Joulukuiset 2013
Aloitetaan nyt tämäkin ketju :) Eilen tikutin haalean viivan ja tarkoitus olisi tikuttaa vielä huomenna aamulla uudestaan. Toivon kuitenkin kolmen lapsen jälkeen osaavani jo tulkita noita testejä niin että uskallan väittää olevani raskaana :) Noh, aamulla se selviää varmasti. 4 rakkauspakkaus siis tulossa ja tämä on kyllä jo mun laskujen mukaan meikäläiselle iltatähti :)
Kommentit (555)
Tässä on kyllä todella epätodellinen fiilis, ja välillä miettii onko sitä raskaana ollenkaan. Molempien poikien kohdalla alusta asti ollut järkyttävää pahoinvoinitia 24/7, ja nyt-ei mitään! Ehkä lievää väsymystä, muttei edes niin paljon että tekisi mieli päiväunille. Mutta kait siellä kyytiläinen on, kun ei mitään vuotoja ole ollut, ja kaksi testiä tuli tehtyä ja molemmat oli plussaa.
Neuvola on 13.5, jospa siellä saisi jotain varmuutta asiaan, ellei oireita ala ilmaantua ennen sitä.
nameless 6+4
Mastodontti: Olen myös pahoillani tilanteestasi:( Tuntuu varmasti kamalalta nyt, mutta toivotaan että ajan kanssa menee ohi.
Tunafishu ja Chellam: Toivotaan nyt, että nuo teidän vuodot eivät ole merkki keskenmenosta. Ainakin monesta paikasta saa lukea, että verinen vuoto ilman kipuja on normaalia ja hyvin yleistä.
Syyselo: Kannattaa sitten ehkä mennä nyt niiden neuvolan laskujen mukaan sinne ultraan asti, kun siellö ne tosiaan sitten saadaan laskettua jo ihan tarkkaan. Itse elän kyllä vielä omien laskujen mukaisesti, koska tiedän neuvolan laskujen olevan niin paljon väärässä:) No, ultra jo 1,5 viikon päästä joten siellä se sitten selviää. Saanko udella, mistä johtuu tuo ennenaikaisen synnytyksen riski?
Täällä alkoi tänään myös rusehtava vuoto. Ollut ainakin toistaiseksi hyvin niukkaa ja välillä hyvin hyvin haaleaa eli lähes normaalia valkovuotoa. Ei oikeastaan ole missään vaiheessa ollut sellaist oikein tummaa ruskeaa vaan juuri rusehtavaa. Onkohan kyse ihan vanhasta verestä vai voiko valkovuoto olla muuten vain rusehtavaa? Se vaan mietityttää, että miksi nyt sitten tulee rusehtavaa, kun tähän mennessä vuoto on ollut puhtaan valkoista...? Tottakai sai pienen pelon aikaiseksi ja nyt kokoajan tarkistelen, ettei vaan ala vuotamaan enempää.
Meltsu12 rv 8+4
Mullahan tosiaan molemmat lapset syntyneet ennenaikaisina rv 35+5 ja rv 36+0. Joten tämäkin hyvin suurella todennäköisyydellä syntyy. Siksi tuo nostelukielto koska nostot hoitotyössä kun olen, lisäävät riskiä supisteluun. Yritetään pitää vauva masussa niin kauan kuin mahdollista.
Onneksi meillä ei työpaikalla montaa asiakasta ole joita pitää nostella, nyt vaan delegoin ne muille :)
Vuoto loppui yhtä nopeasti kuin alkoikin, ja kävin neuvolassa ultrattavana. Siellä se pieni köllötteli ja sydän löi hienosti edelleen. Selvittiin siis säikähdyksellä. :) Mutta tuo säikähdys sai oikeasti ajattelemaan, kuinka paljon tätä vähän yllättäin alkunsa saanutta vauvaa jo haluaa ja odottaa. Ultralaitteet pitäisi kyllä olla joka neuvolassa, on suuri helpotus päästä saman päivän aikana tarkastamaan tilanne, jos jotain huolettavaa tulee. Terveydenhoitaja sanoi kyllä, että tuskin vuotoja enää tulee.
Tunafishu 8+5
TUNAFISHU vau miten nopeesti pääsit ultrattavaks! meidän kaupungissa ei mitään toivoa.. päivystykseen sai melkee tapella et pääs kirjotuttaa lähetteen lääkärillä naistenpolille... jos en ois menny yksityiselle taas saisin vieläki stressata... toivotaan nyt et pysyy meillä molemmilla jatkossa housut kuivina!!!
Chellam, toivotaan todella joo. Niin se vaan säikäyttää, että piti eilen illalla itkut tirauttaa, vaikka ensin ajattelinkin, että ei tämä varmaan mitään vakavaa vielä ainakaan ole. Ja tiedän että oon tosi onnekas että täällä on neuvolassa ultrauslaite, siinä oliskin jollekin hyväntahtoiselle miljonäärille vaikka vinkkiä, että kaikkiin Suomen neuvoloihin vois lahjoittaa ultralaitteet. ;D
Heii
Uutena ilmottaudun mukaan. :) Esikoista odotellaan, minä 25v ja mies 30v.
Plussasin vappuaattona enkä oikein meinannut sitä uskoa todeksi. En oikein usko vieläkään. Todella onnellisia ollaan plussasta ja sitä on jo niin hurahtanut ajatukseen, että meille tulee vauva. :)
Ihan tarkasti en tiedä missä kohtaa mennään kun e-pillereiden jälkeen heti toisesta kierrosta tärppäsi enkä oikein tiedä olisiko kierto ollut samanlailla 28pvää kun ensimmäinen. Mutta sen mukaan LA olisi 27.12. ja nyt olisi menossa 5+5.
Pelko on hieman nostellut päätään. On niin huoli, että onko siellä joku kasvamassa. Oireita ei juuri ole. Aika paha väsymys, aina välillä vähän etoo, alamahaa nipistelee, suuria mieliala muutoksia.. Eipä juuri muuta. Ens viikolla soittelen neuvolaan ja kyselen miten edetään. Haluisin ehkä käydä varhaisultrassakin tarkistamassa, että kaikki kunnossa.
Mukavaa lueskella muiden samassa tilanteessa olevien kokemuksia ja tuntemuksia. :)
heip! nyt pitää tulla itsekin välillä kertomaan kuulumisia. lähinnä taustalla lueskellu muiden kuulumisia. kävin siis tänää varhaisraskauden ultrassa ja kaikki oli oikein hyvin. sykekin löytyi heti. :) kokoa pikkusella oli 8.1mm ja viikkoja n. 7+1 joten la ois sitte 18.12.oireet pysyny aika hyvin tossa väsymyksessa ja vessassa ravaamisessa. huonoa oloa ei vielä oo ollu :) mut näin siis täällä :)
terkuin: sunshine88 rv 7+1
Aloin tuossa eilen ajattelemaan että onkohan sillä vaikutusta raskauteen kun mulla on viime vuonne hoidettu kohdunkaulan syövän esiastetta loop-hoidolla kaksi kertaa. Löysinkin sitten lääketieteen julkaisuja joissa maalailtiin vaikka mitä kauhukuvia ennenaikaisesta synnytyksestä aina kohtukuolemaan...
Yritin nyt aamulla soittaa naistentautien poliklinikalle, vaan eihän sinne päässyt läpi kun soittoaika on hurjat 45minuuttia :(
Pakko soittaa neuvolaan ja kysyä onko tosiaan aihetta huoleen, ahdistaa... Jos nyt sinnekään läpi pääsee kun soittoaika on 30min.
Kerrankin olisi ollut aikaa kotona hoitaa näitä asioita, töissä on ikävämpi soitella kun työkaverit ei vielä raskaudesta tiedä.
Nameless 6+5
Tervetuloa mukaan Mymy!
Oletteko muut saaneet jo aikoja nt-ultraan? Millaisilla viikoilla teidän ajat on? Minullehan tuli jostain syystä kutsu jo ensi viikolle, ja tänään nyt soittelin ja vaihdoin sen ajan vähän myöhempään. Nyt olen kuitenkin edelleen vähän huuli pyöreänä, sillä uusi aika on viikoilla 10+5 eli vajaan kahden viikon päästä! No, ilmeisesti noin aikaisin sitten pystyy jo sen turvotuksen mittaamaan, toivon ainakin ettei montaa kertaa tarvitsisi ravata siellä. Ja parempi kai näin kuin se, että joutuisi odotella aivan loppukuuhun.
Tunafishu 8+6
Tunafishu: Itselläni tuo ultra on jo viikolla 10+1 omien laskujeni mukaisesti ja neuvolan laskujen mukaisesti viikkoja silloin jo enemmän. Viime raskaudessa ultra varattiin viikolle 11+0, mutta todellisuudessa viikkoja oli jo 12. Mutta siis tuo ultrahan tehdään viikoilla 10-14 ohjeiden mukaan, joten ilmeisesti voi jo tuossa vaiheessa mitata sen turvotuksen. Ja antavat sitten uuden ajan, jos ei vielä voikaan mitata. Itseäni ei ainakaan haittaa, että pääsen jo tuossa vaiheessa ultraan, kun ainakin siellä sitten näkyy sen verran, että onko vauva olemassa, oikeassa paikassa ja löytyykö syke. Ja mennään sitten uudestaan, jo siltä näyttää:)
Täällä jatkuva näläntunne on hieman helpottanut...kokoajan kyllä lievä nälkä, mutta ei enää niin voimakas. Mutta pahoinvointi on kyllä jo tullut kuviohin. Kylläkin vasta iltaisin, mutta esimerkiksi eilen olo oli niin kamala, etten voinut kuin maata paikallani ja toivoa, että menisi pian ohi. Lopulta nukahdin ja sillä se sitten helpotti. Oikeastaan vähän vaihtelevia tuntuu olevan nuo oireet ja ihan päivästä riippuvaisia. Toivotaan, että viikonloppu menisi hyvin ja vähäisillä oireilla, kun tulen olemaan yksin pikkuneidin kanssa.
Meltsu12 rv 8+5
Viime yönä heräsin hirveään vatsanvääntöön, tuntui että koko lantio on tulessa ja kivut tuli aaltomaisina sykäyksinä..Siinä sitä kerkesi jo miettimään että tässäkö tämä nyt oli ja ravaamaan vessassa tuleeko verta. Sitten se loppui ja nukahdin eikä tässä nyt enää mitään. liekkö ne nyt niitä jotain kasvukipuja??
Tuntuu, että jatkuvaan pitää olla jääkaapilla tai vessassa ja välillä pullistella mahaa peilin edessä ;) Maanantaina olisi taas neuvola ja verikokeita, kohta pitäisi olla se np-ultrakin! Toivottavasti sieltä saisi jo kuvan pikkuisesta, kun eka ultrasta (8+3) en sitä saanut, pettymys :(
Laurda 9+6
Huimaako teitä muita vai oonko nyt kehitellyt jonkun ihme oireen tähän lisäksi. Tuntuu että päässä heittää joka päivä muutaman kerran ja saunassakaan ei pysty montaa minuuttia olemaan tai alkaa huippaamaan? Verenpaineet on aika alhaiset et siitä ilmeisesti johtuu, mutta alhaiset ne on aina olleet.
syyselo 8+0
mua myös todellakin huimaa eikä niin vähääkään.. se alko jo vajaa viikko enne ku plussasin. aina ku nousee sumenee silmissä. saunassa ei pysty kauaa olemaan ja viikonloppuna ku kävin vähä pitemmällä kävelyllä alko huimaa loppumatkasta...
chellam 6+6
Sama täällä, huimausta ollu jo melkein pari viikkoa. Noustessa, liikkuessa, töitä tehdessä melkein millon vaan ja heitättää päässä kunnolla. Ja yhdistän sen kyllä ihan täysin tähän raskauteen kun ei oo aiemmin ollut mitään.
Täällä on vieläkin niin epätodellinen olo koko raskaudesta. :) En voi uskoa! Ja jotenkin kun oireet on vielä ainakin niin lieviä niin tuntuu, että onko siellä mahassa muka oikeesti jotain.
Mieli tekis mennä sinne varhaisultraan, mutta yritän hillitä itseeni ja miettiä vielä. :)
Mymy 6+0
Mulla on kyllä oireita. En vieläkään voi uskoa todeksi, että tässä kolmannessa raskaudessani on todella huono ja voimaton olo 24/7. Kova väsymys ja huimaakin hyvin herkästi. Tuntuu, että happikaan ei kulje kunnolla, sykkeet nousevat helposti jo pienestä ponnistelusta. Että tuo juoksuharrastus on nyt kyllä jäänyt lähinnä haaveeksi viime viikkoina. Ja minä kun olin haaveillut, että pidän kuntoni hyvänä loppuun asti.... Ja nyt tyssää heti alkuunsa. Niin huono olo koko ajan, että alkaa jo tympiä. Ja tätäkö jatkuisi vielä noin 6 viikkoa? Pitäisi jaksaa hoitaa työ, opinnot ja perhe-elämä. Örf, olen puhunut. ;)
Ja silti odotan pientä niin jännittyyneenä että. Kunhan kaikki menisi hyvin.
Hiimu 6+6
Hiimu: Älä muuta sano. Itsekin harrastan (vai pitäisikö sanoa ´harrastin´?) juoksua melko aktiivisesti ennen raskautta, mutta nyt olen saanut haudata haaveen juoksulenkeistä. Kälyni juoksi pitkään ollessaan raskaana, mutta mulla loppui juokseminen kyllä hyvin pian. Jotenkin se ei vaan kulje enää, hengästyttää ihan pienestäkin ja siihen kun lisää väsymyksen ja pöklön olon niin uu la laa! Ei auta kuin jaksaa käydä kävelylenkeillä, josko se kunto ei sitten kokonaan romahtaisi. On meinaan kuulemma synnyttäminenkin hieman helpompaa, jos on vähän pohjakuntoa alla.
Mulla on virallisesti pumpsahtanut vauvamasu esiin. Oon jo pitkään päivitellyt sitä, kuinka turvoksissa olen joka paikasta, etenkin masun kohdalta, mutta nyt mulle on ilmestynyt ihan selkeä kimmoisa vauvakumpu jota ei saa enää vedettyä sisään. Uskomatonta, mutta totta. Ihan turha enää yrittää pitää tätä salassa, kun jokainen kohtaamani tuttu huomaa asian laidan heti. Hrmph. En tiedä, miten tämä näin pian alkoi jo näkymään. En ole erityisen hoikka enkä myöskään ylipainoinen, vaan sellainen normaalirakenteinen ja lisäksi kohdun pitäisi olla aika takaosassa. Toisaalta yksi tuttuni sanoi, että hänellä alkoi näkyä samalla tavalla noin rv 10 masu eikä sen jälkeen enää voinut pitää salassa asiaa. Että kai se riippuu sitten omasta kehon rakenteesta, että kuinka pian näkyy? Kuinka pian teillä muilla uudestaan raskaana olevilla on tullut vauvamaha näkyviin?
Usvaneito 9+6
Usvaneito: tunnistan juurikin tuon, mitä kerroit juoksemisesta. Lisäksi minulla on juoksulenkillä reisissä ihan kumman voimaton olo, vaikka lihakset pitäisi oleman kunnossa. Nyt tuntuvat aivan löysiltä. Ei meinaa jaksaa asettaa jalkaa toisen eteen. Sama kyllä toistuu ylävartalon lihaksistossa. Niin kuin itunen olis imenyt kroppani voimat kuiviin. :D Eiks jotain sellasta ollut tuossa Twilight-leffasarjassa? No ei nyt sentään ihan samaan voi kylläkään verrata! ;)
Just katselin kuvia edellisistä odotuksista ja ekassa raskaudessa maha pysyi piilossa melkein viidennelle kuulle asti. Toisessa odotuksessa maha pömpsähti jo komesti esiin komannella kuulla. Tässä kolmannessa pysyy vielä piilossa, mutta odotan kyllä komeaa ulostuloa. Kyllä kait se on niin, että kun vatsalihakset ja muut kudokset on kerran joutuneet myötäämään kunnolla, niin eivät ole seuraavissa odotuksissa kovin tiukasti laittamassa vastaan kohdun kasvulle. Tavara ns. römpsähtää nopeammin esiin.... (Tämä täällä melko lennokkaakka päällä.)
Jättää hyvästit joulutontulle :)
Eilen alkoi pieni vuoto ja tänään tullut sitten jo paljon eli kesken meni...
Kylläpä oli kurjia uutisia täällä. Pahoittelut kaikille joukosta poistuneille. Toivottavasti Chellamin vuodot olisivat nyt ohi, ja saisit alkaa nauttia raskaudesta.
Syyselo: Nostelukielto jo tässä vaiheessa! Onpas hurjaa. Miksi on niin suuri ennen aikaisen synnytyksen riski?
Mulla tuntuu vähän pahoinvointi hellittävän. Tai sitten tämä lantiosärky peittää alleen sen pahoinvoinnin. Tää on oikeesti jotain aivan sietämätöntä. En saa nukuttua, ja olo on koko ajan ihan *****. Kävinpä lääkärilläkin tätä särkyä valittamassa, mutta sillä lääkärillä, vaikka nainen olikin, oli selkeesti jotain raskaana olevia naisia vastaan. Oli sitä mieltä, että näin varhaisilla viikoilla ei voi raskaus aiheuttaa mitään särkyjä selkään/lantioon. OIKEESTI! Ihan varmasti voi raskaus aihettuu ihan missä vaiheessa vaan särkyjä. En mä keksi muutakaan syytä, miksi mun lantio on tulessa koko ajan.
Kelläs täällä oli ihan pieniä, vuoden ikäisiä lapsia? Meltsu ainakin? milloin ootte lopettaneet imetyksen? Meillä on 1 v 4kk ikäinen tyttö, jota imetin 13 kk. Mietin sellasta, kun mulla ei ainakaan oo rinnat kipeytynyt nyt mitenkään, vaikka esikoista oottaessa en pystynyt nukkua kuin tyynyä halaten ja jos joku yritti halata mua, niin piti pistää jarrut päälle, ku muuten ois sattunut. Oliskohan sillä mitään vaikutusta, että imetyksestä tosiaan ei ole aikaa kuin 3 kk..?
Edelleen esikoinen on kipeänä, ja ollaan jo viidettä päivää neljän seinän sisällä. Äitiyden iloja! Vappukin meni sohvalla piirrettyjä katsellen, eikä mitään herkkuja edes syöty, ku ei tehnyt mieli.
Aurinkoista päivää! :)
LL 7+6