Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koko ajan pitäisi ostaa lahjoja. Ei ole rahaa

Vierailija
18.03.2019 |

Olen vauvan kanssa kotona, ja rahat perheessämme on todella tiukassa, koska ollaan vain miehen palkan varassa. Nyt kuitenkin on koko ajan jotain juhlia lähipiirissä. Siskon häät. Toisen siskon kahden lapsen synttäreitä. Naimisiin menevän siskon lapsen synttärit. Parhaan ystävän valmistujaisjuhlat. Anopin 60-kymppiset. Parin kummilapsen synttärit. Ja pari muuta juhlaa. Siis nyt tänä keväänä. Kaikkiin pitäisi olla joku lahja. Laskin, että yhteensä kahdeksalle ihmiselle pitää ostaa lahjat. Osaan joku kerää sellaista kallista kimppalahjaa, matkalahjokorttiin anopille esimerkiksi. Lapset odottaa synttärilahjaa tietenkin, viisivuotias ei ilahdu yhdestä gerberasta. Miten selviän näistä, kun rahaa ei ole? En myöskään voi tehdä mitään isoja palveluksia esim. luvata pestä siskon talon ikkunoita lahjaksi, kun olen kiinni vauvassa koko ajan. Eikö lahjat voisi kokonaan lopettaa??

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot suoraan, että nyt on huono rahatilanne, ei ole varaa lahjoihin. Jos on normaalilla järjellä varustettuja ihmisiä, niin ymmärtävät. Jos eivät, niin ei ole sinun syysi.

Vierailija
2/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot suoraan, että nyt on huono rahatilanne, ei ole varaa lahjoihin. Jos on normaalilla järjellä varustettuja ihmisiä, niin ymmärtävät. Jos eivät, niin ei ole sinun syysi.

Pienet lapset ei ymmärrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pikkulapset (0-2) eivät huomaa, saavatko sinulta lahjan ja vanhemmille voi selittää rahatilanteen. 2-4v lapsille löytyy esim. Tigeristä aivan lasta ilahduttavia lahjoja parilla eurolla. Isommille voi antaa myös esim. lupauksen viedä retkelle metsään. Aikuisille voi kertoa rahatilanteen ja/tai antaa myös aineettomia lahjoja.

Vierailija
4/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille löytyy varmasti lahjat kympillä yhteensä, noi aikuisten lahjat onkin sitten vähän haastavampi juttu...

Vierailija
5/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsille löytyy varmasti lahjat kympillä yhteensä, noi aikuisten lahjat onkin sitten vähän haastavampi juttu...

Aikuisten pitää ymmärtää, jos perheellä on tilanne ettei lahjaan ole varaa. Luulisi heidän ilahtuvan siitä, että edes pääsee paikalle.

Vierailija
6/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle olisi kyllä lapsena (ja no, edelleen) kelvannut lahjaksi vaikka karkkipussi tai suklaalevy, jos nyt jotain täytyy ostaa.

Vierailija
7/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi rahat on tiukalla? Saathan vanhempainrahaa eli enemmän kuin työttömänä.

Ymmärrä ainakin se, että et mene juhlimaan, jos ei ole lahjaa tuoda. Anopille voi sanoa, että lahjaksi olet keittiössä, kaadat kahvit ja tiskaat.

Vierailija
8/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitset listasta yhdet tai kahdet tärkeimmät juhlat ja osallistut niihin. Jätä muut suosiolla välistä. Siskon häät kuulostavat aika tärkeiltä. Mutta entä nuo kaikki lasten synttärit? Onko sinulla itsellä sen ikäisiä lapsia jotka niihin osallistuisivat vai odottavatko vain että täti tuo jotain?

Vierailija
9/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsetkin voidaan totututtaa nykyelämään ja tosiasioihin kertomalla, että nyt ei ole rahaa ostaa lahjaa sinulle. Miksi pitäisi sumuttaa tosiasioista? Joko ymmärtävät tai sitten ei. Usein ymmärtävät hyvinkin paljon, aikuiset vain pitävät pumpulissa, tai sitten aikuiset ovat omien odotustensa harhoissa, joita siirtävät lapsilleen, esm. lahjoja pitää saada - ei pidä. Varsinkaan, jos ei ole antajalla  siihen varaa, tai ylipäätään intressejä niitä antaa.

Vierailija
10/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rahaa ---> ei lahjoja. Mua ainakin ärsyttää muutenkin kaikki juhlat. Ei kai aikuisen tartte pitää synttäreitä tai valmistujaisia! Kukaan ei niihin jaksa osallistua, saati halua lahjoja hankkia.

Vierailija
11/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo vielä lapsia mutta ärsyttää sisarukset kun heidän lapsilleen pitäisi olla koko ajan lompakko auki, eivät itsekään oo mua koskaan noteeranneet kun on ollu juhlia, ovat siis mua vanhempia, ja niillä kaikilla on rahaakin ihan tarpeeksi.

Vierailija
12/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrä ainakin se, että et mene juhlimaan, jos ei ole lahjaa tuoda. Anopille voi sanoa, että lahjaksi olet keittiössä, kaadat kahvit ja tiskaat.

Anoppi on miehen äiti. Mies varmasti voi häärätä keittiössä, kaataa kahvit ja tiskata.

Vierailija
13/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anoppi on miehen äiti. Mies varmasti voi häärätä keittiössä, kaataa kahvit ja tiskata.

Perheessä ei ole rahaa, koska ap ei osaa hoitaa taloutta. Toki anoppi olisi varmasti hyvillään, jos poika ja vauva menevät synttäreille, ap tajuaa jäädä sieltä köyhänä pois.

Vierailija
14/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei rahaa ---> ei lahjoja. Mua ainakin ärsyttää muutenkin kaikki juhlat. Ei kai aikuisen tartte pitää synttäreitä tai valmistujaisia! Kukaan ei niihin jaksa osallistua, saati halua lahjoja hankkia.

Täsmälleen näin. Lapsille jotain pientä, sisko ja anoppi eivät tarvitse mitään ja siinäpä se onkin. Ongelma ratkaistu.

Vierailija
15/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on budjetoitu ruokamenoihin loppukuuksi 8€/pvä, eikä tulisi mieleenkään käyttää sitä kellekään karkkipussin tai suklaan ostoon edes. Olemme opiskelijaperhe.

Reippaana äitinä loihdin sillä aivan mukavat ja terveelliset ateriat, ei hätää. Me syömme miehen kanssa hernesoppaa, makaroonilaatikkoa ja pakastimessakin on mistä ottaa ja vauveli syö vielä äidinmaitoa.

Hedelmät ovat halpoja samoin juurekset.

Ketään en katso tarvitsevan lahjoja enemmän kuin me ruokaa. Ystävät tietävät tilanteemme. En kanna tilanteesta minkäänlaista huonoa omaatuntoa. Miksi pitäisi?

Kutsusta olisimme mielissämme, mutta ei ole pakko kutsua, jos on lahjasta kiinni.  Katsotaan sitten myöhemmin, kun valmistumme hyväpalkkaisiin töihin, ostelemme silloin mieluusti myös lahjoja.

Vierailija
16/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka rahaa onkin, ai että mä vihaan tuota pakkolahjojen ostoa parin kk:n välein! Järjetön stressi ympäri vuoden, kun on synttäriä, joulua, äitienpäivää ja ja ja

Vierailija
17/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edullisestikin saa hyviä lahjoja. Ette osallistu mihinkään kimppalahjoihin. Lapselle saa lahjan muutamalla eurolla. Aikuisille kukka tai viinipullo on hyvä lahja.

Vierailija
18/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menen kummilapsen synttäreille ilman lahjaa, niin saan kuulla, että Peetu niin odotti saavansa lahjan. Miksi ihmeessä? Vaikka tienaan yksin saman kuin kummilapsen vanhemmat yhdessä, niin en katso, että minun tulee lasta lahjoa. Eivät hekään perheenä lahjo minua, lahjat on turhia.

Vierailija
19/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häihin ei mun mielestä tarvii viedä mitään. Yleensähän kutsussakin on vain tilinro sitä varten jos haluaa jotain antaa, eikä toivota edes mitään konkreettista (jos jotain haluaa viedä niin vaikka kuva pariskunnasta aivan suhteen alkuajoilta olisi hauska, jos sellainen löytyy).

Valmistujaisiinkaan ei tarvitse mitään erityistä, kukkanen riittää hyvin.

Lapset on siitä ihania, että tykkäävät pienistäkin jutuista (esim. tarroja ja karkkipussi tai pikkuauto ja tikkari tai isommalle vaikka suklaata).

Anopin lahjan hoitaa mies.

Vierailija
20/28 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä saa muuten tehtyä luonnonkukista todella näyttäviä kimppuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän