Uupunut lukiolainen - auttakaa epätoivoista äitiä
Lukion ekaa käyvä tyttäreni on ns. kiltti tyttö. Aina tehnyt läksynsä tunnollisesti, viitannut tunnilla, osallistunut ylimääräisiin tehtäviin jne. Ja aina pärjännyt todella hyvin. Peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo oli 9,5.
Koulun lisäksi hänellä on harrastus joka vie paljon aikaa (keskimäärin viidet harkat viikossa), työ lasten parissa (kerran viikossa 2h), paljon kavereita jne.
Kaiken pitäisi olla tosi hyvin.
Mutta jostain syystä nuorella ei nyt ole kaikki hyvin. Yhtäkkiä tunnollinen koululainen ei vaan saa läksyjä tehtyä (ei vaan saa pakotettua itseään aloittamaan), jättää harkkoja silloin tällöin väliin, kun ei ehdi muuten koulutehtäviään tekemään. Mutta sitten kotona se tehtävien teko ei kuitenkaan onnistu. Nuori on itkuinen ja tuntee olevansa epäonnistunut.
Äitinä olen tosi neuvoton. Onko nuorella liikaa lautasellaan? Onko väsyttänyt itsensä ihan totaalisesti yrittämällä ehtiä tekemään kaikkea? Miten pystyisin parhaiten auttamaan nuorta? Ja mistä apua, kun tuntuu, että keskustelu minun kanssa ei enää riitä
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylirasittunut ja stressaantunut. Tarvitsee taukoa. Onneksi kesäloma on kohta edessä, mutta siihen asti anna pitää vapaata treeneistä ym.
Jos se minusta olisi kiinni, niin jättäisi treenit ja työn molemmat! Mutta kun nuori itse ei millään halua luopua kummastakaan. Sanoo, että ne on ainoat jotka tällä hetkellä tuottaa mielihyvää. Mutta nuori ei tietysti aina tunnista omaa parastaan... Pakotanko lopettamaan?
Jospa nyt kumpikin astuisitte askeleen taaksepäin ja ottaisitte rauhallisesti. Sovi vaikka tyttäresi kanssa, että jättää työn sekä harrastuksen 2-4 viikoksi. Jos se auttaa, niin vika on siinä. Jos ei auta, niin vika on jossain muualla.
Miten voi jättää työm kahdeksi viikoksi? Luuletko että voisi jättää lapset ilman valmentajaa kahdeksi viikoksi ja sit noin vaan palata?
Sä varmaan mielelläs maksaisit lapsesi harrastuksesta vaikka ryhmän vetäjä jättäis pari viikkoa väliin
Ap
Ei tuu lapses sua vanhainkotiin katsomaan:)
siellä ulostat vaippoihin yksin
Valmista lapselle ravitseva ateria.
Laske lämmin kylpy.
Sitten rentouttava niska /jalka hieronta.
Muista vaihtaa lakanat kahdesti viikossa.
Siivoa opiskelijan huone kerran viikossa.
Huudahtele: Oletpa nätti tänään ja 8 on hyvä numero
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylirasittunut ja stressaantunut. Tarvitsee taukoa. Onneksi kesäloma on kohta edessä, mutta siihen asti anna pitää vapaata treeneistä ym.
Jos se minusta olisi kiinni, niin jättäisi treenit ja työn molemmat! Mutta kun nuori itse ei millään halua luopua kummastakaan. Sanoo, että ne on ainoat jotka tällä hetkellä tuottaa mielihyvää. Mutta nuori ei tietysti aina tunnista omaa parastaan... Pakotanko lopettamaan?
Jospa nyt kumpikin astuisitte askeleen taaksepäin ja ottaisitte rauhallisesti. Sovi vaikka tyttäresi kanssa, että jättää työn sekä harrastuksen 2-4 viikoksi. Jos se auttaa, niin vika on siinä. Jos ei auta, niin vika on jossain muualla.
Miten voi jättää työm kahdeksi viikoksi? Luuletko että voisi jättää lapset ilman valmentajaa kahdeksi viikoksi ja sit noin vaan palata?
Sä varmaan mielelläs maksaisit lapsesi harrastuksesta vaikka ryhmän vetäjä jättäis pari viikkoa väliin
Ap
Sanoit, että jos se olisi sinusta kiinni niin työ ja harrastus lähtisi. Lisäksi lukiolaisella ei voi olla, tai ei saa olla, sellaista työtä josta ei voi pitää lomaa sairastumisen takia. Nyt ollaan matkalla burnouttiin. Itse vanhempana soittaisin valmentajalle ja selittäisin tilanteen. Jos valmentaja sanoo ettei minkäänlaista lomaa saa vaan harrastus loppuu siihen, niin vaihtaisin harastusta tai valmentajaa. Tyttäresi on tärkein. Nyt pitää valita jokin josta luopuu. Koulu on se huonoin vaihtoehto. Mitä jää jäljelle? Lopetus kokonaan tai osittain. Osittain on näistä lievin vaihtoehto. Lisäksi valitsisin muutaman aineen, joissa tytär on hyvä ja ne ovat hänelle helppoja, ja jättäisin niidenkin läksyt väliin. Tästäkin voi soittaa koululle, jos haluaa, ja he varmasti ymmärtävät tilanteen.
Tyttöni oma valmentaja on ollut todella ymmärtäväinen: hyväksyy että tyttö ei kisaa vwikka on kilparyhmässä. On myös luvannut että harkkoja voi jättää väliin jod tarpeen
Toinen asia sitten onkin tuo työ, jossa tyttäreni itse on lasten ryhmän valmentaja. On käynyt valmentajakurssin ja on vastuussa tuon ryhmän harjoittelusta. Toki seuran vastuuvalmentajalta saa tukea tarvittaessa. Mutta kyllä aika vaikea seuran on yhtäkkiä korvata koulutettu valmentaja. Toki jos on pakko niin sitten harkkoja perutaan tms jos ei ketään löydy
Ap
Ja huomaahan sen ihan selvästi missä hänen lahjat ovat- reaaliaineista tulee lukiossakin ysejä ja kymppejä ja matemaattiset aineet on seiskaa ja kasia.
Vierailija kirjoitti:
Ja huomaahan sen ihan selvästi missä hänen lahjat ovat- reaaliaineista tulee lukiossakin ysejä ja kymppejä ja matemaattiset aineet on seiskaa ja kasia.
eli ulkoluvulla pärjää????
ihan perus tallaaja
tais tulla aivokapasiteetti vastaan
Jotain pitäs selkeesti saada pois, ettei polta itseään ihan loppuun. Oiskohan mahdollista varata opolle aikaa ja miettiä omien kiinnostuksien pohjalta vähän tulevaisuutta ja mitä ne tyttöä kiinnostavat alat oikeesti vaatii. Vois saada vähän selkeyttä omiin ajatuksiin ja jos ois joku maali mihin tähdätä, niin olisi varmaan helpompi karsia aineita ja panostaa niihin mitä tarvitsee. Tarttiskohan tyttö apua oman aikansa aikatauluttamisessa ja voisko susta vanhempana olla apua siihen? Esim. Viikottainen aikataulu, jossa varattu aikaajat läksyille ja muille koulutöille. Jos on asetettu tietyt tavotteet tän päivän opiskeluille niin paljon helpompi sitten niitten jälkeen lopettaa ja höllätä, kun tietää että on aikataulussa. Jos opiskeltavat asiat on vaan kasana, joka pitäs tehä, niin äkkiähän siihen hukkuu ja uupuu kun ei edes tiedä mistä aloittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi jättää työm kahdeksi viikoksi? Luuletko että voisi jättää lapset ilman valmentajaa kahdeksi viikoksi ja sit noin vaan palata
Sä varmaan mielelläs maksaisit lapsesi harrastuksesta vaikka ryhmän vetäjä jättäis pari viikkoa väliinAp
Sanoit, että jos se olisi sinusta kiinni niin työ ja harrastus lähtisi. Lisäksi lukiolaisella ei voi olla, tai ei saa olla, sellaista työtä josta ei voi pitää lomaa sairastumisen takia. Nyt ollaan matkalla burnouttiin. Itse vanhempana soittaisin valmentajalle ja selittäisin tilanteen. Jos valmentaja sanoo ettei minkäänlaista lomaa saa vaan harrastus loppuu siihen, niin vaihtaisin harastusta tai valmentajaa. Tyttäresi on tärkein. Nyt pitää valita jokin josta luopuu. Koulu on se huonoin vaihtoehto. Mitä jää jäljelle? Lopetus kokonaan tai osittain. Osittain on näistä lievin vaihtoehto. Lisäksi valitsisin muutaman aineen, joissa tytär on hyvä ja ne ovat hänelle helppoja, ja jättäisin niidenkin läksyt väliin. Tästäkin voi soittaa koululle, jos haluaa, ja he varmasti ymmärtävät tilanteen.
Tyttöni oma valmentaja on ollut todella ymmärtäväinen: hyväksyy että tyttö ei kisaa vwikka on kilparyhmässä. On myös luvannut että harkkoja voi jättää väliin jod tarpeen
Toinen asia sitten onkin tuo työ, jossa tyttäreni itse on lasten ryhmän valmentaja. On käynyt valmentajakurssin ja on vastuussa tuon ryhmän harjoittelusta. Toki seuran vastuuvalmentajalta saa tukea tarvittaessa. Mutta kyllä aika vaikea seuran on yhtäkkiä korvata koulutettu valmentaja. Toki jos on pakko niin sitten harkkoja perutaan tms jos ei ketään löydy
Ap
Ei sota yhtä miestä kaipaa.Pitäishän silloinkin löytyä joku hänen tilalle,jos hän sairastuisi vakavasi.Sellaistakin tapahtuu.
Noniin nyt tänne löysi tuo pipipää trolli joka palstalla riehuu...
Vierailija kirjoitti:
Ja kyse ei ole siitä, että pelkäisimme, että tyttö ei saa lukiota suoritettua. Ihan varmasti saa. Tytär itse vaan kokee olevansa epäonnistunut, kun ei jaksa panostaa kouluun siten kuin hänestä pitäisi (vaikka jatkuvasti sanon hänelle, että vähempikin riittää)
ap
Ihan kokemuksena voin sanoa, että omien vanhempieni "vähempikin riittää" kommentointi tarkoitti minulle, että olen epäonnistunut ja päädyn samaan suohon kuin haahuilevat vanhempani. En tarkoita, että hän juuri näin ajattelisi mutta suoralla puheella voi olla päin vastainen vaikutus kuin toivot. Olisiko hedelmällisempää keskustella lapsen tavoitteista ja mitä niiden saavuttaminen vaatisi? Kannustaa ennemmin kuin "vähätellä" kunnianhimoa?
Yllättävän pitkään keskustelu pysyi tosi asiallisena. Kiitos siitä kaikille kommentoijille. Olen saanut monta hyvää ideaa seuraavan keskustelumme pohjaksi.
Einomaiset sosiaaliset taidot ja empatiakyvyn omaava tyttäreni tukee maailmassa pärjäämään, sitä en epäile ollenkaan. Ehkä tämä onkin niin outoa sekä minulle äitinä että tyttärelleni, kun tämä on ensimmäinen kerta kun tulee jotain onhelmia minkään asian kanssa. Mutta tästä opitaan ja jatketaan eteenpäin entistä vahvempana
Ap
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän pitkään keskustelu pysyi tosi asiallisena. Kiitos siitä kaikille kommentoijille. Olen saanut monta hyvää ideaa seuraavan keskustelumme pohjaksi.
Einomaiset sosiaaliset taidot ja empatiakyvyn omaava tyttäreni tukee maailmassa pärjäämään, sitä en epäile ollenkaan. Ehkä tämä onkin niin outoa sekä minulle äitinä että tyttärelleni, kun tämä on ensimmäinen kerta kun tulee jotain onhelmia minkään asian kanssa. Mutta tästä opitaan ja jatketaan eteenpäin entistä vahvempana
Ap
Lukiossa on nykyään rankkaa, koska se asennekin siellä on se, että "opiskelijoiden on pärjättävä itsenäisesti jne." Vaikka kaikki on tosi sekavaa ja suurin osa aikuisistakin stressaantuisi lukion alussa. Kaikki on uutta, kaikki on sekavaa, ketään ei tunne jne.
Jokainen tietää miltä tuntuu mennä uuteen työpaikkaan. Tuo on siihen verrattuna potenssiin tuhat. Eikä 15/16-vuotias oikeasti ole mikään "opiskelija", monella on pää ihan tylsä murrosiän takia.
Meillä lukion aloittanut oli stressaantunut syksyn. Nyt hän on saanut kavereita ja ne omat kuviot ovat selkiintyneet. Mutta syksy oli ihan kamala.
Kannattaa myös tsekata lapsen ruokavalio ja vitamiinit!
Vierailija kirjoitti:
Moi.Seiskaluokka on aina rankka.Koulun muutos,tehtävät lisääntyy,vastuu lisääntyy.Ja numerot laskee AINA seiskaluokalle siirryttäessä.Toi 7-8 on jo tosi hyvät numerot seiskaluokalle.Toitota tuota lapsellesi,kun kasille pääsee,on helpompaa ja numerotkin alkaa luultavasti nousta.Onko koulussa/vapaa-ajalla kavereita? Onko kiusaamista? Mun pojalla laski seiskaluokalla ysit kuutosiksi ja nyt nostelee niitä takaisin yseiksi.On siis ysillä. Laita aikaisemmin nukkumaan,katso miten kaveri-asiat pyörii.Kysele,kuuntele,tue,halaa.Lapset tarvii tuossa vaiheessa PALJON tukea vanhemmilta. Koulun jälkeen anna levätä tunti,pari ,sitten ruokaa ja sitten läksyt.Kysele paljon onko läksyt tehty,kaipaatko apua.Toivottavasti näistä apua sulle.T: toinen teinin äiti
Miksi alapeukutus??
Pakkohan teidän on priorisoida. Jostain on luovuttava, muuten uuvuttaa itsensä täysin. Lapsiparka, ihan liian täynnä ohjelmaa koko viikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi.Seiskaluokka on aina rankka.Koulun muutos,tehtävät lisääntyy,vastuu lisääntyy.Ja numerot laskee AINA seiskaluokalle siirryttäessä.Toi 7-8 on jo tosi hyvät numerot seiskaluokalle.Toitota tuota lapsellesi,kun kasille pääsee,on helpompaa ja numerotkin alkaa luultavasti nousta.Onko koulussa/vapaa-ajalla kavereita? Onko kiusaamista? Mun pojalla laski seiskaluokalla ysit kuutosiksi ja nyt nostelee niitä takaisin yseiksi.On siis ysillä. Laita aikaisemmin nukkumaan,katso miten kaveri-asiat pyörii.Kysele,kuuntele,tue,halaa.Lapset tarvii tuossa vaiheessa PALJON tukea vanhemmilta. Koulun jälkeen anna levätä tunti,pari ,sitten ruokaa ja sitten läksyt.Kysele paljon onko läksyt tehty,kaipaatko apua.Toivottavasti näistä apua sulle.T: toinen teinin äiti
Miksi alapeukutus??
- no esim, tää ketju ei käsittele yläkoulua
- seiskaluokka ei ole rankka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukutus??
Anteeksi vaan kaikki.Luin ymmärsin väärin.Luulin tytön olevan ylä-asteen ekalla.Mun mielestä seiskaluokka on rankka.Uuteen kouluun siinäkin mennään.Yritin vaan auttaa.Kiitos vaan kaikille alapeukuttaneille.En yritä enää auttaa koskaan ketään.Täällä saa vaan p as kaa niskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi jättää työm kahdeksi viikoksi? Luuletko että voisi jättää lapset ilman valmentajaa kahdeksi viikoksi ja sit noin vaan palata
Sä varmaan mielelläs maksaisit lapsesi harrastuksesta vaikka ryhmän vetäjä jättäis pari viikkoa väliinAp
Ap
Ei sota yhtä miestä kaipaa.Pitäishän silloinkin löytyä joku hänen tilalle,jos hän sairastuisi vakavasi.Sellaistakin tapahtuu.
Tottakai jos työ on pakko lopettaa, niin se lopetetaan. Mutta ei se ihan helppoa ole seurallekaan yhtäkkiä hankkia sijasta koulutetulle valmentajalle. Saattaa hyvinkin olla, että harkat jouduttsisiin perumaan. Ja siitä ei ryhmässö käyvien lasten vanhemmat varmaan tykkäisi.
Lähinnä yritän kertoa, että kyseessä ei ole mikä tahansa mainostenjako vaan oikeasti työ johon tyttäreni on sitoutunut.
Mutta tietysti tytön oma terveys on tärkein!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alapeukutus??
Anteeksi vaan kaikki.Luin ymmärsin väärin.Luulin tytön olevan ylä-asteen ekalla.Mun mielestä seiskaluokka on rankka.Uuteen kouluun siinäkin mennään.Yritin vaan auttaa.Kiitos vaan kaikille alapeukuttaneille.En yritä enää auttaa koskaan ketään.Täällä saa vaan p as kaa niskaan.
Kirjoitus alkaa "lukion ekaa käyvä..."
Ja mikä ihme edes on "ylä-asteen eka"??? Ei sellaista edes ole olemassa.
Yksi burn outin ensimmäisistä oireista on, että mistään ei voi joustaa. Siinä tarvitaan ulkopuolisen ohjausta, jotta se onnistuu. Suosittelen, että jos ei halua vähentää harrastuksesta eikä työstä, niin sitten vähemmän kursseja lukioon, niin että suorittaa sen 3,5 tai 4 vuoteen. Olkaa yhteyksissä lukion opinto-ohjaajaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi burn outin ensimmäisistä oireista on, että mistään ei voi joustaa. Siinä tarvitaan ulkopuolisen ohjausta, jotta se onnistuu. Suosittelen, että jos ei halua vähentää harrastuksesta eikä työstä, niin sitten vähemmän kursseja lukioon, niin että suorittaa sen 3,5 tai 4 vuoteen. Olkaa yhteyksissä lukion opinto-ohjaajaan.
Aivan selvää on, että tarvitaan ulkopuolisen ohjausts. Siksi nyt onkin jo aika vatattuna lukion kuraattorille. Ja itse tietysti autsn, tuen ja ohjaan parhaani mukaan
Ap
Tyttöni ei havittele oman urheikulajinsa maailman tähdeksi mutta yksi unelma on työ liikunta-alalla. On jo suorittanut lasten valmentaja tutkinnon
Ap676