Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttääkö ketään muuta tämä nykyinen buumi, että kaikkien meidän tulisi matkustella paljon, olla uteliaita ja "avartaa maailmankuvaamme"?

Vierailija
18.03.2019 |

Ja jos et ole kiinnostunut matkustelusta, sinua pidetään surkimuksena, wt:nä, junttina? Eikö nykymaailmassa sen pitäisi olla vain hyvä juttu, kun kerran ilmastonmuutoksestakin niin paljon kohkataan?

Kommentit (692)

Vierailija
561/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän noita matkustelijoita lähinnä idiootteina. Kuka vttu haluaa mennä kaiken maailman neekerimaihin, jossa varastetaan kaikki ja kadut on täynnä kulkukoiria- ja kissoja. Ihan riittämiin tuli nähtyä sitä meininkiä joskus. Olkoot paskaväki siellä omissa etelänmaissaan.

Olet siis itsekin ollut silloin joskus ihan yhtä pölhö. 😄 Sallittakoon siis muillekin kokeilla oman kantapään kautta. 

Vierailija
562/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidän noita matkustelijoita lähinnä idiootteina. Kuka vttu haluaa mennä kaiken maailman neekerimaihin, jossa varastetaan kaikki ja kadut on täynnä kulkukoiria- ja kissoja. Ihan riittämiin tuli nähtyä sitä meininkiä joskus. Olkoot paskaväki siellä omissa etelänmaissaan.

Kulkukissat ja koirat ovat söpöjä

En mä nähnyt Australiassa mitään kulkukissoja ja kulkukoiria parin vuoden aikana. Enpä nyt tiedä kuinka neekerimaaksi sitä voi kutsua, varmaan aina samanlainen kuin Suomi. Ei aina tarvitse matkustaa Afrikkaan. Ihmiset oli Australiassa erittäin ystävällisiä ja ihanan lämmintä ja valoisaa. Viinikin oli tosi halpaa ja upeat rannat ja korallilautat. Puhdasta oli kaikkialla ja kaikki osasivat englantia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelin parikymppisenä jonkun verran, koska ajattelin sen kuuluvan asiaan. En kertaakaan palannut matkoilta sellaisella asenteella, että "wau! Pakko alkaa jo varaa seuraava reissua".  Näin toki hienoja paikkoja, mutta niistäkin menee se hohto, kun siellä on tuhat (tai tuhansia) muuta tönöttämässä ja ihnettelemässä. Eihän sellaisia autenttisia mestoja enää oikein ole. Matkustelu toki avartaa, mutta mielestäni naiivia väittää, että pääsee muutaman viikon matkoilla jotenkin jyvälle toisesta kulttuurista. Huvittaa aina kun paljon reissaavat kertovat vaikka, että "italialaiset ovat tällaisia tai tekevät näin". Italiakin on iso maa ja meininki pohjois- ja etelä-Italiassa on melko erilaista.

Minusta matkustelun osalta voitaisiin palata 80-90-luvulle. Harvemmin reissuja, mutta enemmän laatua siihen. Massaturismi on syöpä, joka tuhoaa ympäristön ja kulttuurin.

Vierailija
564/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ainakin avautui viikon loman jälkeen miten kallis maa Suomi on asua. Polttoaine taas lähes 2 euroa litra ja mitään tuoretta kalaa ei saa kaupasta alle 10 e/kg. Vesi teki taas omista hiuksista heti ensimmäisellä pesulla ohuet ja sähköiset lirut.

Vierailija
565/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustaminen on kyllä niin rasittavaa. Lentokoneessa ahdasta, täysin vieras ihminen saattaa istua kahden sentin päässä oikealla ja vasemmalla puolella. Ja matka vaan kestää ja kestää ja kestää. Määränpäässä hirveä väsymys ja rytmit vinksallaan. Joka puolella liikaa ihmisiä ja melua ja kuumakin on. Minne mennä syömään, no oli kyllä aika erikoisen makuista ruokaa. Nyt tarttisi mennä vessaan mutta missä täällä kaupungilla nyt vessaan pääsee. Ja hotelli jossain tuntien päässä. Vai tämmöinen maisema, no onpa hieno mutta janottaa ja pissattaa ja alkaa nälkäkin tulla. Vielä pari viikkoa kun jaksaa, niin pääsee takaisin Suomeen.

Vierailija
566/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustelin parikymppisenä jonkun verran, koska ajattelin sen kuuluvan asiaan. En kertaakaan palannut matkoilta sellaisella asenteella, että "wau! Pakko alkaa jo varaa seuraava reissua".  Näin toki hienoja paikkoja, mutta niistäkin menee se hohto, kun siellä on tuhat (tai tuhansia) muuta tönöttämässä ja ihnettelemässä. Eihän sellaisia autenttisia mestoja enää oikein ole. Matkustelu toki avartaa, mutta mielestäni naiivia väittää, että pääsee muutaman viikon matkoilla jotenkin jyvälle toisesta kulttuurista. Huvittaa aina kun paljon reissaavat kertovat vaikka, että "italialaiset ovat tällaisia tai tekevät näin". Italiakin on iso maa ja meininki pohjois- ja etelä-Italiassa on melko erilaista.

Minusta matkustelun osalta voitaisiin palata 80-90-luvulle. Harvemmin reissuja, mutta enemmän laatua siihen. Massaturismi on syöpä, joka tuhoaa ympäristön ja kulttuurin.

Kyllä itse uskallan väittää, minkälaisia tietyn maalaiset ihmiset ovat. Olen matkustellut ehkä 7 vuotta ympäri maapalloa ja törmännyt kaikenmaalaisiin ihmisiin ympäri maailman. Osa aina tietysti paikallisia ja osa turisteja, koska majotun aina hostelleihin. Turkkilaisista ja venäläisistä ei syystäkään pidetä. Ja kyllä, amerikkalaisilla on kesto feikkihymy ja kliseet jne. Olen käynyt myls jossain turistinatkoilöa 1-2 viikkoa Espanjassa ja niitä en ulkomaanreissuiksi voisi edes kutsua. Se että makaa vain uima-altaalla, käy syömässä ravintolassa ja tutustuu lähinnä hotellin henkilökuntaan niin ei ole matkustelua. Ei siitä jää mitään käteen.

Vierailija
567/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En matkaile, koska minulla on liian vähän ylimääräistä rahaa. Suurin syy on kuitenkin se, ettei minulla ole matkakumppania. Yksin en lähde. Säästämällä ja vielä enemmän pihistelemällä saisin kyllä jonkun pienen matkan rahat kasaan muutaman vuoden välein, mutta kun se kaveri puuttuu. 

Matkailu on kyllä nyt viime vuosina yleistynyt tuttavieni keskuudessa, useimmilla siitä syystä, että lapset ovat aikuistuneet, ja rahaa jää itselle enemmän. Toiset taas ovat saavuttaneet työelämässä parempia asemia tai ihan vain kertyneiden työvuosien ansiosta palkat nousseet ja rahaa on enemmän käytettävissä. Toisilla sekä että. 

He matkustelevat puolisoidensa ja ystäväpariskuntien kanssa. Oma puoliso ei liikahda kotonta mihinkään, ja niin hyvää ystävää ei ole, että pääsisin mukaan lomalle. 

Onpas jotenkin surullisen kuuloista sinun elämäsi. Ei ole hyvää ystävää ja puolisokin vain istuu sohvalla. Mitä jos menisitte puolison kanssa vaikka MM-kisoihin katsomaan jääkiekkoa? Tai vuokratkaa kesämökki ja menkää kalastamaan. Tai sitten menet yksin seuramatkalle, jossa on opas aina kaverinasi ja muitakin yksinäisiä, joihin voi tutustua. Kaikki on järkätty valmiiksi ja voit vaan kävellä perässä.

Ei mun puoliso istu sohvalla. On aktiivinen monella tavalla ja harrastaa paljon, mutta ei halua matkustella. Kumpikaan meistä ei ole kiinnostunut jääkiekosta, joten ei mennä. Mökki meillä on ja kalastetaan, tänään viimeksi pilkillä. Seuramatkoja olenkin katsellut, ja se voisi olla vielä joku päivä mun juttu. Toistaiseksi olen halunnut käyttää rahaa omaan harrastukseeni, valitettavasti en voi pienillä tuloilla valita sekä matkaa, että harrastusta.

Harmillinen tilanne että on kallis harrastus, meillä harrastukset on ilmaisia. Tai no kalastus, marjastus, sienestys, korttipelit, lukeminen jne.

Voisitteko pihistää ruokailuissa ja juomissa? Tai laittaa vaikka mökkinne vuokralle lisätuloja varten? Kannattaa myös myydä turha tavara pois vaikka vintedissä.

Ei mun harrastus ole ylettömän kallis, mulla on vaan ihan todella pienet tulot. Puolisolla on hyvät tulot. Mutta kiitos myötätuntoisista ajatuksista kuitenkin. Tämä nyt on ihan mun henk.koht. 'ongelma', tai edes ongelma. Pärjään kyllä matkustamattakin, mulla on mielekäs elämä kyllä muuten, mutta joskus vielä olisi kiva päästä käymään ainakin yhdessä maassa, josta haaveilen. 

Voisitko pyytää mieheltäsi synttärilahjaksi vaikka viikonloppureissua Budapestiin. Ei maksa montaa sataa euroa ja syöminen siellä halvempaa kuin Suomessa. Ja jos haluat lisätienestejä niin keinoja on monenlaisia. Lapsenvahtikeikkoja ja muuta.

Toistaiseksi omissa lapsissa, kodissa, työssä ja muussa arjessa on tarpeeksi ilman lisätyötä. Onko tavallista pyytää puolisolta monen sadan lahjoja? Ei meillä pyydetä tai osteta noin ylipäätään aikuisten kesken. Leivotaan ja keitetään kahvit ja/tai käydään ulkona syömässä synttäreillä.  Mutta tämä ei ole mun ketju, joten en enempää halua vastailla. :) 

Vierailija
568/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse uskallan väittää, minkälaisia tietyn maalaiset ihmiset ovat. Olen matkustellut ehkä 7 vuotta ympäri maapalloa ja törmännyt kaikenmaalaisiin ihmisiin ympäri maailman. Osa aina tietysti paikallisia ja osa turisteja, koska majotun aina hostelleihin. Turkkilaisista ja venäläisistä ei syystäkään pidetä. Ja kyllä, amerikkalaisilla on kesto feikkihymy ja kliseet jne. Olen käynyt myls jossain turistinatkoilöa 1-2 viikkoa Espanjassa ja niitä en ulkomaanreissuiksi voisi edes kutsua. Se että makaa vain uima-altaalla, käy syömässä ravintolassa ja tutustuu lähinnä hotellin henkilökuntaan niin ei ole matkustelua. Ei siitä jää mitään käteen.

Suomalaisen ei tarvitse sitä varten reissata, että voisi todeta r...ien olevan inhottuja.

Vierailija
569/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen jos ärsytin jotakuta töissä kun kerroin talvilomastani ulkomaille, kun kysyttiin mitä aion tehdä. En viitsi valehdellakaan ihmisille, olisihan se noloa palata ruskettuneena ja kertoa olleensa vaan mökillä koto-Suomessa. Ei tuossa kyllä mielestäni mitään kehuskelua ollut.

Vierailija
570/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustaminen on kyllä niin rasittavaa. Lentokoneessa ahdasta, täysin vieras ihminen saattaa istua kahden sentin päässä oikealla ja vasemmalla puolella. Ja matka vaan kestää ja kestää ja kestää. Määränpäässä hirveä väsymys ja rytmit vinksallaan. Joka puolella liikaa ihmisiä ja melua ja kuumakin on. Minne mennä syömään, no oli kyllä aika erikoisen makuista ruokaa. Nyt tarttisi mennä vessaan mutta missä täällä kaupungilla nyt vessaan pääsee. Ja hotelli jossain tuntien päässä. Vai tämmöinen maisema, no onpa hieno mutta janottaa ja pissattaa ja alkaa nälkäkin tulla. Vielä pari viikkoa kun jaksaa, niin pääsee takaisin Suomeen.

Mulla ei ole ikinä ollut tämmösiä ongelmia. Samalla lailla pissattaa kuin kotonakin. Hotellihuoneessa on vessa ja hostellissa useampiakin. Myös ostoskeskuksissa, ravintiloissa ja kahviloissa on vessat. Jos ruoka on outoa niin huoneistohotellissa voi itse kokata. Tai woltata vaikka McDonaldsista. Missään Euroopassa ei ole tällä hetkellä kuuma. On muitakin maita kun Afrikka. Jos on kauhea väsymys määränpäässä ja rytmit vinksallaan, niin kannattaa vältellä iltamyöhäisiä lentoja. Voit ottaa lennot vaikka aamupäivällä. Tai matkustaa laivalla ja bussilla.

Vierailija
571/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin keskiluokkainen trendi eikä mikään uusi. Niin kauan kuin muistan on matkailu ollut statusta. 

En tiedä, ehkä nuorena on hyvö nöhdä maailmaa mutta sivistyneistö ei lentele ylettömästi ilmastosyistäkään.  Suomi, pohjoismaat, baltia...joskus Eurooppa....riittää mainiosti. Sen sijaan usein osataan kieliä ja tunnetaan kohteen historia ja tiedetään mitä halutaan siellä nähdö.

No toi on ihan höpöä, minun erittäin varakas isäkin ei huvita matkustella yhtään. Joku keskiluokka alempi vissiin kuvittelee saavuttavansa jotain kateutta itselleen tolla.

Sinusta siis alempi keskiluokka matkustelee, jotta joku olisi kateellinen? Aika hassu väite.

Jep. Tuo mielipide kuulosti kateellisen wt:n kommentilta. Eli itse on kateellinen matkusteleville, ja siksi näin naurettava ajatus tulee mieleen.

Facen lomakuvat on sitten asia erikseen, varmasti joidenkin tarkoitus onkin herättää kateutta niillä.

Johtunee ehkä siitä, että nuorempana kun matkustin vuosikausia uskomattomissa maisemissa, oli Havaijia, Australiaa, fidjiä, Balia, Aasiaa, Eurooppaa jne. Niin ei mua saa kyllä mitenkään kateelliseksi millään parin viikon bikini-paratiisi-Facebook+kattokaa mä sukellan ja nään haikaloja -julkaisuilla :D Ihan tavallista elämää se on :D En ymmärrä että kukaan olisi kateellinen toisen elämästä. Kaikki tehkööt omalla elämällä mitä huvittaa.

Ja miksi olisi kateellinen kaverilleen? Ei mulla ole kaverilistalla tuntemattomia.

Vierailija
572/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastan matkustelua yli kaiken, ja kyllä mielestäni tuntuu vähän kummalta, että joku ei ole lainkaan kiinnostunut näkemään kaikkia niitä upeita kokemuksia ja elämyksiä, mitä maailma voi tarjota, vaan haluaa nähdä ne samat kulmat ja konnut aina uudelleen ja uudelleen. Mutta toki tämä pätee toisin päin: ne, jotka eivät matkusta, tuntuvat olevan hyvinkin kärkkäitä kritisoimaan niitä, jotka matkustavat.

Mitä ne upeimmat kokemukset ovat? minusta näyttää että maailman on nykyään aika samanlainen kaikkialla. Länsimainen kulttuuri on levinnyt ja kaikkialla on samanlaista. Kun nyt katselee noita Dubai-kuviakin, niin sitä samaahan se on, mutta palmujen keskellä. 

Vierailija
573/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät matkusta "avartaakseen maailmankuvaansa" vaan saadakseen elämyksiä. 

Vierailija
574/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse rakastan matkustelua yli kaiken, ja kyllä mielestäni tuntuu vähän kummalta, että joku ei ole lainkaan kiinnostunut näkemään kaikkia niitä upeita kokemuksia ja elämyksiä, mitä maailma voi tarjota, vaan haluaa nähdä ne samat kulmat ja konnut aina uudelleen ja uudelleen. Mutta toki tämä pätee toisin päin: ne, jotka eivät matkusta, tuntuvat olevan hyvinkin kärkkäitä kritisoimaan niitä, jotka matkustavat.

Mitä ne upeimmat kokemukset ovat? minusta näyttää että maailman on nykyään aika samanlainen kaikkialla. Länsimainen kulttuuri on levinnyt ja kaikkialla on samanlaista. Kun nyt katselee noita Dubai-kuviakin, niin sitä samaahan se on, mutta palmujen keskellä. 

No tämä juuri.

Ja siis mikä itse kullekin loman tarkoitus on? Itselleni se on palautuminen ja nollaaminen ja siihen ei omalla kohdalla matkustelu pysty. Ne tylsät samat maisemat mökillä taas tekee sen. Mielestän matkustelu on uuvuttavaa ja stressaavaa.

Vierailija
575/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin paljon  ärsyttää. Kokoajan  pitäisi olla matkat tiedossa. Kun ei kiinnostele ollenkaan.

Vierailija
576/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. Rooma ja Pariisi aivan tukossa nykyään myös talvella. En jaksanut jonottaa Vatikaanin museoon yms. Menen mieluummin vähemmän turistirysiin kohteisiin Itä-Euroopassa. On halvempaakin. Vain Prahassa ja Budabestissa on liikaa turisteja. Muualla idässä hiljw

Vierailija
577/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Ei mua hetkauta muiden teot ja ohjeet. 

Vierailija
578/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mua haittaa muiden matkustelut, mutta en pidä matkustamista minään merkkinä suvaitsevaisuudesta, kokemuksien kaipuusta tai ajatusmaailman laajuudesta. Moni matkustaa vain samoihin tai samanlaisiin kohteisiin. Influensserit on koko ajan matkoilla mutta mitä siitä viinin kilistelystä vierailla mailla jää mieleen. Tiedän yhden kuusikymppisen joka on lapsesta asti matkustellut vaikka missä mutta on silti suvaitsematon persu sydämessään.

Vierailija
579/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut koskaan rahaa matkustella.

Vierailija
580/692 |
08.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustelun laatu on paljon nykyään rahasta kiinni. Pienellä budjetilla hienokin kohde on ankea. Rahalla pääsee jonojen ohi (esimerkkinä Venetsiassa) ja näkymät on hotellilta elämyksiä, ei vastakkaista kerrostaloa.