Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espoossa 20 päiväkodillisen verran lapsia turhaan hoidossa!

Vierailija
30.03.2013 |

Karmeita tilastoja! 11% kaikista kokopäivähoidetuista on sellaisia, joilla on ainakin toinen vanhemmista kotona. Nykyisin niin muodikkaat osapäivähoidetut, joiden hoitoa täälläkin aina jaksetaan puolustella ("Kun meidän Jaromir-Jekyll on niin sosiaalinen ja vaatii kavereita"), puuttuvat vielä luvuista! Ja sama kaikkialla Suomessa, luvut vähän vain vaihtelevat.

Kerhomuotoinen virikkeistäminen maksaisi vain neljäsosan, mutta eihän se käy, koska se ei käy.

Lapsiparat eivät tiedä, että joutuvat maksamaan nämä velalla hoidetut turhahoidatuksensa itse sitten aikuisena. Onko reilua ottaa lasten nimiin lainaa vain siksi, että äiti saisi rauhassa shoppailla ja litkiä lattea vertaiskamujensa kanssa?

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen välillä kotona ihan vain vapaapäivänä enkä edes hoida vauvaa. Silti vien 5v lapseni päiväkotiin, isommat ovat koulussa. Mitä teen? Käyn hiihtämässä, lenkillä tai salilla, tai teen viikon ruokaostokset. Ja kyllä joskus jopa käyn shoppailemassa yksin tai tapaan jotain työkaveriani.

Ja teen sen puhtaalla omallatunnollani. Teen osa-aikatyötä ja lapseni on 10pvä kk hoidossa, joskus 15, mutta joskus vain 4 jos on vaikka sairaana tai olemme lomailleet. Ja minusta tuon ikäisen lapsen on väh. 10 pvä kk olla kavereiden kanssa sillä todella haluaa leikkiä kaverin kanssa, enkä ehdi etsimään tyhjistä puistoista kavereita hänelle tai jaksa raahata silloin tällöin seurakunnan kerhoon. Välillä kun on 2vkon taukoja on taas iso kynnys palata lapselle hoitoon, ja silloin mietin että se 3xviikossa olisi varmaan sopiva tahti käydä hoidossa, vaikka olisinkin kotona ja ilman sitä vauvaa!

Vierailija
2/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me ollaan yksi STASIvaltio.

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 17:09"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 09:50"]

Mistä tämä tieto saadaan onko vanhempi kotona vai ei? Olen itse ollut aivan vaihtelevasti enkä ilmoittanut siitä päiväkotiin, kaupungille mitenkään.

[/quote]

Vauvalomalaisten tiedot saa vaivatta Kelasta.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ping

Pong

Ping

Pong

Ping

Pong

ja aaveen kotiäidit vastaan työäidit pingismatsi jatkuu

Vierailija
4/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 13:47"]

Ja mitä tekee av-mammat: syyllistävät perheitä!

Olen ollut äänekkäästi vaatimassa kerhoja ja avoimia päiväkoteja alueellemme, mutta niitä vain suljetaan. 

Oma 5-vuotiaani pysyy todellakin tarhassa kun tämä vauva syntyy. Lasta pidetään kotona enemmän, mutta kavereita pihassa ei ole, ei kerhoja yms. Olisi väärin viedä lapselta ikäisensä kontaktit. Varsinkin jos ekat 2kk menee kuten viimeksi: imettäessä. Tosin me emme rasita kunnallisveronmaksajia; yksityinen päiväkotimme ei tee edes ostopalvelua. Kela kyllä maksaa pk:lle. Voinen pitää omatuntoni kai sillä, että pelkästään mies maksaa enemmän veroja kuussa mitä Kela pk:lle.

Toivon todella, että löytäisimme lähialueelta jotain toimintaa, missä olisi jo vähän isompia lapsia. Niitä ei vain ole.

[/quote]

olis kiva tietää teiän päivähoitomaksu, 2000 e kuussa ? Jos maksatte normin, silloin kaupunki maksaa valtaosan.

Vierailija
5/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 00:02"]

Minä olen välillä kotona ihan vain vapaapäivänä enkä edes hoida vauvaa. Silti vien 5v lapseni päiväkotiin, isommat ovat koulussa. Mitä teen? Käyn hiihtämässä, lenkillä tai salilla, tai teen viikon ruokaostokset. Ja kyllä joskus jopa käyn shoppailemassa yksin tai tapaan jotain työkaveriani.

Ja teen sen puhtaalla omallatunnollani. Teen osa-aikatyötä ja lapseni on 10pvä kk hoidossa, joskus 15, mutta joskus vain 4 jos on vaikka sairaana tai olemme lomailleet. Ja minusta tuon ikäisen lapsen on väh. 10 pvä kk olla kavereiden kanssa sillä todella haluaa leikkiä kaverin kanssa, enkä ehdi etsimään tyhjistä puistoista kavereita hänelle tai jaksa raahata silloin tällöin seurakunnan kerhoon. Välillä kun on 2vkon taukoja on taas iso kynnys palata lapselle hoitoon, ja silloin mietin että se 3xviikossa olisi varmaan sopiva tahti käydä hoidossa, vaikka olisinkin kotona ja ilman sitä vauvaa!

[/quote]

Ihmeellistä miten aina selitetään musta valkoiseksi.

Tässäkin lapsi "todella haluaa leikkiä kaverin kanssa", mutta jos on pidetty taukoa hoidosta, onkin "iso kynnys palata lapselle hoitoon". Perussyyhän tässäkin viestissä paistaa läpi, eli äiti ei jaksa eikä viitsi ja mieluummin hiihtelee, käy salilla, lenkkeilee ja shoppaa. Ikään kuin osa-aikaisesti työssä oleva ei noita ehtisi tekemään muutenkin, kun kokopäivätöissäkin oleva ehtii.

Vierailija
6/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista ettei kukaan teistä ole kommentoinut noita alkupään lukuja. Nehän on esim. annettuihin EU-vakuuksiin ja tukiin nähden isoja ja jokavuotisia kustannuksia. "Hyvinvointivaltio" tukehtuu, jos kaikki käyttävät kaikkia mahdollisia verovaroilla maksettavia palveluita vain siksi, kun ne ovat olemassa eikä niitä ole kielletty käyttämästä. Tarve pitäisi olla se ratkaiseva tekijä.

Virikelapset reippaasti vaan ulos subjektiivisen oikeuden piiristä, niin jopa alkaa niitä kavereita löytyä pihapiiristä, leikkipuistosta ja kerhoistakin.

Vierailija
7/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaattinen subjektiivinen oikeus päivähoitoon pois. Saa halutessaan hakea, jos äiti sairas, vauva sairas tai esikoinen selvästi tarvitsee kodin ulkopuolista kasvatusta tai ryhmää. Näiden hakijoiden haastatteluun tarvittavat resurssit varmasti pienemmät kuin ylimääräisten hoidettavien lasten hoitoon menevät. Työttömät todistetusti työtä hakevat saavat pitää lapselle päiväkotipaikkaa. 

Nyt joku sanoo etteivät  masentuneet tai uupuneet äidit kehtaa erikseen hakea leimautumisen pelossa päivähoitopaikkaa  jos se ei ole automaatio. Mutta eivät he samasta syystä nytkään nykysysteemilläkään laita esikoista hoitoon. Esikoisen hoitoonlaittajat ovat kaikenlaista väkeä; on WT, blogimammoja, ekomammaa, lattevaunuttelijoita, kotona lojujia tai joggereiden kanssa treenaavia. Yhteistä moraalin puute.

Vierailija
8/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 09:16"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 08:58"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 02:31"]

Pari havaintoa:

"Lapsi on viettänyt lomaa" ei tarkoita, että hän olisi ollut "normaalit" 5 viikkoa poissa hoidosta, vaan loma voi olla hyvinkin lyhyt

Apunen ei väittänyt, että pääsyynä lasten ei-lomailuun olisi ollut vanhempien etelässäbiletys tai terassillaistuminen

Apusen kolumnista kohkatessa on tyystin sivuutettu esimerkiksi siellä mainitun Superin laajan tutkimuksen pohjalta tehty esitys, että subjektiivista päivähoito-oikeutta rajoitettaisiin ja se muutettaisiin osa-aikaiseksi, jos ei ole tarvetta opiskelun, työn tai sairauden takia tuoda lasta hoitoon

[/quote]

Siis miten normaalit 5 viikkoa? Missä on sanottu että normaali kesäloma aikuisella tai lapsella on 5 viikkoa?

[/quote]

Neljä viikkoa kesälomaa, yksi viikko talvilomaa. Ja joillain aloilla on vielä arkivapaita joko työvuoroista tai pellasista johtuen. Oletteko tenoikeasti noin tyhmiä, vai onko työelämä ihan vierasta?!

[/quote]

Meinasin kans samaa vastata näille typeryyksille, jotka ei vissiin ymmärrä työelämästä hevonkukkua.Jos olet työssä niin sinulle kertyy kyllä säännöllisesti lomaa ja täydet lomaoikeudet on 28, 31 tai jopa 38 lomapäivää per vuosi. Ihanko oikeesti ihmiset on niin tyhmiä, että tekevät työtä ilman lomaoikeuksiaan? Olen kuullut monta kertaa selityksen, ettei pikku-Hilppa voi lomailla, kun meillä ei ole lomaa vaikka ovat ollleet vuosia työelämässä...hohhoijaa...on se rankkaa, kun pitää lomailla OMIEN lapsiensa kanssa.Välillä tuntuu OIKEESTI ettätällä palstalla on niin helvetin tyhmiä ihmisiä..mitä ne on? Tän päivän 20-30 vuotiaitako????Oikeesti???

Vierailija
9/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä viitsi sanoa mulle, etten jaksa tai viitsi. Mies tekee matkatyötä, kun olen kotona, mä en todellakaan pääsee hiihtämään / juoksemaan arkisin. Ja kirjoitin tän niin kärjistäen kuin pystyin, just sunlaisille idiooteille. Mä teen tuota ehkä 1-2 kertaa 2kk aikana, sillä todellakin teen töitä kun lapsi on hoidossa ja joskus jos sattuu olemaan sellainen päivä että teen vaikka vain pari tuntia töitä, en hae lasta kesken päiväunien pois hoidosta vaan haen klo 15 kotiin. 10 pvä/kk on vähän hoitoa, ja sanoin et usein on jopa vähemmän. Missä sä näet sen, etten jaksa tai viitsi ;) ? Mä en hiihtele 5v kanssa 10km lenkkejä todellakaan ja en hiihdä montaa kertaa talven aikana. Kaikki pojan kaverit ovat hoidossa, mulla ei ole ystäviä täällä joilla lapsia kotona!!!!!!!!! Viikonloppuisin ovat kotona ja silloin on mies kotona = lapsi kotona myös. Kumpa muistaisitte että elämäntilanteita on erilaisia ja joskus se päiväkoti on vain niin paljon parempi paikka kuin koti :/

Vierailija
10/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti eivät taida olla parikymppisiä. Selityksiä miksi lapsi pitää laittaa päiväkotiin vaikka toinen vanhempi on kotona, on niin monia kuin on näitä lapsiakin. Luultavasti järkeenkäyvin selitys on se että koko päivähoito-oikeus on tehty liian helpoksi ja liian halvaksi asiaksi. Jos tilanne olisi kuin Sveitsissä jossa tavallisest duunariperheet eivät edes rahallisesti pysty laittamaan lapsiaan päiväkotiin(kun hoitomaksut ovat tuhansia euroja kuussa ja kunnallisia hoitopaikkoja ei ole, vaan kaikki pyörii yksityisellä kovalla rahalla) niin johan häviäisivät turhat virikkeitä hakevien äitien lapset Suomenkin päiväkodeista,..hohhoijaaa. Työnantajat voisivat sitten kustantaa niiden työntekijöidensä lasten puolesta hoitopaikat, niin olisi jokin roti tässäkin asiassa.

Olen itse edelleen vakaasti sitä mieltä että subjektiivinen päivähoito-oikeus on tullut Suomessa tiensä päähän. Ei meillä ole varaa enää tällaiseen järjestelmään. Kunnallisest hoitopaikat työssäkäyvien ja opiskelevien vanhempien lapsille ja tietyin sosiaalisin perustein näille huonompiosaisille lapsille. Ei muille. Kiitos.

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 08:59"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 09:16"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 08:58"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 02:31"]

Pari havaintoa:

"Lapsi on viettänyt lomaa" ei tarkoita, että hän olisi ollut "normaalit" 5 viikkoa poissa hoidosta, vaan loma voi olla hyvinkin lyhyt

Apunen ei väittänyt, että pääsyynä lasten ei-lomailuun olisi ollut vanhempien etelässäbiletys tai terassillaistuminen

Apusen kolumnista kohkatessa on tyystin sivuutettu esimerkiksi siellä mainitun Superin laajan tutkimuksen pohjalta tehty esitys, että subjektiivista päivähoito-oikeutta rajoitettaisiin ja se muutettaisiin osa-aikaiseksi, jos ei ole tarvetta opiskelun, työn tai sairauden takia tuoda lasta hoitoon

[/quote]

Siis miten normaalit 5 viikkoa? Missä on sanottu että normaali kesäloma aikuisella tai lapsella on 5 viikkoa?

[/quote]

Neljä viikkoa kesälomaa, yksi viikko talvilomaa. Ja joillain aloilla on vielä arkivapaita joko työvuoroista tai pellasista johtuen. Oletteko tenoikeasti noin tyhmiä, vai onko työelämä ihan vierasta?!

[/quote]

Meinasin kans samaa vastata näille typeryyksille, jotka ei vissiin ymmärrä työelämästä hevonkukkua.Jos olet työssä niin sinulle kertyy kyllä säännöllisesti lomaa ja täydet lomaoikeudet on 28, 31 tai jopa 38 lomapäivää per vuosi. Ihanko oikeesti ihmiset on niin tyhmiä, että tekevät työtä ilman lomaoikeuksiaan? Olen kuullut monta kertaa selityksen, ettei pikku-Hilppa voi lomailla, kun meillä ei ole lomaa vaikka ovat ollleet vuosia työelämässä...hohhoijaa...on se rankkaa, kun pitää lomailla OMIEN lapsiensa kanssa.Välillä tuntuu OIKEESTI ettätällä palstalla on niin helvetin tyhmiä ihmisiä..mitä ne on? Tän päivän 20-30 vuotiaitako????Oikeesti???

[/quote]

Vierailija
11/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 13:15"]

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 12:05"]

Ja monilla on melkeinpä sääntö, että isompi laitetaa ta jätetään hoitoon, kun perheeseen syntyy uusi lapsi. Isommalla annetaan hyvin pieni mahdollisuun tutustua pieneen sisarukseen ja omaan rooliin olla isona sisaruksena. 

[/quote]

Tämä on mielenkiintoinen juttu. Kun meille syntyi vauva ja vanhemmat lapset olivat päiväkodissa, päiväkodin henkilökunta painosti voimakkaasti jättämään vanhemmat lapset hoitoon. Me jätimme pariksi kuukaudeksi, siihen asti, että alkoivat koulujen loma-ajat. Päiväkodin henkilökunta oli ehdottomasti sitä mieltä, että lasten olisi parasta olla ainakin osapäivähoidossa tutussa päiväkodissa eikä suinkaan kotona. 

[/quote]

Todella mielenkiintoista. Kai tajuat, että heillä oli huoli lapsistasi? Ja tarkoitan nyt lastensuojelullisessa mielessä.

Vierailija
12/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko aikuisten oikeasti vanhemmat ei tajua, että henkilökunta ei tiedä heidän olevan kotona. Isompi lapsi osaa kertoa, ja onhan hoitajilla silmät päässä. Vapaapäivinä tuodaan lapsi hoitoon ilman meikkiä ja työaamuina ollaan täydessä tällingissä. Tai törmätään lattekahvilassa lomalla olevaan hoitajaan. Hoitajan tietää ihan tasan tarkkaan onko Mirkun äippä kotona vai töissä tai isä. Tokihan sitä yritetään salata, mutta hoitajan en ymmärrä miksi jos kerran lapselle on niin hyvä olla 10 tuntia vuorokaudessa yhteiskunnan ylläpitämässä laitoksessa.

Enkä ymmärrä sitä, että kun se lapsi on saatu, niin koko lapsen varhaislapsuus lahjoitetaan naps vain ammattilaisten harteille. Missä on äitien ylpeys omasta lapsesta ja omasta äitiydestä? Miettiikö kukaan ihan oikeasti lapsen hyvää? Ihan jokaisella paikkakunnalla on kerhoja, mutta eihän ne käy äippälomalla olevan äipän puolison työaikoihin. Kun eihän se imettävä äippä pääse viemään sitä isompaa kerhoon, niin iskä vie sitten joka aamu dagikseen. Ja hakee kunhan itse pääsee töistä.

Väillä ihmettelen, miten naiset/perheet selvisivät 80-luvulla ja 90-luvun alussa kun ei ollut subjektiivista päivähoito-oikeutta. Nykynaiset on nynnyjä heihin verrattuna.

Masentunut huoltaja on muuten masentunut 24/7 eikä vain sen 8-16 minkä lapsi on päiväkodissa. Olisi syytä saada muutakin tukea kuin päivähoidon lapselleen. Terapiaa ja jopa sijoituspaikan lapselle jos ei kerran jaksa.

Ja systeemi työpaikan/opiskelun/sairauden/tai lapsen erityisyyden toteamiseksi on jo olemassa. Voi liittää päivähoitohakemukseen työsopimuksen/palkkakuitin/opiskelutodistuksen/neuvolan todistuksen/lapsen todistukset esim. psykologin/terapeutin. Tähänkään on turha vedota virikehoitoa puolustettaessa. Samallahan on hyvä kartoittaa tarvitseeko perhe kenties muutakin tukea vanhemmuuteensa.

Vierailija
13/84 |
01.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Subjektiivinen päivähoito-oikeus pois heti! Parempiakin rahareikiä löytyisi kuten vaikka se lastensairaala. On se kumma ettei nykyäidit enää jaksa itse hoitaa lapsiaan. Suosittelen jättämään lapset tekemättä jos ette jaksa hoitaa edes kahta lasta kotona. Omassa työssäni olen ihan riittämiin näitä laiskurimammoja nähnyt. Jos on pätevä syy ( masennus, muut sairaudet, lastensuojelun tukitoimet) niin sitten päivähoitopaikka voidaan antaa harkinnanvaraisesti. En ymmärrä miten tällä yhteiskunnalla on varaa subjektiivisen päivähoito-oikeuden ylläpitämiseen. Se on enemmän vanhemman oikeus, lapsi ei siitä hyödy. Alle kolmevuotiaan paikka on kotona äidin tai isän hoidossa, sen ovat monet asiantuntijatahot todistaneet. Isompia voi kuskata kerhoon tai asukaspuistoon, silloinkaan ei päiväkoti ole välttämätön vaan leikkiseuraa löytyy muualtakin lapselle. Se on vanhemman viitseliäisyydestä kiinni. Ja senkun otatte tämän syyllistämisenä. Sitä sen on tarkoitus ollakin. Laiskurimammojen on syytäkin syyllistyä ja mennä itteensä. Hoidan lapseni itse kotona, en sysää heitä päiväkotiin uuden vauvan tieltä. Lapset ovat pieniä vain hetken! 

Vierailija
14/84 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissäkin lasketaan niin kummallisesti, että jos lapsi on vaikkapa kahtena päivänä viikossa yli 7h, sanotaan vaikka 7,5h eli viikossa 15h, päivässä keskimäärin 3h päivähoidossa, niin hän on virallisesti kokopäivähoidossa. 

Vierailija
15/84 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.04.2013 klo 21:06"]

Älä viitsi sanoa mulle, etten jaksa tai viitsi. Mies tekee matkatyötä, kun olen kotona, mä en todellakaan pääsee hiihtämään / juoksemaan arkisin. Ja kirjoitin tän niin kärjistäen kuin pystyin, just sunlaisille idiooteille. Mä teen tuota ehkä 1-2 kertaa 2kk aikana, sillä todellakin teen töitä kun lapsi on hoidossa ja joskus jos sattuu olemaan sellainen päivä että teen vaikka vain pari tuntia töitä, en hae lasta kesken päiväunien pois hoidosta vaan haen klo 15 kotiin. 10 pvä/kk on vähän hoitoa, ja sanoin et usein on jopa vähemmän. Missä sä näet sen, etten jaksa tai viitsi ;) ? Mä en hiihtele 5v kanssa 10km lenkkejä todellakaan ja en hiihdä montaa kertaa talven aikana. Kaikki pojan kaverit ovat hoidossa, mulla ei ole ystäviä täällä joilla lapsia kotona!!!!!!!!! Viikonloppuisin ovat kotona ja silloin on mies kotona = lapsi kotona myös. Kumpa muistaisitte että elämäntilanteita on erilaisia ja joskus se päiväkoti on vain niin paljon parempi paikka kuin koti :/

[/quote]

Ihminen, joka ei pysty järkkäämään yhdelle lapselle hoitoapua tai kaveriseuraa käydessään osa-aikaisesti töissä, on joko jaksamaton tai ei viitsi. Ja onko ihme ettei ystäviä löydy, jos asenne on tuollainen, että nimittelee muita idiootiksi, vaikka itse suuttuu omista "kärjistyksistään". Ehkä kannattaisi opetella kirjoittamaan ja vasta sitten kärjistämään.

Vierailija
16/84 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki ei jostain syystä katso tarpeelliseksi tehdä vastaanvanlaista selvitystä kunnallisesta päivähoitotilanteesta kuin esim. Espoo...MIKSIKÖHÄN???! Ei olisi kaunista luettavaa Helsingin "virikelapsi" määrät päiväkodeissa.

Vierailija
17/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9,5 miljoonan euron vuotuinen turha meno. Kerhoja käyttämällä säästettäisiin 7 M€/v....

Vierailija
18/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nurmijärvellä on n. 200 sellaista lasta hoidossa, joilla on toinen tai molemmat vanhemmat kotona. Eli noin 20 ryhmällistä. Ja vielä kerrottakoon kaikille, että täällä on todella monipuolista kerhotoimintaa: on kunnan järjestämää, on seurakunnan järjestämää, on MLL:n järjestämää. Ei pitäisi olla mitään syytä pitää lastaan päivähoidossa, ellei ole avohuollon lastensuojelun asiakas.

Mutta tästähän ei saa keskustella kriittisesti, kun vanhemmat ahdistuvat ja syyllistyvät. Tosiasia on, että lapsi halutaan kokopäivähoitoon pois vauvan ja vanhempien tieltä.

Vierailija
19/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä tekee av-mammat: syyllistävät perheitä!

Olen ollut äänekkäästi vaatimassa kerhoja ja avoimia päiväkoteja alueellemme, mutta niitä vain suljetaan. 

Oma 5-vuotiaani pysyy todellakin tarhassa kun tämä vauva syntyy. Lasta pidetään kotona enemmän, mutta kavereita pihassa ei ole, ei kerhoja yms. Olisi väärin viedä lapselta ikäisensä kontaktit. Varsinkin jos ekat 2kk menee kuten viimeksi: imettäessä. Tosin me emme rasita kunnallisveronmaksajia; yksityinen päiväkotimme ei tee edes ostopalvelua. Kela kyllä maksaa pk:lle. Voinen pitää omatuntoni kai sillä, että pelkästään mies maksaa enemmän veroja kuussa mitä Kela pk:lle.

Toivon todella, että löytäisimme lähialueelta jotain toimintaa, missä olisi jo vähän isompia lapsia. Niitä ei vain ole.

Vierailija
20/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä ilmeisesti suurin osa näistä lapsista on niitä, joiden vanhemmat ei edes maksa hoidosta itse senttiäkään. Päivähoidon pitäs ennemmin olla työssäkäyville vanhemmille halvempaa ja kalliimpaa niille, jotka ovat itse kotona ja näin ollen voisivat myös itse hoitaa lapsensa. Suomi, hyvinvointi valtio, näin meillä hoidetaan ja hyysätään. Mutta hyss, ei sanota mitään, ettei hyysätyille vaan tule paha mieli.

Ylipäätään lapsia pitäs saaha tehä vasta sitten, ku on töitä ja pystyy ne itse elättämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi