Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helppoa ja huokeaa ruokataloutta - tässä esimerkkiviikko

Vierailija
18.03.2019 |

Mieti ruuat niin, että proteiininlähde vaihtelee, samoin hiilihydraatin lähde. Eli vuorotellen kasvisruokaa, kalaa, nautaa, sikaa, kanaa. Ja pastaa, riisiä, nuudelia, juureksia, perunaa. Näin saat vaihtelevuutta liki huomaamatta. Rajatummalla ruokavaliolla (esim. kasvisruokavaliollakin) pätee sama neuvo: vaihtele proteiinilähdettä. Tofua, härkistä, linssejä, quornia...

Muista myös aina vihannes- tai juureslisä. Lisäksi leipää ja puuroa, vain viidesosa suomalaisnaisista saa tarpeeksi kuitua ravinnosta, mutta kuitu on terveydelle erittäin tärkeää.

Seuraavassa on esimerkinomaisesti neljän hengen ruuat viikoksi, oletuksella, että kaikki syövät lounaan töissä, koulussa tai päiväkodissa arkisin. Jos eivät, annoskokoa voi hiukan kasvattaa niin, että osa jää seuraavalle päivälle lounaaksi. Ruuat ovat tavallisia perusruokia.

1. Päivä
Silakkapihvit ja muusi, kermaviilikastike ja salaatti. Kilo silakkafileitä maksaa esim. Mammuttimarkkinoilla nyt kuusi euroa, siitä saa ainekset kahteen ateriaan neljälle hengelle. Aterian kustannus noin yhdeksän euroa.

2. Päivä
Kasviswokki ja täysjyvänuudeleita. Wokkiin kesäkurpitsaa, porkkanaa ja muutama herkkusieni, purjoa ja tofua, mausteeksi tuoretta inkivääriä ja chiliä, valkosipulia ja soijaa. Helppo ja nopea tehdä, aterian hinnaksi tulee noin 7 euroa. Osta porkkanaa, purjoa ja herkkusieniä hiukan enemmän, mitä tähän käytät, tarvitset niitä 7. päivän nuudelikeittoon.

3. Päivä
Makaronilaatikko. Kilo naudan jauhelihaa maksaa kuusi euroa (hinta edelleen Mammuttimarkkinoilta, koska minulla sattuu olemaan mainos edessäni), puolet pakastimeen, lisäksi täysjyvämakaronia, maitoa, sipulia, mausteita, munia. Lisukkeeksi salaattia. Hinnaksi tulee noin 8 euroa.

4. Päivä
Grillattuja kanankoipia, uunijuureksia ja salaattia. Hinnaksi tulee viitisen euroa per ateria.

5. Päivä
Pitsaperjantai... leivo itse pitsaa, päälle tomaattimurskasta, sipulista ja valkosipulista itse tekemääsi kastiketta, juustoa runsaasti ja maun mukaan vaikkapa tonnikalaa ja kaprista tai mustia oliiveja, peperone-makkaraa ja kinkkusilppua. Hinnaksi tulee itse kahdeksisen euroa pellillinen.

6. Päivä
Täysjyväspagettia ja jauhelihakastiketta, salaattia. Hyödynnä loppupuolisko keskiviikon jauhelihasta, hinnaksi tulee nelisen euroa.

Lounaaksi hyvä linssikeitto, terästä tuorejuustolla. Hintaa nelisen euroa.

7. Päivä
Iske possu uuniin kannelliseen uunivuokaan 150 asteeseen pariksi tunniksi. Sitten anna hiukan jäähtyä. Revi suikaleiksi ja hauduta nyhtöpossu smetanan, sipulin ja lihaliemen kanssa mureaksi kastikkeeksi, mausta viherpippurilla, suolalla ja teelusikallisella sokeria. Syökää uuniperunoiden kera. Possua saa kilon seitsemällä eurolla (esim. nyt suomalainen possun ulkofile Mammuttimarkkinoilla), puolet riittää pakastimeen. Lisäksi vaikkapa hunajaporkkanoita. Aterian hinnaksi tulee noin kahdeksisen euroa.

Lounaaksi vaikkapa kana-nuudelikeittoa. Sekaan suikaloitua porkkanaa, sientä, purjoa - näitä jäi yli kasviswokista alkuviikolla. Nuudeliksi käy täysjyvänuudeli, mutta lasinuudeli on herkullisempaa. Kanaa riittää pieni paketti valmissuikaleita. Hintaa tulee nelisen euroa.

Kokonaiskustannukset lämpimistä aterioista siis 57 euroa, päälle aamu-ja iltapalat ja mahdolliset välipalat - ruokiin menee viikossa noin sata euroa, neljältä hengeltä siis. Ruoka on silti vaihtelevaa ja joka aterialla on vitamiineja, kuituja ja proteiineja.

Kommentit (119)

Vierailija
1/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkin tuo on vain esimerkkiviikko, jokainen soveltakoot oman makunsa, tarpeidensa ja kauppatarjontansa mukaan.

Aloituksen pointti oli vain ilmentää sitä, että ruokien suunnittelu ei ole vaikeaa, ja proteiinia ja hiilaria vaihtelemalla saa helposti mietittyä ruokia ja saa ruokavalioon vaihtelevuutta.

Ap

Vierailija
2/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät ohjeet. Minä olen jo vuosia pyörittänyt kahta "arvontakiekkoa" mielessä, toisessa on se pääaines (siis lihaa, kalaa, kasvista) ja toisessa lisuke. Mietin, mitä on ollut edellisenä päivänä ja pyrin miettimään noista sellaisia, ettei tule monena päivänä peräkkäin samaa. Toimii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalan kallista

Vierailija
4/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvät ohjeet. Minä olen jo vuosia pyörittänyt kahta "arvontakiekkoa" mielessä, toisessa on se pääaines (siis lihaa, kalaa, kasvista) ja toisessa lisuke. Mietin, mitä on ollut edellisenä päivänä ja pyrin miettimään noista sellaisia, ettei tule monena päivänä peräkkäin samaa. Toimii.

Juuri niin.

Toki ideointia myös helpottaa kokemus ja mielenkiinto reseptejä kohtaan. Mutta nuokin luettelemani ruoat ovat täysin perusaterioita, eivät vaadi erityistaitoja.

Ap

Vierailija
5/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalan kallista

No ei ole, jos yhtään miettii vaihtelevuutta ja monipuolisuutta. Toki pelkkiä porkkanoita, sikanautaa ja puuroa syömällä saa mahan täyteen hiukan halvemmalla, mutta se ei terveellistä, eikä maistuvaa.

Tuossa on siis ruokakulut satasen kuussa per lätsä.

Ap

Vierailija
6/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kamalan kallista

Tä? 1-2 euroa per annos joka ateria....

Vierailija
7/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monelle hengelle tuo on mitoitettu noilla määrillä ja hinnoilla?

Vierailija
8/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusruoka ei ole kallista, ap on aivan oikeassa. Meillä ainakin summaa nostaa herkuttelu. Valmispullat, makuveset, pähkinät, suklaa, kallis tuore kala. Mutta vähemmälläkin pärjää kun suunnittelee.

Vierailija
9/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monelle hengelle tuo on mitoitettu noilla määrillä ja hinnoilla?

Se on kyllä mainittu moneen kertaan, mutta neljälle. Minulla on kotona siis mies ja kaksi teiniä, jotka syövät vähintään meidän aikuisten edestä.

Ap

Vierailija
10/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perusruoka ei ole kallista, ap on aivan oikeassa. Meillä ainakin summaa nostaa herkuttelu. Valmispullat, makuveset, pähkinät, suklaa, kallis tuore kala. Mutta vähemmälläkin pärjää kun suunnittelee.

Totta. Ja jokainen voi toki investoida ihan niin paljon ruokaan kuin haluaa ja massi antaa myöden. Mutta niukemminkin saa aivan hyvää ja vaihtelevaa, perusterveellistä ruokaa.

Ap

Vierailija
11/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista sanoisin. Pitäisi pärjäillä noin 20 €:lla viikossa. Jauhelihakastiketta makaroneilla, lättyjä, ja Lidlin lasagne 1 kg/2.69 € ovat niitä mitä aion syödä tällä viikolla. Kotimaiset kurkut myös tarjouksessa Lidlissä (0,99 €/kg)!

T. Lidl-mies.

Vierailija
12/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Olen alkanut vakavasti pohtia sitä että tilaisin ostokset kotiin ja sitä ennen suunnittelisin ruokalistan. Tuntuu että kaupassa käydessä tulee aina tehtyä heräteostoksia kun tulee vastaan joku ohittamaton tarjous tai mieliteko. Voisikin tehdä kokeilun että tilaisi 1-2 kk ruoat kotiin ja vertaisi kaupassakäyntikuukausiin. 

Vierailija
13/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallista sanoisin. Pitäisi pärjäillä noin 20 €:lla viikossa. Jauhelihakastiketta makaroneilla, lättyjä, ja Lidlin lasagne 1 kg/2.69 € ovat niitä mitä aion syödä tällä viikolla. Kotimaiset kurkut myös tarjouksessa Lidlissä (0,99 €/kg)!

T. Lidl-mies.

Yhden henkilön syömiset tulevat usein suhteessa kalliimmiksi kuin usean, koska pienet annoskoot maksavat. Kannattaa tehdä isoja satseja ja pakastaa.

Valmislasagne on aivan oivaa ruokaa kiiretilanteessa, enkä paheksu eineksiä. Mutta ison kuuden satsin vuoallisen lasagnea tekee kyllä itsekin kahdeksalla eurolla, jolloin sen annoshinta on sama kuin eineksessä, mutta maku on itse päätettävissä.

Saman ruuan syöminen pelkästään mahan täyttämisen tarkoituksessa ei ole terveellistä eikä maittavaa. Siksi vaihtelua kannattaa suosia. Tuossa minun budjetissani ruokakulut jäävät per nassu 25 euroon viikossa.

Ottaen huomioon, että pelkästään perustoimeentulotuessakin on ruokaan, hygieniaan ja muihin päivittäisiin elinkuluihin varattu 500 euroa kuukaudessa, sakki olettaa täällä saavansa terveellistä ja vaihtelevaa ruokaa todella pienellä summalla. Satanen ruokaan per naama kuussa EI ole paljon, ja sillä saa hyvää, maukasta ja vaihtelevaa ruokaa.

Ap

Vierailija
14/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Olen alkanut vakavasti pohtia sitä että tilaisin ostokset kotiin ja sitä ennen suunnittelisin ruokalistan. Tuntuu että kaupassa käydessä tulee aina tehtyä heräteostoksia kun tulee vastaan joku ohittamaton tarjous tai mieliteko. Voisikin tehdä kokeilun että tilaisi 1-2 kk ruoat kotiin ja vertaisi kaupassakäyntikuukausiin. 

Niinpä. Itse käyn kahdesti viikossa kaupassa siksi, että viikon kauppakäyntisysteemissä tuoreet vihannekset ehtivät nahistua. Kovin usein ei kumminkaan kannata käydä, koska heräteostokset....

Kotiin tilaamisesta oli hyvä juttu vastikään Hesarissa, esimerkkiperheen kauppalasku pieneni, vaikka kotiintoimituksesta vähän velotetaankin. Jos pääset lukemaan, tässä linkki:

https://www.hs.fi/elama/art-2000006009281.html

Ap

Vierailija
15/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi halvaksi. Ihan keskivertolista, hinnan puolesta. Joskus voi saada jotain edullisesti, mutta esim silakka on 8-9€ kilo.

Vierailija
16/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nomutku kato ap kun rahaa menee baariin ja tupakkaan myös, ja pikavippien lyhennyksiin. Ruokaan ei millään jää kuin muutama kymppi kuussa.

Vierailija
17/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sanoisi halvaksi. Ihan keskivertolista, hinnan puolesta. Joskus voi saada jotain edullisesti, mutta esim silakka on 8-9€ kilo.

Kyllä tuo on monipuolisuudessaan halpa. Silakkaa saa viidellä, kuudella eurolla kilo melkein jatkuvasti jostain. Ja silloin kuin ei saa, voi tehdä seitipihvejä. Pakastepunakampelasta pihvejä.

Ap

Vierailija
18/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nomutku kato ap kun rahaa menee baariin ja tupakkaan myös, ja pikavippien lyhennyksiin. Ruokaan ei millään jää kuin muutama kymppi kuussa.

Minä en halua moralisoida kenenkään rahankäytöstä, jokaisella on omat syynsä.

Mutta pointti oli, että viranomaisetkin arvioivat ruokaan menevän rahasumman isommaksi kuin 20 euroa viikossa per nassu, ja sellaisella summalla ei pitkään syö maittavaa, terveellistä ja monipuolista ruokaa.

Pienellä lisäpanostuksella sen sijaan jo saa aivan hyvää ruokaa.

Ap

Vierailija
19/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kallista tämä ap:n ehdotus ei todellakaan ollut. Se ei kumoa sitä tosiasiaa että moni joutuu syömään vieläkin vähemmällä rahalla. Mutta siitä ei nyt ollut kysymys.

Vierailija
20/119 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tässä kauheesti vikaa ollut, mutta en nyt usko, että lapsiperheessä joka päivä jaksettaisiin tehdä alusta asti ruokaa, joten ihan turha luetella joka päivälle oma ruokalaji. 

Makaronilaatikkoa saisi kilosta jauhelihaa (minä ostan mieluummin sika-nautaa, koska se ei ole niin kuivaa) todella ison vuoallisen ja siitä söisi 2-3 päivää.

Pizzoja, kun tekee pari pellillistä, niin riittää lauantaillekin, samoin jauhelihakastike ja spaghetti (tai perunoita itse mieluummin keittäisin) riittää parille päivälle.

Mutta toki, jos energiaa riittää joka päivä töiden jälkeen kokkailla, niin antaa mennä vaan. Minä mielelläni teen jotain muuta ja lämmitän vaikkapa tuota makaronilaatikkoa mikrossa tai pannulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä