Hoitaako yhteiskunta vanhuksen kaikki asiat, jos omainen ei vaan enää jaksa?
Olen hoitanut äitini kaikki asiat jo monen vuoden ajan ja nyt on tullut totaalinen väsymys. En vain kertakaikkiaan jaksa, olen ihan loppu, en saa nukuttua, olen masentunut, jatkuvasti väsynyt. Jos sanon vaikka kotihoitoon, että hoitakaa äiti ja kaikki hänen asiansa, niin hoitavatko he? En jaksa enää käydä äidille kaupassa, en jaksa hakea lääkkeitä apteekista, en jaksa hoitaa hänen asioitaan mihinkään suuntaan, en tehdä lumitöitä, en olla se, jonka pitää jaksaa joka helvetin päivä kuunnella muistisairaan horinoita ja mielikuvitustarinoita, välillä kiukuttelua ja moittimista, olla aina tavoitettavissa. Jos olen parin päivän lomareissulla, äiti soittelee kymmeniä kertoja päivässä ja yölläkin mikäli herää (tätä tapahtuu muutenkin), hälyyttää suunnilleen kaikki sukulaiset hätiin, kun minä olen hänet hylännyt. Äiti myös "uhkailee": jos et tee sitä tai tätä, kuolen ja kyllä sisarukset sitten on sinulle vihaisia. Ymmärrän, että äiti on vanha ja sairas, ei hän tee tätä tahallaan, mutta kun en vaan jaksa enää. Omassa elämässä ei ole enää mitään iloa, itku tulee kun vain ajattelenkaan tilannetta.
Miten tällaisesta umpikujasta voi päästä ulos...
Kommentit (195)
Hoitaa, jos vain kylmänviileästi jätät kaiken hoitamatta. Sitten naapurit tai ohikulkijat soittelevat hätäkeskukseen ja muori roudataan kriisipaikalle hoitokotiin. Sen jälkeen kotihoito ottaa koppia tai muori saa hoitokotipaikan. Samalla myös aloitetaan toimenpiteet yleisen edunvalvojan hommaamiseksi. Näin homma menee ainakin meidän työpaikalla hoitokodissa. Jos on yksikin tunnollinen omainen, yhteiskunta ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein parasta hankkia hoivakoti paikka. Hoitoon pääsee eläkkeestä menee 85 % hoitoon. Ruoka, lääkkeet puhtaapito,asunto. Oma huone jonne saa omat tavarat suihku ja vessa. Yhteiset oleskelutilat ja ruokailutilat. Hoito on 24/7 tämä on siis ympärivuorokautinen hoito. Eläkkeestä jää et pystyy ostaa vielä vaatteita ja hygienia tarvikkeita. Vanhus ei nyt kovin paljon vaatteita tarvitse.Houto maksaa n. 1000-1300 euroo kuukaudessa. Tämä on kunnallisen hoidon hinta asiakkaalle jäävä osuus.
Hoito maksaa 85% eläkkeestä, oli se eläke mitä tahansa ja sillä pikku summalla pitäää lääkkeet ym maksaa.
Esim anopillani jäi 170 e/ kk omaa rahaa, josta lääkket vei yli 100 e.
Lääkekattoon ei sitten lasketa kuin reseptilääkkeet 🤨
Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä kaupungin oman kotikuntasi vanhusten hoivakoti paikkoja hoitavaan yksikköön. Selvitä tilanne onnistuu myos äitiäsi hoitavan lääkärin luona. Kukaan ei saa eikä pidä polttaa itseaan loppuun. Itse otin aikoinani yhteyttä ja vaadin saada hoitopaikan. Kotisairaanhoito kävi 3 kertaa päivässä. Sekään ei riittänyt muistisairaan hoitamiseksi. 2 vuotta taistelin lopulta sain hoiva paikan. Tää on ihan älytöntä. Töissä pitää käydä, hoitaa oma perhe. Sitte vielä muistisairas. Yhteiskunta ei maksa jos jää itse hoitamaan vanhusta. Olisin saanut tukea 300 euroa /kk. Millä olisin laskut maksanut. Vanhuksen eläkettä ei voi käyttää koko perheen elattamiseen. Eikä se edes riitä sellaiseen.
Hyvä kirjoitus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta jos hakisit omaishoitajuutta ja sen saisit, niin saisit myös ne vapaat, jotka sopimukseen kuuluu. 3vrk/kk jotka äitisi viettäisi jossakin hoitopaikassa tms. Tuolloin avun ja tuen tarve tulisi myös paremmin näkyville.
Niin voisi olla ja olen sitäkin harkinnut. Mutta aika moni on sanonut, että omaishoitaja sitoutuu hoitamaan, eli nyt periaatteessa kun en ole mitään sopimusta tehnyt, voisin lähteä vaikka kuukaudeksi ulkomaille, jos haluaisin. En tietenkään tee niin. Ja tosiaan kuten tuolla aikaisemmin kirjoitin, niin äitini on viikkokausia ihan sekaisin jos on muualla vaikka vain päivän. Se on vielä raskaampaa kuin tämä normaali arki. En tiedä jaksaisinko sitä. ap
Ei missään nimessä omaishoitajuussopimusta, sitten olet ihan lirissä kun jo nyt kuulostat lopun uupuneelta.Turvaranneke äidillesi ja suosittele ihan oikeasti että lähdet kauas lomallemoneksi viikoksi ulkomaille.Ilmoitat kotihoitoon ettet ole tavattavissa Ko aikana etkä vastaile puhelimeen.Sitten todellinen tilanne tulee paremmin esille kotihoitoon kun et ole hälytysvalmiudessa ja saat itse levätä.Lähde reissuun hyvällä omallatunnolla, olet sen ansainnut.
Muistsairas ei tajua turvarannekeesta välttämättä mitään. Välillä vessanpöntössä tai roskiksessa yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae apua, kyllä siihen ratkaisut löytyy.
Mistä hakisin apua? Äidillä on kaikenlaisia vaivoja välillä ja hän hälyyttää aina minut hätiin. Yhtenä päivänä hän oli ihan ripulilla, kaikki paikat ripulissa. Piti pyykätä ja pestä vessa. Toisena päivänä hän kaatui ja oli siitä hädissään, soitin ambulanssin, mutta he sanoivat, että ei ole mitään hätää, pärjää kotona. Äiti oli kuitenkin ihan pois tolaltaan ja jouduin olemaan hänen seuranaan koko illan. Hyvästi oma jumppa. Tällaista tämä on jatkuvasti. Olen niin väsynyt juuri tähän, en niinkään esim. pankkiasioiden hoitoon. ap
Teit virheen, kun siivosit ripulit. Ne olisi pitänyt jättää kotihoidon huomattavaksi. Apua ei saa, jos viranomaiset näkevät, että omainen hoitaa. Sinun jaksamisella ei ole mitään väliä. Olen ollut hoitoneuvottelussa, jossa 98v omaishoitajamies itki, ettei jaksa enää hoitaa vaimoaan kotona. Asiakasohjaaja meinasi silti, että kotiin vain kotihoidon turvin. Olin miehen puolella ja onneksi saatiin asiakasohjaajan pää käännettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla sisaruksia? Jos niin sanot heille mitkä on tuntemuksesi ja heidän vuoro hoitaa asioita välillä.
Ovat minua paljon vanhempia, kummallakin huono terveys ja asuvat kaukana. Toinen asuu syksystä kevääseen ulkomailla. Ja ikävä kyllä heitä ei myöskään kiinnosta. Olen yrittänyt selittää, mutta he sanovat vain, että eivät voi auttaa, hae palvelukotipaikkaa. ap
Muutama sinäkin syksystä kevääseeen ulkomaille, sanon tämän ihan tosissani.Alat nyt järjestämään vuokra- asuntoa sinne.Kunnon breikki on sinulle nyt välttämätön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on vanhuksillakin kännykät, palvelutaloissa myös. Sieltäkin he soittelevat koko suvun läpi keskellä yötä. Ei siihen auta muu kuin olla vastaamatta. Ei kenenkään tarvitse olla aina saatavilla. Mitä kamalaa äidillesi tapahtuisi jos et heti sillä sekunnilla vastaa, tai lähde käymään (kesken ruokailun, kuten kirjoitit?!)?
Monenlaista on jo sattunut, on kaatunut ja loukannut itseään. Kerran kaatui suihkussa ja tuli haava päähän, josta tuli paljon verta, pääsi konttaamalla puhelimeen. Kerran oli silmälasit hukassa ja ei näe paljon mitään ilman niitä. Joskus on tullut runsaasti verta alapäästä tai suolesta. Ja sitä ripulia. Joskus on vaan kauhean peloissaan tai ahdistunut, itkee. Joskus luulee, että ei ole yhtään ruokaa, kun on itse laittanut kaikki ostamani einekset ja leivät pakastimeen. Jostain syystä on joskus laittanut saunan kiukaan päälle ja sitten luulee, että tulee tulipalo, samoin on laittanut talvella lämmöt kiinni. Kaikki pikkuasiatkin ovat hänelle ihan kamalia ja pelottavia ja ahdistavia. En nyt kesken ruokailun lähde, jos ei ole joku oikea hätä. Mutta jos on siis vaikka kaatunut, niin lähden kyllä heti.
Äidillä ei ole muuta kuin lankapuhelin ja turvapuhelinta hän ei käytä, vaikka sellainen on hankittu. Hän ei edes muista mikä se on.
Naurattaa muuten tuo edellisen viestin kännykkäkommentti. Kysykää muistsairaiden hoioyksiköltä, missää ne kännykät on ja osaako vanhus niutä käyttää😅
Vierailija kirjoitti:
Totta kai! Hanki ihmeessä äidillesi kunnalta kotiin apua ja hoitoa, ei tänä päivänä omaisten tarvitse tuollaisia enää hoitaa! Voit myös hankkia hänelle edunvalvojan, jolloin raha-asioidenkin hoito on pois vastuultasi. Ehkä suhteennekin vielä paranee, kun et ole enää niin kuormittunut hänen päivittäishoidostaan, kun sen hoitaa ammattilaiset.
TÄMÄ !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä hakisin apua? Äidillä on kaikenlaisia vaivoja välillä ja hän hälyyttää aina minut hätiin. Yhtenä päivänä hän oli ihan ripulilla, kaikki paikat ripulissa. Piti pyykätä ja pestä vessa. Toisena päivänä hän kaatui ja oli siitä hädissään, soitin ambulanssin, mutta he sanoivat, että ei ole mitään hätää, pärjää kotona. Äiti oli kuitenkin ihan pois tolaltaan ja jouduin olemaan hänen seuranaan koko illan. Hyvästi oma jumppa. Tällaista tämä on jatkuvasti. Olen niin väsynyt juuri tähän, en niinkään esim. pankkiasioiden hoitoon. ap
Ongelmana varmaan on, että kun hoidat tuollaiset tilanteet itse, niin tieto tilanteen vakavuudesta ei välity sosiaaliviranomaisille. Suosittelisin että seuraavan kerran soittaisit esim. tuollaisesta hygieniatilanteesta kotihoidon numeroon ja sanoisit ettet itse voi tehdä mitään. Äläkä pelkää soittaa sitä ambulanssiakaan tarpeen vaatiessa. Jos nämä tilanteet tulevat viranomaisten tietoon niin ehkä sitten on helpompi saada äitisi parempaan hoitoon.
Tässä on jutun pihvi. Jos uhrautuen teet ja autat itse, sinun katsotaan olevan siihen halukas ja kykenevä, etkä saa enää apua vanhukselle. Onneksi tajusimme veljien kanssa tämän ajoissa. Me emme isämme kakkavaippoja ala vaihtaa tai pysty olemaan saatavilla jos hän kaatuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana varmaan on, että kun hoidat tuollaiset tilanteet itse, niin tieto tilanteen vakavuudesta ei välity sosiaaliviranomaisille. Suosittelisin että seuraavan kerran soittaisit esim. tuollaisesta hygieniatilanteesta kotihoidon numeroon ja sanoisit ettet itse voi tehdä mitään. Äläkä pelkää soittaa sitä ambulanssiakaan tarpeen vaatiessa. Jos nämä tilanteet tulevat viranomaisten tietoon niin ehkä sitten on helpompi saada äitisi parempaan hoitoon.
Tässä on jutun pihvi. Jos uhrautuen teet ja autat itse, sinun katsotaan olevan siihen halukas ja kykenevä, etkä saa enää apua vanhukselle. Onneksi tajusimme veljien kanssa tämän ajoissa. Me emme isämme kakkavaippoja ala vaihtaa tai pysty olemaan saatavilla jos hän kaatuu.
Aivan sama tilanne täällä
EN. Koska löi remmillä kuin koiraa.
"Jos sanon vaikka kotihoitoon, että hoitakaa äiti ja kaikki hänen asiansa, niin hoitavatko he? En jaksa enää käydä äidille kaupassa, en jaksa hakea lääkkeitä apteekista, en jaksa hoitaa hänen asioitaan mihinkään suuntaan, en tehdä lumitöitä, en olla se, jonka pitää jaksaa joka helvetin päivä kuunnella muistisairaan horinoita ja mielikuvitustarinoita, välillä kiukuttelua ja moittimista, olla aina tavoitettavissa."
Kotihoito korkeintaan laittaa viestin adiakasohjaukseen että palvrlutarve on arvioitava uudelleen koska lährinen ei kykene osallistumaan hoitoon.
Yhteiskunta ei käy kaupassa. Ruokapalvelun vanhus voi saada jos ei kylene ruokaa esim. tilaamaan muuaöta. Ruokapalvelu toki maksaa vanhukselle. Samoin voidaan järjestää kauppa palvelut jotka vanhus tietysti maksaa.
Lääkkeet kotihoito voi toimittaa jos siitä on asiakasohjauksessa sovittu.
Yhteiskunta ei tee lumitöitä. Jos vanhus ei saa niitä hoidettua esim. ostopalvenuna on edessä todennäköisemmi muutto palvelutaloon (=yhteisölliseen "asuntolaan") jossa lumitöitä ei tarvitse tehdä itse.
Yhteiskunta ei myöskään kuuntele muistisairaan jorinoita vaan tekee ne asiat mistä on palvelusopimuksessa sovittu.
No, perintöä odotellessa jaksaa, jaksaa...
Olet lapselline, jos kuvittelet, että sinne laitoksiin vain mennää. Kolmen vanhuksen läheisenä ole kokenut kaiken.
Jos sulla ei ole 5000 e/kk laittaa täysin yksityiseen hoivaan, niin et pääse mihinkään ennenkuin täytä hoivakotipaikan kriteerit.