FB:ssä koulutus: "Elämän koulu", Mitä ajatuksia herättää?
Variaatioita löytyy, näkee myös mm "Elämän korkeakoulu" tai "Tosi korkea koulu". Minkälaisia ennakko-olettamuksia (tai sitten ihan oikeaan osuneita olettamuksia) tällaiset isänmaantoivot teissä herättää?
Mulle ihan ensimmäisenä tulee mieleen teini-ikäisen tasolle jäänyt "aikuinen", jolla kuluu alkoholia enemmän kuin tarpeeksi. Huono koulutus, huono elämänhallinta ja käytöstavat kuin 13v tarkkisluokkalaisella. Naispuolisella tällaisella yleensä teini-ikäisenä saatu lapsi, josta ei jaksa huolehtia. Polttaa kuin korsteeni. Tiedostaa oikeutensa muttei velvollisuuksiaan yhteiskunnassa. Kyvytön käymään asiallista keskustelua yhtään mistään (eli siis tuo mustavalkoiset mielipiteensä kärkkäästi esille, ei osaa perustella eikä kuuntele vastapuolta ollenkaan)
Kommentit (121)
Elämän koulu -termi on vain nolo! Tulee mieleen sellainen ihminen, joka on olevinaan muita parempi kun ei tyhjänpäiväisissä kouluissa ole hukannut aikaansa vaan on kuule käyny "elämän kovan koulun".
Eiköhän me kaikki olla siellä samelämän "elämänkoulussa" oltu ja ollaan edelleen. Tietty ihmistyyppi vaan tuntee olevansa erityinen koska on ELÄÄ (ihan niinkuin kaikki muutkin elävät elleivät ole kuolleita). Voi niiiiin noloa..
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 19:25"]
Itse olen melko korkeasti koulutettu, mutta arvostan elämän koulua ainakin yhtä paljon.
Minulle tulee näistä elämän koulua halveksivista pumpulissa eläneet nyhveröt, jotka mon isin ja äidin siipien alla saaneet elää turvallista lähiöelämää ja suhteilla on hoidettu kivoja juttuja meidän pikkuvauvalle.
Elämän koulua on se, että on itse paljon järjestänyt asioita ilman jotain hyväveli-suhteita, on kokenut nousut ja laskut ja nähnyt elämän varjopuoliakin. Näin on käynyt itselläkin ja olen pärjännyt elämässäni hyvin, mutta osaan kokea empatiaa niille, joille se on ollut vähän vaikeampaa.
pumpulissa pyörineet nyhverät säälittävät eniten, laittakaa kouluksi: Isin ja äidin pullamarsipaanikoulu.
[/quote]
Itse isättömänä, siivoojaäidin lapsena olen korkeasti koulutettu, mutta olen käynyt myös elämän koulun. Kaiken olen hankkinut itse enkä todellakaan ole pumpulissa kasvanut. Silti pidän fb:n elämän koulun käyneitä luusereina ja en ikinä voisi laittaa omaksi koulutukseksi sitä. Ap hyvin kuvasi kyseistä henkilötyyppiä
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 19:25"]
Elämän koulua on se, että on itse paljon järjestänyt asioita ilman jotain hyväveli-suhteita, on kokenut nousut ja laskut ja nähnyt elämän varjopuoliakin.
[/quote]
Voimme siis huokaista helpotuksesta. Kaikki suomalaiset valmistuvat lopulta tästä kaikista kovaluokkaisimmasta huippuyliopistosta, viimeistään kuollessaan!
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 20:04"]
Elämän koulu -termi on vain nolo! Tulee mieleen sellainen ihminen, joka on olevinaan muita parempi kun ei tyhjänpäiväisissä kouluissa ole hukannut aikaansa vaan on kuule käyny "elämän kovan koulun".
Eiköhän me kaikki olla siellä samelämän "elämänkoulussa" oltu ja ollaan edelleen. Tietty ihmistyyppi vaan tuntee olevansa erityinen koska on ELÄÄ (ihan niinkuin kaikki muutkin elävät elleivät ole kuolleita). Voi niiiiin noloa..
[/quote]
Ei tarvitse dissata. Tuollaiset termit tarttuvat aika helposti sanavarastoon. Vähän kuin pillu tai vittu. Sitä sitten itsekin häpeää kun päästelee niitä termejään ulos.
Hävettävämpää on tuollainen murrosikämäinen muurahaismainen käytös. Jos yksi muurahainen vahingossa maalautuu valkoiseksi pillun tai vitun käytöstä tai pahimmillaan elämänkoulun käytöstä niin sitten häntä syrjitään koko pesän voimin. Sellainen pesä sinä olet.
Tutullani lukee elämänkoulu, on erikoislääkäri ja väikkärin vääntänyt.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 20:04"]
[/quote]
Tuo on muuten todella hyvä oivallus. Paras selitys sille, miksi tämä "elämän koulu" minua niin tökkii. Kiitos!
En voi olla pyörimättä silmiäni niille, jotka FB:ssä korostavat "Elämään eksyneet" -kuviensa kanssa kuinka helvetin rankka ja tapahtumarikas elämä heillä on ollut, vaikka tosiasiassa nämä elämän traagiset kokemukset ovat luokkaa muutama epäonnistunut parisuhde, parikymppisenä hankittu lapsi, bilettämistä viikonloppuisin, ja uuden hiusvärin tai tatskan ihquttamista. Koulut ja työt eivät kiinnosta, ja miksi kiinnostaisivat? Ei kaikkia voi samat asiat kiinnostaa. Mutta ei kyllä kiinnosta minkään muunkaanlainen ns. itsensä kehittäminen.
Sinänsä ihan normaalia elämää nykypäivän Suomessa. Mutta sepä se: normaalia. Tällainen elämä ei ole yhtään sen "aidompaa" kuin niiden tylsien ihmisten elämä, jotka käyvät tylsissä säännöllisissä töissä tai viettävät päivänsä tylsien akateemisten kirjojen parissa.
Elämän koulussa ei ole mitään vikaa. Sitä ei tässä kritisoitu mitenkään vaan sitä, minkälaiset ihmiset yleensä mainostavat koulutuksenaan elämän kovaa koulua. Lähes poikkeuksetta nämä facebookissa "Koulutus: Elämän korkea koulu" -ilmaisulla itseään esittelevät ihmiset ovat lähes poikkeuksetta juuri tuollaisia, mitä AP kuvaili.
Huomaa taas, kenellä on facebookissa "Elämän kova koulu", kun tämänkin ketjun sisälukutaito on olematonta. Väännetään näillekin rautalangasta:
- Elämän koulussa ei ole mitään pahaa
- Sen mainostaminen koulutus-kohdassa facebookissa leimaa käyttäjän siksi, mitä AP kuvaili.
Mä oon käynyt elämän koulun. Ja ihan tiedoksi kaikille että olen saanut aikaan vaikka mitä. 3 lasta ja hienon kodin heille. Mulla on kokemusta mitä teillä ei taida olla.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 20:32"]
Mulla on kokemusta mitä teillä ei taida olla.
[/quote]
Ai mistä? Oman erinomaisuutesi korostamisesta?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 20:32"]
Mulla on kokemusta mitä teillä ei taida olla.
[/quote]
Ai mistä? Oman erinomaisuutesi korostamisesta?
[/quote]
On kai se jollekin erikoiskyky osata levittää reisiä useammin kuin kerran ja sen lisäksi tehdä vielä töitä, joiden avulla saa talon.
Voin kertoa, että kyllä ne akateemisetkin ton osaa.
Joku säälittävä tapaus yleensä.. Koulut käymättä ja työkkärin asiakas. Kalja maistuu, elämä muutenkin vähän onnetonta.
no se, että koulunpenkkiä ei ole kulutettu. parempi ois jättää kohta tyhjäksi.
Aivan samanlaisia ajatuksia herättää. Lisäksi nämä ovat yleensä uskomattomia juntteja. Sama jos on laittanut "töissä yrityksessä: kotiäiti"
Ensimmäisenä tulee minullakin tuollainen ajatus mieleen, mutta esim. eräällä sukulaisellani lukee elämänkoulu kohdassa koulutus, ja hän on kuitenkin oikeasti koulutukseltaan diplomi-insinööri :D Enpä ole kysynyt miksi ei laittanut sitä kyseiseen kohtaan..
[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 16:54"]
Ensimmäisenä tulee minullakin tuollainen ajatus mieleen, mutta esim. eräällä sukulaisellani lukee elämänkoulu kohdassa koulutus, ja hän on kuitenkin oikeasti koulutukseltaan diplomi-insinööri :D Enpä ole kysynyt miksi ei laittanut sitä kyseiseen kohtaan..
[/quote]
Käyttääkö sukulaisesi hipsterilaseja? Selittäisi paljon.
En tiedä. Tiedän kyllä joitakin ihmisiä, joilla ei ole mitään mainittavia loppututkintoja, mutta ovat kuitenkin varsin tietäviä ja taitavia ihmisiä. Sinänsä koulutuksen ihannointi on ihan puppua, koska tekemällä oppii paljon paremmin kuin lukemalla (siis kun kyse on jostain muusta kuin lääketieteestä). Eli 'elämän korkeakoulu' voi jonkun kohdalla olla parempi opinahjo kuin esim. suomalainen amis. Toisaalta jos 'elämän koululla' tarkoitetaan kotona makoilua ja vaipanvaihtoa, en ole niinkään vakuuttunut, että kyseinen opiskelija on oppinut mitään hirveän hyödyllistä.
Osa laittaa sen "elämän koulu" sinne ihan huvikseen, vaikka olisi akateeminen tuplatutkinto ja sen mukainen ammatti.
En ajattele mitään kummempaa, omissa kavereissa ei elämän koulu -ihmisiä ole, mutta kaverien kavereilla olen nähnyt.
8 On oikeilla linjoilla, mutta nämä fiksut elämänkoululaiset eivät olekaan niitä jotka mainostavat fb:ssä että "koulutus: elämän koulu"
No onpas:D Sekö on Facebook sitten elämään suurempi asia? Minusta se on pelkkää kusetusta ja pelleilyä. Otatteko todella tosissanne ne jutut siellä? Elämänkoulu on ihan hyvä termi ja kotiäiti vielä parempi...