Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitaako yhteiskunta vanhuksen kaikki asiat, jos omainen ei vaan enää jaksa?

Vierailija
18.03.2019 |

Olen hoitanut äitini kaikki asiat jo monen vuoden ajan ja nyt on tullut totaalinen väsymys. En vain kertakaikkiaan jaksa, olen ihan loppu, en saa nukuttua, olen masentunut, jatkuvasti väsynyt. Jos sanon vaikka kotihoitoon, että hoitakaa äiti ja kaikki hänen asiansa, niin hoitavatko he? En jaksa enää käydä äidille kaupassa, en jaksa hakea lääkkeitä apteekista, en jaksa hoitaa hänen asioitaan mihinkään suuntaan, en tehdä lumitöitä, en olla se, jonka pitää jaksaa joka helvetin päivä kuunnella muistisairaan horinoita ja mielikuvitustarinoita, välillä kiukuttelua ja moittimista, olla aina tavoitettavissa. Jos olen parin päivän lomareissulla, äiti soittelee kymmeniä kertoja päivässä ja yölläkin mikäli herää (tätä tapahtuu muutenkin), hälyyttää suunnilleen kaikki sukulaiset hätiin, kun minä olen hänet hylännyt. Äiti myös "uhkailee": jos et tee sitä tai tätä, kuolen ja kyllä sisarukset sitten on sinulle vihaisia. Ymmärrän, että äiti on vanha ja sairas, ei hän tee tätä tahallaan, mutta kun en vaan jaksa enää. Omassa elämässä ei ole enää mitään iloa, itku tulee kun vain ajattelenkaan tilannetta.

Miten tällaisesta umpikujasta voi päästä ulos...

Kommentit (160)

Vierailija
121/160 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun saat vanhuksen tehostettuun palveluun, alat kirjoitella lehtiin, että kuinka huonosti sitä siellä hoidettiin ja lopulta teet suuren jutun siitä, että kauheaa, 98 vuotias äitini kuoli vanhainkodissa, haluan jonkun pään vadille ja korvauksia.

Vierailija
122/160 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kun saat vanhuksen tehostettuun palveluun, alat kirjoitella lehtiin, että kuinka huonosti sitä siellä hoidettiin ja lopulta teet suuren jutun siitä, että kauheaa, 98 vuotias äitini kuoli vanhainkodissa, haluan jonkun pään vadille ja korvauksia.

Mua ei haittaa yhtään jos ilkeitä hirviövanhempiani hoidettaisiin oikein huonosti palvelukodissa... en ole valittamassa huonosta hoidosta vaan päinvastoin...

-ohis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/160 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tule kertomaan saitko apua tilanteeseesi! Toivottavasti osaat pysyä kovana ja vaatia muutosta.

Vierailija
124/160 |
19.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään syyllistämättä, tämä ketju on kyllä hyvä esimerkki siitä miksi on kamala ajatus tehdä lapsia oletuksella että on sitten joku joka pitää vanhana huolta. Silloin kun keskimääräinen elinikä on ollut vielä 60 vuotta on mummo mennyt siinä uuninpankolla muiden hommien sivussa, mutta nyt kun ihmiset elävät helposti 90-vuotiaksi on omaisilla jopa kymmenien vuosien hoivavastuu koko ajan huonokuntoisemmaksi käyvästä ihmisestä. Ja sitten hirveä syyllistäminen joka suunnalta jos et laita koko omaa elämääsi jäihin täksi ajaksi. Siinä vaiheessa kun ihminen on vakavasti muistisairas ja menettänyt käytännössä koko oman toimintakykynsä, hän kuuluisi ihan oikeasti hyvän, ammattimaisen hoidon piiriin.

Vierailija
125/160 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä kaupungin oman kotikuntasi vanhusten hoivakoti paikkoja hoitavaan yksikköön. Selvitä tilanne onnistuu myos äitiäsi hoitavan lääkärin luona. Kukaan ei saa eikä pidä polttaa itseaan loppuun. Itse otin aikoinani yhteyttä ja vaadin saada hoitopaikan. Kotisairaanhoito kävi 3 kertaa päivässä. Sekään ei riittänyt muistisairaan hoitamiseksi. 2 vuotta taistelin lopulta sain hoiva paikan. Tää on ihan älytöntä. Töissä pitää käydä, hoitaa oma perhe. Sitte vielä muistisairas. Yhteiskunta ei maksa jos jää itse hoitamaan vanhusta. Olisin saanut tukea 300 euroa /kk. Millä olisin laskut maksanut. Vanhuksen eläkettä ei voi käyttää koko perheen elattamiseen. Eikä se edes riitä sellaiseen. 

Vierailija
126/160 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvonnan kautta kyllä mutta ei pelkkä kotihoito voi sinulta vastuuta ottaa, ei heidän työhön kuulu muu kuin hoito. 

Mutta hommaat äitisi edunvalvonnan piiriin niin siellä katsotaan mihin äidilläsi on varaa ja mitä palveluja voidaan kotiin järjestää. 

Sehän onkin sitten ikävämpi juttu, jos ap:n äiti on varaton eikä mahdollisuutta palvelujen hankkimiseen ole.

Vierailija
127/160 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap tehnyt pahan virheen kun olet ruvennut auttelemaan äitiäisi. Sossut katsovat helposti että lisää apua ei tarvita, kun sinä hoidat.

Vierailija
128/160 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli asiat toisin. Asuttiin maalla perheet oli suuria. Vanhukset asuivat samassa taloudessa nuorempien kanssa. Vanhukset olivat huomattavasti parempi kuntoisia kuin nyt. Maatalon raskaat työt olivat kasvattaneet kuntoa. Ylipainoisia ei ollut eikä siitä johtuvia sairauksia. Vanhukset osallistuivat voimiensa mukaan maatalon töihin. Lastenhoito, kasvimaat ruuanlaitto. Pysyivät pirteinä oli seuraa tarjolla. Eivätkä asuneet yksin yksiössä. Muistisairaus ei iskenyt kun oli seuraa. Nykyään vanhukset asuu eristettyinä sukulaiset käy jos käy. Yksinäisyys on monen vanhuksen kohtalo. Sanotaan että ei eletty vanhoiksi. Kyllä elettiin mummoni oli 98 vuotias vaari eli 100 vuotiasksi. Asuivat maalla oman poikansa ja hänen vaimon ja  heidän lapset siinä mukana. Väkeä ja seuraa siis riitti. Yksinäisyys ei vaivannut ja kotihommia mummo leipoi, hoiti lapsia. Vaari hoiteli lehmiä, ja hääri navetassa. Olivat molemmat iäkkäitä He saivat osallistua kykynsä mukaan. Nyt vanhukset istuu kodeissaan yksin. Ei oo ihme et mielenterveys kärsii ja muistisairaus iskee. 

Vierailija
129/160 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta hoitaa jotenkuten, mutta kukaan ei tod näk huomaa, jos on vaikkapa väärä lääkitys, jonka takia vanhus on sekava. Tai niinkin yleinen tila kuin kuivuminen tunnistetaan tosi huonosti. Sinun on nyt silti löydettävä keinoja jakaa työtaakkaasi muillekin.

Minä olen hommannut äidilleni siivoojan, jonka itse maksan, ja hän on myös hyvä seuranpitäjä, kun käy kerran kahdessa viikossa. Ja lääkkeet tulevat kotihoidon kautta, niistä riittää kun maksaa laskun. Kodinhoitaja käy kerran päivässä, myös monesti tiskaa astioita. Ja kotihoidon kautta toimii edullinen pyykkihuolto, pyykit viedään kotoa ja tuodaan.

Hoidan itse vain kauppaostokset, otan mukaan tapahtumiin, vien lääkäriin ym. ja seuraan että asiat toimivat.

Vierailija
130/160 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein parasta hankkia hoivakoti paikka. Hoitoon pääsee eläkkeestä menee 85 % hoitoon. Ruoka, lääkkeet puhtaapito,asunto. Oma huone jonne saa omat tavarat suihku ja vessa. Yhteiset oleskelutilat  ja ruokailutilat. Hoito on 24/7 tämä on siis ympärivuorokautinen hoito. Eläkkeestä jää et pystyy ostaa vielä vaatteita ja hygienia tarvikkeita. Vanhus ei nyt kovin paljon vaatteita tarvitse.Houto maksaa n. 1000-1300 euroo kuukaudessa. Tämä on kunnallisen hoidon hinta asiakkaalle jäävä osuus. 

Vierailija
131/160 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hyvinvointialueet laittavat määräaikaisia pois ja osa myös irtisanoo porukkaa eikä ota eläköityvien tilalle ketään.

Alueet aikovat säästää sillä, että vanhusten ympärivuorokautista hoivaa ei lisätä tai sitä jopa vähennetään, vaikka sen tarve kasvaa. Tilalle tulee kotihoitoa tai yhteisöllistä asumista, jossa ei ole lakisääteistä vähimmäishenkilömitoitusta. "

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d6e42a94-af6e-4836-a5c5-3d9b94c9b…

Vierailija
132/160 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kukaan hoida jos ei ole omaisia tai eivät pysty hoitamaan. 

Päivällä soitti anopin kerran viikossa käyvä kylvettäjä ettei tällä ole puhtaita alushousuja. Meille mummo selittänyt kuinka hän pesee pari kertaa viikossa pyykkiä, vaihtaa lakanoita jne.

Mies lähti sitten etsimään pyykkiä jotta saisimme niitä pesuun - kaapeista löytyi 2 jätesäkillistä kaikkea mahdollista likapyykkiä mutta vain 3 pikkarit... Nyt täällä jyrää 3. koneellinen ja kuivaaja täysillä. Miehellä meni hakuun 1/2 työpäivästä. Ja huomenna sitten puolet päivästä kun käy ostamassa lisää pikkareita ja vie pyykit äidilleen. Viikonloppu mene siellä siivotessa vaikka oli omiakin suunnitelmia. 

Dementikon etähoito on helvetillistä! Mekin olemme kuukausia poissa Suomesta työmatkoilla ja muuten.

Vierailija
133/160 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään syyllistämättä, tämä ketju on kyllä hyvä esimerkki siitä miksi on kamala ajatus tehdä lapsia oletuksella että on sitten joku joka pitää vanhana huolta. Silloin kun keskimääräinen elinikä on ollut vielä 60 vuotta on mummo mennyt siinä uuninpankolla muiden hommien sivussa, mutta nyt kun ihmiset elävät helposti 90-vuotiaksi on omaisilla jopa kymmenien vuosien hoivavastuu koko ajan huonokuntoisemmaksi käyvästä ihmisestä. Ja sitten hirveä syyllistäminen joka suunnalta jos et laita koko omaa elämääsi jäihin täksi ajaksi. Siinä vaiheessa kun ihminen on vakavasti muistisairas ja menettänyt käytännössä koko oman toimintakykynsä, hän kuuluisi ihan oikeasti hyvän, ammattimaisen hoidon piiriin.

Onhan tämä myt saatanallinen häpeä ettei vanhuksia saada hoitoon! 

Vaikka on alzheimer ja dementia ei mitään mahdollisuutta hoitokotiin. 

Ja sitten kehdataan kehua miten hyvä maa Suomi on! 

Olen kirjannut omaan hoitotahtooni että jos olen jonain päivänä ihan vihannes enkä selviä omillani haluan saada eutanasian vaikka sitten Sveitsissä tai Hollannissa. En halua että kukaan perheestäni joutuu tähän samaan riesaan kuin me. 

Vierailija
134/160 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvonnan kautta kyllä mutta ei pelkkä kotihoito voi sinulta vastuuta ottaa, ei heidän työhön kuulu muu kuin hoito. 

Mutta hommaat äitisi edunvalvonnan piiriin niin siellä katsotaan mihin äidilläsi on varaa ja mitä palveluja voidaan kotiin järjestää. 

Edunvalvoja hoitaa raha-asiat ,mutta hoitaako  muuta?

Vierailija
135/160 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein parasta hankkia hoivakoti paikka. Hoitoon pääsee eläkkeestä menee 85 % hoitoon. Ruoka, lääkkeet puhtaapito,asunto. Oma huone jonne saa omat tavarat suihku ja vessa. Yhteiset oleskelutilat  ja ruokailutilat. Hoito on 24/7 tämä on siis ympärivuorokautinen hoito. Eläkkeestä jää et pystyy ostaa vielä vaatteita ja hygienia tarvikkeita. Vanhus ei nyt kovin paljon vaatteita tarvitse.Houto maksaa n. 1000-1300 euroo kuukaudessa. Tämä on kunnallisen hoidon hinta asiakkaalle jäävä osuus. 

Ongelma on vain se ettei niihin pääse. 

Sanovat suoraan että sitten vasta järjestyy paikka jos hyppää ikkunasta tai löytyy alasti kadulta

Vierailija
136/160 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sisaruksiasi ei kiinnosta asia, niin laita heidät kiinnostumaan. Soita heille aina kun olet äitisi luona,laita puhelimen kaiutin vielä päälle. Näin hekin tietävät kuinka raskasta on olla hätääntyneenä muistisairaan seurassa. Luulisi heidänkin ymmärtävän sen jälkeen,ainakin kannattaa yrittää. (En lukenut koko ketjua läpi)

Vierailija
137/160 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sisaruksiasi ei kiinnosta asia, niin laita heidät kiinnostumaan. Soita heille aina kun olet äitisi luona,laita puhelimen kaiutin vielä päälle. Näin hekin tietävät kuinka raskasta on olla hätääntyneenä muistisairaan seurassa. Luulisi heidänkin ymmärtävän sen jälkeen,ainakin kannattaa yrittää. (En lukenut koko ketjua läpi)

Siis hätääntyneen muistisairaan luona,tarkoitin 

Vierailija
138/160 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ap tilanteesi kuulostaa huonolta! Siis oikeasti sinulla on sisaruksiakin, mutta sinä yksin hoidat kaiken, ja he eivät mitään? Nyt oikeasti ryhdyt vaatimaan muiltakin osallistumista ja lopetat itse tuon 24/7 valmiudessaolon, ihan oman terveytesi takia. Ja tosiaan kerrot kotihoidon puolelle ihan KAIKEN, missä olet joutunut auttamaan, kaatumiset ja niiden paikkailut, ripulin pesut ym. Voimia!

Vierailija
139/160 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksaisi enää hoitaa isäni asioita,äiti kuoli. Minulla on erityislapsi ja omat murheet hänen kanssa. Ja lisäksi olen työelämässä. Pää on välillä lahoamassa ja uuvuttaa ja ärsyttää.

Vierailija
140/160 |
17.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kiltti nyhverö, joka panee vanhuksen elämän omansa edelle. Ja vanhus käyttää tilannetta tietysti hyväkseen (sääliä kerjäten). Turvaranneke ja ilmoitus sos/terv palveluihin kaupungissasi ettet jaksa enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi