Espoossa 20 päiväkodillisen verran lapsia turhaan hoidossa!
Karmeita tilastoja! 11% kaikista kokopäivähoidetuista on sellaisia, joilla on ainakin toinen vanhemmista kotona. Nykyisin niin muodikkaat osapäivähoidetut, joiden hoitoa täälläkin aina jaksetaan puolustella ("Kun meidän Jaromir-Jekyll on niin sosiaalinen ja vaatii kavereita"), puuttuvat vielä luvuista! Ja sama kaikkialla Suomessa, luvut vähän vain vaihtelevat.
Kerhomuotoinen virikkeistäminen maksaisi vain neljäsosan, mutta eihän se käy, koska se ei käy.
Lapsiparat eivät tiedä, että joutuvat maksamaan nämä velalla hoidetut turhahoidatuksensa itse sitten aikuisena. Onko reilua ottaa lasten nimiin lainaa vain siksi, että äiti saisi rauhassa shoppailla ja litkiä lattea vertaiskamujensa kanssa?
Kommentit (84)
Kyllä minunkin havaintoni "turhaan" hoitavista ovat sellaisia, että kyseessä ovat koulutetut äidit jotka vauvan synnyttyä jatkavat esikoisen, alle 2-vuotiaan täysipäiväistä hoitoa päiväkodissa. Ihan pahaa teki lasten puolesta. Yli 3-vuotiaille päivähoitoa voi jo perustella varhaiskasvatuksellisesta syistä, mutta nuoremmille ei.
Ollenssani työttämänä hain koko ajan töitä. Kutsuja haastatteluun tuli jopa 2h varoitusajalla. Mihin sitten lykkäät 3 lasta, kun ei ole mitään mummojakaan lähistöllä? Lasten hoitopaikan ansiosta sain työpaikan. Tietysti teidän mielestä olisi parempi jos olisin edelleen työttömänä?
Asioista voi olla montaa mieltä. Itsellä oli aloitus kaksplussalla, olen työtön ja hoidan itse omat lapseni kotona, niin käytän kuulemma hyväkseni liiton rahoja olen huijari. Itse taas ajattelen, että en vie turhaan kahta hoitopaikkaa, kun meillä on kahden viikon aikana kunnan hommattava lapsille hoito.jos töitä saa. Ja olen ajatellut että se onnistuu aina jotenkin. Vaan ei, paska mikä paska, sama mitä tekee.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 19:05"]
Mielenkiintoistahan tässä on, että reilussa kymmenessä vuodessa turhaanhoidatus on kaksinkertaistunut.
Ja ajatelkaa noita summia. Mitä kaikkea tarpeellista niillä voisi tehdä!
[/quote]
ja ajatelkaa edelleen niitä lyhytnäköisiä säästöjä kun kerhoja, puistokouluja ja avoimia päiväkoteja on alettu alas. Ei ole muita paikkoja lapsille kuin päiväkodit.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 11:00"]
Ollenssani työttämänä hain koko ajan töitä. Kutsuja haastatteluun tuli jopa 2h varoitusajalla. Mihin sitten lykkäät 3 lasta, kun ei ole mitään mummojakaan lähistöllä? Lasten hoitopaikan ansiosta sain työpaikan. Tietysti teidän mielestä olisi parempi jos olisin edelleen työttömänä?
[/quote]
Tietysti se olisi parempi. Se olisi tehokasta kuulemma.
On aivan paskapuhetta hopottaa siitä, että lapsi tarvitsee kontakteja samanikäisiin lapsiin niin, että hänen on parempi olla tarhassa kuin kotona ihan vain sen takia. Tietysti kaikki äidit ovat innoissaan tarttuneet tuohon "tietoon" ja perustelevat laiskuuttaan lastenhoitoon tuolla. Vuosikymmenet on tiedetty sellainen tosiasia, että lapsi tarvitsee paljon enemmän kontakteja mahdollisimman eri-ikäisiin ihmisiin, siis eri-ikäisiin lapsiin, aikuisiin ja vanhuksiin tahansa. Tämä taas ei toteudu päiväkodissa, jossa ollaan samanikäiseten kanssa koko ajan. Ennen tämä toteutui kotiyhteisössä, jossa oli monenikäisiä sisaruksia ja isovanhemmatkin samassa pihapiirissä. Nykyisin lapsen tunkeminen päiväkotiin yhteiskunnan huollettavaksi massatuotteeksi ei todellakaan ole lapselle hyväksi, varsinkaan, kun ryhmät eivät ole ikäjakaumaltaan heterogeenisiä, ja tämähän on tosiaan nähtävissä esim. nuorten suhtautumisessa muun ikäisiin.
Olen ollut aina subjektiivisetä päivähoito-oikeudesta sitä mieltä, että se laki on tehty subjektiiviseksi vain vanhemmille. Heidän on jopa lain suoma lupa laittaa lapsensa pois näkyvistä päiviksi ja tehdä itse kotona tia missä sitten lystäävätkään mitä ikinä haluavat. Tapailla toisia, kuljeskella ostoksilla, tai vain olla kotona.
Subjektiivinen päivähoito pitäisi olla nimenomaan lasta ajatellen. Lapsen paras paikka on oma koti. Jos siellä voi olla, eli siellä on isä/ äiti tai vaikka molemmat paikalla, lapsella tulisi olla oikeus olla kotona. Kyselemättä vanhempien halua olla ilman lasta. Se ilman lasta olo pitäisi miettiä jo enne raskautumista. Lapsi on lapsi kuitenkin vain niin järin lyhyen aikaa!
Lapsi ei tarvitse kaiken aikaa jotakin ihmeellistä kodin ulkopuolista virikkeellistymistä. Olla rauhassa, niin kyllä siinä mielikuvitus harjaantuu paremmin.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 11:18"]
On aivan paskapuhetta hopottaa siitä, että lapsi tarvitsee kontakteja samanikäisiin lapsiin niin, että hänen on parempi olla tarhassa kuin kotona ihan vain sen takia. Tietysti kaikki äidit ovat innoissaan tarttuneet tuohon "tietoon" ja perustelevat laiskuuttaan lastenhoitoon tuolla. Vuosikymmenet on tiedetty sellainen tosiasia, että lapsi tarvitsee paljon enemmän kontakteja mahdollisimman eri-ikäisiin ihmisiin, siis eri-ikäisiin lapsiin, aikuisiin ja vanhuksiin tahansa. Tämä taas ei toteudu päiväkodissa, jossa ollaan samanikäiseten kanssa koko ajan. Ennen tämä toteutui kotiyhteisössä, jossa oli monenikäisiä sisaruksia ja isovanhemmatkin samassa pihapiirissä. Nykyisin lapsen tunkeminen päiväkotiin yhteiskunnan huollettavaksi massatuotteeksi ei todellakaan ole lapselle hyväksi, varsinkaan, kun ryhmät eivät ole ikäjakaumaltaan heterogeenisiä, ja tämähän on tosiaan nähtävissä esim. nuorten suhtautumisessa muun ikäisiin.
[/quote]
Tuo on kyllä totta, mutta aika paljon on vanhempia, joiden lapsilla ei ole kontaktia minkään ikäisiin. Onko päiväkoti silloinkin huonompi vaihtoehto? Oletat vain, että jos lapset olisivat koko lapsuutensa kotona, heillä olisi automaattisesti hyvät olot. Paljastan sinulle salaisuuden: oikeassa elämässä niin ei ole. Ja asioiden tila ei korjaantuisi sillä, että subjektiivinen päivähoito-oikeus poistettaisiin.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 11:29"]Subjektiivinen päivähoito pitäisi olla nimenomaan lasta ajatellen. Lapsen paras paikka on oma koti. Jos siellä voi olla, eli siellä on isä/ äiti tai vaikka molemmat paikalla, lapsella tulisi olla oikeus olla kotona.[/quote]
Joo, kaikkien lasten, riippumatta heidän isästään ja äidistään, paras paikka on oma koti. Mahtava juttu, että mm. eräs kahdeksanvuotias tyttö sai Helsingissä kuolla siinä parhaassa paikassa. Olisi ollut todella surullista kuolla vaikka päiväkodissa.
Valitettavan moni vie pieniäkin lapsia hoitoon ollessaan itse kotona vauvan kanssa. Hoitotakuuta ei käytetä juuri ollenkaan. Myös maahanmuuttajaperheet pitävät pääsääntöisesti lapsia hoidossa klo16 saakka, pidempäänkin.
Mutta kyllä nämä perheet maksavat hintansa, useat virikehoidetut lapset oireilevat voimakkaasti myöhemmin.
Av -mammat hei! Kyllä Suomessa ja Espoossakin on paljon hyväosaisten perheitä, joissa lapsi ei ole se tärkein, vaan äiti ja äidin hyvä olo, lapsen kustannuksella.
Ja monilla on melkeinpä sääntö, että isompi laitetaa ta jätetään hoitoon, kun perheeseen syntyy uusi lapsi. Isommalla annetaan hyvin pieni mahdollisuun tutustua pieneen sisarukseen ja omaan rooliin olla isona sisaruksena.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 12:05"]
Ja monilla on melkeinpä sääntö, että isompi laitetaa ta jätetään hoitoon, kun perheeseen syntyy uusi lapsi. Isommalla annetaan hyvin pieni mahdollisuun tutustua pieneen sisarukseen ja omaan rooliin olla isona sisaruksena.
[/quote]
Tämä on mielenkiintoinen juttu. Kun meille syntyi vauva ja vanhemmat lapset olivat päiväkodissa, päiväkodin henkilökunta painosti voimakkaasti jättämään vanhemmat lapset hoitoon. Me jätimme pariksi kuukaudeksi, siihen asti, että alkoivat koulujen loma-ajat. Päiväkodin henkilökunta oli ehdottomasti sitä mieltä, että lasten olisi parasta olla ainakin osapäivähoidossa tutussa päiväkodissa eikä suinkaan kotona.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 12:10"]
pellasista?
tenoikeasti?
[/quote]
Joo, sori. Tällä uudella tabletilla (sain sen kun ostin ihan omilla palkkarahoillani, vink) kirjoittaminen vaatii harjoittelua.
Vanhempien on kai nyt sentään päätös...
Päiväkoti ei sentään sääntöjä perheelle sanele. Outo on kyllä ollut tuo pk.n aedestajan ajatusmaailma. Vai oliko teidän perheenne jotenkin erityisen tuen tarpeessa? Valititko jatkuvasti esim. Väsymystäsi? Tai jotai muuta ongelmaa?
[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 20:41"]
Mistä se muka tiedetään kuka on kotona? Mä en ole koskaan kertonut päiväkodissa että olen kotona kun lapsi on hoidossa. Missään lomakkeessa ei sellaista udella.
Toisekseen monet yrittäjät tekevät töitä myös äitiyslomalla. Pienen vauvan kanssa se onnistuu, isomman lapsen kanssa ei.
[/quote]
Mistähän :) kaikkien suomalaisten koko elämä on tilastoissa, senkun katsotaan sieltä. Jos nostat jotain yhteiskunnan tukea, kuten vanhempainrahaa, kotihoidon tukea tai työttömyyskorvausta, valtio ja kuntasi tietävät ihan varmasti, että olet kotona.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus pois ja jos olet itse kotona, niin monen asiantuntijan lausunto, miksi lapsi ei voi olla kotona. Näin paikan saisivat ne, joilla on siihen erityinen ja todellinen syy.
Syy ei ole mamman laiskuus.
Minä hoidin myös esikoisen kotona kun kuopus syntyi, ja olen ihan varma että se oli paras ratkaisu! Heillä on nyt läheinen, lämmin sisarussuhde ja molemmat ovat saaneet rauhallisen ja terveellisen alun elämälleen, ja minä olen saanut tarpeeseen tulleen tauon hektisestä työelämästä.
Esikoinen on saanut olla siis kotona, saanut leikkiä leikkipuistossa muiden lasten kanssa. Ollaan kyläilty muissa lapsiperheissä ja meillä on käyty kylässä. Olemme käyneet perhekerhoissa, uimassa, hoplopissa... kaikki tämä on tietysti vaatinut minulta aktiivisuutta ja oma-aloitteisuutta esim. muihin äiteihin tutustumisessa, mutta se on kannattanut: myös minä olen saanut uusia ystäviä.
Esikoinen meni syksyllä seurakunnan kerhoon, 3 tuntia päivässä, kolme kertaa viikossa. Eikä se ollut edes ainoa vaihtoehto, olisi ollut myös avoin päiväkoti ja MLL:n kerhoja tässä kaupungissa. Olen kuullut kommentteja että voi ei, miten siinä kolmessa tunnissa ei kerkeä yhtään rauhoittua eikä itse tehdä mitään... niin, kyse onkin siitä että esikoiseni saisi opetella miten toimitaan ryhmässä ja saisi leikkiä ilman minua muiden kanssa.
Siitähän virikepäivähoidossakin pitäisi olla kyse, lapsen parhaasta eikä äidin lepoajasta, eikö totta? Ja kyllä, pidän itseäni himpun verran viitseliäämpänä äitinä kuin sellaista, jolla olisi kaikki edellytykset itse tarjota virikkeitä lapselleen, mutta ei sitä tee.
[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 13:39"]
Minä hoidin myös esikoisen kotona kun kuopus syntyi, ja olen ihan varma että se oli paras ratkaisu! Heillä on nyt läheinen, lämmin sisarussuhde ja molemmat ovat saaneet rauhallisen ja terveellisen alun elämälleen, ja minä olen saanut tarpeeseen tulleen tauon hektisestä työelämästä.
Esikoinen on saanut olla siis kotona, saanut leikkiä leikkipuistossa muiden lasten kanssa. Ollaan kyläilty muissa lapsiperheissä ja meillä on käyty kylässä. Olemme käyneet perhekerhoissa, uimassa, hoplopissa... kaikki tämä on tietysti vaatinut minulta aktiivisuutta ja oma-aloitteisuutta esim. muihin äiteihin tutustumisessa, mutta se on kannattanut: myös minä olen saanut uusia ystäviä.
Esikoinen meni syksyllä seurakunnan kerhoon, 3 tuntia päivässä, kolme kertaa viikossa. Eikä se ollut edes ainoa vaihtoehto, olisi ollut myös avoin päiväkoti ja MLL:n kerhoja tässä kaupungissa. Olen kuullut kommentteja että voi ei, miten siinä kolmessa tunnissa ei kerkeä yhtään rauhoittua eikä itse tehdä mitään... niin, kyse onkin siitä että esikoiseni saisi opetella miten toimitaan ryhmässä ja saisi leikkiä ilman minua muiden kanssa.
Siitähän virikepäivähoidossakin pitäisi olla kyse, lapsen parhaasta eikä äidin lepoajasta, eikö totta? Ja kyllä, pidän itseäni himpun verran viitseliäämpänä äitinä kuin sellaista, jolla olisi kaikki edellytykset itse tarjota virikkeitä lapselleen, mutta ei sitä tee.
[/quote]
Näinhän se on, mutta mammat jotka vievät lapsensa muiden hoidettavaksi ovat vaan yksinkertaisesti laiskoja. Ja lisää pitää pukata vaikka on niin helkkarin raskasta.
Oletteko te ap:n kaltaiset idiootit kaikki kokoomuslaisia vai ainoastaan imeneet kokoomuslaisilta tuon jo syntyessään vaikeasti vammaisen tehokkuusajattelunne?
Millä te laskette ne lapset, jotka ovat hoidossa turhaan? Jos lapsen kotona oleva vanhempi on esimerkiksi masentunut eikä kykene tarjoamaan lapselle virikkeitä, päivähoito on se, joka voi pelastaa lapsen tulevaisuuden. Jos lapsen kotona olevalla vanhemmalla on hoidettavana vauva, eikä lapsella ole aivan vieressä kavereita, päivähoito on se, joka voi pelastaa lapsen tulevaisuuden. Tuo järjettömän lyhytnäköinen tehokkuusajattelun katsoo asioita korkeintaan kuukauden päähän. Jokaisen, joka sitä sisällään vaalii, pitäisi tajuta ampua epäsikiön aivot seinälle. Saman tehokkuusajattelun mukaan esimerkiksi opiskelu on täysin turhaa rahanmenoa, koska hyöty tulee vasta useamman vuoden kuluttua. Koulujen homekorjaukset tai opetusryhmien pienentäminen on myös turhaa, koska ne penskat pyörivät siellä koulussa vielä pitkään, eikä heistä ole ensi viikolla tuottaviksi kuluttajiksi, vaikka kuinka homeet korjattaisiin. En ymmärrä, miten tyhmä pitää olla, että pitää päivähoitoa aina turhana sellaisissa tapauksissa, joissa toinen vanhemmista on kotona. Tuon tason älynlahjoilla siunatut ihmiset tekisivät yhteiskunnalle valtavan palveluksen, jos muuttaisivat autiolle saarelle tai vaihtoehtoisesti ymmärtäisivät lopettaa itsensä.