Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 90% eläkeläisistä on niin dillejä että luulevat itse maksaneensa eläkkeensä?

Vierailija
21.03.2019 |

Näinhän se ei siis ole. Kulloinkin TYÖSSÄKÄYVÄ ikäluokka maksaa silloisen eläkeläisporukan eläkkeet. Tää tuli mieleen kun toisessa ketjuss suuren ikäluokan mummo rääkyi ja puolusti ylisuuria eläkkeitä argumentilla”itse oon joka pennin säästänyt työurani aikana”. No kun et ole!!

Suurten ikäluokkien maksama eläkemaksu oli surkean pieni. Kokonaisuutena alle 10% luokkaa palkasta josta ITSE maksettiin alle 5%, työnantaja loput. Tällä pienellä kerätyllä summalla rahoitettiin suuria ikäluokkia edeltävän sukupolven eläkkeet jotka oli pieniä, koska eläkeläisinä oli kotirouvia, maanviljelijöitä jne. (Eli ei suuria eläkkeitä).

Suurten ikäluokkien öykkäriekkeet maksamme nyt ME TYÖSSÄKÄYVÄT. Meidän eläkrasite on 25% josta maksamme siinä 19% itse jaloput työnataja. Nämä rahat menee suurten ikäluokkien kermaperse-eläkkeisiin jotka ovat isot. Esim isäni jäi eläkkeelle valtion erikoisvirkamieseläkkeelle (kohdennettu tietylle ryhmälle) 58v iässä terveenä ja reippaana ja sen eläke on jumaliste 80% paljasta yli 3000e.

Nyt tuleekin jännin osio: olen isääni paljon koulutetumpi ja parempipalkkaisempi. Mun eläkeikä on 68v 7kk. Mun eläke tulee olemaan msksimissaan 1500e. Siis olen maksanut TUPLASTI ELÄKEMAKSUJA, olen parempipalkkainen kuin isäni, ja tuun saamaan VAIN PUOLET SIITÄ MITÄ ISÄ SAA eläkettä.

Saakutti seuraavan kerran kun joku suuren ikäluokan kermaperse pajatsontyhjentäjä tääkyy että itse oon joka sentin eläkkeestäni maksannut niin MINÄ VETÄISEN LITSARILLA.

Mitta on täynnä näitä perseilijöitä. Kyrsii!

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sorry virhe, nykyisin maksetan siis siinä 10% kantturoissa itse eläkemaksu, ei 19% (se oli typo)

Ap

Vierailija
2/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti jäi sairaeläkkeelle reilu 50-vuotiaana ja eläke laskettiin niinkuin olis tehnyt täydet työvuodet. Eipä lasketa enää noin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsisko mennä jatkamaan sitä eläkkeen kerryttämistä, eikä rääkyä keskellä päivää täällä vauvalaudalla?

Vierailija
4/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sorry virhe, nykyisin maksetan siis siinä 10% kantturoissa itse eläkemaksu, ei 19% (se oli typo)

Ap

Vuonna 2019 työntekijän maksuprosentti on 53-62-vuotiailla 8,25 prosenttia ja muilla 6,75 prosenttia.

Vierailija
5/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kantsisko mennä jatkamaan sitä eläkkeen kerryttämistä, eikä rääkyä keskellä päivää täällä vauvalaudalla?

Ole huoleti, kerrytän kyllä, mutta jonkun olis tärkeää kertoa tämä törkeä epäreiluus ja nuoremman sukupolven ryöstö julkisuuteen. Nyt nuo röyhkimykset vaativat vaan lisää eläkettä - eläkeläisiä on suurin osa äänestäjistä joten näistä tulee taas eläkeläisten paapomisvaalit ja kohta taitettu indeksi poistetaan jaa saavat VIELÄKIN korkeampia eläkkeitä. Ap

Vierailija
6/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Enkä tajua, miks työssäkäyvät jaksaa valittaa veroista, mut eläkemaksuista ei puhuta ikinä. Verot sentään menee yleishyödyllisiin tarkoituksiin, toki suurissa määrin myös niille eläkeläisille, mut eläkemaksut on oikeasti todella, siis todella suuri siivu palkasta. Vähintään jotain eläkekattoa tarvittaisi, tosin en tiedä voiko nykyisiä suuria eläkkeitä leikata, mut tulevia ainakin.

Vierailija
7/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:ta edes vähän lohduttaakseni kerron, että eläkeläisten veroprosentti on palkansaajia suurempi.

Vierailija
8/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Enkä tajua, miks työssäkäyvät jaksaa valittaa veroista, mut eläkemaksuista ei puhuta ikinä. Verot sentään menee yleishyödyllisiin tarkoituksiin, toki suurissa määrin myös niille eläkeläisille, mut eläkemaksut on oikeasti todella, siis todella suuri siivu palkasta. Vähintään jotain eläkekattoa tarvittaisi, tosin en tiedä voiko nykyisiä suuria eläkkeitä leikata, mut tulevia ainakin.

Ajatteletko, että eläkkeistä ei makseta veroa?

Siinä olen samaa mieltä, että kenellekään ei pitäisi maksaa yli 5000 euron eläkkeitä, sillä kyllä yksi ihminen tulee toimeen paremmin kuin hyvin ja suuresta palkasta on ollut mahdollista kerryttää lisävarallisuutta.

Vierailija
9/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä eläkemaksuista jauhetaan aika tasaiseen tahtiin. Jopa muuallakin, kuin täällä.

Vierailija
10/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkemaksut vähennetään kuitenkin tuloista ennen verotusta. Jos niitä ei olisi, voisi veroprosentti olla sama kuin eläkeläisillä. Eli parempi niin, että maksamme eläkemaksuja, jotka tavallaan nollautuvat, koska ovat verotuksessa vähennettäviä.

Vierailija
11/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ne verot näille öykkärieläkettä saaville eläkeläisille menee?

Vierailija
12/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on vielä pari sukupolvea oikeasti junttila, mitä eläkeläisten mielipiteisiin tulee.

Vierailija
13/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kateellinen.

Vierailija
14/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole huoleti, kerrytän kyllä, mutta jonkun olis tärkeää kertoa tämä törkeä epäreiluus ja nuoremman sukupolven ryöstö julkisuuteen. Nyt nuo röyhkimykset vaativat vaan lisää eläkettä - eläkeläisiä on suurin osa äänestäjistä joten näistä tulee taas eläkeläisten paapomisvaalit ja kohta taitettu indeksi poistetaan jaa saavat VIELÄKIN korkeampia eläkkeitä. Ap

Se, että tämä asia on sinulle joku uusi ja mullistava oivallus, ei tarkoita, että se olisi sitä muille. Tai että sitä olisi pidetty jotenkin salassa.

Vierailija
15/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on vielä pari sukupolvea oikeasti junttila, mitä eläkeläisten mielipiteisiin tulee.

No jaa, ei tämä aloituskaan oikein vakuuta, että parempaan oltaisiin menossa.

Vierailija
16/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ainakin ansaittua, en olisi ehtinyt työvuosina paljoakaan jutustella.  Rankat verot, vuorotyötä.

Vierailija
17/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Vuonna 2019 työntekijän maksuprosentti on 53-62-vuotiailla 8,25 prosenttia ja muilla 6,75 prosenttia.

sehän on jotain päälle 20%. Pitää laskea se työnantajan osuus minkä se ottaa palkasta ja maksaa eläkemaksuina.

Vierailija
18/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä osallistuin näihin keskusteluihin vuonna 2000, joka tuntuu olleen ihan äsken. Silloin olin 39v, joka kipuili nuoruuden vaihtumista keski-ikään ja moitin suuria ikäluokkalaisia. Nyt olen havahtunut siihen, että reilun vuoden päästä täytän 60 vuotta ja eläkeikään on enää alle viisi vuotta. Samana vuonna nuorin suurista ikäluokkalaisista täyttää 75 vuotta ja heitä on elossa n. 100.000 ja meitä muita eläkeläisiä n.1.500.000.

Vierailija
19/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten isäsi eläke muka 80% tuloista? Vai oletko laskenut mukaan jonkun yksityisen, vapaaehtoisen eläkkeen, jota isäsi on maksanut aiemmin sisään?

Oma eläke reilu 60% loppuvuosien palkkatulosta. Olen jäänyt eläkkeelle aikoja sitten. Olin ymmärtänyt, että näin se aiemminn laskettiin kaikille, jotka saavat ns. täyden eläkkeen.

Vierailija
20/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaisi laskea, paljon kaiken kaikkiaan työuransa aikana maksaa eläkemaksuja ja sitten kun jää eläkkeelle, niin vertaa, että jääkö tappiolle vai voitolle. Ja tuohtua sitten siinä vaiheessa, jos jää tappiolle. Voi tulla iloinen yllätys :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan