FB:ssä koulutus: "Elämän koulu", Mitä ajatuksia herättää?
Variaatioita löytyy, näkee myös mm "Elämän korkeakoulu" tai "Tosi korkea koulu". Minkälaisia ennakko-olettamuksia (tai sitten ihan oikeaan osuneita olettamuksia) tällaiset isänmaantoivot teissä herättää?
Mulle ihan ensimmäisenä tulee mieleen teini-ikäisen tasolle jäänyt "aikuinen", jolla kuluu alkoholia enemmän kuin tarpeeksi. Huono koulutus, huono elämänhallinta ja käytöstavat kuin 13v tarkkisluokkalaisella. Naispuolisella tällaisella yleensä teini-ikäisenä saatu lapsi, josta ei jaksa huolehtia. Polttaa kuin korsteeni. Tiedostaa oikeutensa muttei velvollisuuksiaan yhteiskunnassa. Kyvytön käymään asiallista keskustelua yhtään mistään (eli siis tuo mustavalkoiset mielipiteensä kärkkäästi esille, ei osaa perustella eikä kuuntele vastapuolta ollenkaan)
Kommentit (121)
Mulle tulee vain mieleen se, että henkilö ei halua mainostaa koulutustaan/ammattia kaikille. Vähän kieli poskella-asenne mikä on facessa ihan ok kun suurin osa on kuitenkin siellä esittämässä joko todellista tai näyteltyä parempaa minäänsä. On muka käyty paikoissa joita ei ole oltu lähelläkään jne.
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 17:02"]
En tiedä. Tiedän kyllä joitakin ihmisiä, joilla ei ole mitään mainittavia loppututkintoja, mutta ovat kuitenkin varsin tietäviä ja taitavia ihmisiä. Sinänsä koulutuksen ihannointi on ihan puppua, koska tekemällä oppii paljon paremmin kuin lukemalla (siis kun kyse on jostain muusta kuin lääketieteestä). Eli 'elämän korkeakoulu' voi jonkun kohdalla olla parempi opinahjo kuin esim. suomalainen amis. Toisaalta jos 'elämän koululla' tarkoitetaan kotona makoilua ja vaipanvaihtoa, en ole niinkään vakuuttunut, että kyseinen opiskelija on oppinut mitään hirveän hyödyllistä.
[/quote]
Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat - ei minullekaan se koulutus merkitse mitään. Minulla on köyhiä ystäviä, ystäviä ilman virallista koulutusta, ystäviä jotka olisivat ehkä äo-testien mukaan tyhmiä, ystäviä joilla on todella erilainen maku kuin minulla ja joita ei kiinnosta samanlaiset asiat kuin minua, ystäviä joiden kanssa minulla on täysin erilainen huumorintaju kuin minulla, jne. Mikään tietty asia ei ole sellainen, että pitäisin itseäni jotenkin ylempiarvoisena tai liian erilaisena ollakseni tietyn ihmisen kaveri. Mukavia ihmisiä tulee monessa muotissa.
Mutta se on aika hassua, miten tietynlaiset asiat Facebookissa (kuten mukahauskat "elämän koulut", loputtoman ärsyttävät "Elämään eksyneet" -kuvat ja kymmenet identtiset duckface-profiilikuvat joissa hiuslisäkkeet, tissit ja tatuoinnit ovat kaikki strategisesti esillä) tuntuvat liikkuvan sellaisten persoonallisuustyyppien mukana, joiden kanssa en tule tippaakaan toimeen. Kyse ei ole niinkään tyhmyydestä tai kouluttamattomuudesta, vaan maailmankuvasta.
Ja jos itse olen kapeakatseinen tämän asian suhteen, niin väittäisin, että näillä ajattelemillani ihmisillä on vähintään yhtä kapeakatseinen maailmankuva.
YMMV.
Enemmän mua huvittaa nää jotka laittaa jonkun opiston tai ammattikoulun yliopisto tittelin alle.
Naurattaa myös elämän kova koulu jutut ihan niinkuin sieltä tulisi muita parempia ihmisiä.
Kaikki mun fb-kaverit joilla lukee siellä "Elämän koulu", on just niitä kouluttamattomia sossun/kelan rahoilla eleviä tyyppejä. Minusta noloa.
Liitän tuollaisen tekstin alaluokkaisuuteen, WT-piireihin, sosiaalipalveluiden käyttäjiin, syrjäytyneisiin sekä yleiseen epävakauteen ja elämänhallinnan puutteeseen.
Olette ymmärtämättömiä kusipäitä kaikki, jotka ei tajua tosielämästä yhtään mitään! Kuinka itse kehtaatte laittaa sinne jonkin y l i o p i s t o t u t k i n n o n tai m u u n, aivan kuin nyt joku m u o d o l l i n e n t u t k i n t o olisi y h t ä ä n m i t ä ä n t o s i elämän rinnalla! Olette hoopoja kaikki! Yliarvostatte joitakin typeriä t u t k i n t o j a o i k e a n e l ä m ä n kustannuksella! Ei voi kuin nauraa mikä on ihmisten ajattelun taso ja arvojärjestys elämässä! HAHHAHH!! :D
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 16:57"]Mullakin tulee ekana mieleen joku luuseri.
Mutta sitten olen nähnyt omilla kavereillani näitä elämän korkeakoulu juttuja ja tiedän että he ovat hyvinkinkorkeasti koulutettuja hyvissä ammateissa ja yksi ainakin tienaa enemmän kuin me muut kaikki yhteensä joka pelaa NHL:ssä jääkiekkoa.
Eli näiden perusteella en enää katsokkaan että voi mikä luuseri vaan ajattelen että se on "hauska" tiedotus ja kaverit kuitenkin oikeasti tietää että on sitä vähän muitakin kouluja käyty kuin katukoulua.
[/quote]
Minä kuitenkin katson tekstisi perusteella, että olet varmaankin elämänkoululainen.
Huh, aika jyrkkiä mielipiteitä. Minä itse arvostan jokaisessa ihmisessä hänen omaa persoonaa, sisintään. En koe sen olen minulta mitenkään pois, jos joku ei ole jostain syystä fb:ssä ilmoittanut koulutustaan/ ammattia, tai kirjoittaa sinne jotain höpöhöpöä..
Miten kukaan jaksaa nähdä näin paljon vaivaa koko asiasta, että tulee ihmettelemään moista tänne?
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 01:24"]
Huh, aika jyrkkiä mielipiteitä. Minä itse arvostan jokaisessa ihmisessä hänen omaa persoonaa, sisintään. En koe sen olen minulta mitenkään pois, jos joku ei ole jostain syystä fb:ssä ilmoittanut koulutustaan/ ammattia, tai kirjoittaa sinne jotain höpöhöpöä..
Miten kukaan jaksaa nähdä näin paljon vaivaa koko asiasta, että tulee ihmettelemään moista tänne?
[/quote]
Se on ihan ok, jos ei ilmoita koulutustaan lainkaan, mutta elämän koulu....joo....
Ketju on malliesimerkki ennakkoluuloisuudesta ja yksisilmäisyydestä. Suurin osa vastaajista luulee, että joki DI tai tradenomi on niiin hyvä koulutus, että se kandee ehdottomasti ilmoittaa ylpeänä Facessa...
Mulla lukee elämänkoulu ja oon ihan akateemisesti koulutettu. Koska elämä opettaa kuitenkin enemmän kuin yliopisto.
Luulevatko kaikki nämä "elämänkoululaiset", että se, että ihminen panostaa opiskeluun ja hyvään ammattiin olisi jotenkin helpompaa kuin se teidän elämän kova koulu? Silloin kun elämänkoululaiset on vetäneet pussikaljaa ja röökiä ja maanneet räkäkännissä toisen samanlaisen alla housut nilkoissa, ne muut on päntänneet epäsäännöllisiä verbejä, ratkoneet yhtälöitä ja kirjoittaneet aineita ja esseitä. Kun elämänkoululaiset on hilluneet baareissa, ne muut on ehkä päntänneet pääsykokeisiin puoli vuotta 8h/pv ja käyneet töissä sen lisäksi. Kun elämänkoululaiset täyttää toimeentulohakemusta, muut istuu ehkä pääsykokeessa tai työhaastattelussa - ehkä turhaan mutta uusi yritys, jos nyt ei tärppää.
Osalla elämänkoululaisista ei ole kummoisia lähtökohtia toki annettu mutta valtaosa elämänkoulun opinnoista liittyy kyllä omiin valintoihin. Aika moni samoista lähtökohdista tulleista jatkaa kuitenkin muualla kuin siellä elämänkoulussa ja hankkii itselleen koulutuksen ja ammatin, joita nimenomaan taustansa takia arvostaa ja muutkin arvostavat.
Taidan mennä vaihtamaan koulutuksekseni "Elämän koulun". Siinäpähän tukehdutte omaan ylimielisyyteenne, kun pähkäilette että olenko joku linnassa istuva alkkisnarkkari.
En kutsuisi sitä kovin kovaksi kouluksi, jos vähän on juopotellut ja rellestänyt nuorena. Tunnen muutaman tämmöisen. Lapsi joskus teininä ja sen jälkeen kotona oleilua... Ei kovin "kovaa" koulua?
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 19:43"]
Ketju on malliesimerkki ennakkoluuloisuudesta ja yksisilmäisyydestä. Suurin osa vastaajista luulee, että joki DI tai tradenomi on niiin hyvä koulutus, että se kandee ehdottomasti ilmoittaa ylpeänä Facessa...
[/quote]
Miksi kandee? Ei siihen ole pakko laittaa MITÄÄN.
[quote author="Vierailija" time="05.01.2014 klo 19:52"]
Mulla lukee elämänkoulu ja oon ihan akateemisesti koulutettu. Koska elämä opettaa kuitenkin enemmän kuin yliopisto.
[/quote]
Mutta mitä sillä "elämänkoululla" yritetään sanoa? Siis kerro nyt. Mitä informaatiota se profiilitietona ihmisille sinusta antaa? Että olet... öö, elänyt? Kuten kaikki muutkin tämän maailman ihmiset?
Ihan totta, KAIKKI käyvät tätä samaa koulua ihan joka ikinen päivä, joten miksi siihen kohtaan pitäisi laittaa samaa kulunutta vitsiä? Koska sitähän se "elämän koulu" on: täysin loppuunkulunut nuhjuinen klishee.
En ole minäkään kouluja käynyt. Sen sijaan olen dokannut, narkannut, tapellut, istunut ja vaikka mitä muuta sellaista, mitä elämän kouluksi joku voisi sanoa. Noista "hurjista nuoruusvuosista" on jo 15-vuotta aikaa ja sittemmin olen tehnyt elämässäni täyskäännöksen ja nykyään elätän itse itseni rehellisin keinoin, maksan veroa ja elän kunnollista elämää. Tästä huolimatta en laittaisi koulutustaustakseni "Elämän kovaa koulua". Syistä, että:
a) En ole ylpeä taustoistani (siitä toki olen, etten ole jäänyt sinne menneisyyteen makaamaan). En niitä tosin häpeilekkään, vaan ihan rehellisesti ja avoimesti niistä kerron niille joiden kanssa enemmän olen tekemisissä. En koe kuitenkaan tarpeelliseksi mainostaa asiaa.
b) Jos näkisin tarpeelliseksi mainostaa tai brassailla jollain "rankalla menneisyydellä" ja sillä kuinka olen voittanut ongelmat (jotka olen itse aiheuttanut) , niin tekisin sen luovemmin. Mikään ei naurata vähempää, kuin kulunut asenteellinen massavitsi.
Mulla kaksi yliopistotutkintoa, kohta väitöskirjakin. Elämä on kyllä koulinut myös, kuten useimpia tähän ikään asti eläneitä. Mulle elämänkoulu= kouluttamaton. Kaikki me käymme elänkoulua.