Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 90% eläkeläisistä on niin dillejä että luulevat itse maksaneensa eläkkeensä?

Vierailija
21.03.2019 |

Näinhän se ei siis ole. Kulloinkin TYÖSSÄKÄYVÄ ikäluokka maksaa silloisen eläkeläisporukan eläkkeet. Tää tuli mieleen kun toisessa ketjuss suuren ikäluokan mummo rääkyi ja puolusti ylisuuria eläkkeitä argumentilla”itse oon joka pennin säästänyt työurani aikana”. No kun et ole!!

Suurten ikäluokkien maksama eläkemaksu oli surkean pieni. Kokonaisuutena alle 10% luokkaa palkasta josta ITSE maksettiin alle 5%, työnantaja loput. Tällä pienellä kerätyllä summalla rahoitettiin suuria ikäluokkia edeltävän sukupolven eläkkeet jotka oli pieniä, koska eläkeläisinä oli kotirouvia, maanviljelijöitä jne. (Eli ei suuria eläkkeitä).

Suurten ikäluokkien öykkäriekkeet maksamme nyt ME TYÖSSÄKÄYVÄT. Meidän eläkrasite on 25% josta maksamme siinä 19% itse jaloput työnataja. Nämä rahat menee suurten ikäluokkien kermaperse-eläkkeisiin jotka ovat isot. Esim isäni jäi eläkkeelle valtion erikoisvirkamieseläkkeelle (kohdennettu tietylle ryhmälle) 58v iässä terveenä ja reippaana ja sen eläke on jumaliste 80% paljasta yli 3000e.

Nyt tuleekin jännin osio: olen isääni paljon koulutetumpi ja parempipalkkaisempi. Mun eläkeikä on 68v 7kk. Mun eläke tulee olemaan msksimissaan 1500e. Siis olen maksanut TUPLASTI ELÄKEMAKSUJA, olen parempipalkkainen kuin isäni, ja tuun saamaan VAIN PUOLET SIITÄ MITÄ ISÄ SAA eläkettä.

Saakutti seuraavan kerran kun joku suuren ikäluokan kermaperse pajatsontyhjentäjä tääkyy että itse oon joka sentin eläkkeestäni maksannut niin MINÄ VETÄISEN LITSARILLA.

Mitta on täynnä näitä perseilijöitä. Kyrsii!

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mun eläkeikä on 68v 7kk. Mun eläke tulee olemaan maksimissaan 1500e."

Olet sen verran nuori, että ehdit vielä tehdä jotain tuolle summalle!

Minulla (Nainen 48v) (Työeläkeote maaliskuu 2018):

Arvioitu vanhuuseläke 1.8.2038 alkaen (67v 8kk) 2 742,93

Tämä olisi kiva:

"Sinulle karttuu eläkettä 70-vuotiaaksi saakka, ja arvioitu eläke tässä iässä on 3 194,46 e/kk."

Mutta enpä taida jaksaa... :-o

Käsitit väärin! Mun eläkeote sanoo että NYT on 640e kertymä, ja ENNUSTE tulee olemasn 1500 jos harkan töissä loppuun asti. Ja siis sillä mun paljon pienipalkkaisemmalla isällä eläke on TUPLASTI TUON ja jäi vielä 10v AIKAISEMMIN eläkkeelle.

Ja isä myös rääkyy miten HÄN on joka pennin eläkkeestään itse maksanut, yeah right.

Ap

Minä jäin pari vuotta sitten eläkkeelle (10v sitten sama laki kuin isälläsi)

Yhtäjaksoista työuraa takana 43v. Viimeiset 20v palkka 2900-4600€/kk ja sitä ennen hiukan pienempi.

Eläke 1798 €/kk brutto ja nettona reilut 1300€.

Vierailija
42/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän en jää Suomeen töihin kunhan olen opintoni saanut valmiiksi maksamaan toisten eläkkeita ja muita tukia surkeilla palkoilla. 

Mutta.. Te jätätte huomioimatta myös inflaation. Tuo 1500-2000e/kk arvo 30-50v päästä on olematon inflaation vuoksi, eli köyhä tulevaisuus on edessä jokaisella nuorella, joka jää tänne töihin makselemaan maksuja. Jos meinaan lasketaan 3%:n inflaatiolla (2.93% per vuosi 1900-2017 on keskiarvo) vaikka 40v eteenpäin niin tuon 1500:n arvo olisi alle 470 euroa. 

Huutelijoille vielä tiedoksi, että tämä nollakorko ei tule jatkumaan ikuisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mun eläkeikä on 68v 7kk. Mun eläke tulee olemaan maksimissaan 1500e."

Olet sen verran nuori, että ehdit vielä tehdä jotain tuolle summalle!

Minulla (Nainen 48v) (Työeläkeote maaliskuu 2018):

Arvioitu vanhuuseläke 1.8.2038 alkaen (67v 8kk) 2 742,93

Tämä olisi kiva:

"Sinulle karttuu eläkettä 70-vuotiaaksi saakka, ja arvioitu eläke tässä iässä on 3 194,46 e/kk."

Mutta enpä taida jaksaa... :-o

Käsitit väärin! Mun eläkeote sanoo että NYT on 640e kertymä, ja ENNUSTE tulee olemasn 1500 jos harkan töissä loppuun asti. Ja siis sillä mun paljon pienipalkkaisemmalla isällä eläke on TUPLASTI TUON ja jäi vielä 10v AIKAISEMMIN eläkkeelle.

Ja isä myös rääkyy miten HÄN on joka pennin eläkkeestään itse maksanut, yeah right.

Ap

Ei voi sanoa pienipalkkaiseksi, jos eläke on tuplasti tuon, eli 3000 e/kk...60% sehän tarkoittaa, että palkka on ollut 5000 e/kk. Toki jokaisen subjektiivinen käsitys pienestä palkasta voi olla mitä vaan, näköjään.

Vierailija
44/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se maailmanhistorian etuoikeutetuin sukupolvi näin luulee. Minunkin vanhempani vähän itsetietoisesti tätä myyttiä uskoo. Muutoin hyvät vanhemmat, ei siinä mitään.

Etuoikeutetuin sukupolvi on aina nykyinen sukupolvi jos etuuksia arvioidaan kokonaisuutena. Ainakin siihen asti, kunnes ekokatastrofi kunnolla potkaisee.

Eihän tuo pidä mitenkään paikkaansa. Sinun mielestäsi historia on siis lineaarista kokoajan parempaan päin menevää?

Vierailija
45/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen aina, miten just ne suuret ikäluokkalaiset ovat muka niin erilaisia kuin muut. Omat vanhemmat ja miehen vanhemmat ovat syntyneet 1950-luvun puolessa välissä. Äidin ja isän vanhimmat sisarukset taas ovat syntyneet noin kymmenen vuotta aiemmin ja kuuluvat suuriin ikäluokkiin.

Nuo sodan jälkeen syntyneet eivät päässeet vielä oppikouluun, kun oli niin köyhää. Omat vanhemmat jo pääsivät ja ammatit ja elintaso olivat paljon paremmat kuin vanhemmilla sisarillaan. Samoin eläkkeet ovat näillä nuoremmilla, just eläköityneillä, ihan toista kuin aikaisemmin eläkkeelle jääneillä.

Siksi aina olen ihmetellyt, miksi just noita vähän koulutettuja suuria ikäluokkalaisia arvostellaan, vaikka saavat paljon pienempää eläkettä, kun nyt eläköityvät.

Vierailija
46/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en aio koskaan mennä töihin, koska kukaan ei ole maksamassa minulle eläkettä.

N19

Vierailija
47/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän en jää Suomeen töihin kunhan olen opintoni saanut valmiiksi maksamaan toisten eläkkeita ja muita tukia surkeilla palkoilla. 

Mutta.. Te jätätte huomioimatta myös inflaation. Tuo 1500-2000e/kk arvo 30-50v päästä on olematon inflaation vuoksi, eli köyhä tulevaisuus on edessä jokaisella nuorella, joka jää tänne töihin makselemaan maksuja. Jos meinaan lasketaan 3%:n inflaatiolla (2.93% per vuosi 1900-2017 on keskiarvo) vaikka 40v eteenpäin niin tuon 1500:n arvo olisi alle 470 euroa. 

Eläkematematiikka ei mene ihan noin. Palkat nousevat ja sitä myöten kokonaiskertymän euromäärä. Eläkeotteessa arvioitu kokonaiseläke, jos tulotaso pysyy samana, ilmoitetaan tämänhetkisen rahan arvon mukaan.

Vierailija
48/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en aio koskaan mennä töihin, koska kukaan ei ole maksamassa minulle eläkettä.

N19

5-15v päästä et tule edes saamaan toimeentulotukea, etkä työttömyystukea ja jos et ole töissä käynyt tuona aikana niin tulee olemaan lähes mahdotonta löytää töitä sitten kun tukia ei enää ole. Aika lyhyt näköinen suunnitelma. 

Vierailija
49/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N19

5-15v päästä et tule edes saamaan toimeentulotukea, etkä työttömyystukea ja jos et ole töissä käynyt tuona aikana niin tulee olemaan lähes mahdotonta löytää töitä sitten kun tukia ei enää ole. Aika lyhyt näköinen suunnitelma. 

Niin? Mulla on mies ja vanhemmat, jotka elättää mut.

Vierailija
50/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkematematiikka ei mene ihan noin. Palkat nousevat ja sitä myöten kokonaiskertymän euromäärä. Eläkeotteessa arvioitu kokonaiseläke, jos tulotaso pysyy samana, ilmoitetaan tämänhetkisen rahan arvon mukaan.

https://www.talouselama.fi/uutiset/inflaatio-kiihtyy-elakelaiset-koyhty…

Indeksijäädytykset, jne. Faktahan on, että eläkkeet eivät pysy mukana kokonaan inflaation kanssa. 

Vierailija
51/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N19

Ja ainiin: lyhytnäköinen on yhdyssana, torvi.

N19

Vierailija
52/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N19

Se on hyvä, jos tulee toimeen ilman rahaa. Vai ajatteletko, että toimeentulotuen maksajia on tulevaisuudessakin, kuitenkin.

Vierailija
53/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N19

Se on hyvä, jos tulee toimeen ilman rahaa. Vai ajatteletko, että toimeentulotuen maksajia on tulevaisuudessakin, kuitenkin.

Jos minulle ei taata toimeentuloa niin varastan rikkailta. Ihmisarvo on työttömilläkin.

N19

Vierailija
54/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.talouselama.fi/uutiset/inflaatio-kiihtyy-elakelaiset-koyhty…

Indeksijäädytykset, jne. Faktahan on, että eläkkeet eivät pysy mukana kokonaan inflaation kanssa. 

Kyllä kyllä, mutta inflaatio alkaa varsinaisesti syödä eläkkeen ostovoimaa vasta eläkkeelle jäämisen jälkeen.

Vierailija
55/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ovat maksaneet.

Alahahan esittää laskelmia siitä, kuinka muka sodankäynyt sukupolvi ja heidän lapsensa eivät muka ole tätä maata rakentaneet, eivät ole tätä maata työllistäneet, eivät  ole tasa-arvoa edistäneet, eivät ole päivähoitoa, ilmaista kouluruokailua, mahdollisuutta korkeakouluopintoihin ym. mahdollistaneet?

Viherhippailijoilla taitaa alkaa olla jo huoli, ettei heidän hömpötyksiään varten ei pian enää löydy maksajia, juoni on jo liian monelle paljastunut.

Vierailija
56/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N19

Jos minulle ei taata toimeentuloa niin varastan rikkailta. Ihmisarvo on työttömilläkin.

N19

Meinaat, että on kuitenkin jotain rikkaita sitten olemassa kuitenkin, vaikka kukaan ei eläkemaksuja kykene maksamaan.

Vierailija
57/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kirjoitti muistaakseni täällä vastaavassa eläkekeskustelussa osuvasti: nykyiset eläkeläiset ovat tuoneet yhteiseen pottiin risuja ja vaativat nyt puita. Suuret ikäluokat ovat olleet monin eri tavoin hemmoteltuja.

- Heidän eläkemaksunsa ovat olleet aivan mitättömällä tasolla. Heidän omat vanhempansa ovat saaneet pikkupientä eläkettä, ja isoilla ikäluokilla on ollut joukkovoimaa maksaa nämä vähäiset eläkemenot ilman ponnistuksia.

- Asunnot ja kiinteistöt he ovat suurimmaksi osaksi saaneet hankittua murto-osalla siitä hinnasta, jota me joudumme maksamaan näistä _käytetyistä_ asunnoista heille.

- Työurat ovat olleet pitkiä ja katkoksettomia, tietenkin erityisesti miehillä. Valmistumisen jälkeen on saanut töitä kävelemällä ovesta sisään. Joskus on poimittu suoraan kadultakin. Työpaikoista ei ole tarvinnut kilpailla.

- Koulutukseen ei ole tarvinnut satsata. Suuri osa tarvittavasta osaamisesta on saatu työpaikoilla, samalla kun on jo nautittu palkkaa ja etuja. Vakituiseen työhön on tultu alle 20-vuotiaana, taskussa usein korkeintaan opistotasoinen tutkinto, tai ei yhtään mitään. Useat ovat kouluttautuneet työnantajan kustannuksella.

- Ura, elämä, tulot ja varallisuus ovat nousseet ylöspäin tasaisesti, jos itse ei ole hommiaan totaalisesti tyrinyt. Vanhoilla päivillä on jääty eläkkeelle hyvin palkatusta tehtävästä hienosti jatkuneen urakehityksen lopuksi.

- Isot ikäluokat ovat muutenkin saaneet tahtonsa läpi asiassa kuin asiassa. He ovat eri tavoin vaatineet itselleen parempia palveluja kuin edelliset ikäluokat, ja ovat tottuneet saamaan aina tahtonsa läpi. Tätä he kutsuvat "hyvinvointivaltion rakentamiseksi" ja esittävät olevansa vähintään vanhempiensa veroisia yhteisen hyvän eteen uhrautujia.

- He ovat päässeet joka asiassa helpommalla kuin vanhempansa, ja he ovat viimeinen sukupolvi, joka on saanut enemmän kuin tuleva sukupolvi. He ovat ensimmäinen sukupolvi, joka on oikeasti myös perinyt omilta vanhemmiltaan arvokasta omaisuutta - ajoissa.

- Heidän hallussaan on huikea osa koko Suomen varallisuudesta. Tätä he kutsuvat "oikeudenmukaiseksi".

- Ai niin, me jälkeen tulevathan olemme itse asiassa voittajia, kun lopulta perimme heidät. Paitsi että olemme joutuneet maksamaan heidän eläkkeensä, hoitonsa, palvelunsa, asuntonsa. Samaan aikaan tämä ahne sukupolvi on hassannut rahansa harrastuksiin, matkusteluun, hienoihin autoihin ja tavaroihin. Perinnöksi jää käytetty Mersu ja monta albumillista lomakuvia. Kiva että teillä oli kivaa.

Vierailija
58/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N19

Ja ainiin: lyhytnäköinen on yhdyssana, torvi.

N19

Ei, vaan lyhytnäköinen olet sinä, N19.

Tai vaihtoehtoisesti trolli.

59/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan räväkkä avaus. Täysin samaa mieltä olen.

Vierailija
60/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen aina, miten just ne suuret ikäluokkalaiset ovat muka niin erilaisia kuin muut. Omat vanhemmat ja miehen vanhemmat ovat syntyneet 1950-luvun puolessa välissä. Äidin ja isän vanhimmat sisarukset taas ovat syntyneet noin kymmenen vuotta aiemmin ja kuuluvat suuriin ikäluokkiin.

Nuo sodan jälkeen syntyneet eivät päässeet vielä oppikouluun, kun oli niin köyhää. Omat vanhemmat jo pääsivät ja ammatit ja elintaso olivat paljon paremmat kuin vanhemmilla sisarillaan. Samoin eläkkeet ovat näillä nuoremmilla, just eläköityneillä, ihan toista kuin aikaisemmin eläkkeelle jääneillä.

Siksi aina olen ihmetellyt, miksi just noita vähän koulutettuja suuria ikäluokkalaisia arvostellaan, vaikka saavat paljon pienempää eläkettä, kun nyt eläköityvät.

On niin helppo syyttää tällä hetkellä n.340.000 eläkeläisen joukkoa(74-70-vuotiaat), koska heillä on "nimi" ja sivuuttaa muut eläkeläiset, joita on n 1.200.000. Fakta on, että eläkkeet kohoavat vuosi vuodelta, koska yhä parempituloisia vuosiluokkia eläköityy ja toisesta päästä poistuu pieniä eläkkeitä saavia. Eli 1950-luvulla syntyneet saavat keskimäärin selvästi parempaa eläkettä kuin 1940-lukulaiset.

Poikkeuksia tietenkin on aina.

Mikä ikäluokka lienee sylkykuppna 10 vuoden päästä, kun suuret ovat pääosin poistuneet vahvuudesta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän