Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 90% eläkeläisistä on niin dillejä että luulevat itse maksaneensa eläkkeensä?

Vierailija
21.03.2019 |

Näinhän se ei siis ole. Kulloinkin TYÖSSÄKÄYVÄ ikäluokka maksaa silloisen eläkeläisporukan eläkkeet. Tää tuli mieleen kun toisessa ketjuss suuren ikäluokan mummo rääkyi ja puolusti ylisuuria eläkkeitä argumentilla”itse oon joka pennin säästänyt työurani aikana”. No kun et ole!!

Suurten ikäluokkien maksama eläkemaksu oli surkean pieni. Kokonaisuutena alle 10% luokkaa palkasta josta ITSE maksettiin alle 5%, työnantaja loput. Tällä pienellä kerätyllä summalla rahoitettiin suuria ikäluokkia edeltävän sukupolven eläkkeet jotka oli pieniä, koska eläkeläisinä oli kotirouvia, maanviljelijöitä jne. (Eli ei suuria eläkkeitä).

Suurten ikäluokkien öykkäriekkeet maksamme nyt ME TYÖSSÄKÄYVÄT. Meidän eläkrasite on 25% josta maksamme siinä 19% itse jaloput työnataja. Nämä rahat menee suurten ikäluokkien kermaperse-eläkkeisiin jotka ovat isot. Esim isäni jäi eläkkeelle valtion erikoisvirkamieseläkkeelle (kohdennettu tietylle ryhmälle) 58v iässä terveenä ja reippaana ja sen eläke on jumaliste 80% paljasta yli 3000e.

Nyt tuleekin jännin osio: olen isääni paljon koulutetumpi ja parempipalkkaisempi. Mun eläkeikä on 68v 7kk. Mun eläke tulee olemaan msksimissaan 1500e. Siis olen maksanut TUPLASTI ELÄKEMAKSUJA, olen parempipalkkainen kuin isäni, ja tuun saamaan VAIN PUOLET SIITÄ MITÄ ISÄ SAA eläkettä.

Saakutti seuraavan kerran kun joku suuren ikäluokan kermaperse pajatsontyhjentäjä tääkyy että itse oon joka sentin eläkkeestäni maksannut niin MINÄ VETÄISEN LITSARILLA.

Mitta on täynnä näitä perseilijöitä. Kyrsii!

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti EU ja perustuslaki molemmat estäisivät tämän, mutta olisi oikein, jos eläkemaksuista tehtäisiin kertyneiden työvuosien mukaan progressiiviset. Ne, jotka pääsevät kohta eläkkeelle, maksaisivat enemmän ja ne, jotka vasta aloittelevat työuraansa, maksaisivat vähemmän, koska jälkimmäiset ovat yleensä nuoria, jotka eivät enää edes usko saavansa koskaan eläkettä. Saisivat he säästää nekin rahat tuottoa kasvamaan vanhuutensa varalle.

Vierailija
22/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä osallistuin näihin keskusteluihin vuonna 2000, joka tuntuu olleen ihan äsken. Silloin olin 39v, joka kipuili nuoruuden vaihtumista keski-ikään ja moitin suuria ikäluokkalaisia. Nyt olen havahtunut siihen, että reilun vuoden päästä täytän 60 vuotta ja eläkeikään on enää alle viisi vuotta. Samana vuonna nuorin suurista ikäluokkalaisista täyttää 75 vuotta ja heitä on elossa n. 100.000 ja meitä muita eläkeläisiä n.1.500.000.

Voi sinua onnellista. Olen nelisen vuotta nuorempi ja täyden eläkkeen saan vasta 66,7 vuotiaana.

ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ratkaisu.

Maksan minimin elakemaksuja.

Saastan vuodessa 25000£ rahastoon. Rahastossa 250 000€ eli odota saavani 2000€/kk

Suomessa mun elakeeksi on luvattu 1350€/kk ja UKssa 700£/kk. En tieda miten nuo keskustelavat Braxitin jalkeen.

Eli nostan 2000€ verotonta + 2100€ verotettavaa rahaa., sitten joskus. Olettaen ettei lait ja muut muutu paljon

Vierailija
24/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti EU ja perustuslaki molemmat estäisivät tämän, mutta olisi oikein, jos eläkemaksuista tehtäisiin kertyneiden työvuosien mukaan progressiiviset. Ne, jotka pääsevät kohta eläkkeelle, maksaisivat enemmän ja ne, jotka vasta aloittelevat työuraansa, maksaisivat vähemmän, koska jälkimmäiset ovat yleensä nuoria, jotka eivät enää edes usko saavansa koskaan eläkettä. Saisivat he säästää nekin rahat tuottoa kasvamaan vanhuutensa varalle.

Näinhän se jo nytkin menee, tuolla jo aiemmin mainittiinkin, että :

Vuonna 2019 työntekijän maksuprosentti on 53-62-vuotiailla 8,25 prosenttia ja muilla 6,75 prosenttia.

Vierailija
25/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorry virhe, nykyisin maksetan siis siinä 10% kantturoissa itse eläkemaksu, ei 19% (se oli typo)

Ap

Vuonna 2019 työntekijän maksuprosentti on 53-62-vuotiailla 8,25 prosenttia ja muilla 6,75 prosenttia.

sehän on jotain päälle 20%. Pitää laskea se työnantajan osuus minkä se ottaa palkasta ja maksaa eläkemaksuina.

Tässä oli kyse työntekijän maksusta.

Sitä paitsi minun palkastani ei työnantaja ota kuin tuon. Loppu menee työnantajan omasta pussista.

Vierailija
26/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tällä hetkellä työeläkerahastoissa niin paljon varallisuutta, että sillä voidaan maksaa kaikkien ennen vuotta 1956 syntyneiden eläkkeet. Tällä hetkellä et siis maksa jo eläkkeellä olevien maksuja, vaan kartutat vuoden 1955 jälkeen syntyneiden eläkettä.

Jos lopetamme eläkemaksut samantien, ei se vaikuttaisi yhtään mitään jo eläkkeellä olevien eläkkeisiin!

Kansaneläke/takuueläke ovat eri asia.

Vierailija
27/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sorry virhe, nykyisin maksetan siis siinä 10% kantturoissa itse eläkemaksu, ei 19% (se oli typo)

Ap

sehän on jotain päälle 20%. Pitää laskea se työnantajan osuus minkä se ottaa palkasta ja maksaa eläkemaksuina.

Työnantajan osuutta ei oteta työntekijän palkasta. Ainoastaan se työntekijän osuus. Voi yhren kerran taas.

Vierailija
28/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne tämän hetken eläkeläiset maksoivat työssä ollessaan sen hetken eläkkeet.

Vierailija
29/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se maailmanhistorian etuoikeutetuin sukupolvi näin luulee. Minunkin vanhempani vähän itsetietoisesti tätä myyttiä uskoo. Muutoin hyvät vanhemmat, ei siinä mitään.

Vierailija
30/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Työnantajan osuutta ei oteta työntekijän palkasta. Ainoastaan se työntekijän osuus. Voi yhren kerran taas.

tottakai tulisi enemmän palkkaa, jos työnantajalle tulisi vähemmän kuluja.

Vierailija
31/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mun eläkeikä on 68v 7kk. Mun eläke tulee olemaan maksimissaan 1500e."

Olet sen verran nuori, että ehdit vielä tehdä jotain tuolle summalle!

Minulla (Nainen 48v) (Työeläkeote maaliskuu 2018):

Arvioitu vanhuuseläke 1.8.2038 alkaen (67v 8kk) 2 742,93

Tämä olisi kiva:

"Sinulle karttuu eläkettä 70-vuotiaaksi saakka, ja arvioitu eläke tässä iässä on 3 194,46 e/kk."

Mutta enpä taida jaksaa... :-o

Vierailija
32/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ihan sama, kuka mun eläkkeen maksaa, mun nettoeläke 2700€/kk.

Onneksi en ole tehnyt jälkikasvua, kun tässä ja tulevassa Suomessa on huonot ja epävarmat asiat.

Muutenkin maailma on sairas.

Vierailija
33/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Suomessa nyt on sellainen systeemi, että työssäkävijät maksavat eläkkeet. He jotka saavat nyt eläkettä, maksoivat omien vanhempiensa / isovanhempiensa eläkkeet jne.

Toki nyt eliniänodote on kasvanut ja eläkeläisiä on suhteessa enemmän kuin ennen. Mutta ei se ole mikään syy vihata eläkeläisiä, vaan miettiä miten tilanne saadaan ratkaistua. Jos jotain pitää vihata, niin poliitikkoja, jotka eivät reagoineet tähän ajoissa.

Vierailija
34/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täältä voit hakea omat eläketietosi: https://www.tyoelake.fi/tyoelakeote/

Vierailija
35/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä olisi kiva:

"Sinulle karttuu eläkettä 70-vuotiaaksi saakka, ja arvioitu eläke tässä iässä on 3 194,46 e/kk."

Käsitit väärin! Mun eläkeote sanoo että NYT on 640e kertymä, ja ENNUSTE tulee olemasn 1500 jos harkan töissä loppuun asti. Ja siis sillä mun paljon pienipalkkaisemmalla isällä eläke on TUPLASTI TUON ja jäi vielä 10v AIKAISEMMIN eläkkeelle.

Ja isä myös rääkyy miten HÄN on joka pennin eläkkeestään itse maksanut, yeah right.

Ap

Vierailija
36/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No Suomessa nyt on sellainen systeemi, että työssäkävijät maksavat eläkkeet. He jotka saavat nyt eläkettä, maksoivat omien vanhempiensa / isovanhempiensa eläkkeet jne.

Toki nyt eliniänodote on kasvanut ja eläkeläisiä on suhteessa enemmän kuin ennen. Mutta ei se ole mikään syy vihata eläkeläisiä, vaan miettiä miten tilanne saadaan ratkaistua. Jos jotain pitää vihata, niin poliitikkoja, jotka eivät reagoineet tähän ajoissa.

Asiaa!

Vierailija
37/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ja tämäkin on tulonsiirto työnantajalle, koska aikoinaan päätettiin lainsäännöllä pienentää työnajan palkan sivukuluja ja näin uskottiin lisäävän työllisyyttä.

Työntekijä palkasta perittävä eläkevak.maksu ei myöskään kerrytä eläkekertymää tai eläkettå, vaan työntekijä saa sen omassa verotuksessa vähennyksenä eli vastaavan summan maksaa vähemmän veroa. Löytyy omasta veroilmoituksesta.

Periaatteessa ei kukaan maksa omaa eläkettä, vaan kokonaisuudessaan sen maksaa työnantaja. Ihan samalla tavalla kuin lomarahat, sotu, tapaturmavakuutus jne.

Toinen vaihtoehto olisi poistaa palkoista sivukulut ja jokainen maksaisi oman eläkkeensä, samaan tapaan kuin vap.eht.eläkevakuutukset ja nostaa sen sitten kun jää eläkkeelle. Lopputulos on kuitenkin sama, pörssikursseista riippuen.

Vierailija
38/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulikohan suurten ikäluokkien miehistä sellaisia pätijöitä alemmuuskompleksin vuoksi. Tarkoitan isiänsä kohtaan. He olivat sankareita, kun taas poikansa tekivät itsestään sankareita puheissaan. " hiihdettiin kouluun jne" i

Vierailija
39/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä olisi kiva:

Käsitit väärin! Mun eläkeote sanoo että NYT on 640e kertymä, ja ENNUSTE tulee olemasn 1500 jos harkan töissä loppuun asti. Ja siis sillä mun paljon pienipalkkaisemmalla isällä eläke on TUPLASTI TUON ja jäi vielä 10v AIKAISEMMIN eläkkeelle.

Ja isä myös rääkyy miten HÄN on joka pennin eläkkeestään itse maksanut, yeah right.

Ap

Juu, kertymä minullakin on vielä "vajaa", aika pahastikin:

Sinulle on karttunut eläkettä yhteensä 1 324,46 e/kk. 

Eli on tienattava vielä 1418e.

Josko löytäisit paremmin palkatun työn, jotta eläkekertymä nousisi.

Vielä ehtii!

Vierailija
40/80 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se maailmanhistorian etuoikeutetuin sukupolvi näin luulee. Minunkin vanhempani vähän itsetietoisesti tätä myyttiä uskoo. Muutoin hyvät vanhemmat, ei siinä mitään.

Etuoikeutetuin sukupolvi on aina nykyinen sukupolvi jos etuuksia arvioidaan kokonaisuutena. Ainakin siihen asti, kunnes ekokatastrofi kunnolla potkaisee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi