Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttääkö ketään muuta tämä nykyinen buumi, että kaikkien meidän tulisi matkustella paljon, olla uteliaita ja "avartaa maailmankuvaamme"?

Vierailija
18.03.2019 |

Ja jos et ole kiinnostunut matkustelusta, sinua pidetään surkimuksena, wt:nä, junttina? Eikö nykymaailmassa sen pitäisi olla vain hyvä juttu, kun kerran ilmastonmuutoksestakin niin paljon kohkataan?

Kommentit (471)

Vierailija
201/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustelua pitäisi harrastaa, koska juurikin uudet kokemukset ja avartuva maailmankuva.

En lakkaa ihmettelemästä tämän jargonin logiikkaa. Ensinnäkin uusia kokemuksia voi hankkia vaikka kulkemalla eri reittiä työpaikalle kuin yleensä. Siihen ei ulkomaita tarvita.

Toisekseen, millä tavalla turismi avartaa maailmankuvaa... ? Mikäli viivyt esimerkiksi jossakin kaupunkikohteessa kaksi viikkoa, tai vaikkapa kuukauden, et pääse kiinni kaupungin arkeen. Kyse on puhtaista turismiteollisuuden synnyttämistä mielikuvista. Olen elämäni aikana asunut vuosia monessa eri miljoonakaupungissa sekä Aasiassa että Lähi-Idässä. Tällaisessakin tilanteessa maailmankuvan avartuminen on kiinni siitä, että lukee paljon ja pyrkii ajattelemaan omilla aivoillaan.  Maailmankuvan avartumisen eteen on aina nähtävä vaivaa. Maailmankuvaa voi ihan hyvin avartaa Suomessa, omalla kotisohvalla. Se on itsestä kiinni. 

Minulla on varmaan sitten köyhä mielikuvitus, kun en ihan osaa arvostaa uutta työmatkareittiä samalle tasolle kuin esim. vuorelle kiipeämistä. Jälkimmäisestä olen saanut paljon enemmän irti.

Sama täällä. Minä voin ihan reilusti olla sitten vaikka vähän tyhmä ja yksinkertainen, kun en saa samanlaista avartavaa kokemusta eri kaupunkireitistä työpaikalle asemakaavoitetusta ympäristössä, kuin siitä, minkä kokemuksen olen saanut esimerkiksi vuorelle kiipeämisestä :). Voin ihan hyvin olla huono ja tyhmä ihminen tämän takia, ei haittaa :D. Jos tekeydyn oikein yksinkertaiseksi, niin ihmiset jättävät kaikin puolin rauhaan, kun ei ole sitä jatkuvaa kilpailuasetelmaa siitä, kumpi on parempi ihminen. Yksinkertaisen ihmisen kanssa on hieman hankalaa käydä egon pökitys -kilpailua ;).

Vierailija
202/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan matkustamista ja kaikkea siihen liittyvää vaivaa ja stressiä. Onneksi matkailun karttamisesta on parin viime vuoden aikana tullut sosiaalisesti hyväksytympää. Enää ei ole muodikasta mennä lisäämään paikallisten vihaamia turistivirtoja Barcelonaan tai Venetsiaan, lentämisestä nyt puhumattamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkustelua pitäisi harrastaa, koska juurikin uudet kokemukset ja avartuva maailmankuva.

En lakkaa ihmettelemästä tämän jargonin logiikkaa. Ensinnäkin uusia kokemuksia voi hankkia vaikka kulkemalla eri reittiä työpaikalle kuin yleensä. Siihen ei ulkomaita tarvita.

Toisekseen, millä tavalla turismi avartaa maailmankuvaa... ? Mikäli viivyt esimerkiksi jossakin kaupunkikohteessa kaksi viikkoa, tai vaikkapa kuukauden, et pääse kiinni kaupungin arkeen. Kyse on puhtaista turismiteollisuuden synnyttämistä mielikuvista. Olen elämäni aikana asunut vuosia monessa eri miljoonakaupungissa sekä Aasiassa että Lähi-Idässä. Tällaisessakin tilanteessa maailmankuvan avartuminen on kiinni siitä, että lukee paljon ja pyrkii ajattelemaan omilla aivoillaan.  Maailmankuvan avartumisen eteen on aina nähtävä vaivaa. Maailmankuvaa voi ihan hyvin avartaa Suomessa, omalla kotisohvalla. Se on itsestä kiinni. 

Jos lukee kaiken kirjoista ja lehdistä, lopun voi täyttää mielikuvituksella ja maailmankuva on aika usvassa leijuva. Ei tarvitse asua maassa kauan saadakseen edes jonkinlaisen konkreettisen käsityksen elämästä siellä, viikko tai parikin auttaa. Itse tunnen paremmin vain Eurooppaa, ja muut mantereet pysyvät minulle fantasiana vaikka miten paljon niistä lukisin. Ja joillekin täällä av:lla tuntuu esim. Suomen maaseutu tai kääntäen Helsinki olevan kaukaista epätodellisuutta, siihenkin auttaisi ajan viettäminen paikan päällä positiivisen uteliaassa hengessä kuten turisti.

Et ihan tavoittanut sitä, mitä tarkoitin. Maailmankuvan avartumisella en viittaa siihen, mitä minä voisin oppia vaikkapa Meksikosta, missä en ole koskaan käynyt. Maailmankuva on, ainakin minulle, laajempi juttu kuin se, minkälainen käsitys minulla on jostakin maasta tai kaupungista. Maailmankuva on se, minkä läpi minä suodatan tietoa ympäristöstäni. Mikäli puhutaan tällaisen maailmankuvan avartumisesta, turistina maailmalla hyppääminen ei siihen vaikuta sitä, ei tätä. Maailmankuvaa avarretaan lukemalla ja pysähtymällä ajattelemaan.

Vierailija
204/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama mitä mieltä ketäkin on mistäkin. Itse matkustelen kun on massia, niin pääsee suomen talvesta ja omasta vanhasta roolista eroon. Ilmastomuutosvouhotus on ikivanhaa hipeiltä lähtöisin olevaa paskanjauhantaa, ei voisi vähempää kiinnostaa se vouhotus.

Vierailija
205/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Junttien ja aikamiespoikien matkat: kaljaa, viinaa, kaljaa, pillereitä, tupakkaa Thaimaassa ja etsitään ihana "ladyboy" yöseuraksi kun kotona ei kukaan huoli ja naiset oksentaa Suomessa näitä nähdessään. Kun rahat loppuu tulevat tietysti vakkaribaariin kehumaan kuinka hienoja naisia saivat tapailla ja rahat meni ja sitten pian sama uusiksi. Junttiperheiden matkat: kanarialle tai Thaimaan aurinkoon =baaristiskille viikon ajaksi ja kakarat temmeltää vahtimatta altaalla. Unohdetaan Madeleinen katoamistapaus ja kakarat on keskenään. Loman lopussa huokaillaan takaisin pakkaseen ja nähdään navetalla. Kyllä ällöttää! ja hävettää olla suomalainen kun näkee kuluttavia juntteja joiden ainoa päämäärä lomallakin on vain juoda, kuluttaa, ostaa, kuluttaa, juoda, juoda. Kallistakaa kaukomatkojen hinnat edes.

Mistä tämän näin hyvin tiedät, ellet ole ollut kyseisten tyyppien kanssa samoissa paikoissa? Vai oliko se tässä ketjussa kehuttua pään sisäistä matkustamista?

Suomi24 Thaimaa osio on aika opettavainen samoin uutiset, no hyvät naurut niistä kyllä joskus saa. Ja ei, en ole ostamassa (enkä ostanut) lentolippua Thaimaahan jossa en aio käydä. Mutta lukeminen on ilmaista ja siitä voi päätellä paljon millasia turreja ko.kohteeseen reissaa toki normaalien lisäksi.

Vierailija
206/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lukee kaiken kirjoista ja lehdistä, lopun voi täyttää mielikuvituksella ja maailmankuva on aika usvassa leijuva. Ei tarvitse asua maassa kauan saadakseen edes jonkinlaisen konkreettisen käsityksen elämästä siellä, viikko tai parikin auttaa. Itse tunnen paremmin vain Eurooppaa, ja muut mantereet pysyvät minulle fantasiana vaikka miten paljon niistä lukisin. Ja joillekin täällä av:lla tuntuu esim. Suomen maaseutu tai kääntäen Helsinki olevan kaukaista epätodellisuutta, siihenkin auttaisi ajan viettäminen paikan päällä positiivisen uteliaassa hengessä kuten turisti.

Et ihan tavoittanut sitä, mitä tarkoitin. Maailmankuvan avartumisella en viittaa siihen, mitä minä voisin oppia vaikkapa Meksikosta, missä en ole koskaan käynyt. Maailmankuva on, ainakin minulle, laajempi juttu kuin se, minkälainen käsitys minulla on jostakin maasta tai kaupungista. Maailmankuva on se, minkä läpi minä suodatan tietoa ympäristöstäni. Mikäli puhutaan tällaisen maailmankuvan avartumisesta, turistina maailmalla hyppääminen ei siihen vaikuta sitä, ei tätä. Maailmankuvaa avarretaan lukemalla ja pysähtymällä ajattelemaan.

No sinä puhut suodattimesta, minä siitä mitä sen läpi kulkee. On hyvä olla jotain suodatettavaakin.

Vierailija
207/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkailuautolla Eurooppaan ei ole yhtään sen ekologisempaa, päinvastoin ekologisin muoto olisi junalla matkustelu ja pyörällä. Kannattaa tutustua maatapitkin.net sivustoon jossa on vinkkejä maatapitkin matkusteluun. Tosin vinkeissä ei vielä ole otettu huomioon sitä kestoa jos yöpyy matkan varrella: laivalla Ruotsiin kesto noin puolipäivää tai yksi yö, hotelliyöpyminen Ruotsissa noin 80-100e, siitä sitten matka jatkuu junalla Tanskaan jossa toisella junalla Saksaan siinä menee noin 1-2 yötä, Saksasta pääsee moniin eri kohteisiin junilla tosin liput voivat olla noin 70-100e maasta toiseen. Jos ajaa koko matkat autolla, siinä sama kulutus kuin lennoilla. Yksisuuntainen lento voi olla vähäpäästöisempi kuin matkailuautolla edes takas Eurooppaan.

Kyllä, mutta junamatkailu vaatii ihan hirveästi aikaa. Lennellessä ei tajua, miten mahdottoman kaukana Euroopan koillislaidalla Suomi on. Ruotsi tuntuu valtavan pitkältä kun kolistelee junassa Tukholman seudun havumetsistä leutoon Skooneen.

Vierailija
208/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama mitä mieltä ketäkin on mistäkin. Itse matkustelen kun on massia, niin pääsee suomen talvesta ja omasta vanhasta roolista eroon. Ilmastomuutosvouhotus on ikivanhaa hipeiltä lähtöisin olevaa paskanjauhantaa, ei voisi vähempää kiinnostaa se vouhotus.

Bloggari Anna Koskela ihan ite paikalla!😂

Vierailija
209/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut useassa maassa viimeisen kymmenen vuoden aikana, viimeiseksi Yhdysvalloissa. Kieltämättä kertaakaan en ole kuullut että joku olisi pohtinut ilmastonmuutosta lentämisen yhteydessä. Päinvastoin, kaikki matkustivat niin paljon kuin kynnelle kykenivät.

Ihanko oikeasti te siellä Suomessa ette lentomatkusta ilmaston takia? Tiedän että aate on varmasti hyvä, mutta ihmetyttää kuinka epäitsekkäitä suomalaiset ovat. Yhden suomalaisen, tai koko kansan, lentomatkustelullahan ei ole maailman mittakaavassa niin yhtään mitään virkaa. Teillä on yksi elämä, lentäkää jos se tuo teille iloa. Koska voin sanoa että Yhdysvalloissa tuskin kukaan on edes tietoinen koko vouhkauksesta ja tuossa mittakaavassa siitä ehkä olisi hyötyäkin.

Vierailija
210/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkailuautolla Eurooppaan ei ole yhtään sen ekologisempaa, päinvastoin ekologisin muoto olisi junalla matkustelu ja pyörällä. Kannattaa tutustua maatapitkin.net sivustoon jossa on vinkkejä maatapitkin matkusteluun. Tosin vinkeissä ei vielä ole otettu huomioon sitä kestoa jos yöpyy matkan varrella: laivalla Ruotsiin kesto noin puolipäivää tai yksi yö, hotelliyöpyminen Ruotsissa noin 80-100e, siitä sitten matka jatkuu junalla Tanskaan jossa toisella junalla Saksaan siinä menee noin 1-2 yötä, Saksasta pääsee moniin eri kohteisiin junilla tosin liput voivat olla noin 70-100e maasta toiseen. Jos ajaa koko matkat autolla, siinä sama kulutus kuin lennoilla. Yksisuuntainen lento voi olla vähäpäästöisempi kuin matkailuautolla edes takas Eurooppaan.

Kyllä, mutta junamatkailu vaatii ihan hirveästi aikaa. Lennellessä ei tajua, miten mahdottoman kaukana Euroopan koillislaidalla Suomi on. Ruotsi tuntuu valtavan pitkältä kun kolistelee junassa Tukholman seudun havumetsistä leutoon Skooneen.

Mitenköhän Euroopan raideliikenne kestäisi, jos halvat Interrail-liput tulisivat takaisin ja kaiken ikäisille? Kaivaten muistelen.

Vierailija
211/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelu ei sovi minulle lainkaan. En viihdy hotelleissa ja nukun huonosti muiden patjoilla ja tyynyllä.

Vatsa menee aina sekaisin muualla ja se erikoisuus erilainen ilmasto stressaa.

Koen sen lähinnä rasitteena.

Ihan näistä asioista päättelen että en ole mikään vuohipaimen, joka matkustaa jatkuvasti edes takas.

Ehkä jotkut on sellaisia vuohipaimenia luonteeltaan. Minun tapani on oleilla samalla paikalla koko elämäni ja kokea syvällisempiä sisäisiä matkoja syvälle itseeni.

Jos olisin rampa tai sokea, niin täytyy todeta että pelkkä pääni riittää.

Vierailija
212/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut useassa maassa viimeisen kymmenen vuoden aikana, viimeiseksi Yhdysvalloissa. Kieltämättä kertaakaan en ole kuullut että joku olisi pohtinut ilmastonmuutosta lentämisen yhteydessä. Päinvastoin, kaikki matkustivat niin paljon kuin kynnelle kykenivät.

Ihanko oikeasti te siellä Suomessa ette lentomatkusta ilmaston takia? Tiedän että aate on varmasti hyvä, mutta ihmetyttää kuinka epäitsekkäitä suomalaiset ovat. Yhden suomalaisen, tai koko kansan, lentomatkustelullahan ei ole maailman mittakaavassa niin yhtään mitään virkaa. Teillä on yksi elämä, lentäkää jos se tuo teille iloa. Koska voin sanoa että Yhdysvalloissa tuskin kukaan on edes tietoinen koko vouhkauksesta ja tuossa mittakaavassa siitä ehkä olisi hyötyäkin.

Mutta jos kukaan ei tee mitään, niin mitä sitten? Ymmärrän kyllä että ei sillä tosiaan ole väliä mitä suomalaiset tekevät. Harmi ettei tämä "vouhotus" ole maailmanlaajuista.

Vierailija
213/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä, minusta on ihana matkustaa. 

Vierailija
214/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan niin ympäristötietoisia ja vastustetaan ilmastonmuutosta ryhtymällä kasvissyöjäksi ja vapaaehtoisesti lapsettomaksi.

Toisaalta yltiöhedonistisesti ostetaan newyorkerista ja hm:stä rättejä kaapit täyteen ja lennetään dubaihin, thaikkuihin ja ties minne ottamaan selfietä turkoosin meren hiekkarannoilla välittämättä pätkääkään, että kaikki ne roskat ja p*skat hienostohotellin pytystä menee suoraan siihen mereen. Ja ihmisoikeusrikkomuksista ei haluta edes kuulla.

Uskomattoman tekopyhää porukkaa.

Vierailija
215/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustelu ei sovi minulle lainkaan. En viihdy hotelleissa ja nukun huonosti muiden patjoilla ja tyynyllä.

Ihan näistä asioista päättelen että en ole mikään vuohipaimen, joka matkustaa jatkuvasti edes takas.

Ehkä jotkut on sellaisia vuohipaimenia luonteeltaan. Minun tapani on oleilla samalla paikalla koko elämäni ja kokea syvällisempiä sisäisiä matkoja syvälle itseeni.

Mulla on sama ton nukkumisen kanssa ja sitten vatsa menee oudoksi. En suoranaisesti ripuloi mutta jotenkin kovaksi ja kokoajan pierettää vaikka en söisi mitään. Ehkä se johtuu stressistä minkä tuntematon ympäristö aiheuttaa.

Menee nautinto ja rento meininki pilalle kun pitää pidätellä pieruja koko loman ajan.

Kun miettii jotain kolmen viikon kaupunkilomaa niin ajatuksena jo ahdistaa kun tietää että se on sitten 3 viikkoa pierun pidättelyä Pariisissa esim...

Vierailija
216/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kyllä! Töissä ihmetellään, eikö tosissaankaan matkusteta kertaakaan vuodessa ulkomaille. Monesti törmää kaveriporukassa/somessa tähän "Suomi ei oo mua varten" tai "Pääsispä lämpöön" -kommentteihin, mutta itse olen ihan rehellisesti tyytyväinen kotimaahani. Totta kai silloin tällöin matkustelu on kivaa, mutta en koe tarpeelliseksi tehdä sitä edes vuosittain. Rakastan rentoutua ihan vain kotona, harmaa sää ei haittaa minua, kuin ei myöskään talven kylmyys. Matkailu on ehkä vähän yliarvostettua nykyään, totta kai sitä mun puolesta saa kohtuudella tehdä, jos se on henkireikä elämässä, mutta itse saan iloni muualta. 

Vierailija
217/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan niin ympäristötietoisia ja vastustetaan ilmastonmuutosta ryhtymällä kasvissyöjäksi ja vapaaehtoisesti lapsettomaksi.

Toisaalta yltiöhedonistisesti ostetaan newyorkerista ja hm:stä rättejä kaapit täyteen ja lennetään dubaihin, thaikkuihin ja ties minne ottamaan selfietä turkoosin meren hiekkarannoilla välittämättä pätkääkään, että kaikki ne roskat ja p*skat hienostohotellin pytystä menee suoraan siihen mereen. Ja ihmisoikeusrikkomuksista ei haluta edes kuulla.

Uskomattoman tekopyhää porukkaa.

Hieno lista asioista joihin itse en syyllisty.

Olen vegaani ja en matkustele ja minulla on kaksi lasta, joille opetan ympäristötietouden ja tasa-arvon sekä sosialismin perusteet haltuun.

Vierailija
218/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku löytää jonkun mielestään hienon jutun ja kertoo siitä muille, niin se on ok, jos ei vaadi että kaikkien muidenkin pitäisi tykätä siitä. 

Matkailu saattaa avartaa, mutta niin tekee myös lukeminen, ajattelu, videoiden katselu, trippailu ym. Vaikka töissä käynkin niin minulla tuskin tulee koskaan olemaan niin paljon rahaa että ulkomailla käyminen olisi etusijalla.

Vierailija
219/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aria kirjoitti:

Ärsyttää. Työpaikalla on kisa siitä kuka matkustaa eniten ja kauimmas. Olen ihan riittävästi aikanani matkustellut ja minua ei oikeasti enää kiinnosta. Olen myös vanhemmiten alkanut pelkäämään lentämistä. Rakastan kotiani ja omaa sohvaa, makaan mielummin sillä kuin matkustan kokemaan vieraita kulttuureja ja näkemään uusia paikkoja.

No minä taas en ole matkustellut oikein yhtään, etenkään ulkomailla, joten kovasti kiinnostaisi matkustella. Mielelläni matkustaisin toisiin kulttuureihin. Mutta makaan vain sohvalla.

Vierailija
220/471 |
18.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas nautin suunnattomasti seikkailuista, uusista maisemista, uusista ihmisistä. En siedä yhtään paikallaan oloa, ellen ole levon tarpeessa. Jos pystyisin, niin lähtisin mielelläni tutkimaan maailmaa vaikka kävellen. Jos sokeutuisin ja rampautuisin, niin toivoisin pikaista kuolemaa. Vihaisin elämääni sänkyyn kahlittuna, sama ympäristö, samat ihmiset, samat rutiinit ympärillä tunnista, kuukaudesta ja vuodesta toiseen. Saan energiaa uusista ympäristöistä, tylsistyn ja masennun, jos elämä on samaa suorittamista samassa paikassa päivästä toiseen. Olen iloinen ja onnellinen silloin, kun pääsen uuteen ympäristöön.

Mutta näin me ihmiset olemme erilaisia.