeilemaan. Kyllä se pari halkoa ja ämpäri vettä nousee ihan naisenkin lihaksilla.

Mistä se johtuukin, että nuo miesten työt on aina noita, mitkä vie aikaa noin kaksi minuuttia ja naisten työt sitten monta tuntia? Eikö tule yhtään kusetettu olo?

[/quote] Miesten työt? Meillä on vain yhteisiä töitä joita tekee se jota huvittaa. Tiskaus, ruoanlaitto ja petaminen vievät energiaa 3% kaikista hommista, mitä mökillä voi tehdä. Kuka kaataa puut, oksii ne ja sahaa pöllit? Kuka raahaa oksat roviolle? Kuka pilkkoo puut ja pinoaa ne? Kuka kääntää perunamaan ja perkaa ojan? Kuka leikkaa puut? Kuka siimaa nurmikon ja niityn? Kuka tyhjentää makkipöntön kompostiin? Kuka kääntää kompostit? me yhdessä tai jompikumpi.

[/quote]

Eikö kesämökki hommata yleensä lomailua varten, eikä työleiriä? Kuulostaa hirveältä. Lopetan saman tien mökistä haaveilun.

Vierailija
51/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan mökkeilyä. Miksi ihmeessä ihmiset haluavat moisia riesoja itselleen?

Miksei kodistaan voi tehdä sellaista että siellä viihtyy? Yhdistää koti ja mökki?

Minä nautin kotona olemisesta, ei tarvitse istua ruuhkissa eikä käyttää aikaa siihen. Kotona on takka ja terassi, jääkaappi ja punaviinit. Linnunlaulut kuuluu ja vettäkään ei tarvitse kantaa.

Meillä on mökki, mutta emme käy siellä. Miksi kävisimme? Lasten kanssa varsinainen työleiri ja haukkana saa olla rannassa koko ajan. Ei kiitos.

Vierailija
52/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hurjaa. Minä katan pöydän, lämmitän taloa, tarjoan välipalat ja lakaisen lattiat. Roolini ei ole hirvittävästi muuttunut sitten lapsuuden. Paitsi lasten ollessa pieniä hommat hoidettiin 50/50, kun muuta sukua ei ollut paikalla. Varmaan mun salaisuus sitten on, että en ole koskaan ryhtynyt emännäksi. Jos joku en estynyt tekemään muita hommia, on kipeä, vanha tai vaan haluaa lepuuttaa, niin totta kai tartun toimeen.

Vierailija
53/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 17:05"]

Miksei kodistaan voi tehdä sellaista että siellä viihtyy? Yhdistää koti ja mökki?

Minä nautin kotona olemisesta, ei tarvitse istua ruuhkissa eikä käyttää aikaa siihen. Kotona on takka ja terassi, jääkaappi ja punaviinit. Linnunlaulut kuuluu ja vettäkään ei tarvitse kantaa.

Meillä on mökki, mutta emme käy siellä. Miksi kävisimme? Lasten kanssa varsinainen työleiri ja haukkana saa olla rannassa koko ajan. Ei kiitos.

[/quote]

Miksi teillä on mökki jos ette käy siellä? Älyvapaata porukkaa

Vierailija
54/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 17:05"]

[/quote]

Asiaa! Meillä ei ole mökkiä, eikä tule! Meillä on mukava 10-metrinen retkivene, voi yöpyä satamissa palveluiden äärellä tai luonnon keskellä. Eikä tule yllätysvieraita!

Vierailija
55/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

veneily Suomen olosuhteissa se vasta hölmöä hommaa onkin.

Vierailija
56/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 15:42"] Miesten työt? Meillä on vain yhteisiä töitä joita tekee se jota huvittaa. Tiskaus, ruoanlaitto ja petaminen vievät energiaa 3% kaikista hommista, mitä mökillä voi tehdä. Kuka kaataa puut, oksii ne ja sahaa pöllit? Kuka raahaa oksat roviolle? Kuka pilkkoo puut ja pinoaa ne? Kuka kääntää perunamaan ja perkaa ojan? Kuka leikkaa puut? Kuka siimaa nurmikon ja niityn? Kuka tyhjentää makkipöntön kompostiin? Kuka kääntää kompostit? me yhdessä tai jompikumpi.

[/quote]

ei kai teillä oikeasti tuollaista keskitysleiriä ole? mitkä pöllit, perunamaat, nurmikot, niityt ja kompostit? wtf!!

Vierailija
57/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 18:16"]

[/quote]

jää sä maakrapu vaan rannalle ruikuttamaan :D 

Vierailija
58/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 19:03"]

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 18:16"]

[/quote]

jää sä maakrapu vaan rannalle ruikuttamaan :D 

[/quote]

Mäkin jään ja ihan mielelläni :D

Vierailija
59/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

testattu on. jään erittäin mielelläni maalle ja teen jotain muuta niillä 50000 eurolla.

Vierailija
60/77 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoko sinne mökille on laittaa perunamaita ja täytyykö niitä ojiakin joka kesä kaivaa? Kummallista mökkeilyä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä