Joulukuiset 2013
Aloitetaan nyt tämäkin ketju :) Eilen tikutin haalean viivan ja tarkoitus olisi tikuttaa vielä huomenna aamulla uudestaan. Toivon kuitenkin kolmen lapsen jälkeen osaavani jo tulkita noita testejä niin että uskallan väittää olevani raskaana :) Noh, aamulla se selviää varmasti. 4 rakkauspakkaus siis tulossa ja tämä on kyllä jo mun laskujen mukaan meikäläiselle iltatähti :)
Kommentit (555)
Laurda, saat sentään yhden päivän hengähtää :-) Meinaan täällä potkitaan niin että vatsanahka pomppii. Neiti on myös hyvin asentokriittinen, tänäänkin piti töissä kesken palaverin vääntäytyä ihme asentoihin kun hän ilmoitti että tilaa pitää olla enemmän. Kun olen lyhyt ja lyhytselkäinen niin kai siellä sitten on ahdasta. En tosin muista, että aiemmissa raskauksissa olisi käyty tällaista kamppailua :-) Nukkuahan saa vain selällään jne.
Terveisiä liitoskipujen maailmasta... iskias on melkein hävinnyt, sentään. Toisaalta liitoskivut eivät ole hermosärkyä, joten niihin ei parasetamoli paljon auta. Pitää vain koettaa levätä ja kestää. En tiedä mitä fysioterapeuttikaan näille voi.
Mutta ei tämä loppuraskaus mitään kamalaa sinänsä ole. Vauvalle on hommattu jo kaikenlaista ja pian kaivan kellarista vauvanvaatelaatikon, saa nähdä tarvitaanko paljoakaan uutta. Harsot olen hukannut jonnekin ja hoitoalusta pitää hankkia, muuten alkaa jo olla kaikki. Sitteri ehkä ja kantoreppu kevään tullen. Saahan noita hankkia, jokainen perhe sitten huomaa mikä on oikeasti tarpeen.
Mulla alkoi pari pv sitten kiristämään tuota alamahaa aika kovastikkin. Tai ensin tuntui paineen tuntu, joka muuttui sellaiseksi, että rasituksessa koko ajan puristus kipu ja esim eilen illalla tuli 10min välein n.15s kestäviä puristuksia, maha ei kyllä kovettunut, että en osannut niitä supistuksiksi yhdistää. Tänään soitin synnärille niin arveli siis,että supistuksia ne on ja rupee paikat valmistautumaan synnytykseen.. Panadolia ja lepoa "määräsi" ja jos olo kovin vaikeutuu niin suoraan sitten salille... Huh huijaa.. Onko toisilla tällaista ollut?
Laurda 34+0
Laurda: Mulla on ihan samanlaisia tuntemuksia ollut jo muutaman viikon. Eli vatsaa alkaa puristaa ja sitä kestää hetken mutta menee sitten ohi. Itsekin miettinyt, että mistä on kyse, supistuksiksi niitä epäilin, mutta kun ei tosiaan vatsa kovetu niiden aikana yhtään! :O Mihinkään en ole tuntemuksistani soittanut, mutta ilmeisesti kyse on siis tosiaan supistuksista niin kuin sinunkin kohdallasi. :) Hassua, että kohta alkaa oikeesti olla H-hetket käsillä. No okei, ei nyt ihan vielä, mutta eihän sitä tiedä jos bebe päättääkin ottaa varaslähdön ;)
Usvaneito 33+6
mun ei ole tullut kirjoteltua pitkään aikaan.
Supistuksia joka päivä ollut rv 18 alkaen. Kivuttomia ne nyt ovat olleet mutta rajottaa elämää. Oon sairaslomalla. Muuten ihan hyvin mennyt. Vauvan painoarvio oli 30+4 1480g että vähä pieni mutta ei annettu kontrolliaikaa kun kuulema normaalin rajoissa. ja ei ole ihan täysin tarkka tuo mittaus kun oli laskeutunut niin että pää liian alhaalla että pystyis mittaamaan... kohdunsuu pehmenny ja sormelle auki. Poikaa meillä odotellaan jos en ole täällä vielä kertonut.
Chellam 32+0
Täälläkin vissiin ehkä supistellut.
Vatsa menee välillä ihan kovaksi ja eilen illalla oikein sattui kun yritin sängyssä just kääntyä kyljelleen kun vatsa meni kovaksi.
Lääkärin tarkastuksessa kysyi viikolla 24 että onko tuntunut supisuksia. Olin ihan että, jaa-ah, miltäköhän semmoset mahtaa tuntua :D
Välillä tuntee itsensä ihan uunoksi kun ei tunnista tämmösiä juttuja.
Neuvolassa olin 17.10. Hemo oli niin alhainen (101) että määräsivät rautapillerit. Neukku täti ihmetteli että eikö minua oo huimannut, väsyttänyt tai hengästyttänyt mitenkään. Totesin että minulla on aina hemo ollut tosi matala että en varmaan tunnista tämmösii oireita ja ton hengästymisen olin laittanut tän mahan piikkiin :D
Pieniä tavarota puuttuu vauvalta kuten tutit, imetystyyny ja tän tämmöset. Ajattelin että meen shoppailemaan niitä jonkun kaverin tai äiteen kanssa sitten kun jään mamma lomalle :)
Sassy RV 31+1
Mistä te ootte hei ostanut harsoja? En käsitä, sehän on ihan perusjuttu mitä luulis olevan jokaisessa vähänkin isommassa ruokakaupassa, mut en oo löytänyt niitä siis yhtään mistään: en K-citymarketista enkä Prismoista. Netistä kun tilaa niin maksaa mansikoita...
Usvaneito 34+1
mä etin eka harsoja anttilasta mutta ovat kuulemma poistaneet ne valikoimista, cittarista löysin sieltä vauvantarvike hyllyosastolta ja prismassa oli näköjään kans..6kpl paketissa ja maksoivat sen 15e, 6 vuotta sitten kun ostin ni olivat mun mielestä halvempia?!
Heipähei Joulukuiset!
Ajattelin vaivata teitä ja kysellä, onko kellään minkäänlaista kokemusta tärykalvon puhkaisemisesta? Nimittäin allekirjoittaneella on toista viikkoa välikorvan tulehdus (heti kun on raskaana niin "lastentaudit" iskee), vasen korva ihan tukossa ollut kokoajan, toinen antibioottikuuri menossa. Voitte vain kuvitella mitenkä ärsyttävää kun tuntuu pelkkää painetta korvassa eikä kuule sillä mitään.
Noh, sunnuntaina kävin päivystyksessä kun ensimmäinen abkuuri loppui (Amorion 750G). Lääkäri totesi, että loppuviikosta omalääkärille ja sitä kautta lähete korvalääkärille joka puhkaisee tärykalvon ja imee märän pois, jota siis on ihan kiitettävästi. Pikkasen jänskättää, kun ei ole aiemmin tuota toimenpidettä tehty. Tällä hetkellä syön siis Amorion Comp antibioottia, aika järeää tavaraa, mutta onneksi vauvalle ei pitäisi tulla mitään siitä :)
Olisin hyvin kiitollinen, jos joitain vastauksia saisin!
Marrrjo 33+6
Tuli sellainen mieleen, että ootteko ajatellut ostaa imetyspaitoja vai ovatko ne mielestänne turhia? Itselläni on nyt kaapissa yksi pitkähihainen paita, ja tuumailin että varmaan ovat kuitenkin huomattavasti kätevämpiä kuin tavalliset paidat esim. jos joutuu ihmisten ilmoilla imettämään... :D Mitä mieltä olette?
Usvaneito 34+3
Kuuluuko teillä muilla masusta naksahduksia kun vauva liikkuu?! Mä en muista että edellisillä kerroilla olisi kuulunut tuollaisia ihmeellisiä naksahduksia kun vauva venyttelee, ja nyt kuumeisesti mietin että onkohan raukalla luita poikki... Hysteriaa? Mahdollisesti :D
Alkaa olla todella tuskainen olo, liitoskivut vie yöunet ja rajoittaa liikkumista. Uimassa olen vielä käynyt, altaassa on helppo olla ison mahan kanssa. Mulla on vatsanympärys 120cm... Pakko oli mitata kun tilasin äitiystalvitakin.
Kohtahan pitäisi olla viimeinen neuvolalääkärikin, kiva kuulla taas painoarvio, vaikka edelleen en niihin luota. Mutta edes jonkinlaista arviota saisi.
Raskaana ollessa on kyllä kummallisia päähänpistoja. Pelastin kaksi koiraa jotka oli lopetusuhan alla. Mukavia ja helppoja, lapsiystävällisiä koiria, mutta mitenhän sitä jaksaa sitten kun vauva syntyy... :P
Nameless 31+5
Hei kaikille ! Ajattelin kirjoitella tänne taasen ruokaa odotellessa ku pottukattila tuossa kiehuu :) Tänään oli lääkärin neuvola. Kaikki hyvin, vauva pää alaspäin (ollut jo monta viikkoa!) ja liikkunut on tosi hyvin. Painoarvio 1610g ultran mukaan eli ihan käyrillä mennään. Kuvittelin isommaksi tämän ku on jo kylkiluiden päällä kovastikkin ja tuota vauvaa on tuolla mahassa joka puolella! itse olen pieni kokoinen ja aiemmilla kerroilla ollut muutaman viikon myöhemmin vasta näin täys olo. Voihan nuo arviot heittää mut kuitenkin hyvin oli kaikki massussa :) kovemmin jos oon hommia tehnyt ni supistelee mut on hiljentänyt vauhtia (oon yleensä tosi touhukas) niin ihan hyvin on mennyt. Autossa istuminen on tuskaa ja sen jälkeen jalkojen pakotus! Levottomat jalat ovat myös vaivanneet iltoisin melko useasti. Vielä navettahommia teen kevyesti ja mielellään navetalla käynkin kässehtimässä ku tykkään siitä hommasta :)
rv 30+6
Nameless: Multa on itse asiassa muutaman kerran kuulunut tuollaisia jänniä naksahduksia, mutta en oo osannut yhdistää niitä vauvan liikkeisiin. Kerran sohvalla istuessani kuului pari kertaa naks naks ja mä jo luulin, että lapsivedet meni! :D
Mullapa olikin jännä neuvolakäynti eilen.. terkkari mittasi kohdun pituudeksi 34cm ja vielä käsin kokeiltuaan totesi, että no jo on isokokoinen vauva! Siinä sitten ihmeteltiin, että miten se on mahdollista, kun mun neuvolakortti on kuulemma kuin oppikirjasta, painoa on tullut tähän asti 10kg, liikun paljon ja syön tosi terveellisesti. Muutkin arvot tosi hyvät. Mä kun en kuulu raskausdiabeteksen riskiryhmään niin en oo joutunut sokerirasituskokeeseen, mutta nyt terkkari vaikutti vähän huolestuneelta ja määräsi mut kokeeseen hetipaikalla. No, sain ihme kyllä ajan heti täksi aamuksi, mutta sokeriarvot olivat nekin oikein mallikkaat eikä diabeteksestä siis voi olla kyse. Maanantaina mulla onkin lääkäri joka saa sitten kertoa oman mielipiteensä tilanteesta. Mahdollisesti (toivottavasti!) pääsen siis vielä ultrattavaksi.
Äh, jotenkin oon ihan ymmälläni tästä: oon tehnyt kaikkeni, että vauva olisi normaalikokoinen ja terve, ja sitten käykin näin... terkkari sanoi, että vauva on sellaisessa asennossa, selkä suorana ja peppu pystyssä, että on myös mahdollista että mittaustulos sen takia näyttää liian paljon, mutta tiedä sitten.
Eniten mua vaan pelottaa se, että vauva kasvaisi ihan mahdottomasti enkä voisi synnyttää normaalisti alakautta. Hassua, kun oon ymmärtänyt, että jotkut haluavat sektion koska kärsivät synnytyspelosta, mutta mulla se pelko on just toisinpäin: pelkään ihan sikana sitä, että joutuisin sektioon! Oon ottanut koko raskauden lunkisti ja luottanut siihen, että kaikki menee hyvin, eikä synnytyskään pelota lainkaan, mutta nyt tää asia vaan alkoi masentaa mua...No, eipä tässä voi muuta kuin odotella lääkärin mielipidettä ja mahdollisen ultran tuloksia :/
Usvaneito 34+5
Heips. Oon ehkä joskus ihan alkuaikoina kirjoitellu, mutta en aikoihin. Oon välillä lueskellut teidän muiden juttuja. Mulla viides tulossa ja nyt rv 34+5.
Usvaneito: Elä nyt vielä oo huolissasi vauvan koosta. Joskus käsikopelolla kokeilu ei satu ihan oikeeseen :) Ei kyllä uä:ssäkään annettu kokoarvio aina täsmää! Tuntuuko siusta itsestäsi vauva minkä kokoiselta?
Mulla oli viime to ylimääräinen uä. Just olin edellisenä iltana sanonut muehelleni, että tää poika on varmaan noin 2300g. Ultran painoarvio oli 2310g :) Että mie oonkin hyvä arvioimaan!
Kohdunkaula on ruvennut kiitettävästi jo kypsymään. Kanavaa uä:n mukaan enää 2cm jäljellä, pehmeä ja hieman auki. Jänskättää millon tää päättää syntyä. Poika on nimittäin jo pää kivasti lantiossa. Siks jännitän kun mulla on ollu tosi nopeet synnytykset. Yks lapsista on syntynyt, noin 50min ekasta supistuksesta, auton etupenkille mieheni kätilöimänä! Oon vielä päivät lasten kaa kotona keskenäni. Toivon tosiaan, et synnytys ei käynnisty sillon ku oon lasten kaa yksin!!
jokos muut miettii synnytystä? Onko vauvan sänky, vaatteet ym valmiina?
Remukka & poitsu 34+5
Kyllähän ne supisteluja sitten oli! Maailman ihanin ja täydellisin pieni tyttö näki päivänvalon tiistaina 22.10 <3 (Rv 34+3)
Laurda & Nti 6pv
Eikäää siis ihanaa, superisti onnitteluja Laurda! :) <3 Itsekin jo kovasti odottelen pienokaisen syntymää.. Ilmeisesti sulla meni kaikki hyvin? Kuinka kauan synnytys kesti ja oliko kivut niin pahat vai vielä pahemmat kuin kuvittelit? Mitkä oli tytön mitat? :)
Lääkäri tosiaan myös totesi tänään vauvasta että "onpas tosiaan tuhti tyttö tulossa" :D Ei ollut kuitenkaan yhtään huolissaan, mutta pisti lähetteen ultraan varmuuden vuoksi. Kuulemma ei ole yhtään epätavallista, että vauva on isokokoinen vaikka äiti ei ole lihonnut eikä kärsi raskausdiabeteksestä. Helpotti kyllä oloa tuo lääkärikäynti! Ja mikä parasta, pääsen vielä ultraankin uudestaan ;)
Eli menin maanantaina käymään synnytyssalilla niiden mahakipujen takia, jotka siis oli niitä supistuksia (tuntemuksia ollut viimeiset 5pv). Neuvolassa suositteli odottamaan seuraavaan päivään, että olisin mennyt neuvolalääkärille :D Noh, ottivat sup. käyrää, eikä näkynyt mitään vaikka selvästi supisti ja aamulla vuosin kirkasta nestettä hetkittäin, mutta testit ei näyttäny että olis lapsivettä ollut (mutta oli). Hyvin epäilevästi lääkäri sitten minut siinä tutki ja kuis ollakkaan olin 3cm auki! Kysyi, että haluanko saliin vai pärjäänkö osastolla...Ai mitä? Pikkusen löi ehkä tyhjää ja itkuhan siinä tuli!
Illalla sit salissa sain epin ja supparit loppu ku seinään, yön aikana olin auennu siihen pisteeseen kuitenki (en taas liiemmin ite huomannu), että kalvot puhkaistiin kunnolla ja meni 10 min kun tuli sellainen supistus, että teki mieli perua koko homma.. Kaksi tuntia siitä, niin pikkuinen olikin maailmassa <3 Eli koko hommassa meni papereiden mukaan 24h 59min. Ponnistus vaihe kesti 19 min. Olin varautunu siihen että koskee, mutta oli se jotain aivan muuta ;D Ja meidän tyttö oli niin pieni vielä, ni miten olisin isommasta selvinny? :D Eli mitat 2485g 45cm.
Teholla vietetään nyt päivät ja opetellaan syömään. Molemmilla oli tulehdusarvot koholla, että liekkö se käynnistänyt synnytyksen sitten. Tähän tunteeseen en osannut kyllä varautua, tämä on jotain maailman ihaninta <3
Onnea Laurda, hienoa että kaikki meni hyvin!
paljon onnea Laurda!! :)
chellam 33+1
hurrjasti onnea Laurda!!
Ite olen käynyt uimassa ja jos on tehnyt liian ahkerasti kotitöitä yms kovotuksia tulee ja pientä kipuilua ei muuta. Mä oon niin sitä mieltä että meillä mennään yli, oon niin kärsimätön! <:::::
lloora 34+2
Joo, nyt on iskeny minuun tämä liikkuuko-ei liiku-liikkuu hysteria! Voi hyvänen aika :( Meidän vaavilla on tapana riehua ja myllätä pari pv aika aktiivisesti ja n. yksi pv viikosta on hiljaisempi, milloin liikkuu todella vähän. Se päivä sitten pyöritäänkin kyljeltä toiselle ja lasketaan liikkeitä...Ihana loppuajan stressi siis putkahti!
Muuten kaikki oli taas hyvin, kun neuvolassa pistäydyin. Pää alaspain siellä edelleen oltiin, hieman poikittain tällä kertaa.. Hb oli jopa 142, ihan hyvä, vaikka se on kyllä ollut koko raskaus ajan hyvä. Loppu raskauden lääkärikin olisi tuossa 2,5vko:n päästä :) Niin se vaan H- hetki lähestyy...Niinkuin mieheni eilen yhen äkin tokaisi, että: Ei perkele, päälle kuukaus enää!
Laurda 33+5