Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitaako yhteiskunta vanhuksen kaikki asiat, jos omainen ei vaan enää jaksa?

Vierailija
18.03.2019 |

Olen hoitanut äitini kaikki asiat jo monen vuoden ajan ja nyt on tullut totaalinen väsymys. En vain kertakaikkiaan jaksa, olen ihan loppu, en saa nukuttua, olen masentunut, jatkuvasti väsynyt. Jos sanon vaikka kotihoitoon, että hoitakaa äiti ja kaikki hänen asiansa, niin hoitavatko he? En jaksa enää käydä äidille kaupassa, en jaksa hakea lääkkeitä apteekista, en jaksa hoitaa hänen asioitaan mihinkään suuntaan, en tehdä lumitöitä, en olla se, jonka pitää jaksaa joka helvetin päivä kuunnella muistisairaan horinoita ja mielikuvitustarinoita, välillä kiukuttelua ja moittimista, olla aina tavoitettavissa. Jos olen parin päivän lomareissulla, äiti soittelee kymmeniä kertoja päivässä ja yölläkin mikäli herää (tätä tapahtuu muutenkin), hälyyttää suunnilleen kaikki sukulaiset hätiin, kun minä olen hänet hylännyt. Äiti myös "uhkailee": jos et tee sitä tai tätä, kuolen ja kyllä sisarukset sitten on sinulle vihaisia. Ymmärrän, että äiti on vanha ja sairas, ei hän tee tätä tahallaan, mutta kun en vaan jaksa enää. Omassa elämässä ei ole enää mitään iloa, itku tulee kun vain ajattelenkaan tilannetta.

Miten tällaisesta umpikujasta voi päästä ulos...

Kommentit (160)

Vierailija
141/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samassa tilanteessa, ihan itse, omilla rahoilla vanhempani hoitanut jo lähes 10-vuotta, toki muutama vuosi sitten kavereitten kehotuksesta hain kenenkään viranomaisen mainostavaa omaishoidontukea, verottajalla parin päivän istumisen jälkeen sain itse sairas-eläkeläisenä 38% verokortin toimitettavaksi Ylöjärven kaupungille, suurin odotuksin sitä ekaa tiliä oottelin, no vi..u, 68% veroprosentti, aattelin sen olevan järkyttävä virkahenkilövirhe, no ei ollu, 7kk:tta korjausta oottelin ennenkuin soitin verottajalle ihmetellen asiaa, sieltä täti kyllä kertoi, ettei meillä Suomessa ole tuollaista veroprosenttia, mitään ei asian korjaamiseksi tosin tehnyt ja sitten kun vielä sain 1623 e mätkyt tästä vanhempaani hoitamisesta sen 7: kk:n jälkeen ni tajusin keiden juhliin ja bileisiin me töitä ilmaiseksi tehdään, eikä siis edes ilmaiseksi, minäkin lopulta maksoin aika paljon siitä, että hoidan vanhempaani ja vaikkoonki hidas ja tyhmä, enkä todellakaan porvari, tajusin, ei köyhällä oo hyvä elää tässä Maailman Onnellisimmassa Maassa edelleen oman elämäni uhraten täysin, hoidan vanhempaani ja voin ihan vi..u sanoo, oon poikki, lopussa ja viä EU: ta varten finito 🤬

Vierailija
142/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen ihmisen pitää hoitaa omat asiansa oli vanhus tai ei. Jos ei onnistu, niin on aika mennä laitokseen tai kupsahtaa. Niin se vain on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä tämä tulee lisääntymään. Hv-alueiden tavoitteena on lisätä omaishoitoa. Vanhukset, vammaiset, päihdeongelmaiset. Kaikilta leikataan laitospaikkoja ja tuettua asumista. 

Vierailija
144/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä tämä tulee lisääntymään. Hv-alueiden tavoitteena on lisätä omaishoitoa. Vanhukset, vammaiset, päihdeongelmaiset. Kaikilta leikataan laitospaikkoja ja tuettua asumista. 

Tarkoitus voi olla, mutta minä en ainakaan uhraa työpaikkaani ja tulevaa eläkettäni vanhuksen vuoksi. Pitää sitten vain pärjäillä jotenkin.

Vierailija
145/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, tule kertomaan saitko apua tilanteeseesi! Toivottavasti osaat pysyä kovana ja vaatia muutosta.

Voihan sitä vaatia vaikka maailman tappiin asti. Mutta kun yhteiskunnalla ei ole resursseja. Ei voi nyhjäistä tyhjästä.

Vierailija
146/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallitus leikkasi ansiosidonnaisen.

Laitettiin auto pois.

Anopin luo on 60 km, ei me sitä voida hoitaa. 

Puoliso on ainoa lapsi.

Kokoomus pelasi omaiset pois eläkeläisten hoidosta.

Vierailija
147/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus voi olla, mutta minä en ainakaan uhraa työpaikkaani ja tulevaa eläkettäni vanhuksen vuoksi. Pitää sitten vain pärjäillä jotenkin.

Varmasti kovalla rahalla vanhus saa ostettua palveluita, puhutaan siis tuhansien eurojen kuukausikuluista . Mutta julkinen vanhusten, vammaisten, mt- ja päihdeongelmaisten hoito tullaan ajamaan todella vähiin. Yhteisöllistä asumista toki tarjotaan, mutta siinähän asukkaat huolehtivat toinen toisistaan. Jos tämä ei käy, niin sitten sun on vaan työpäivän päätteeksi mentävä katsomaan vanhustasi.

Vierailija
148/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitettiin auto pois.

Puoliso on ainoa lapsi.

Keiden sitten ajattelit anoppia hoitavan? 

Vierailija
149/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitettiin auto pois.

Puoliso on ainoa lapsi.

Valtio hoitaa tai sitten anoppi on ilman hoitoa ja apua.

Vierailija
150/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti kovalla rahalla vanhus saa ostettua palveluita, puhutaan siis tuhansien eurojen kuukausikuluista . Mutta julkinen vanhusten, vammaisten, mt- ja päihdeongelmaisten hoito tullaan ajamaan todella vähiin. Yhteisöllistä asumista toki tarjotaan, mutta siinähän asukkaat huolehtivat toinen toisistaan. Jos tämä ei käy, niin sitten sun on vaan työpäivän päätteeksi mentävä katsomaan vanhustasi.

Vanhukset on ilman hoitoa.

Hallitus leikkaa ja me omaiset ollaan kotona.

Ei ole rahaa autoon eikä linja-autoon.

Vierailija
151/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsesi suhtautuu samoin sinuun tulevaisuudessa. 

Vierailija
152/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan päästä laskuja ulosottoon jonkun vanhuksen takia.

300 omaishoidontuki ei riitä oman perheen vuokraan, kun lapset asuvat kotona eikä ruokiin.

Joten käymme töissä.

Vierailija
153/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

300 omaishoidontuki ei riitä oman perheen vuokraan, kun lapset asuvat kotona eikä ruokiin.

Joten käymme töissä.

Niin, sanoin vain, että itsekin olet 40 v päästä lapsillesi vain "joku vanhus". 

Vierailija
154/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joten käymme töissä.

Niin, sanoin vain, että itsekin ole

No, mitä sitten. Siihen on 30 vuotta.

Tällä hetkellä vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta.

Vierailija
155/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanoin, sitten pitää pärjäillä jotenkin omillaan tai vanhuksen pitää järjestää hoito jotenkin muuten. En aja satoja kilometrejä päivittäin työpäivän jälkeen.

Vierailija
156/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitettiin auto pois.

Puoliso on ainoa lapsi.

Se on kai anopin ongelma?

Vierailija
157/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa suhtautuakim, en koskaan itsekkäästi vaatisi jättämään työtään ja eläkekertymäänsä vanhuksen hoidon vuoksi.

Vierailija
158/160 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään syyllistämättä, tämä ketju on kyllä hyvä esimerkki siitä miksi on kamala ajatus tehdä lapsia oletuksella että on sitten joku joka pitää vanhana huolta. Silloin kun keskimääräinen elinikä on ollut vielä 60 vuotta on mummo mennyt siinä uuninpankolla muiden hommien sivussa, mutta nyt kun ihmiset elävät helposti 90-vuotiaksi on omaisilla jopa kymmenien vuosien hoivavastuu koko ajan huonokuntoisemmaksi käyvästä ihmisestä. Ja sitten hirveä syyllistäminen joka suunnalta jos et laita koko omaa elämääsi jäihin täksi ajaksi. Siinä vaiheessa kun ihminen on vakavasti muistisairas ja menettänyt käytännössä koko oman toimintakykynsä, hän kuuluisi ihan oikeasti hyvän, ammattimaisen hoidon piiriin.

Tämä! Hyvin kuvailit tilanteen. Iäkkäät vihannekset lääkitään elämään lähes satavuotiaiksi. Omaiset uupuvat ja vihannes elää sängynpohjalla tai huonokuntoisena kotona. 

Vierailija
159/160 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on todella rankkaa, kun joutuu vastuuseen iäkkäästä omaisesta, erityisesti muistisairaasta, josta ei edes pidä. Pelkkä DNA ei oikeuta mielestäni mihinkään. Pelkkä DNA ei esimerkiksi tee kenestäkään isää. Kuten minun tapauksessani ukko on luisumassa muistisairauteen ja itse koen kunnon stressireaktioita kun olen hänen kanssaan tekemisissä. Pelkkä puhelinsoitto ahdistaa, suututtaa, pännii niin että välillä yöunetkin häiriintyvät jopa viikoksi. 

Välillä olen niin vihainen , että näen punaista. Itselleni isäni kuolema tulee merkitsemään suurta henkistä vapautumista. Mutta luulen että viimeinen kiusa tulee olemaan se, että hän elää pitempään kuin minä , niin että en ikinä vapaudu.

Vierailija
160/160 |
13.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osan noista alussa luetelluista hommista voi ulkoistaa ihan itse. Lumityöt ostaa joltain lähellä asuvalta opiskelijalta tms. Kauppatavaroiden kuljetuksen sieltä kaupasta. Apteekkitilauksen voi tehdä johonkin automaattiin (paitsi ainakin meillä kotihoito taisi hoitaa myös lääkkeiden hankinnan). Laskujen maksu automaattiseksi pankkiin.

Sitten äitisi tarvitsee hälytysrannekkeen. Sinun ei aina tarvitse vastata puhelimeen. Jos soitat joka aamu samaan aikaan, kerrot, että kotihoito tulee päivällä ja sinä itse käyt töiden jälkeen. Ennustamattomuus syö eniten jaksamistasi.

Pyri siihen, että kun käyt siellä, teet aina vain jonkin yhden homman, esim. laitat pesukoneen pyörimään. Sitten juotte teetä, syötte jotain ja juttelette. Äitisi tarvitsee seuraa. Älä väitä vastaan mitään, kuvittele, että puhut pikkulapsen kanssa.

Kun lähdet, sanot että soitat taas aamulla ja tulet töiden jälkeen. Muistisairaan kaoottisessa mielessä tuo ei aina pysy, mutta säännöllisyydestä on muuta turvaa. Ja itsesi on helpompi olla kun olet tehnyt jotain, mutta sinulla on myös omaa aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi