Ärsyttääkö ketään muuta tämä nykyinen buumi, että kaikkien meidän tulisi matkustella paljon, olla uteliaita ja "avartaa maailmankuvaamme"?
Ja jos et ole kiinnostunut matkustelusta, sinua pidetään surkimuksena, wt:nä, junttina? Eikö nykymaailmassa sen pitäisi olla vain hyvä juttu, kun kerran ilmastonmuutoksestakin niin paljon kohkataan?
Kommentit (471)
Maailmankuvaansa voi avartaa muillakin keinoin kuin matkustamalla. Monellahan on pellit täysin kiinni reissatessa ja reissusta tultua vain perse auki. Lukeminen on yksi mahdottoman hyvä tapa ottaa selvää, mutta vaatii ilmeisesti liikaa aivokapasiteettia ollakseen nykyisin massojen harrastus.
Ne äidit joilla on lapsia ei ainakaan ole varaa arvostella ketään lapsettomia matkailijoita. Lapsenne kuluttavat suuret määrät. Puhumattakaan perheistä jotka huvikseen lentävät kaukomatkoille joka vuosi koska onhan se nyt niin ihanaaa päästä Dubaihin/Thaimaahan/Egyptiin joka vuosi koko perheen kera! nämä suuresti matkailevat perheet eivät välitä luonnosta yhtään ja usein heittävät roskatkin maahan kun ei ehdi sitä äidin kultapuppelia joka hetki vahtia. Ja en ole lapsivihaaja, mutta tässä piilee totuuden siemen. Usein vielä valitaan mahdollisimman huonoja kohteita joissa on epätasa-arvo, ihmisoikeusrikoksia kuten Thaimaa. Koska niihin nyt vaan sattuu löytymään valmismatka ja joka vuosi uudestaan kun talvi alka. Ja niissä käydään jopa "ihan vaan tutkimassa" onko se asia nyt niin kuin väitetään, ei hyvää päivää. Yksinkertaisille ihmisille riittää yksinkertainen matkakohde kunhan on halpa viinaa ja jonkinlainen allas kakaroille. Tuovat varmaan repussa kaljat leikkipuistoonkin mukanaan ja ollaan niin truuu travelör :D
Kaukomatkojen hinnat saisi kallistaa tuhansilla euroilla samoin kaikki kaukolennot. On jokseenkin naurettavaa perheiden perustella ettei lapsista synny kulutusta ja sillä yritetään oikeuttaa kaukomatkat vuodesta toiseen ja useita kertoja. Toivottavasti käyttävät kestovaippoja, mutta tuskin olisihan se työlästä pestä kestovaippaa hotellin kylpyhuoneessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Varsinkin kun en ole huomannut että maanisten matkustelijoiden ajatusmaailma olisi mitenkään huomattavasti parantunut, saati että vaikuttaisivat yhtään viisaammilta. Päinvastoin, lennellään jonnekin ottamaan selfieitä ja keikaroimaan kameran edessä, loppuaika ostellaan krääsää (jota saa Suomestakin).Itse en ole lentänyt koskaan, enkä usko että tulee koskaan lennettyäkään. En välitä ihmismassoista, mitä muuta matskoilla näkisi. Kun katselee töllöstä lentokenttien ihmismassojakin, alkaa jo sekin yököttää.. siellä ne "normaalit ihmiset" toteuttaa sitä "normaalin ihmisen" elämää. Hohhoijaa.
Itselläni on televisio ja osaan lukea, tiedän oikein hyvin miltä eri puolella maailmaa näyttää. Jne.
n47
Käytännössä on vain erilaisia ilmastovyöhykkeitä ja erilaista kasvillisuutta.
Sitten on se kultuuri ja vanhat rakennukset siinäpä se olikin. Kaiken saman voi kokea ekologisemmin kirjojen sivuilta ja mielikuvitusta käyttäen.
”Vain” erilaisia ilmastovyöhykkeitä. Voin kertoa, että kirjojen sivuilta en todellakaan pystynyt ennakkoon kokemaan, miltä tuntui oikeasti nousta tulivuoren huipulle ja haistaa sen käryt, miltä tuntui peilityyni Intian valtameri aution saaren ympärillä, millaista olisi katsella auringonlaskua vuoristoisella erämaassa, millaista olisi nauttia drinkki pilvenpiirtäjän katolla 30 asteessa myöhäisillassa, miltä tuntuisi istua paikallisjunassa ja katsoa ohi kulkevia villejä norsuja, miltä tuntuisi poimia teelehtiä plantaasilta tai miltä maistuisi paikallinen rommidrinkki pienessä karibialaisessa kyläpahasessa. Ihan höpöhöpöä kuvitella voivansa kokea samat asiat mielikuvituksen tai kirjojen (heh, eiväthän suomalaiset juuri enää edes lue) kautta.
Tyypillistä minä-minä-ajattelua. Se sinun käryjen haistelusi ja drinkkien kiskomisesi on vain niin arvokas asia tässä maailmassa, että sen eteen voi turistaa tonneittan hiilidioksidia ilmakehään?
Yhtä lailla on kokemus vaikka soudella Turun saaristossa, juoda kotimaista pienpanimo-olutta rantasaunan edessä, kiivetä Kolille ja vierailla Olavinlinnassa. Monille suomalaisille joku Phuket on tutumpi kuin oman maan kohteet Kevon kanjonista Ahvenanmaahan. Se ei vaan ole yhtä "siistiä" katsella korppeja suon laidalla kuin apinoita jossain tropiikin torilla? Jokapäiväisestä elämästä voi tehdä kokemuksen niin halutessaan.
En tarkoita tätä sillä, että kaikki matkustus olisi aina ja ikuisesti väärin. On vain alkanut jurppia ihmisten tekopyhyys, kun jonkun maajussin autolla ajamista moralisoidaan, mutta itse lennetään parin kuukauden välein milloin mihinkin, kun "on niin upeaa katsella sitä auringonlaskua Intian valtamerellä" ja sitten se sama auringonlasku onkin ihan paska Itämerellä. On muka vaan "pakko" päästä omien hedonististen halujen mukaan milloin mihinkin kun halvalla pääsee. Niin kuin siellä pilvenpiirtäjän katolla voisi tuntea itsensä spesiaalimmaksi kuin omalla parvekkeella.
Ja sitten pahimmillaan vielä asetellaan jotain sädekehää pään päälle, kun on käyty ihmettelemässä Nepalin köyhiä ja kodittomia. Niissä teidän unelmakohteissa joku elää jokapäiväistä tylsää elämäänsä ja kamppailee asioiden kanssa, jotka teille on vain hassuja kuriositeetteja.
Kyllä, olen kokenut, että matkoilta saamani kokemukset ovat lentomatkailun arvoisia ja aion matkustella jatkossakin. Yhtälailla matkustelen kyllä myös ilman lentämistä (olen kiivennyt Kolille, viettänyt mökkilomalla Turun saaristossa ja viime kesän vietin Ahvenanmaalla), mutta mieli halajaa nähdä eksoottisempiakin kohteita ja matkoilta on jäänyt niin upeita muistoja, että sellaisia haluaa kokea uudestaankin.
Maajussien huristelut eivät kiinnosta suuntaan eikä toiseen.
Mutta kun suurin osa maapallon ihmisistä pyrkii tuohon elämäntyyliin ja ponnistelee päästäkseen siihen. Monissa maissa ekologinen ajattelu on ihan lasten kengissä. Kaikki haluavat matkustella ja kokea. Maapallo vain ei kestä sitä. Mutta miksi pitäisi kieltää kaikilta muilta se, mistä länsimainen valkoinen eliitti on nauttinut vuosikymmeniä?
Ja mikä tuo sun viimeinen lause oli? Miten se liittyi asiaan?
Se oli vastaus yllä kirjoittamaasi lauseeseen ”On vain alkanut jurppia ihmisten tekopyhyys, kun jonkun maajussin autolla ajamista moralisoidaan”. En moralisoi maajussien autoilua pätkän vertaa.
Hops, muistakaa, että täällä on useita kirjoittajia. Itse kirjoitin alun perin tuon pitkan "rantin", mutta en vastausta vastaukseeksi :)
Mutta asiaan palatakseni, tuon tyylinen elämä on väkisinkin sellaista, jonka olet valmis sallimaan itsellesi, mutta jos sallit sen muille, niin ei tästä pallosta jää mitään jäljelle. Sitten kun kaikki kiinalaiset ja intialaiset huristelevatkin miljoonien massoina tänne katselemaan tuntureita ja Saimaan järviä, saattaa sinustakin alkaa tuntumaan, että ei se matkustelu niin hyvä juttu olekaan ;)
Eiköhän lentomatkustamisen kallistu lähiaikoina sen verran, että tulevaisuudessa se on mahdollista yhä harvemmalle.
Ja tämäkö on toiveesi? Luotat siihen, että sinä saat huoletta matkustaa, mutta muut eivät voi tehdä samaa perässä? Teetkö muutekin tyhmyyksiä sillä ajatuksella, että eiköhän joku joskus tule sinua lopulta estämään?
Ou nou, tekopyhyystutkani huutaa punaisena!
Ja minun tekopyhyystutkani huutaa punaisella myös, kun perheelliset, tilavasti asuvat, älypuhelmilla roikkuvat autoilevat ihmiset yrittävät saada toiset kokemaan syyllisyyttä ulkomaanmatkoista.
Tämä ei nyt oikein vastannut mihinkään. Voi toki tunnustaa, ettei ekologisuus ja maailman tila kiinnosta pätkääkään, mutta ei kumpikaan osapuoli voi valkopestä omaa toimintaansa sillä, että syyllistää toista.
Jos omien valintojen oikeutus perustuu siihen, että no, eiköhän tämä tulla lopulta kieltämään muilta, ollaan kyllä jo aika kaukana mistään ratkaisuista. Huomautan myös, että useimmat ihmiset tekevät molempia: elävät leveästi ja matkustelevat siihen päälle.
Omassa hedonismissa fiilistely on juuri sitä, teki kuka hyvänsä muu mitä tahansa.
Jollain ei ole varaa eikä uskallusta matkustaa, ja juuri heistä on mukava huutaa matkustelun turmiollisuutta. Jotkut ovat itse matkustaneet enemmän kuin tarpeeksi ja kertovat nyt muille matkustelun olevan turhaa ja väärin. Minä olen keskiverto tallaaja, joka välittää ympäristöstä eikä ole ehtinyt kovin paljon matkustella, kun ei rahaakaan ole liiaksi ollut. Haluaisin kyllä jatkossakin silloin tällöin päästä kiertelemään edes Euroopassa. Jos nykyään on muotia väittää, että Suomen tekemiset ilmastonmuutoksen torjumiseksi ovat kärpäsenkakka, niin samoin ovat minun muutama lentoni.
Kyllä joo, mutta ohiksena minua harmitta, kuinka iltapäivälehdet lietsovat vihaa provosoivilla otsikoillaan.
Junttien ja aikamiespoikien matkat: kaljaa, viinaa, kaljaa, pillereitä, tupakkaa Thaimaassa ja etsitään ihana "ladyboy" yöseuraksi kun kotona ei kukaan huoli ja naiset oksentaa Suomessa näitä nähdessään. Kun rahat loppuu tulevat tietysti vakkaribaariin kehumaan kuinka hienoja naisia saivat tapailla ja rahat meni ja sitten pian sama uusiksi. Junttiperheiden matkat: kanarialle tai Thaimaan aurinkoon =baaristiskille viikon ajaksi ja kakarat temmeltää vahtimatta altaalla. Unohdetaan Madeleinen katoamistapaus ja kakarat on keskenään. Loman lopussa huokaillaan takaisin pakkaseen ja nähdään navetalla. Kyllä ällöttää! ja hävettää olla suomalainen kun näkee kuluttavia juntteja joiden ainoa päämäärä lomallakin on vain juoda, kuluttaa, ostaa, kuluttaa, juoda, juoda. Kallistakaa kaukomatkojen hinnat edes.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää tämä yliverotettu holhousvaltio paskoine ilmastoineen ja kusipäisine poliitikkoineen.
Siksi matkustelen niin paljon kuin voin.
Viimeisen 15 vuoden aikana ollaan oltu 1,5-2kk ulkomailla joka vuosi ja muutama vuosi ihan työnkin puolesta siihen päälle.
Jos kaikki on oikeasti noin paskaa, niin eikö kannattaisi muuttaa pois pysyvästi...? Ai niin, se onkin "ollut tässä 15 vuotta vakaa aikomus..."
Nythän pidetään vaan tyhmänä jos matkustaa useita kertoja vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Junttien ja aikamiespoikien matkat: kaljaa, viinaa, kaljaa, pillereitä, tupakkaa Thaimaassa ja etsitään ihana "ladyboy" yöseuraksi kun kotona ei kukaan huoli ja naiset oksentaa Suomessa näitä nähdessään. Kun rahat loppuu tulevat tietysti vakkaribaariin kehumaan kuinka hienoja naisia saivat tapailla ja rahat meni ja sitten pian sama uusiksi. Junttiperheiden matkat: kanarialle tai Thaimaan aurinkoon =baaristiskille viikon ajaksi ja kakarat temmeltää vahtimatta altaalla. Unohdetaan Madeleinen katoamistapaus ja kakarat on keskenään. Loman lopussa huokaillaan takaisin pakkaseen ja nähdään navetalla. Kyllä ällöttää! ja hävettää olla suomalainen kun näkee kuluttavia juntteja joiden ainoa päämäärä lomallakin on vain juoda, kuluttaa, ostaa, kuluttaa, juoda, juoda. Kallistakaa kaukomatkojen hinnat edes.
Mistä tämän näin hyvin tiedät, ellet ole ollut kyseisten tyyppien kanssa samoissa paikoissa? Vai oliko se tässä ketjussa kehuttua pään sisäistä matkustamista?
Vierailija kirjoitti:
Jollain ei ole varaa eikä uskallusta matkustaa, ja juuri heistä on mukava huutaa matkustelun turmiollisuutta. Jotkut ovat itse matkustaneet enemmän kuin tarpeeksi ja kertovat nyt muille matkustelun olevan turhaa ja väärin. Minä olen keskiverto tallaaja, joka välittää ympäristöstä eikä ole ehtinyt kovin paljon matkustella, kun ei rahaakaan ole liiaksi ollut. Haluaisin kyllä jatkossakin silloin tällöin päästä kiertelemään edes Euroopassa. Jos nykyään on muotia väittää, että Suomen tekemiset ilmastonmuutoksen torjumiseksi ovat kärpäsenkakka, niin samoin ovat minun muutama lentoni.
Juuri näin. Käy hyvin ilmi tästäkin ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Matkustelua pitäisi harrastaa, koska juurikin uudet kokemukset ja avartuva maailmankuva.
En lakkaa ihmettelemästä tämän jargonin logiikkaa. Ensinnäkin uusia kokemuksia voi hankkia vaikka kulkemalla eri reittiä työpaikalle kuin yleensä. Siihen ei ulkomaita tarvita.
Toisekseen, millä tavalla turismi avartaa maailmankuvaa... ? Mikäli viivyt esimerkiksi jossakin kaupunkikohteessa kaksi viikkoa, tai vaikkapa kuukauden, et pääse kiinni kaupungin arkeen. Kyse on puhtaista turismiteollisuuden synnyttämistä mielikuvista. Olen elämäni aikana asunut vuosia monessa eri miljoonakaupungissa sekä Aasiassa että Lähi-Idässä. Tällaisessakin tilanteessa maailmankuvan avartuminen on kiinni siitä, että lukee paljon ja pyrkii ajattelemaan omilla aivoillaan. Maailmankuvan avartumisen eteen on aina nähtävä vaivaa. Maailmankuvaa voi ihan hyvin avartaa Suomessa, omalla kotisohvalla. Se on itsestä kiinni.
Ei ärsytä. Päinvastoin minä matkustan, juuri mm avartaakseni maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkustelua pitäisi harrastaa, koska juurikin uudet kokemukset ja avartuva maailmankuva.
En lakkaa ihmettelemästä tämän jargonin logiikkaa. Ensinnäkin uusia kokemuksia voi hankkia vaikka kulkemalla eri reittiä työpaikalle kuin yleensä. Siihen ei ulkomaita tarvita.
Toisekseen, millä tavalla turismi avartaa maailmankuvaa... ? Mikäli viivyt esimerkiksi jossakin kaupunkikohteessa kaksi viikkoa, tai vaikkapa kuukauden, et pääse kiinni kaupungin arkeen. Kyse on puhtaista turismiteollisuuden synnyttämistä mielikuvista. Olen elämäni aikana asunut vuosia monessa eri miljoonakaupungissa sekä Aasiassa että Lähi-Idässä. Tällaisessakin tilanteessa maailmankuvan avartuminen on kiinni siitä, että lukee paljon ja pyrkii ajattelemaan omilla aivoillaan. Maailmankuvan avartumisen eteen on aina nähtävä vaivaa. Maailmankuvaa voi ihan hyvin avartaa Suomessa, omalla kotisohvalla. Se on itsestä kiinni.
Minulla on varmaan sitten köyhä mielikuvitus, kun en ihan osaa arvostaa uutta työmatkareittiä samalle tasolle kuin esim. vuorelle kiipeämistä. Jälkimmäisestä olen saanut paljon enemmän irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lukee kaiken kirjoista ja lehdistä, lopun voi täyttää mielikuvituksella ja maailmankuva on aika usvassa leijuva. Ei tarvitse asua maassa kauan saadakseen edes jonkinlaisen konkreettisen käsityksen elämästä siellä, viikko tai parikin auttaa. Itse tunnen paremmin vain Eurooppaa, ja muut mantereet pysyvät minulle fantasiana vaikka miten paljon niistä lukisin. Ja joillekin täällä av:lla tuntuu esim. Suomen maaseutu tai kääntäen Helsinki olevan kaukaista epätodellisuutta, siihenkin auttaisi ajan viettäminen paikan päällä positiivisen uteliaassa hengessä kuten turisti.
Ei ärsytä niinkään muuten, mutta ihmettelen miksi joka matkalla pitää kerskua? Aivan kuin se ei olisikaan tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Nythän pidetään vaan tyhmänä jos matkustaa useita kertoja vuodessa.
Olen samaa mieltä. Nuorempana tuli reissattua paljon. Nyt eläkkeellä asumme miehen kanssa Espanjassa. Jaksamista matkusteluun kyllä vielä olisi, mutta... se tuntuu jotenkin niin turhalta touhulta.
Lueskelin aiemmin innokkaasti matkablogeja. Stoppi tuli siinä kohtaa kun bongasin blogin "Tämä Matka". Siinä Anna Koskela kertoo vuolaasti kuvien kera, missä kaikkialla hän avokkinsa Tepon kanssa luxusmatkailee.
En osaa sanoa kuin että siitä siirapista tuli mitta täyteen. Vastenmielistä itsekehua ja hömppää ne stoorit.
Ja tuolla bloggarilla on otsaa haukkua pystyyn kaikki ilmastoystävälliset ihmiset. Hyi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää tämä yliverotettu holhousvaltio paskoine ilmastoineen ja kusipäisine poliitikkoineen.
Siksi matkustelen niin paljon kuin voin.
Viimeisen 15 vuoden aikana ollaan oltu 1,5-2kk ulkomailla joka vuosi ja muutama vuosi ihan työnkin puolesta siihen päälle.Jos kaikki on oikeasti noin paskaa, niin eikö kannattaisi muuttaa pois pysyvästi...? Ai niin, se onkin "ollut tässä 15 vuotta vakaa aikomus..."
Olet oikeassa. Se on ollut pitkän aikaa vakaa aikomus kunhan ensin vaan lapset ovat kyllin vanhoja.
Matkoilla on samalla katsastettu loma-asuntojen tarjontaa ja hintatasoa sillä silmällä.
Pysyvästi siis emme muuta pois Suomesta, ainoastaan rospuuttoajaksi. Suomen kesä on toki aivan upea, siitä emme luovu.
Olen asunut myös työni vuoksi ulkomailla pariinkin otteeseen joten kynnys lähteä on senkin johdosta alhaalla.
Päätin myös että perheen kesäpaikka menee myyntiin, en sitä halua perinnöksi ja kaupaksihan se kävi. Sijoitan nekin rahat ulkomaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä ainakin olen avartanut maailmankuvaani majoittumalla paikallisten luokse. Olen käynyt todella mielenkiintoisia ja hyviä keskusteluja paikallisten ihmisten kanssa, olemme verranneet kulttuureitamme ja maitammr keskenään, sosiaalijärjestelmää, puhuneet onnesta ja ihmisten asemasta. Olen myös työskennellyt paikallisten kanssa, matkustellut paikallisten kanssa. Eri ihmisillä on erilaisia näkemyksiä omasta maastaan. Mitä useamman paikallisen kanssa keskustelee syvällisesti, sitä kattavampaa kuvaa saa. Ja oma ajattelu avartuu. Lisäksi saa loistavia vikkejä paikallisista muusikoista ja muista kulttuurielämyksistä.
Voipi olla ap, että tuo asenne on itseltään wt:ltä kotoisin. Tiedostavat ja vastuulliset kun eivät fossiilisilla polttoaineilla matkustele vaan mieluummin lihasvoimalla ja sähköllä. Joidenkin on tietysti pakko reissata työnsä vuoksi, mutta sekin vähenee, koska monet asiat voi hoitaa videopalaverina.
Ja itse olen jo vuonna 1991 aloittanut virtuaalimatkailun. Ei ensinnäkään kiinnostaa olla saastuttamassa planeetan hienoja matkailukohteita, eikä toisekseen kiehdo olla osa sitä aivotonta massaa, joka taapertaa sotkemassa ja hyväksikäyttämässä alueiden alkuperäisasukkaiden elinympäristöjä.