Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Espoossa 20 päiväkodillisen verran lapsia turhaan hoidossa!

Vierailija
30.03.2013 |

Karmeita tilastoja! 11% kaikista kokopäivähoidetuista on sellaisia, joilla on ainakin toinen vanhemmista kotona. Nykyisin niin muodikkaat osapäivähoidetut, joiden hoitoa täälläkin aina jaksetaan puolustella ("Kun meidän Jaromir-Jekyll on niin sosiaalinen ja vaatii kavereita"), puuttuvat vielä luvuista! Ja sama kaikkialla Suomessa, luvut vähän vain vaihtelevat.

Kerhomuotoinen virikkeistäminen maksaisi vain neljäsosan, mutta eihän se käy, koska se ei käy.

Lapsiparat eivät tiedä, että joutuvat maksamaan nämä velalla hoidetut turhahoidatuksensa itse sitten aikuisena. Onko reilua ottaa lasten nimiin lainaa vain siksi, että äiti saisi rauhassa shoppailla ja litkiä lattea vertaiskamujensa kanssa?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos suhteutetaan Espoon luvut koko maahan, ja kerrotaan 21:llä (sillä perusteella, että Espoon väkiluku on noin 1/21 Suomen väkiluvusta, vuosittain pannaan menemään siis vähintäänkin yli 140 miljoonaa euroa verovaroja täysin turhaan hoidattamiseen (siis olettaen, että käytettäis kerhoja korvaavana virikkeistämismuotona). Näistä rahoista ei kukaan pidä ääntä, mutta jos jollekin Kyprokselle laitetaan sata miljoonaa kertakorvauksena, huuto hirveestä haaskaamisesta kuuluu Tukholmaan asti!

Vierailija
22/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei kukaan tee siitä loppua?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen vanhemmista kotona = voi tehdä töitä, gradua, olla sairaslomalla tai käydä esim. terapiassa. Miksi automaattisesti ajatellaan, että lapsi olisi "turhaan" hoidossa..?

Sitten vielä erikseen nämä erityislapset, joiden kuntoutus on järjestetty päiväkotiin.

Vierailija
24/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä automaattisesti ajatellakaan että ois turhaan hoidossa. Se vain kun otetaan luvuista pois nuo järkevät poikkeukset, on päiväkodeissa silti liikaa lapsia joiden ei tarvitse olla siellä.

Vierailija
25/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 17:25"]

Toinen vanhemmista kotona = voi tehdä töitä, gradua, olla sairaslomalla tai käydä esim. terapiassa. Miksi automaattisesti ajatellaan, että lapsi olisi "turhaan" hoidossa..?

Sitten vielä erikseen nämä erityislapset, joiden kuntoutus on järjestetty päiväkotiin.

[/quote]

Jos tekee kotona töitä, niin on varmasti esittää työsuhteesta tai yrittäjyystä jotain dokumenttia. Se ei taas päivähoidolle kuulu, jos joku tekee etätöitä. Gradun tekeminen on opiskelua, joka on pätevä syy päivähoitoon. Sairaudet voitaisiin harkita tilannekohtaisesti.

Vierailija
26/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoistahan tässä on, että reilussa kymmenessä vuodessa turhaanhoidatus on kaksinkertaistunut.

Ja ajatelkaa noita summia. Mitä kaikkea tarpeellista niillä voisi tehdä!

Vierailija
27/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 18:51"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 17:25"]

[/quote]

Jos tekee kotona töitä, niin on varmasti esittää työsuhteesta tai yrittäjyystä jotain dokumenttia. Se ei taas päivähoidolle kuulu, jos joku tekee etätöitä. Gradun tekeminen on opiskelua, joka on pätevä syy päivähoitoon. Sairaudet voitaisiin harkita tilannekohtaisesti.

[/quote]

Mutta kun ei tarvitse esittää mitään dokumentteja, teki sitten mitä hyvänsä. Niinpä tilastotkaan eivät ole täysin oikeassa.

Vierailija
28/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 13:51"]

Ja vielä ilmeisesti suurin osa näistä lapsista on niitä, joiden vanhemmat ei edes maksa hoidosta itse senttiäkään. Päivähoidon pitäs ennemmin olla työssäkäyville vanhemmille halvempaa ja kalliimpaa niille, jotka ovat itse kotona ja näin ollen voisivat myös itse hoitaa lapsensa. Suomi, hyvinvointi valtio, näin meillä hoidetaan ja hyysätään. Mutta hyss, ei sanota mitään, ettei hyysätyille vaan tule paha mieli.

Ylipäätään lapsia pitäs saaha tehä vasta sitten, ku on töitä ja pystyy ne itse elättämään.

[/quote]

Viimeinen lause ei liittynyt mitenkään asiaan. Myönnän hieman suivaantuneeni, koska itse sain lapsen kun töitä ei ollut. En ole siltikään hoidattanut häntä päivääkään tarhassa "turhaan" enkä laittanut virikehoitoon. Olen myös itse elättänyt hänet. Olisipa kiva odotella ties kuinka vanhaksi asti, että "saa" tehdä lapsen kun on käynyt parit koulut ja löytänyt töitä.

Vierailija
29/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän tilaston uskottavuus on samaa luokkaa kuin se ettei yksikään Lohjalainen päivähoidossa oleva lapsi viettänyt lomaa viime vuonna.

On valhe, emävalhe ja tilasto.

Vierailija
30/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, paluuta vanhaan ei ole. Muutos ei lähde vanhemmista, vaan päivähoidon on muututtava esim järjestämällä kerhotoimintaa ja ruokailua ammattitaitoisella henkilökunnalla vaikka 4 tuntia päivässä. Se varmaan tyydyttäisi vanhempien tarpeita enemmän kuin kirkon kahden tunnin kerho eväillä tai MLL.n perhekahvila maanantaisin.

Sitä odotellessa mielestäni kaikki yli kolmevuotiaat voivat oikein hyvin olla päiväkodissa klo.8-16, vaikka kotona olisi vanhempi.

Vierailija
31/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan missään tapauksessa oleta, että on turhaan hoidossa. Ensimmäinen oletus on se, että jos vanhemmista jompi kumpi on kotona ja lapsi hoidossa, tarvitsee perhe jostain syystä tavallista enemmän tukea (vanhemman sairaus/mielenterveysongelmat, lapsen ongelmat jne.) arjesta selviytymiseen. Eli resursseissa hoitaa asioitaan tai lasta on sillä hetkellä pahasti vajetta.

Vierailija
32/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

16, tulepa katsomaan todellista tilannetta espoolaiseen päiväkotiin. Vauvalomalaiset kärräävät vanhemmat lapsensa koko päiväksi hoitoon. Eikä varmasti ole kysymyksessä sairaat ja masentuneet vanhemmat, sellaiset eivät jaksa häärätä vanhempainilloissa, koulun johtokunnassa, järkkäillä kirppareita, pitää askarteluiltoja tai treenata maratooneja.

Vierailija
33/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksikään alle 2v ei missään normi olosuhteissa tarvitse päiväkotia tai edes 4h kerhoa. Jos vanhempi ei jaksa, kykyne tai halua tehdä lapsen kanssa asioita niin sen toisen lapsen jättää sitten tekemättä. Tai pitää 4v väliä niin esikoisellakin on järkeä saada varhaiskasvatusta. Yhteiskunnan ei tule tukea tällaista. Enkä usko että jokaisella on masentunut, terapiaa tarvitseva äiti. Monelka on vaan peruslaiska mamma.

Vierailija
34/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se muka tiedetään kuka on kotona? Mä en ole koskaan kertonut päiväkodissa että olen kotona kun lapsi on hoidossa. Missään lomakkeessa ei sellaista udella.

Toisekseen monet yrittäjät tekevät töitä myös äitiyslomalla. Pienen vauvan kanssa se onnistuu, isomman lapsen kanssa ei.

Vierailija
35/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 19:41"]

En mä ainakaan missään tapauksessa oleta, että on turhaan hoidossa. Ensimmäinen oletus on se, että jos vanhemmista jompi kumpi on kotona ja lapsi hoidossa, tarvitsee perhe jostain syystä tavallista enemmän tukea (vanhemman sairaus/mielenterveysongelmat, lapsen ongelmat jne.) arjesta selviytymiseen. Eli resursseissa hoitaa asioitaan tai lasta on sillä hetkellä pahasti vajetta.

[/quote]

tää tulee mullakin mieleen, että kyseessä on ongelmaperhe jollain tavalla. Silloin lapsen on parempi olla päivähoidossa.

Ja jos siellä joku on "turhaan", niin kai sekin on lapsen parhaaksi. Parempi kai lapsen on siellä päivähoidossa kuin sen välinpitämättömän vanhemman kanssa kotona. 

Vierailija
36/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 20:34"]

Yksikään alle 2v ei missään normi olosuhteissa tarvitse päiväkotia tai edes 4h kerhoa. Jos vanhempi ei jaksa, kykyne tai halua tehdä lapsen kanssa asioita niin sen toisen lapsen jättää sitten tekemättä. Tai pitää 4v väliä niin esikoisellakin on järkeä saada varhaiskasvatusta. Yhteiskunnan ei tule tukea tällaista. Enkä usko että jokaisella on masentunut, terapiaa tarvitseva äiti. Monelka on vaan peruslaiska mamma.

[/quote]

Opiskelevat vanhemmat? En jää kotiin sossurotaksi, jotta voisin keskeyttää opintoni kahdeksi vuodeksi.

Vierailija
37/84 |
30.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 13:47"]

Ja mitä tekee av-mammat: syyllistävät perheitä!

Olen ollut äänekkäästi vaatimassa kerhoja ja avoimia päiväkoteja alueellemme, mutta niitä vain suljetaan. 

Oma 5-vuotiaani pysyy todellakin tarhassa kun tämä vauva syntyy. Lasta pidetään kotona enemmän, mutta kavereita pihassa ei ole, ei kerhoja yms. Olisi väärin viedä lapselta ikäisensä kontaktit. Varsinkin jos ekat 2kk menee kuten viimeksi: imettäessä. Tosin me emme rasita kunnallisveronmaksajia; yksityinen päiväkotimme ei tee edes ostopalvelua. Kela kyllä maksaa pk:lle. Voinen pitää omatuntoni kai sillä, että pelkästään mies maksaa enemmän veroja kuussa mitä Kela pk:lle.

Toivon todella, että löytäisimme lähialueelta jotain toimintaa, missä olisi jo vähän isompia lapsia. Niitä ei vain ole.

[/quote]

No ei se liene espoon vika että kavereita ei ole pihassa tai kerhoille ei ole kysyntää. Kun ne kaikki lapset on siellä päivähoidossa. Jos ihmiset vaan rohkeesti ottais ne lapsensa kotiin niin voispa niitä palveluitakinnalkaa riittää.

Vierailija
38/84 |
04.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä täällä napisette! Kansalaisalotetta nyt tekemään että hoito tulee maksulliseksi min. 2000e/kk. Köyhät kyykkyyn! Taitaa aikamoni mamma jäädä kotiin loppuelämäkseen kun ei ole varaa laittaa lapsia hoitoon. Mistäs sen jälkeen täällä arvostellaan muiden ihmisten elämiä?

Vierailija
39/84 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.03.2013 klo 09:50"]

Mistä tämä tieto saadaan onko vanhempi kotona vai ei? Olen itse ollut aivan vaihtelevasti enkä ilmoittanut siitä päiväkotiin, kaupungille mitenkään.

[/quote]

Vauvalomalaisten tiedot saa vaivatta Kelasta.

Vierailija
40/84 |
31.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi